تاریخ و فصل ⭐گلاب گیری کاشان در سال ۱۴۰۱- ۱۴۰۲

ایران، مهد فرهنگ، سنت و زیبایی است و شما به هر شهری که سر بزنید می توانید یک رسم و رسوم جذاب را مشاهده کنید. یکی از رسوم قشنگ که مختص ایران است، مراسم گلاب گیری است. ما امروز و در این مقاله از گرداگرد می خواهیم به شما پیشنهاد کنیم تا برای اجاره بوم گردی کاشان در فصل بهار اقدام کرده و از این مراسم هم دیدن کنید. 

گلاب گیری کاشان 1402 چه زمانی انجام می شود؟ 

گلاب گیری کاشان ۱۴۰۲ چه زمانی انجام می شود؟ 

برای اطلاع کسانی که می خواهند برای اجاره ویلا لوکس در کاشان اقدام کرده، و تنها از مراسم گلاب گیری دیدن کنند، باید بگوییم که مراسم گلاب گیری در سال ۱۴۰۲ همزمان با گلاب گیری کاشان ۱۴۰۱ انجام می شود. 

این رسم زیبا و قشنگ معمولا در ماه اردیبهشت انجام می شود و در همین روزها سیل عظیمی از گردشگران برای آنکه هم از این مراسم دیدن کنند و هم گلاب تازه و ناب خریداری کنند، به سمت این شهر روانه شده و چند روزی را در کاشان می مانند.

نکته ای که خوب است در مورد گلاب گیری کاشان ۱۴۰۲ بدانید این است که گلاب گیری، تنها در شهر کاشان انجام نشده و در برخی شهرهای دور و اطراف آن، مانند قمصر و نیاسر نیز می توانید شاهد گرفتن گلاب ناب و خوشبو از گل های محمدی باشید. 

راستی، شما از اول ماه اردیبهشت تا اواخر خرداد که برداشت گل های محمدی ادامه دارد می توانید فرصت را غنیمت بشمارید و به کاشان بروید. البته باز هم توصیه می کنیم قبل از هر کاری حتما برای اجاره بوم گردی در کاشان اقدام کنید تا وقتی به این شهر رسیدید بی جا و مکان نمانید.

در مورد اعتقادات گلابگیران قمصر کاشان در گلاب گیری کاشان ۱۴۰۲ چه می دانید؟

قبل از آنکه در مورد اعتقادات گلابگیران قمصر کاشان صحبت کنیم، توصیه می کنیم وقتی برای اجاره ویلا استخردار در کاشان اقدام می کنید یک برنامه ریزی دقیق انجام داده و کاشان گردی تان را تکمیل کنید. سفر به کاشان تنها در مراسم گلاب گیری آن خلاصه نمی شود و خیلی جاهای زیبا و قشنگ دیگر نیز هستند که آنها نیز به مانند مراسم گلاب گیری کاشان ۱۴۰۲ جذاب و تماشایی به نظر می رسند. 

حالا وقت آن است که در مورد رسم و رسوماتی که حین گلاب گیری کاشان ۱۴۰۱، مردم نسبت به انجام آن خود را پایبند می دانند، نکاتی را بیان کنیم. برخی از کارهای جذابی که کاشانی ها، نیاسری ها و قمصری همزمان با مراسم گلاب گیری انجام می دهند به این شرح است:

  • یکی از رسم های قشنگی که در زمان گلاب گیری انجام می شود، فرستادن صلوات است. مردمان سرزمین ما برای گل های محمدی و عرقی که از آن به دست می آید، ارزش و اعتبار مذهبی زیادی قائل بوده و به همین دلیل است که در زمان چیدن گل ها صلوات می فرستند.
  • از دیگر اعتقادات کاشانی ها در زمان گلاب گیری توجه به سنگین بودن و یا سبک بودن پای کسی است که زیر دیگ را روشن می کنند. کاشانی ها دوست دارند کسی زیر دیگ مخصوص گلاب گیری را روشن کند که پای سبکی داشته باشد.
  • نمی شود در کاشان، گلاب گیری انجام شود، اما مراسم شعرخوانی انجام نشود. زنان و دختران کاشانی در زمان چیدن گل ها، اشعاری که گذشتگان در زمان چیدن گل می خواندند را بلند بلند تکرار می کنند و به این کار به ظاهر خسته کننده، رنگ و روی متفاوت و هیجان انگیزی می بخشند.

آیا در روستاهای دیدنی اطراف کاشان نیز مراسم گلاب گیری کاشان 1402 انجام می شود؟

آیا در روستاهای دیدنی اطراف کاشان نیز مراسم گلاب گیری کاشان ۱۴۰۲ انجام می شود؟

نه تنها در شهر کاشان و برخی شهرهای اطراف آن مراسم گلاب گیری انجام می شود، بلکه در روستاهای دیدنی اطراف کاشان نیز می توانید شاهد مراسم گلاب گیری کاشان ۱۴۰۲ باشید. از جمله این روستاها می توانیم به روستاهای ون، جوشقان قالی، کامو، قالهر، مرق، وادقان، سار، ویدوج، آذران و خاوه اشاره کنیم. 

در اولین روزهایی که اردیبهشت زیبا شروع می شود، اگر به هر یک از روستاهایی که در بالا نام بردیم قدم بگذارید، می توانید مزارع وسیع و گسترده گل های محمدی را مشاهده کنید. اگر خوش شانس باشید و در زمان باز شدن گل ها در یکی از این روستاها باشید مشامتان از عطر و بوی این گل ها پر خواهد شد. در روستاهای اطراف کاشان به دلیل مناسب بودن اقلیم و آب و هوای خنک، شرایط برای رشد و پرورش این گیاه فراهم بوده و گلاب نابی تولید می شود.

شاید جالب باشید که بدانید مرغوب ترین گلابی که در کاشان تولید می شود، از گل هایی به دست می آید که در روستای وادقان و ون کاشته شده اند. این دو روستا گلاب هایی با کیفیت و مرغوب تولید می کنند. کسانی که برای مراسم گلاب گیری کاشان ۱۴۰۱ به این روستا رفته اند، حتما توانسته اند گلابی با غلظت بالا خریداری کنند.

چنانچه با تور گلاب گیری کاشان ۱۴۰۱ (گلاب گیری کاشان ۱۴۰۲) همراه شدید از این جاها هم دیدن کنید؟

خیلی کم پیش می آید کسی با تور گلاب گیری کاشان ۱۴۰۱ همراه شده باشد، اما از جاهایی که در ادامه نام می بریم دیدن نکرده باشد. چنانچه یکی از دوستان شما می خواهد برای تماشای گلاب گیری کاشان ۱۴۰۲ اقدام کند، به او نیز توصیه کنید از این جاها بازدید کند؛ حتما خیلی خوش می گذرد:

۱- قمصر کاشان

یکی از جاهای دیدنی کاشان، شهر قمصر است. این شهر از جمله شهرستان های استان اصفهان است که در آن مراسم گلاب گیری نیز انجام می شود. البته همه جذابیت این شهر در مراسم گلاب گیری آن خلاصه نمی شود و گردشگران می توانند با سفر به این شهر از منطقه حفاظت شده قمصر و برزک، برج حسن کر جوشقان، کاروانسرای شاه عباسی قمصر و چشمه آب صالح نیز دیدن کنند.

۲- نیاسر

با رفتن به نیاسر کاشان می توانید یک تیر را چندین نشان بزنید. در این شهر می توانید از مراسم گلاب گیری دیدن کرده و چشمه و آبشار این شهر نیز را نیز تماشا کنید. اگر وقت کافی برای ماندن در این شهر را داشتید، بازدید حمام و آسیاب تاریخی نیاسر، و غار رئیس را از دست ندهید.

چنانچه با تور گلاب گیری کاشان 1401 (گلاب گیری کاشان 1402) همراه شدید از این جاها هم دیدن کنید؟

کلام آخر

ما در این مقاله در مورد مراسم گلاب گیری کاشان حرف زدیم. امیدواریم که توانسته باشیم گوشه ای از مراسم گلابگیری این شهر را به شما بشناسانیم.

 

 

وضعیت آب و هوا کاشان
بروزرسانی: شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۱

وضعیت آب و هوا کاشان:01d
۴.۸۴ km/h
شنبه
آسمان صاف
۲۴.۷۶
جزئیات هواشناسی کاشان

۱۰۱۶
سطح دریا:
شمال
جهت باد:
۴.۸۴ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۳۰
رطوبت هوا
۱۰۱۶
فشار هوا: