دریاچه زیبا ولشت کلاردشت محصور شده بین کوه ها

دریاچه ولشت دریاچه‌ای است در جنوب غرب شهر چالوس و در شمال شرق کلاردشت، این دریاچه کوهستانی در ارتفاع یك هزار متری از سطح دریاچه خزر و در ۲۵ کیلومتری جاده چالوس در نزدیکی شهر مرزن‌آباد واقع گردیده‌ است. به جز سماء كه دهكده ای ییلاقی است و زمستان ها خالی از سكنه، نزدیكترین روستای پر جمعیت به ولشت؛ روستای نسار (با ۴ كیلومتر فاصله و ۲۰۰ خانوار جمعیت) و نزدیكترین شهر به آن كلاردشت است. 

در دریاچهٔ ولشت پرنده های مهاجر هنوز می آیند، گاو ها هنوز می چرند، مراتع هنوز سبز اند، قورباغه ها هنوز بی خوابت می كنند و خانه های كاه گلی هنوز سرپایند.

آب ولشت از نزولات آسمانی و چشمه های سر باز كرده در كف دریاچه تأمین می شود.آب ولشت سر ریز ندارد و با كم و زیاد شدن مقدار آب، سطح آن بالا و پایین می رود. ولشت زمستان ها یخ می زند و دمای محیط به راحتی تا ۳۰- سانتی گراد می رسد. دریاچه ولشت و تمامی محیط اطراف آن حفاظت شده است و در لیست مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت از محیط زیست به ثبت رسیده است.

در ایران ۲۸ دریاچه طبیعی و ۹ دریاچه براثر ساخت سد به وجود آمده است . از این میان ۱۰ دریاچه بسیار زیبا و دیدنی هستند که یکی از آن‌ها دریاچه ولشت در استان مازندران و در منطقه معروف کلاردشت قرار دارد.

 

قرار گیری این دریاچه در میان کوه ها تصویری خاص را در طبیعت پدید آورده است.

در اطراف دریاچه گیاه نی بن به فور وجود دارد، درون دریاچه گیاهی وجود ندارد .

به دلیل آب زلال و شیرین دریاچه و دارا بودن عمق بیش از ۴۰ متر که حجم آب آن در حدود ۳ میلیون متر مكعب بر آورده شده، و به علت تشابه نسبی اش با استخر بزرگ، موجب تحریك شناگران گشته و این تحریكات گاهی موجب وسوسه شنای غیر شناگران نیز می گردد.عمق دریاچه ولشت زیاد است اگر شناگر حرفه ای نیستید ریسک نکنید و یا حتما مطمئن باشید کسانی کنار شما باشند که غریق نجات هستند.

در این دریاچه امکانات قایق سواری نیز وجود دارد که می توانید به وسیله ی آنها به میان دریاچه بروید . برخی نیز با بردن قایق های بادی خود ، تفریحی متفاوت را در سفرشان رقم می زنند.

دریاچهٔ ولشت به علت موقعیت ویژه، مامن پرندگان مهاجر و آبزیان است. ماهی سفید، اردک ماهی، مار آبی، قورباغه و شاه کولی از جمله آبزیان این دریاچه هستند. ماهیگری نیز یکی از تفریحات این دریاچه است.

كوله یك روزه، كلاه و عینك آفتابی، كفش مخصوص پیاده روی، كرم ضد آفتاب و لوازم بهداشت شخصی، قهقمه آب، جعبه کمک های اولیه، زاپاس اضافی و لباس مناسب، سوخت کافی برای ماشین وسائل مورد نیاز برای سفر بک روزه به دریاچه ولشت است.

ضلع جنوبی دریاچه منطقه‌ای وسیع دارد که می‌توانید در آن مستقر شوید . در کنار دریاچه سرویس بهداشتی و یک فروشگاه محلی قرار دارد که معمولاً همه‌چیز در آن پیدا می‌شود.

به دلیل سرسبزی منطقه بسیاری در این فصول راهی دریاچه می شوند اما شرجی بودن هوا ممکن است کمی آزاردهنده باشد.

 

فیلم دریاچه ولشت




وضعیت آب و هوا كلاردشت
بروزرسانی: سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۵۲

وضعیت آب و هوا كلاردشت:04d
۲.۶۵ km/h
سه شنبه
پوشیده از ابر
۱۲.۶۴
جزئیات هواشناسی كلاردشت

۱۰۱۰
سطح دریا:
شمال غربی
جهت باد:
۲.۶۵ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۸۸
رطوبت هوا
۱۰۱۰
فشار هوا: