غار رئیس نیاسر کجاست؟

غار رئیس نیاسر، یکی از جذاب ترین و زیباترین غارهایی است که قبل از مرگتان باید حتما از آن دیدن کنید. این غار، بدون دخالت دستان خلاق طبیعت و با نوآوری انسان خلق شده است. اقدام برای اجاره بومگردی کاشان به شما این فرصت را می دهد تا به نیاسر بروید. اگر دوست دارید یک سفر کوتاه مدت با غار رئیس در نیاسر کاشان آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.


با اولین غار مصنوعی و دست تراش ایران آشنا شوید!


غار رئیس در نیاسر در ۵۰ کیلومتری غرب کاشان قرار دارد. این غار ۹۵۰ متر طول و دارای عرض ۶۰ متری است. دهانه غار ۵/۲ متر ارتفاع و ۵/۳ متر عرض دارد. در قسمت ورودی غار، یک تالار ساخته شده است. اگر به انتهای تالار نگاهی بیندازید، یک حفره مشاهده می کنید، این حفره همان، همان ورودی غار است.
 غار رئیس در نیاسر سه طبقه است و دارای تونل ها و کانال های مختلفی نیز هست. علاوه بر آن این غار دارای اتاق ها و دالان هایی است که در مجموع عرضی یک متری و طولی ۲۵۰۰ متری دارند. خوب است بدانید غار رئیس در نیاسر در مجموع بیست اتاق دارد که در کل ۱۷۶ متر مربع مساحت دارند. بزرگ ترین اتاق در بین این همه اتاق دارای ۲۸ متر طول و کوچک ترین اتاق، دارای ۱/۸ متر طول دارد. 

 

غار رئیس نیاسر کجاست


نگاهی ریزتر به درون غار رئیس نیاسر بیندازیم


گفتیم که این غار، سه طبقه و دو کانال دارد. یکی از کانال ها، حلقه ای مانند است و دیگری حالت افقی شکل دارد. بخش افقی غار، چهار ورودی و سه بخش با شیب ملایم دارد که یکی از آن ها به باغی بسیار زیبا منتهی می شود. در مرکز این باغ نیز چند اتاق ساخته شده است. هفت اتاق هم به طور ماهرانه ای به طبقات زیرین متصل شده اند. بخش حلقه ای غار نیز، دو ورودی دارد؛ این قسمت، بسیار زیبا است.
تونل هایی در غار وجود دارد که امکان ارتباط با دیگر بخش های غار را فراهم می کند؛ البته درون این تونل ها، دو راهی ها و سه راهی هایی نیز وجود دارد که فقط یکی از آن ها به انتهای غار می رسد و بقیه برای رد گم کردن هستند. حتما توجه داشته باشید که اگر با راهنما نروید یا به نوشته ها و اطلاعات مختلف در جای جای غار رئیس نیاسر توجه نکنید ممکن است گم شوید؛ آن وقت است که از اقدامتان برای اجاره اقامتگاه کاشان پشیمان شده و به خودتان می گویید که ای کاش به این غار نیامده بودم.
یکی دیگر از تونل های غار رئیس نیاسر، ارتفاع بسیار کمی دارد. بازدیدکنندگان فقط به صورت نشسته است که می توانند از آن جا عبور کنند. اما بعد از عبور به قسمتی مستطیل شکل می رسید. عمق این قسمت شش متر است و انتهای آن به راهروی باریکی می رسد که در نهایت به خارج غار راه دارد. به طورکلی، این غار سه انتهای زیرزمینی، سطحی و عمقی داشته که هرکدام از آنها نیز معماری فوق العاده ای دارند.
خروجی غار رئیس نیاسر با دهانه غار موازی است و دارای اتاق های بزرگ و تو در تو و راهرو های بسیار است. بخش بزرگی از این غار در گذر زمان و زلزله از بین رفته است؛ اما بخشی از آن را هنوز می توانید مشاهده کنید.

 

غار رئیس نیاسر کجاست؟ (معرفی آن )

 


آیا با دوست دارید با ساختار این غار بیشتر آشنا شوید؟


مسیرهای شیب دار متعددی در این غار وجود دارد که برای جلوگیری از وقوع سیل و آب گرفتگی ساخته شده اند. در سر تا سر غار رئیس در نیاسر، دریچه هایی برای تهویه هوا وجود دارد. سازندگان این غار، بخش های کوچکی را به عنوان جای نشستن ساخته اند که شما به عنوان بازدید کننده می توانید روی آن ها بنشینید و استراحت کنید. 
طبق نظریات محققان، تونل ها و راهرو های این غار آنقدر پیچیده و سخت هستند که ممکن است فقط با اهداف معنوی یا مذهبی خاصی ساخته شده باشند. ساخت این همه راهرو و دالان و اتاق های پیچ در پیچ، غار رئیس نیاسر را به یکی از شاهکارهای معماری تبدیل کرده است.

 

 

تاریخچه و چرایی به وجود آمدن این غار رئیس نیاسر را می دانید؟


این غار، یکی از مرموز ترین غارهای ایران است؛ زیرا هدف، و زمان دقیقی از ساخت آن در دست ما نیست. بسیاری از مورخ ها عقیده دارند، غار رئیس در زمان اشکانیان ساخته شده است. در عین حال، باستان شناسان با یافتن سفال و ظروف گلی از دوره ساسانی این ادعا را رد کرده و احتمال می دهند این غار در دوران ساسانی جایگاه خاصی داشته است.
 سکه ها و ظروف سفالی، از دوره های پس از اسلام نیز در این غار کشف شده است. با این کشف، می توان احتمال داد که غار رئیس در نیاسر، در دوره سلجوقیان و ایلخانان کاربرد نظامی داشته است.
درباره دلیل وجود به وجود آمدن این غار باید گفت، برخی از پژوهشگران باور دارند این غار با اهداف مذهبی ساخته شده است و احتمال می دهند کاربرد نظامی یا مسکونی نداشته است. ضمنا، اینکه غار رئیس نیاسر فقط ۴۰۰ متر با آتشکده نیاسر فاصله دارد، دلیلی محکم بر این ادعا است که مردم برای اهداف مذهبی به این غار مراجعه می کرده اند.
علاوه بر تمام این ها، مجسمه ای سنگی از سر یک قوچ در این غار کشف شده است که باستان شناسان احتمال می دهند این مجسمه نیز مربوط به دوران ساسانی باشد. یکی از آیین های پیروان ادیانی مثل میترائیسم قربانی کردن قوچ در کنار آب های روان بوده است؛ بنابراین انتظار می رود این مجسمه از آن مراسمات قربانی دین میترا یا ادیان دیگر بر جای مانده باشد. این نیز دلیل دیگری است که ثابت می کند، غار رئیس در نیاسر کاشان کاربرد مذهبی داشته است. 

 

غار رئیس نیاسر کجاست؟ (تاریخچه آن)

نزدیک ترین جاهای دیدنی کاشان، به غار رئیس نیاسر کجاست؟

شاید عده ای که می خواهند به کاشان بروند، دوست داشته باشند علاوه بر دیدن غار رئیس نیاسر کاشان، از دیگر جاهای آن نیز بازدید کنند. به همین دلیل، ما تصمیم گرفتیم به سوال نزدیک ترین جاهای دیدنی کاشان به غار رئیس نیاسر کجاست، پاسخ دهیم و با شما را با این جاها آشنا کنیم. از جمله جاهای دیدنی شهر کاشان که در فاصله نزدیکی از این غار قرار گرفته اند، موارد زیر هستند:

۱- آبشار نیاسر

یکی از جاهای دیدنی نزدیک به غار رئیس نیاسر، آبشار نیاسر است. این آبشار در یکی از محلات قدیمی شهر نیاسر واقع شده و به دلیل داشتن مناظری زیبا و دوست داشتنی به یک مکان جذاب برای تفریح و عکس گرفتن تبدیل شده است. این آبشار، حدود ۲۵ متر ارتفاع دارد و در اکثر مواقع سال، از جمله تابستان نیز، سرشار از آب بوده و زیبایی خاصی را به محیط اطراف می بخشد. 

۲- پارک باغ تالار نیاسر

از دیگر جاذبه های دیدنی که در نزدیکی رئیس نیاسر قرار گرفته، پارک باغ تالار است. راه پله های سخت و سنگی آن با پیچ و خم هایی که دارند، و همین طور صدای جاری شدن آب، یکی از زیباترین و گوش نوازترین نواهایی است که می توان در این پارک شنید و از آن لذت برد.

نزدیک ترین جاهای دیدنی کاشان، به غار رئیس نیاسر کجاست؟

با جاذبه های گردشگری غار رئیس نیاسر آشنا شوید!


غار نیاسر خود مکانی برای گشت و گذار به حساب می آید؛ اما اگر می خواهید از اطراف آن نیز دیدن کنید و در ضمن، قبل از عزیمت به این منطقه، حتما برای رزرو اقامتگاه کاشان فکری کنید.
۱- رصدخانه دانشگاه کاشان
رصدخانه دانشگاه کاشان در ۵۰۰ متری غار رئیس قرار دارد. البته به دلیل بیماری کرونا، بازدیدکنندگان در گروه های ده نفره و با ماسک وارد این بنا می شوند.
۲-آتشکده زیبای نیاسر
آتشکده نیاسر یا چارطاقی، در فاصله ۴۰۰ متری این غار باشکوه ساخته شده است. تماشای این آتشکده در صورتی امکان پذیر خواهد بود که شما برای اجاره اقامتگاه بومگردی کاشان، اقدام جدی انجام داده باشید. 
۳-دشت گل لاله نیاسر
نیاسر، دارای آب و هوای خوبی نیز هست و می توانید در کنار این آب و هوای خوب، از مناظر و طبیعت بکر آن لذت ببرید. دشت گل های لاله نیاسر یکی از مکان های دیدنی و چشم نواز نیاسر است که می توانید در کنار غار رئیس نیاسر به بازدید از آن بپردازید.
۴-سرچشمه نیاسر
از دیگر جاذبه هایی که در نزدیکی غار رئیس قرار دارد، سرچشمه نیاسر است. این سرچشمه در فاصله ۲۰۰ متری رصدخانه دانشگاه کاشان قرار دارد.
۵-کوشک صفوی
در فاصله ۵۰۰ متری از غار، کوشک صفوی قرار دارد. این کوشک از کاخ های ییلاقی پادشاهان صفویه بوده است.

آیا غار رئیس نیاسر یکی از جاهای دیدنی کاشان در زمستان به شمار می رود؟

آیا غار رئیس نیاسر یکی از جاهای دیدنی کاشان در زمستان به شمار می رود؟

یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی در کاشان غار رئیس است که در نیاسر قرار دارد. برای کسانی که به غار نوردی علاقه دارند و می خواهند غواصی کنند رفتن به آنجا با کلی خاطرات جالب و جذاب همراه خواهد بود. 

معمولا افراد بعد از آنکه متوجه می شوند غار رئیس نیاسر کجاست دوست دارند در مورد بهترین زمان سفر به این غار نیز اطلاعاتی به دست آورند. اگر می خواهید با خیالی راحت در این غار بچرخید و از همه جای آن دیدن کنید، بهترین زمانی که می توانیم به شما معرفی کنیم تا از گوشه و کنارش دیدن کنید، فصل های بهار و تابستان است. در این دو فصل، هوای داخل غار نیز خنک است و شما خیلی احساس سرما نمی کنید؛ پس با توجه به نکته ای که بیان کردیم، باید بگوییم که این غار از جمله جاهای دیدنی کاشان در زمستان نیست و بهتر است در نیمه اول سال از آن دیدن کنید.

اگر دوست دارید در زمستان به کاشان بروید، بهتر است قید اینکه غار رئیس نیاسر کجاست را بزنید و از خانه های قدیمی کاشان و یا باغ های معروف و مشهور آن مانند باغ فین دیدن کنید. این خانه ها در زمستان و پاییز زیبایی وصف ناپذیری دارند.

کلام آخر

اگر قصد اقامت در نیاسر کاشان را دارید، حتما برای رزرو اقامتگاه اقدام کرده و از خدمات استثنایی گرداگرد کمک بگیرید. اقامتگاه هایی که گرداگرد برای شما در نظر گرفته است می تواند شما را از نگرانی برای محل اقامت در بیاورد. در بازدید از غار رئیس نیاسر حتما وسایل اولیه کوهنوردی داشته باشید.

 


 


فیلم غار رئیس



وضعیت آب و هوا کاشان
بروزرسانی: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۶

وضعیت آب و هوا کاشان:01d
۲.۷۹ km/h
چهارشنبه
آسمان صاف
۲۷.۴۶
جزئیات هواشناسی کاشان

۱۰۰۷
سطح دریا:
شمال شرق
جهت باد:
۲.۷۹ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۱۶
رطوبت هوا
۱۰۰۷
فشار هوا: