قلعه مارکوه کجاست؟⭐هرآنچه پیش از رفتن باید بدانید+عکس+آدرس

قلعه مارکوه کجاست؟ آیا دوست دارید آن را از نزدیک ببینید؟ به نظرتان این قلعه آنقدر زیبا هست که به یکی از تصاویر فراموش نشدنی زندگی تان تبدیل شود؟ اگر می خواهید در مورد این قلعه اطلاعات بیشتری به دست آورید، در ادامه با ما همراه باشید. 


اسم قلعه مارکوه از کجا می‌آید؟

قلعه ‌های نظامی از زمان های گذشته، به‌عنوان یک سازه مستحکم روی بلندی‌ ها و تپه ‌ها ساخته می ‌شدند. یکی از دلایل مهم استفاده از تپه‌ ها، ساخت قلعه شیب تندی بود که دسترسی دشمن به آن را سخت می‌ کرد. قلعه مارکوه، یکی از بی ‌شمار قلعه ‌های نظامی ایران است که در رامسر استان مازندران قرار دارد.
این کوه در نزدیکی شهر کتالم قرار دارد. درباره نام این قلعه روایت بسیار است؛ بعضی می‌ گویند اسم این قلعه، به شکل مار مانند کوه بر می‌ گردد. بعضی دیگر معتقدند این کوه، مقدس است و در گذشته و قبل از ساخت قلعه مارکوه، مؤمنان مذهب میترا معبدی ساخته بودند تا مهر را پرستش کنند.

قلعه مارکوه کجاست و مسیر های دسترسی به آن


قلعه مارکوه کجاست؟ با مسیرهای دسترسی به کوه آشنا شوید؟

حال که با مارکوه آشنا شدیم، خوب است به این سوال هم جواب بدهیم که قلعه مارکوه کجاست و از چه مسیرهایی می توان به آن دسترسی داشت. 
مسیر اول و سرراست‌ترین مسیر به سمت قلعه مارکوه: به روستای نیاسته می‌ روید. در مسیر به یک دو راهی می‌ رسید که تابلوی مارکوه در آن نصب شده و می ‌روید تا به قلعه می ‌رسید.
مسیر دوم: به روستای هریس می ‌روید و در جاده جنت - رودبار می ‌رانید. سپس به سمت راست و کرد محله می ‌پیچید. پس از تقاطع نیاسته در سر دو راهی تابلوی مارکوه را می ‌بینید.
مسیر سوم: حال که مشتاق شده اید بدانید، قلعه مارکوه کجاست، خوب است با مسیر سوم نیز آشنایی پیدا کنید. در این مسیر، باید به تنکابن بروید و ۱۵ کیلومتر در مسیر رامسر برانید. به جاده میرزا کوچک خان جنگلی وارد می ‌شوید و سه کیلومتر مستقیم می ‌روید تا به تابلوی مارکوه برسید. از آنجا به سمت چپ می ‌پیچید و وارد جاده تلار می‌ شوید. پس از دو کیلومتر راندن، مسیر مستقیم و اختصاصی قلعه مارکوه را می ‌بینید و پس از مدتی به قلعه می‌ رسید. بعد رسیدن به کوه در مسیری جنگلی به‌پیش می‌ روید و از وسط جنگل حدود ۳۰۰ پله را بالا می‌روید تا به قلعه برسید و از زیبایی ‌های آن لذت ببرید. لازم به ذکر است که این پله‌ ها ارتفاع زیادی ندارند و در مسیر، زیاد خسته نمی ‌شوید.

قلعه مارکوه کجاست و چگونه میتوان رفت آنجا


تاریخ از قلعه مارکوه چه می گوید؟

حال که فهمیدیم قلعه مارکوه کجاست، خوب است به روایت هایی که تاریخ در مورد این کوه بیان می کند، اشاره ای داشته باشیم. با اینکه بعضی می‌گویند این قلعه بعد از ورود اسلام به ایران ساخته شد و بین قرن ششم تا هشتم هجری قمری مورد استفاده گرفت؛ اما بعضی تاریخ‌ نگاران هستند که بر اساس نگاره ‌ها و آثار به‌جا مانده حدس می ‌زنند، این قلعه در دوران ساسانی ساخته شده است. بعد از ورود اسلام به ایران، قلعه مارکوه مورد بازسازی قرار گرفت و بعد برای اهداف نظامی به کار گرفته شد.
برخی تاریخ نگاران می گویند که در این کوه، دخمه های زیادی وجود دارد. در همین دخمه‌ها تونل‌ هایی وجود دارد که مردم محلی می‌ گویند از زیر قلعه تا روستای نیاسته که پایین کوه مارکوه است امتداد دارد. مردم می‌گویند که در قدیم وقتی به قلعه حمله می‌ شده است سربازان از آن راه برای فرار یا کمک آوردن و رساندن آذوقه و تجهیزات استفاده می‌کرده ‌اند. البته تحقیقات زیادی انجام شده و نتایج نشان می ‌دهد که این روایت صحیح نیست و این تونل‌ ها به‌خاطر عدم دسترسی قلعه مارکوه به آب بیشتر نقش سرداب خانه داشته‌ اند پس دیگر تونل برای فرار حمل وسایل مختلف نیستند.

آیا می دانید فاصله قلعه مارکوه تا رامسر چقدر است

آیا می دانید فاصله قلعه مارکوه تا رامسر چقدر است؟ آیا می خواهید دقیقا بدانید که قلعه مارکوه کجاست؟

در این مقاله، در مورد سوال قلعه مارکوه کجاست، صحبت کردیم و حال می خواهیم در مورد فاصله آن با رامسر نیز نکاتی را بیان کنیم. اگر در رامسر باشید و بخواهید به قلعه مارکوه بروید، باید مسافت ۱۱ کیلومتری را طی کنید. طی این مسیر در حدود ۱۹ دقیقه طول می کشد. اگر حوصله به خرج دهید و این مسیر را طی کنید، می توانید از این قلعه زیبا و وصف ناپذیر دیدن کنید. 

همان طوری که اشاره کردیم، این قلعه حدود ۳۱۱ پله دارد و بالا رفتن از آن نیز حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد. برای کسانی که عاشق تماشای مناظر اطراف هستند و می خواهند یک چشم انداز بی نهایت زیبا و رویایی تماشایی کنند، نه تنها بالا رفتن از این پله ها سخت و خسته کننده نیست، بلکه عمل بسیار دوست داشتنی و جذابی به نظر می رسد. حیف است که فقط به تماشای عکس قلعه مارکوه بسنده کنید و به دیدار این قلعه نروید.

یادتان باشد، اگر آدرس قلعه مارکوه را یاد گرفتید، سعی کنید وقتی دارید یکی یکی پله ها را طی می کنید تا به این قلعه برسید، فقط به هدف فکر نکنید و از زیبایی هایی که در طی مسیر نیز وجود دارد، لذت ببرید. 


آنچه از قلعه مارکوه رامسر به‌جامانده است؟

دانستن این که قلعه مارکوه کجاست، به تنهایی نمی تواند اطلاعات ما را در مورد این قلعه تکمیل کند؛ ما نیاز داریم بدانیم که چه چیزهایی از آن به جای مانده است.
از آن قلعه‌ی ۶۰۰ مترمربعی این روزها فقط حصار و برجک دیده‌بانی آن به‌جا مانده است. اما همین بقایا به‌قدری زیبا است که مسافران زیادی را به‌سوی خود جلب می ‌کند. وقتی بالای کوه می‌ ایستید، می‌ توانید منظره ‌ای ۳۶۰ درجه‌ای قلعه مارکوه را ببینید. این منظره از شمال تا دریا، از جنوب تا کوه‌های البرز و از شرق تا تنکابن و از غرب تا رامسر ادامه دارد. 
سرسبزی و گیاهان، شالیزارها، دریا و ویلاهایی که در اطراف این قلعه وجود دارد به شما نشاط می ‌بخشد. سنگی در ضلع شمالی قرار دارد که به آن را به دو قسمت تقسیم می ‌کند؛ قسمت غربی ۸۰/۱۴ متر و قسمت شرقی که تا ۱۵ متر بعد از سنگ قرار دارد. ضلع غربی قلعه مارکوه ۹ متر و طول ضلع شرقی ۷۰/۱۷ متر با قعر و ارتفاع ۳۰ متری است. این قلعه را با استفاده از سنگ و گچ و ساروج ساخته شده است. 
در مسیر قلعه نگهبانی است که برای شما راجع به آنجا توضیح می ‌دهد و برای گردشگران چای سرو می ‌کند. در نهایت بهتر است در طول روز به دیدن این قلعه بی‌نظیر بروید تا بتوانید هرچه بیشتر از زیبایی‌ های جنگل و معماری قلعه لذت ببرید.

قلعه مارکوه کجاست

 نزدیک ترین جاهای دیدنی رامسر به قلعه مارکوه کجاست؟

حال که می دانید قلعه مارکوه کجاست، خوب است در مورد برخی جاهای دیدنی رامسر که در نزدیکی این قلعه قرار گرفته اند، اطلاعاتی به دست آورید و بعد از تماشای این قلعه به آنجا نیز سری بزنید. از جمله این جاها می توانیم به کتالم اشاره کنیم. کتالم از شهرستان های رامسر بوده و به دلیل زیبایی وصف ناپذیری که دارد از شما می خواهیم هر زمان به قلعه مارکوه رفتید از کتالم نیز دیدن کنید. کتالم و سادات شهر به دلیل داشتن آب گرم معدنی و درمانی، از نظر بسیاری از مسافران جذاب و دوست داشتنی هستند.

اگر عکس قلعه مارکوه و چشم اندازهای اطراف آن را دیده باشید، حتما متوجه یک منطقه بسیار زیبا شده اید. این منطقه زیبا همان کتالم خودمان است که از جمله جاهای گردشگری مازندران نیز به شمار  می رود.

گزینه ی دیگری که بعد از رفتن به آدرس قلعه مارکوه می توانید از آن دیدن کنید، منطقه گرسماسر است. اینجا نیز بسیار زیبا و چشمنواز است و آب و هوای آن مورد علاقه بسیاری از کسانی است که در مناطق گرمسیری کشور زندگی می کنند. جالب است که بدانید این منطقه حتی در تابستان نیز خنک و بسیار دلچسب است. گرسماسر با رامسر ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و طبیعت خارق العاده و منحصر به فردی دارد. 

 نزدیک ترین جاهای دیدنی رامسر به قلعه مارکوه کجاست؟

آیا می دانید نزدیک ترین اقامتگاه به قلعه مارکوه کجاست؟

ما دوست داشتیم شما در مورد این که قلعه مارکوه کجاست، اطلاعات کاملی به دست آورید. حال که می دانید این قلعه کجاست و چه زیبایی هایی در خود پنهان دارد، باید بدانید که بازدید از قلعه مارکوه برای عموم مردم رایگان است و نیازی به پرداخت مبلغی برای ورودی نیست. 

اگر تصمیم داشتید مدتی بمانید و سر فرصت قلعه و اطراف آن را ببینید، می ‌توانید در هتل ‌ها و اقامتگاه ‌هایی که در اطراف روستای نیاسته، تنکابن و رامسر وجود دارد، اقامت کنید. البته، نیازی نیست سردرگرم و مضطرب شوید، گرداگرد، حاضر و آماده است تا به شما کمک کند در یک اقامتگاه در نزدیکی این قلعه ساکن شوید.

 

 

وضعیت آب و هوا رامسر
بروزرسانی: یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۲

وضعیت آب و هوا رامسر:01d
۰.۶۶ km/h
یکشنبه
آسمان صاف
۱۸.۲
جزئیات هواشناسی رامسر

۱۰۲۲
سطح دریا:
جنوب شرقی
جهت باد:
۰.۶۶ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۵۲
رطوبت هوا
۱۰۲۲
فشار هوا: