مسجد جامع یزد⭐در مورد مسجد جامع یزد چه میدانید؟

در شهر یزد، بناهای تاریخی بسیاری زیادی وجود دارد که هرکدام از آنها ویژگی های خاص خود را دارند. یکی از این بناهای تاریخی با شکوه، مسجد جامع یزد است که می توان گفت شهرت جهانی دارد و یکی از معروف ترین مکان های گردشگری شهر یزد نیز به حساب می آید. اگر قصد دارید از این بنای تاریخی دیدن کنید، قبل از هر کاری این مقاله را مطالعه کنید و سپس، برای اجاره بوم گردی یزد اقدام کنید.

در مورد مسجد جامع یزد و مناره های حیرت آور آن بیشتر بدانید!؟

در مورد مسجد جامع یزد و مناره های حیرت آور آن بیشتر بدانید!؟

مسجد جامع در یزد یکی از زیباترین مساجد ایران به حساب می آید و بلندترین مناره‌ها را نسبت به دیگر مساجد دارد. این مسجد، مربعی شکل بوده و با الهام گرفتن از خانه کعبه ساخته شده است. مسجد جامع، قدمتی حدود ۹۰۰ سال دارد و یکی زیباترین و باشکوه ترین بناهای تاریخی یزد محسوب می ‌شود. زیر بنای آن برابر ۹۸۰۰ متر مربع بوده که ۵۰۰ متر مربع از آن به کتیبه‌ها و کاشی ‌ها اختصاص پیدا کرده است. شما با اجاره ویلا لوکس در یزد و رفتن به این مسجد، فرصت تماشای معماری ایرانی و اصیل را پیدا خواهید کرد.

با ورود به خیابان مسجد جامع می ‌توانید مناره‌های بلند و با شکوه متصل به طاق آسمان را تماشا کنید. ارتفاع این مناره‌ های بلند قامت و زیبا، ۵۲ متر و قطر آنها نیز ۸ متر است. مناره‌ های مسجد جامع در یزد به دلیل داشتن کاشی کاری های زیبا، به یکی از پدیده های جذاب در یزد تبدیل شده اند. مناره سمت راست، ۲ مسیر پلاکانی برای رفت و برگشت دارد، اما برای مناره سمت چپ یک پلکان قرار داده اند. این راه پله ها برای رفتن به بالای مناره ها ساخته شده است. توصیه می کنیم اگر برای اجاره ویلا استخردار در یزد اقدام کردید، به بالای مناره ها بروید و شهر را از منظر دیگری مشاهده کنید.

ما تا به اینجای این مقاله در مورد مسجد جامع یزد و ویژگی های تحسین برانگیز آن صحبت کردیم. امیدواریم توانسته باشیم انگیزه و اشتیاق رفتن به این مسجد را در وجودتان بیدار کنیم. اگر خواستید از این مسجد دیدن کنید، در نزدیک ترین محل برای اجاره بوم گردی در یزد اقدام کنید.

دیگر جاذبه ای که حیف است در سفر به یزد از آن دیدن نکنید، مسجد ضیائیه است. ما در مقاله ی مسجد ضیائیه کجاست، به تفصیل آن را به شما معرفی کرده ایم. 

معمار مسجد جامع یزد کیست؟ چه چیزی باعث شده این بنا این همه شگفت انگیز به نظر آید؟

معمار مسجد جامع یزد، یک فرد خاص نبوده و در دوره های مختلف، افراد متفاوت بنای مسجد را به تکمیل کرده اند. این بنا یک صحن بسیار بزرگ، یک ایوان،۲ شبستان، ۲ گرم خانه و گنبدخانه دارد. 

برای ورود به مسجد جامع یزد می‌توانید از راه ‌های مختلف وارد آن شوید. یکی از ورودی ‌های اصلی مسجد از سمت بازار قدیمی یزد است که مناره‌ های بزرگ بالای سردر قابل مشاهده است. بعد از گذر کردن از چهار سوق بازار که سقف آن مقرنس کاری شده و در شب، نور پردازی بسیار زیبایی دارد، می ‌توانید با ورود به یک کوچه باریک و خاکی به مسیر مسجد جامع برسید.

ورودی اصلی از چوب گردو ساخته شده است. وقف نامه ‌ها و فرامین حکومتی، روی کتیبه‌ های سنگی و کاشی‌ های مختلف نقاشی شده و به صورت یکجا در این ورودی نصب شده است. به همین دلیل با پا گذاشتن به این ورودی گویی که وارد موزه کتیبه‌ها می شوید. 

زمانی که وارد صحن مستطیل شکل مسجد می‌ شوید، سکویی بزرگی در میان صحن می بینید که به سکوی مهتابی معروف است. سکوی مهتابی، محلی برای عبادت نمازگزارانی بوده که دوست داشتند در شب ‌های تابستان، زیر نور ماه، و به دور از رفت و آمد نماز بخوانند و به عبادت بپردازند. حال که اطلاعاتتان در مورد مسجد جامع یزد زیاد شده است، توصیه می کنیم حتما در سفر به یزد وقتی را برای بازدید از آن در نظر بگیرید.

ورودی های مسجد جامع یزد چشمانی که به آنها خیره می ماند!؟

ورودی های مسجد جامع یزد چشمانی که به آنها خیره می ماند!؟

کاشی کاری ورودی مسجد جامع یزد، با تکنیک کاشی معرق ساخته شده است. شما در این محل، با یک نمونه بسیار خاص و زیبا از کاشی کاری مواجه خواهید شد. به جرات می توان اوج هنر کاشی کاری ایران را در ورودی های مسجد جامع یزد مشاهده کرد. کاشی ‌های به کار رفته در این مکان، بسیار خاص و چشم نواز است و این مورد برای عکاسان و گردشگران سوژه پرطرفداری است.

با کتیبه ‌های مسجد جامع یزد، متنوع ترین و جذاب ترین کتیبه های دنیا آشنا شوید!؟

شما تا به اینجاب مطلب در مورد مسجد جامع یزد و مناره های حیرت آور آن اطلاعات زیادی بدست آوردید، در ادامه می‌ خواهیم کتیبه‌ های مسجد جامع یزد را به شما معرفی کنیم. کتیبه همان نوشته‌ هایی است که بر روی آجر، چوب، سنگ و کاشی نوشته می شود. 

یکی از قدیمی ترین کتیبه هایی که در مسجد وجود دارد، در قسمت کریاس ورودی ضلع شرقی نصب شده است. همینطور در زیر سقف کریاس، کتیبه ای آبی رنگ قرار گرفته و با خط ثلث، ۱۱ بیت از شعری عربی روی آن نوشته شده است.

چطور می توانیم به مسجد جامع یزد برویم؟ کدام جاهای دیدنی یزد، در نزدیکی این مسجد قرار دارد؟

شما در هرجای شهر باشید به راحتی می‌ توانید به خیابان مسجد بروید. اگر ماشین شخصی ندارید می ‌توانید سوار تاکسی شوید و جلوی ورودی مسجد جامع پیاده شوید. 

برای بازدید از این بنای تاریخی زیبا نیاز به پرداخت هزینه نیست و گردشگران ایرانی به صورت رایگان می توانند از آن دیدن کنند. جاذبه ‌های دیدنی دیگری مانند خانه لاری‌ها، زندان اسکندر، میدان ساعت و موزه وزیری در نزدیک مسجد جامع یزد قرار دارد و شما می‌ توانید با برنامه ریزی درست به این جاذبه ‌ها هم، سری بزنید. 

چطور می توانیم به مسجد جامع یزد برویم؟ کدام جاهای دیدنی یزد، در نزدیکی این مسجد قرار دارد؟

تحلیل مسجد جامع یزد، پرده از رازی بزرگ بر می دارد؛ آن راز بزرگ چیست؟

در اینکه مسجد جامع یزد یکی از بی نظیرترین و با شکوه ترین مساجد کشور است، هیچ شک و تردیدی وجود ندارد؛ اما مساله اصلی این است که این همه زیبایی از کجا نشات می گیرد. این شکوه و جلال مسجد جامع، از تزئینات داخلی سرچشمه می گیرد که در داخل آن به کار برده شده است. پلان اولیه این مسجد به صورت چهار گوش بوده و بعضی ها می گویند که به پلان مکه شبیه است؛ این می تواند یکی از رازهای مگوی این مسجد باشد. 

راز دیگری که از تحلیل مسجد جامع یزد به دست آمده است، گره سازی های چوبی آن است. نرده های چوبی که در این بنا به چشم می خورد زیبایی و جذابیت معماری آن را به اوج رسانده است. این نرده ها را در فاصله بین ایوان و غلام گردش ها قرار داده اند. تضادی که چوب، در کنار سطوح کاشی کاری شده و آجری ایجاد کرده است، آن قدر زیبا و چشمنواز است که نمی توان از تاثیر آنها در جذابیت مسجد جامع یزد چشم پوشی کرد. 

نکته ی دیگری که در مورد مسجد جامع یزد باید ذکر کرد، قنات هایی است که در صحن داخلی این مسجد ساخته شده است. این قنات ها با داشتن طولی بیش از ۹۰ کیلومتر، طولانی ترین قنات های جهان نام گرفته اند.

تحلیل مسجد جامع یزد، پرده از رازی بزرگ بر می دارد؛ آن راز بزرگ چیست؟

کلام آخر

اگر خواستید با یکی از شاهکارهای معماری ایرانی و اسلامی کشورمان آشنا شوید، حتما به یزد بروید و از مسجد جامع یزد دیدن کنید. برای آنکه روزهای اقامتتان در شهر یزد، با خاطراتی خوش و جذاب همراه باشد، جهت اجاره اقامتگاه از گرداگرد کمک بگیرید و در نزدیکی های این مسجد، یک محل مناسب برای سکونت پیدا کنید.

 


 

وضعیت آب و هوا یزد
بروزرسانی: شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۰

وضعیت آب و هوا یزد:01d
۵.۸۷ km/h
شنبه
آسمان صاف
۲۳.۵
جزئیات هواشناسی یزد

۱۰۱۳
سطح دریا:
شمال
جهت باد:
۵.۸۷ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۲۵
رطوبت هوا
۱۰۱۳
فشار هوا: