کردان یعنی چه؟ ⭐ زبان مردم کردان چیست؟

کردان یعنی چه؟ مردم کردان به چه زبانی صحبت می کنند؟ آیا می دانید کردان در کدام منطقه از کشورمان قرار گرفته است؟ آیا دوست دارید گشت و گذاری هر چند کوتاه در این منطقه داشته باشید؟ اگر دوست دارید روزهای آخر هفته تان با اتفاقاتی جذاب و فراموش نشدنی همراه باشد، در این مقاله از گرداگرد همراهمان باشید.

کردان کجاست؟ هر آنچه که خوب است در مورد آن بدانید!؟

کسانی که برای اجاره ویلا کردان اقدام می کنند، شناخت و اطلاعات نسبی در مورد این منطقه دارند. کردان یکی از مناطق ییلاقی و سرسبزی است که در نزدیکی کرج واقع شده است. همین نزدیکی است که باعث شده کرجی ها در تعطیلات یکی دو روزه ای که دارند، کوله بار سفر بسته و به این منطقه بروند و فکری برای اجاره ویلا لوکس کنند. 

کردان زیبایی که از آن حرف می زنیم، در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز یا همان کرج قدیمی قرار گرفته است. تا قبل از سال ۱۳۸۵، این منطقه از توابع چندار به شمار می رفت، اما از زمانی که چندار به شهر کوهسار تبدیل شد، کردان نیز از آن جدا شد. 

طبق سرشماری هایی که در سال های گذشته انجام شده است، هنوز هم حدود ۱۵۰ خانواده در این منطقه زندگی می کنند و نه تنها این منطقه به یک منطقه متروکه و خالی از سکنه تبدیل نشده است، بلکه بسیاری از کسانی که دستشان به دهانشان می رسد، شروع به خرید ویلا و زمین در این منطقه کرده و رونق اساسی به کردان داده اند. 

اجاره ویلا استخردار در کردان به شما امکان می دهد تا از یک منطقه قدیمی و کهن دیدن کنید. برخی اسناد و مدارک به دست آمده نشان می دهد، قدمت کردان به قبل از قرن ۶ هجری قمری بر می گردد. جالب اینجاست که در آن زمان نیز این منطقه از نظر سیاسی و جغرافیایی بسیار مهم بوده است. 

اگر برای اجاره ویلا در کردان اقدام کردید، از همه زیبایی هایی که در این منطقه وجود دارد، دیدن کنید و در کردان روزها و لحظاتی خوش تجربه و لمس کنید. اگر دوست دارید بدانید رودخانه کردان کجاست حتما به این منطقه بروید. در ادامه می خواهیم در مورد زبان مردم کردان نیز نکاتی را با شما در میان بگذاریم.

کردان کجاست؟ هر آنچه که خوب است در مورد آن بدانید!؟

کردان یعنی چه؟ چرا این ناحیه را به اسم کردان می خوانند؟

حال که به صورت مختصر و مفید با کردان آشنایی پیدا کردیم، خوب است به این سوال نیز جواب دهیم که کردان یعنی چه. کردان، یک اسم فارسی است و ممکن است معانی متفاوتی داشته باشد. 

یکی از معانی که می توان برای کردان ذکر کرد، اشاره کردن این نام به مردمان کرد است. کردها یکی از قوم های ایرانی هستند و برخی شهرهای کشورمان مانند کرمانشاه و ایلام، زادگاه و پرورش دهنده مردمان کرد و غیور به شمار می روند.

دیگر معنی که می توان برای کردان بیان کرد، مخفف واژه گُردان است. گردان، اشاره به قلعه یا محلی دارد که سربازان در مرزهای ایران در آن زندگی می کردند. این کلمه به مرور زمان دچار تغییر، و به کردان تبدیل شده است. 

برخی ها نیز اعتقاد دارند، که کردان به کلمه گردان یا گردبان اشاره دارد. گرد در زبان فارسی به معنای پهلوان و دلیر است و گردبان قلعه نیز کسی بوده که از مرزها محافظت می کرده است. از آنجایی که کلمات در طول زمان تغییر می کنند، ممکن است گردان نیز دچار تغییر و تحول شده و به کردان معروف امروزی تبدیل شده باشد. 

زبان مردم کردان چیست؟ مردم این منطقه به چه زبانی صحبت می کنند؟

زبان مردم کردان چیست؟ مردم این منطقه به چه زبانی صحبت می کنند؟

حال که می دانید کردان یعنی چه، خوب است در مورد زبان مردم کردان نیز نکاتی را بگوییم و به این مساله بپردازیم که کردانی ها و بومی های این منطقه با چه زبانی گویش می کنند و آیا ممکن است ما وقتی به کردان می رویم، به دلیل تفاوت در گویش و زبان به مشکل بر بخوریم.

وقتی به کردان می روید، نیازی نیست زبان دیگری بلد باشید؛ زیرا بومی های منطقه به زبان کرجی که همان فارسی سلیس و روان خودمان است صحبت می کنند. حتی اگر زبان مردم به زبان دیگری نیز می بود، نگرانی شما جایی نداشت. این منطقه به دلیل سرسبز بودن و داشتن انبوه درختان، و از همه مهم تر به دلیل داشتن آب و هوا و اقلیمی بسیار مناسب و دلچسب به یکی از مناطق گردشگرپذیر کشور تبدیل شده است. همین پیشرفت برای آنکه بومی های این منطقه را برای یادگیری یک زبان مشترک ترغیب کند، کافی به نظر می رسید.

از تهران تا کردان چند ساعت راه است؟

ما علاوه بر آنکه به سوال کردان یعنی چه، پاسخ دادیم، سعی کردیم در مورد کردان، اطلاعاتی را به صورت مختصر و مفید به شما بدهیم و بگوییم که مردم کردان به چه زبانی صحبت می کنند. اگر اشتیاق و انگیزه تان برای رفتن به این منطقه افزایش پیدا کرده، خوب است در مورد فاصله تهران تا کردان نیز نکاتی را بیان کنیم و به این سوال نیز جواب دهیم که از تهران تا کردان چند ساعت راه است. 

تهران تا کردان ۶۵ کیلومتر فاصله دارد. اگر با ماشین شخصی تان می خواهید به سمت این منطقه بروید، چنانچه عجله ای برای زودتر رسیدن نداشته باشید؛ جاده خلوت باشد و هوا نیز صاف و آفتابی باشد، حدود ۱ ساعت طول می کشد تا شما از تهران به کردان برسید. 

شاید همه زیبایی هایی که در شمال کشورمان وجود دارد، در منطقه کردان مشاهده نشود، اما این منطقه نیز در حد و اندازه خویش، چیزهایی برای ارائه به شما دارد و قطعا می تواند کاری کند که شما از رفتن به آن، روزها و لحظاتی سراسر خاطره را تجربه کنید. از آنجایی که زبان مردم کردان نیز فارسی است، ارتباط برقرار کردن با کسانی که بومی این روستا هستند، کار سختی نخواهد بود.

از تهران تا کردان چند ساعت راه است؟

کلام آخر

کردان یعنی چه؛ موضوع صحبت ما در این مقاله بود. امیدواریم که با نکاتی که در این نوشتار بیان کردیم، توانسته باشیم اطلاعات شما را در مورد زبان این منطقه و زیبایی هایی که در کردان وجود دارد، افزایش داده باشیم.

 

 

وضعیت آب و هوا ساوجبلاغ
بروزرسانی: شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۶

وضعیت آب و هوا ساوجبلاغ:01d
۳.۴۱ km/h
شنبه
آسمان صاف
۲۰.۹۶
جزئیات هواشناسی ساوجبلاغ

۱۰۱۷
سطح دریا:
جنوب غربی
جهت باد:
۳.۴۱ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۲۸
رطوبت هوا
۱۰۱۷
فشار هوا: