صنایع دستی کاشان چیست؟⭐معرفی صنایع دستی کاشان

بعد از آنکه برای اجاره بوم گردی کاشان اقدام کردید و نگاهی به لیست سوغاتی های این شهر انداختید، با تنوعی از سوغاتی ها مواجه خواهید شد. این شهر، شهر عجائب از نظر سوغاتی و صنایع دستی به شمار می رود. با سفر به کاشان، هم می توانید کلی خوراکی های خوشمزه کاشانی، و هم مصنوعاتی را که توسط دستان هنرمند کاشانی ها خلق شده است، به عنوان سوغاتی به عزیزان خود هدیه بدهید. اگر دوست دارید بعد از اجاره ویلا استخردار در کاشان، سوغاتی ها مخصوص کاشان را تهیه کنید، در ادامه این مقاله که در مورد معرفی صنایع دستی در کاشان است، با ما همراه باشید.

در مورد صنایع دستی کاشان یا سوغات کاشان چه می دانید؟

در مورد صنایع دستی کاشان یا سوغات کاشان چه می دانید؟

همان طوری که در بالاتر اشاره کردیم، ما در این مقاله از گرداگرد می خواهیم به شما یک لیست بلند بالا از سوغاتی های کاشان معرفی کنیم. صنایع دستی و سوغاتی های شهر زیبای کاشان به شرح زیر است:

۱-گلاب و انواع عرقیجات

گل سر سبد سوغاتی های کاشان، گلاب است. گلاب و شهر کاشان پیوند عمیق و ناگسستنی با هم برقرار کرده اند. نمی شود به کاشان رفت، اما از گلاب های خوشبو و خوش عطری که در این شهر آماده می شود، خریداری نکرد و آن را به عنوان یک سوغاتی به همراه نبرد. خیلی از کاشانی ها در شهر کاشان و شهرهای اطراف آن، در ماه های اردیبهشت و خرداد (بهترین زمان گلاب گیری) کاشان، مشغول گلاب گیری از گل های خوش بو و خوش رنگ محمدی می شوند. 

اگر برای اجاره ویلا لوکس کاشان اقدام کردید، چند بطری از این گلاب های ناب را بخرید، و هم خودتان مصرف کنید و هم به کسانی که برایتان خیلی عزیز هستند، به عنوان سوغات هدیه دهید.

۲-فرش کاشان

ایرانی ها از دیرباز، در بافتن فرش فعالیت داشته اند، و به جرات می توان گفت کشورمان ایران، هنرمندان فرش باف زیادی را در درون خود پرورش داده است. یکی از شهرهای کشور که از نظر بافت فرش، و زیبایی نقش و نگارهای به جای مانده بر تاروپود فرش ها زبانزد عام و خاص است، شهر کاشان است. 

کاشان سابقه طولانی در بافت فرش دارد و جالب است که بدانید هنوز هم در این شهر، هنرمندان زیادی را می توان پیدا کرد که مشغول بافتنِ این ماندگارترین صنایع دستی کاشان هستند. با اجاره بوم گردی در کاشان فرصت تماشای هنر فرش بافان کاشانی را به خود بدهید. 

در مورد صنایع دستی کاشان یا سوغات کاشان چه می دانید؟

۳- شَعر بافی یا شربافی

دیگر سوغات کاشان، شَعر بافی یا شربافی است. شعربافی همان پارچه بافی است و قدمت طولانی در شهر کاشان دارد. پارچه هایی که به این روش تهیه می شوند، به مناطق غربی کشور فرستاده و ابعادشان نیز مختلف و متفاوت است. این پارچه ها را یا به صورت ساده و یا به صورت راه راه می بافند و اغلب، رنگ هایی چون زرد، بادنجانی، زرشکی، مشکی و سبز در آنها دیده می شود؛ پارچه هایی که این رنگ ها در آنها وجود دارد، برای دوخت لباس زنانه به کار برده می شوند، و پارچه هایی که در آنها رنگ های سیاه و سفید دیده می شود، برای لباس آقایان مناسب هستند.

۴- مخمل بافی

از دیگر صنایع دستی شهر کاشان که نمی توان به راحتی از کنار زیبایی آن گذشت، مخمل بافی است. مخمل هایی که در کاشان بافته می شوند، طرح هایی متفاوت دارند. برخی مخمل ها ساده هستند و برخی دیگر نقش های برجسته داشته و برای دوخت لباس و یا جلد قرآن و سجاده خوب اند.

۵- گلیم و جاجیم

دیگر سوغاتی ماندگار در شهر کاشان، گلیم و جاجیم است. گلیم ها بافته های پشمی هستند که روی دار بافته می شوند. برخی ایرانی ها از گلیم به جای فرش استفاده می کنند. جاجیم هم، یک نوع زیر انداز است، اما کرک ندارد و از دو رو یا دو سمت آن می توان استفاده کرد.

آیا سفال کاشان را می توان یکی از صنایع دستی کاشان نامید؟

کاشان یکی از شهرهای کویری کشورمان به شمار می رود و به همین جهت است که هنرمندان سفال ساز زیادی در آن مشغول به فعالیت هستند. سابقه و پیشینه این هنر در شهر کاشان به چیزی حدود ۷ هزار سال قبل بر می گردد و عده ی زیادی اعتقاد دارند که این شهر همان زادگاه اصلی سفالگری است. طی کاوش هایی که در تپه های سیلک کاشان انجام شده است، سفالینه های قدیمی پیدا شده، و این نیز شاهدی بر این ادعاست که کاشان می تواند محل تولد اولین کسانی باشد که فهمیده اند سفال و سفالگری چیست.

اگر به کاشان رفتید، حتما برای خرید سفال کاشان اقدام کنید. هیچ جایی در دنیا را نمی توانید بیابید که کیفیت ظرف های سفالی اش مانند این شهر باشد. نه تنها کیفیت، بلکه طرح هایی که روی این ظرف ها به چشم می خورد، نمونه و مانند ندارد. این صنایع دستی کاشان، همان چیزی است که می تواند به خانه تان روح و جانی دوباره ببخشد و موجب لطیف شدن هر فضایی شود. 

سوغات کاشان را از کجا بخریم؟ 

سوغات کاشان را از کجا بخریم؟ 

با چند تا از معروف ترین صنایع دستی کاشان آشنا شدیم. حال که می دانید در سفر به این شهر چه چیزهایی می توانید به عنوان سوغاتی با خود بیاورید، بهتر است به این سوال مهم که سوغات کاشان را از کجا بخریم، نیز جواب بدهیم.

یکی از جاهایی که توصیه می کنیم در طی روزهای اقامت خود در کاشان حتما سری به آنجا بزنید، بازار قدیمی و سرپوشیده کاشان است. این بازار، جزء یکی از قدیمی ترین بازارهای کشور بوده و رفتن به آنجا نه تنها خالی از لطف نخواهد بود، بلکه شما می توانید سوغاتی ها و هدیه های زیبایی بخرید و به عزیزان و دوستان خود هدیه بدهید.

البته، تنها مرکز خرید کاشان، این بازار قدیمی و سرپوشیده نیست. مراکز مدرن خرید نیز در کاشان کم نیستند و می توانند به شما کمک کنند تا چیزی در خور و شایسته ی عزیزانتان تهیه کنید. 

کلام آخر

صنایع دستی کاشان موضوع صحبت ما در این مقاله بود. قطعا خرید این سوغاتی ها می تواند تا همیشه یاد و خاطره سفر به کاشان را برای شما زنده نگه دارد.

 

 

وضعیت آب و هوا کاشان
بروزرسانی: شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۸

وضعیت آب و هوا کاشان:01d
۵.۰۶ km/h
شنبه
آسمان صاف
۲۰.۹۸
جزئیات هواشناسی کاشان

۱۰۱۷
سطح دریا:
شمال غربی
جهت باد:
۵.۰۶ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۳۷
رطوبت هوا
۱۰۱۷
فشار هوا: