معرفی غذاهای محلی یزد⭐معروف ترین غذای سنتی یزد

بعد از اینکه از جاذبه های گردشگری یزد دیدن کردید، حتما به سراغ غذاهای لذیذ و دلچسب این شهر بروید و خاطرات سفر خود را با طعمی متفاوت همراه کنید. اگر می خواهید با معروف ترین غذای یزد آشنا شوید، با گرداگرد همراه شوید. بعد از اینکه با غذاهای سنتی یزد آشنا شدید، پیشنهاد می کنیم سری هم به جاهای دیدنی یزد بزنید.

معرفی غذاهای محلی یزد، از خوردن این غذاها سیر نمی شوید!

معرفی غذاهای محلی یزد، از خوردن این غذاها سیر نمی شوید!

غذای سنتی یزد دارای لیست متنوعی از خورش ها، آش ها، غذاهای نانی، دسر و پیش غذا است که نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند. خورش قیمه نخود، آش شولی و کوفته های خوشمزه این شهر می تواند یک وعده غذایی لذت بخش برای شما باشد.

این غذاهای لذیذ را می توانید در رستوران های یزد صرف کنید. اگر همی دوست داشتید، همچنین می توانید این غذاهای خوشمزه را در خانه تهیه کنید و در کنار خانواده نوش جان کنید.

آیا می دانستید انواع خورش های یزدی، رتبه ی برتر لیست معروف ترین غذای یزد را دارد؟

خورش های یزدی یکی از غذاهای محلی در شهر یزد هستند و با برنج ساده و یا زعفرانی سرو می شوند. در یزد خورش های اصیل ایرانی به سبک خاصی تهیه می شوند و شما می توانید طعم متفاوتی از غذاها را در یزد بچشید. با اجاره بوم گردی یزد می توانید به بهترین رستوران های این شهر بروید و از خوردن غذاهای محلی آن لذت ببرید. در ادامه، انواع خورش های یزدی را به شما معرفی می کنیم.

۱.قیمه نخود یزدی

خورش قیمه نخود غذای سنتی یزد است که با دیگر قیمه ها کمی تفاوت دارد. اصلی ترین تفاوت قیمه نخود استفاده از نخود به جای لپه است. چاشنی هایی که در تهیه این خورش استفاده می شود، شامل دارچین، لیمو امانی، هل و زعفران است که طعمی بی نظیر به غذا می بخشد. در کنار قیمه نخود، سیب زمینی سرخ شده و برنج ساده و یا زعفرانی سرو می شود.

۲.خورش به آلو

خورش به آلو یکی از معروف ترین غذاهای محلی یزد است و بیشتر در مراسم ها و مجالس طبخ می شود. خورش به آلو به خاطر وجود آلو و به، طعم ترش و شیرینی دارد و به همین خاطر مورد پسند همه قرار می گیرد. در این خورش از گوشت گاو، گوشت گوسفند، مرغ و یا بوقلمون استفاده می شود و مهم ترین چانشی هایی که به آن اضافه می شود، رب گوجه فرنگی، شکر و آبلیمو است.

۳.خورش کدو سرکه شیره

خورش کدو سرکه شیره، غذا سنتی یزد است و بیشتر در مهمانی ها و مراسم مجلسی تهیه می شود. مواد تشکیل دهنده این خورش شامل پیاز، زردچوبه، گوشت ماهیچه یا ران گوسفندی، کدو سبز، سرکه انگور، شکر، نمک و فلفل است. این خورش طعم ملسی دارد و مطمئنیم از طعم آن خوشتان می آید.

در بهترین رستوران غذاهای محلی یزد، آش های یزدی میل کنید!

در بهترین رستوران غذاهای محلی یزد، آش های یزدی میل کنید!

آش های یزدی یکی از محبوب ترین غذاهای محلی یزد است. تنوع این آش ها بسیار بالا و هر کدام دارای طعمی متفاوت هستند. ما در این بخش می خواهیم معروف ترین آش های یزدی را به شما معرفی کنیم.

۱.آش شولی

معروف ترین غذای یزد (آش های یزدی) آش شولی است که فقط در این شهر تهیه می شود. این آش معمولا به عنوان میان وعده بین صبحانه و ناهار صرف می شود. ترکیبات آش شولی شامل اوماج، سبزی آش،عدس و لپه، چغندر، پیاز، سرکه و ادویه است. آش شولی یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین غذاهای یزد است و قدمتش به ۵۰۰ سال می رسد.

۲. آش آلو

آش آلو یکی دیگر از آش های خوشمزه یزد است. ترکیبات این آش شامل برنج، لپه، آلو، سبزی، پیاز و ادویه است که با پیاز داغ و سیر داغ سرو می شود.

۳. آش کدو حلوایی

این آش مقوی، به درمان سرماخوردگی و آنفولانزار کمک می کند. آش کدو حلوایی در شهرهای دیگر هم تهیه می شود، اما خوردن این آش در شهر یزد لذت دیگری دارد. ترکیبات آش کدو حلوایی، شامل لوبیا، ماش، کدوحلوایی، برنج، پیاز داغ و ادویه است. با اجاره بوم گردی در یزد می توانید به بهترین رستوران های سنتی بروید و این معروف ترین غذای یزد را میل کنید.

مشتک یزدی، مقوی ترین صبحانه محلی یزد که در سفر به یزد حتما باید میل کنید!؟

مشتک یزدی یکی از صبحانه های محلی و خوشمزه استان یزد است. این صبحانه با مواد اولیه سالم و مقوی مثل گردو، پنیر، سبزیجات، تخم گشنیز و نان خشک آماده می شود. مشتک به معنای مشت کوچک است. علت نام گذاری این صبحانه به طرز تهیه آن بر می گردد. از آنجایی که مواد تشکیل دهنده این صبحانه را در مشت فشار می دهند، این ترکیب خوشمزه را مشتک می نامند. 
تمامی ترکیباتی که در مشتک استفاده می شود طبیعت و فرهنگ شهر یزد را در خود دارد. در شهر یزد خانم های خانه دار از برکات خدا نهایت استفاده را می کنند و با نان خشک، مشتک یزدی درست می کنند.

غذاهای محلی اردکان یزد، اصیل ترین غذاهای ایرانی

غذاهای محلی اردکان یزد، اصیل ترین غذاهای ایرانی

اردکان یکی از شهرهای معروف استان یزد است و غذاهای محلی خاص خود را دارد. غذاهای سنتی این شهر مانند غذاهای محلی یزد خوشمزه و متفاوت است. اگر برای اجاره ویلا استخردار در یزد اقدام کردید و به اردکان رفتید، حتما طعم دهانتان را مزه غذاهای اردکانی تغییر دهد. برخی از غذاهای معروف این شهر به شرح زیر است:

۱. اشکنه ارده اردکان

اشکنه ارده اردکان یک غذای سنتی یزد است و مانند دیگر انواع اشکنه ها تهیه می شود، ترکیبات آن شامل آب جوش، چند قاشق ارده، مرزنجوش و مقداری نمک است.

۲. سیب بادمجان اردکانی

سیب بادمجان، یکی از غذاهای محلی یزد و به خصوص شهر اردکان است. در تهیه این غذا از روغن استفاده نمی شود به همین دلیل یک غذای رژیمی محسوب می شود. ترکیبات این غذا شامل سیب زمینی و بادمجان پخته شده است و به همراه نمک و فلفل طعم دار می شود.

در بهترین رستوران یزد، غذاهای محلی یزد را با بالاترین کیفیت میل کنید!؟

در بهترین رستوران یزد، غذاهای محلی یزد را با بالاترین کیفیت میل کنید!؟

اغراق نیست اگر بگوییم یزد، حاضر و آماده است تا شما از سفر به این شهر روزهای خوشی را در یاد خود ثبت کنید. این شهر هم از نظر تاریخ و فرهنگ و هنر زبانزد است، هم از نظر غذا و سایر خوراکی جات مورد علاقه بسیاری گردشگران قرار دارد. حال که می دانید غذاهای محلی یزد چیست، خوب است برخی رستوران های این شهر را نیز بشناسید و برای صرف معروف ترین غذای یزد به آنجا مراجعه کنید. نام برخی از این رستوران ها به شرح زیر است:

۱- رستوران ملک التجار یزد

رستوران ملک التجار یزد یکی از قدیمی ترین و با حال ترین رستوران های یزد است و به دلیل ویژگی هایی خاصی که دارد به جرات می توان آن را بهترین رستوران یزد نامید. این رستوران، فضای سنتی و بسیار با صفایی دارد و در شهر یزد، خیابان قیام و بازار پنجه علی قرار گرفته است. 

۲- رستوران ترمه و ترنج

دیگر رستوران یزد که آن نیز جای مناسبی برای میل غذای سنتی یزد است، رستوران ترمه و ترنج نام دارد. این رستوران به دلیل ارائه غذای با کیفیت، فضای بسیار بزرگ و وسیع و همین طور پرسنل حرفه ای و خوش اخلاقش معروف است. ترمه و ترنج در خیابان امام خمینی، خیابان فهادان قرار گرفته است.

سخن آخر

ما در این مقاله غذاهای محلی یزد را به شما معرفی کردیم، بعد از سفر به یزد و اجاره ویلا لوکس در این شهر، برای صرف غذا به رستوران های سنتی بروید و از خوردن غذاهای محلی لذت ببرید. امیدوارم سفری پر از خاطرات خوب و به یاد ماندنی داشته باشید.

 

 

وضعیت آب و هوا یزد
بروزرسانی: یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۵

وضعیت آب و هوا یزد:01n
۲.۴۴ km/h
یکشنبه
آسمان صاف
۱۵.۷۸
جزئیات هواشناسی یزد

۱۰۱۹
سطح دریا:
غرب، شمال غربی
جهت باد:
۲.۴۴ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۴۰
رطوبت هوا
۱۰۱۹
فشار هوا: