بهترین زمان گلاب گیری کاشان چه زمانی است؟

هر ساله با شروع فصل زیبای بهار و نزدیک شدن به ماه اردیبهشت، فصل گلاب گیری کاشان شروع می شود و به همین دلیل مسافران زیادی در این فصل، راهی کاشان می شوند. اگر علاقه مند به دیدن این مراسم هستید می توانید با اجاره بوم گردی کاشان در فصل بهار، گلاب گیری کاشان را از نزدیک ببینید.

در مورد تاریخچه گلاب گیری و بهترین زمان گلاب گیری کاشان بیشتر بدانید!

در مورد تاریخچه گلاب گیری و بهترین زمان گلاب گیری کاشان بیشتر بدانید!

گل محمدی یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی ایران است که از قدیم تا به امروزه، همواره از خواص آن استفاده می کرده اند. مهم ترین استفاده گل محمدی برای گلاب گیری است. گلاب کاشان یکی از محصولات مهم صادراتی ایران به حساب می آید. در گذشته، گلاب از طریق راه ابریشم به کشورهایی چون چین و هند صادر می شده است. تولید گلاب قدمت زیادی دارد و امروزه با روش های پیشرفته تر و با فرآیندی سریع تر تولید می شود.

مراسم گلاب گیری در کاشان با آئین خاصی انجام می شود و در حال حاضر، این مراسم در کاشان با حضور گردشگران رنگ و بویی کاملا متفاوت و جذاب پیدا کرده است. آئین گلاب گیری کاشان به عنوان میراث معنوی، در آثار ملی و معنوی ایران ثبت شده است. 

در فصل بهار و ماه های اردیبهشت و خرداد، کاشان عطر و بوی دیگری دارد. در شهر کاشان و همه روستاهای اطراف آن گلاب گیری همچنان به روش سنتی انجام می شود که آن نیز با جشن و پایکوبی همراه است. اگر دوست دارید با روند گرفتن گلاب بیشتر آشنا شوید، حتما در بهترین زمان گلاب گیری کاشان به این شهر سفر کنید.

اگر می خواهید مراسم گلاب گیری کاشان (گلاب گیری کاشان ۱۴۰۲) را ببینید بهترین زمان برای سفر به کاشان اردیبهشت ماه است. گل محمدی را از اوایل فصل اردیبهشت تا اواسط خرداد برداشت می کنند و در همین دو ماه، مراسم گلاب گیری در شهرهای مختلف کاشان انجام می شود.

در برخی از شهرهای کاشان برداشت گل محمدی با توجه به اقلیم منطقه متفاوت است. به طور مثال در شهر برزک، برداشت این گل دیرتر از شهرهای قمصر و کاشان انجام می شود. خوب است بدانید برداشت گل محمدی در ساعات اولیه روز و قبل از تابش مستقیم خورشید انجام می شود؛ در این ساعات، گل ها کیفیت بالاتری دارند.

در مورد بهترین مکان گلاب گیری کاشان چه می دانید؟

در مورد بهترین مکان گلاب گیری کاشان چه می دانید؟

کاشان و شهرهای اطراف آن محلی برای پرورش گل محمدی هستند. جالب است بدانید، گلاب مزارع گل محمدی که در ارتفاعات قرار دارند نسبت به گلاب های دیگر مناطق از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. شهرهای کاشان، قمصر، نیاسر و مشهد اردهال مهم ترین شهرهای گلاب گیری کاشان به حساب می آیند. گلاب قمصر نسبت به دیگر شهرها مرغوبیت بالاتری دارد. اگر می خواهید از مراسم باشکوه گلاب گیری قمصر دیدن کنید، قبل از هرکاری به فکر اجاره ویلا استخردار در کاشان باشید تا زمانی که به کاشان رسیدید دغدغه اقامتگاه نداشته باشید. 

حال که دانستید بهترین زمان گلاب گیری کاشان چه موقعی است در ادامه می خواهیم در مورد شهرهای گلاب گیری کاشان بیشتر صحبت کنیم:

۱-گلاب گیری در قمصر

همانطور که گفتیم گلاب قمصر یکی از مرغوب ترین گلاب های کاشان است. هر ساله از گلاب قمصر برای شستشوی کعبه و اماکن مذهبی استفاده می شود. عطر و طعم این گلاب منحصربه فرد بوده و همین موضوع نیز باعث محبوبیت گلاب قمصر شده است. در این شهر زیبا مزارع گل محمدی و باغ های زیادی به چشم می خورد. مردمان قمصر در زمان گلاب گیری کاشان، در کارگاه ها و حیاط

خانه های خود مشغول گلاب گیری هستند و این کار هم یک نوع درآمد زایی نیز برای آنها به شمار می رود.

به شما پیشنهاد می کنیم در بهترین زمان گلاب گیری کاشان برای اجاره بوم گردی در کاشان اقدام کرده، به شهر قمصر سفر کنید و از نزدیک شاهد این مراسم بی نظیر باشید.

۲-گلاب گیری نیاسر

نیاسر با جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوانی که دارد به عنوان یکی از مناطق خوش آب و هوای کاشان نیز محسوب می شود. روستای نیاسر در ۳۵ کیلومتری کاشان قرار گرفته است و مانند قمصر گلاب با کیفیت و مرغوبی دارد. در این روستای خوش آب و هوا علاوه بر گلاب و گل محمدی، گیاهان دارویی و عصاره های دیگری هم تولید می شود. در نیاسر آبشار معروفی قرار دارد که گردشگران زیادی هر ساله برای بازدید از آن به نیاسر سفر می کنند. شما هم اگر به کاشان سفر کردید بعد از اجاره ویلا لوکس به نیاسر بروید و در کنار مراسم گلاب گیری از این آبشار معروف هم دیدن کنید.

نحوه گلاب گیری در کاشان به چه صورت انجام می شود؟

نحوه گلاب گیری در کاشان به چه صورت انجام می شود؟

ما تا به اینجای مطلب در مورد بهترین زمان گلاب گیری کاشان صحبت کردیم و در ادامه می خواهیم در مورد نحوه گلاب گیری صحبت کنیم. 

در گلاب گیری به روش سنتی از دیگ مسی با دهانه ای تنگ استفاده می شود و برگ های گل محمدی که از قبل آماده شده اند را با یک لیتر آب درون دیگ می ریزند. بعد از آن هیزم ها را آماده می کنند و دیگ ها را روی این هیزم ها قرار می دهند تا آب به جوش آید.

نکته ای که در مورد گلاب گیری وجود دارد این است که بخار نباید از دیگ خارج شود و به این منظور، از یک واشر پلاستیکی برای محکم کردن در دیگ استفاده می شود. روی دیگ یک سوراخ قرار دارد که لوله های استیل به آن وصل شده است. با جوشیدن آب و گل های محمدی، بخاری تولید می شود. بخار تولید شده، از طریق سوراخ درِ دیگ وارد لوله های استیل سرد شده، به مایع تبدیل می شود و در آخر به داخل یک پارچ بزرگ مسی ریخته می شود، و به این شکل گلابی مرغوب و با کیفیت به دست می آید.

کلام آخر

ما در این مطلب در مورد بهترین زمان گلاب گیری کاشان صحبت کردیم، امیدواریم توانسته باشیم حس و حال این مراسم زیبا را برای شما توصیف کنیم. اگر برای دیدن این مراسم به کاشان سفر کردید حتما از جاذبه های گردشگری این شهر هم دیدن کنید.

 


 

وضعیت آب و هوا کاشان
بروزرسانی: پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۲

وضعیت آب و هوا کاشان:04d
۲.۲ km/h
پنجشنبه
پوشیده از ابر
۱۹.۸۶
جزئیات هواشناسی کاشان

۱۰۰۷
سطح دریا:
شمال شرق
جهت باد:
۲.۲ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۴۵
رطوبت هوا
۱۰۰۷
فشار هوا: