باغ دولت آباد یزد کجاست؟

باغ دولت آباد یزد کجاست؛ قطعا بعد از آنکه فهمیدید این باغ کجاست و چه زیبایی هایی را در درون خود پنهان کرده است، هزاران بار افسوس می خورید که چرا زودتر برای اجاره بوم گردی یزد اقدامی نکرده و به یزد، این شهر کویری و بی مانند نرفته اید. البته، هنوز هم دیر نشده است؛ ما قصد داریم با شما، سفری کوتاه مدت به این باغ زیبا را تجربه کنیم؛ پس با ما همراه باشید.


آیا از ماجرای واقعی ساخت باغ دولت آباد یزد اطلاعی دارید؟


یکی از قدیمی ترین و زیباترین باغ های کشور که با اجاره اقامتگاه بوم گردی یزد، فرصت تماشای آن برای شما فراهم شده، باغ دولت آباد در شهر یزد است. این باغ به حق، تکه ای از بهشت است و تمام اوصاف و زیبایی های بهشت را برای انسان به نمایش می گذارد. این باغ، قدمت زیادی داشته و با داشتن جاذبه های فراوان، همه بازدیدکنندگان خود را سر ذوق و شوق می آورد.
باغ دولت آباد به باغ چهار منار هم معروف است و توسط شخصی به نام محمد تقی خان بافقی ساخته شده است. محمد تقی خان، از بزرگان و سرسلسله خوانین یزد بود و بنا به مصالحی که در نظر داشت، تصمیم گرفت تا قناتی به طول ۶۵ کیلومتر از مهریز به سمت یزد بکشد. بعد از آنکه ساخت این قنات به پایان رسید، او این قنات طولانی را دولت آباد نامگذاری کرد. این قنات از ارتفاعات مهریز سرچشمه گرفته و بعد از احداث، آبادانی و سرسبزی غیر قابل وصفی در منطقه ایجاد کرد. با این اتفاق، باغی در منطقه احداث شد و با نام دولت آباد، دهان به دهان چرخید. 
خوب است بدانید که این باغ، ۲۶۰ ساله است و در گذشته افراد مشهوری چون کریم خان زند در آن زندگی می کردند. اگر دوست دارید از معماری سلسله های افشاریه و زندیه دیدن کنید، این باغ نمونه خوبی برای رسیدن به این هدف است؛ زیرا از این دوره ها به یادگار مانده است. با اجاره اقامتگاه در یزد از زیباترین، کهن ترین و بی مثال ترین باغ در کشور دیدن کنید.

 

باغ دولت آباد یزد کجاست


باغ دولت آباد یزد کجاست؟ آیا دوست دارید از این باغ بهشتی دیدن کنید؟


با بخشی از زیبایی های پنهان شده در این باغ آشنا شدیم و حال، خوب است به این سوال اصلی و اساسی بپردازیم و برایتان بگوییم که باغ دولت آباد یزد کجاست. در گذشته، این باغ خارج از شهر یزد قرار داشت، اما با گذشت زمان و پیشرفت این شهر، دولت آباد به یکی از زیباترین و جذاب ترین قسمت های شهر یزد تبدیل شد. 
اگر خواستید به دیدار باغ دولت آیاد در یزد بروید، حتما به این آدرسی که ما به شما نشان می دهیم، سر بزنید؛ دولت آباد منتظر قدم های شماست تا هر آنچه از زیبایی در درون خود پنهان کرده است، نشانتان دهد و به زیباترین شکل ممکن از شما پذیرایی کند. 
وقتی در شهر یزد هستید، به هر کسی که بگویید، خیابان رجایی کجاست، شما را به همان جا راهنمایی خواهد کرد. وقتی به این خیابان رسیدید، به کوچه حسینیه بروید؛ باغ دولت آباد در این کوچه قرار گرفته است. به خاطر داشته باشید، از ۷ صبح تا ساعت ۱۰.۳۰ شب می توانید از زیبایی ها و اسرار پنهان در باغ دولت آباد دیدن کنید.

 

باغ دولت آباد یزد کجاست (تاریخچه آن)


با گنجینه های پنهان شده در باغ دولت آباد در یزد آشنا شوید؟


حال که فهمیدید باغ دولت آباد یزد کجاست، خوب است از جذابیت های این باغ نیز حرف بزنیم. اگر به دولت آباد یزد رفتید، باید و باید از این باغ و درختانش که سر به فلک کشیده اند، دیدن کنید. درختانی چون، کاج و سرو به نماد زیبایی و شکوه این باغ تبدیل شده اند. 
ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت تهران، باغ ناصر، آب انبار دو دهانه و بهشت آئین و تالار آینه از جمله زیبایی های بی بدیل و غیر قابل وصفی هستند که در این باغ می توان به چشم دید. خیلی ها اعتقاد دارند سفر به یزد بدون بازدید از این باغ، کامل و جامع نخواهد بود.
آب، نماد زیبایی و دلیل اصلی زیبایی در این باغ است. آب نماها آن قدر درست و به جا در جای خود قرار داده شده اند که تعجب شما را بر می انگیزند. حوض ها با آب نماهایشان زیبایی این باغ را دو چندان کرده اند. درختان، اصلا نگران تامین آب مورد نیاز خود نیستند؛ زیرا یک چاه به عمق ۱۵۰ متر در قسمت شرقی ساختمان قرار داده شده است. اگر تا به الان نمی دانستید که باغ دولت آباد یزد کجاست و چجور جایی است، خوب است دست به کار شده و زمان را برای بازدید از این باغ از دست ندهید.

 

رستوران باغ دولت آباد یزد کجاست؟ چه امکاناتی در آن مشاهده می شود؟

رستوران باغ دولت آباد یزد کجاست؟ چه امکاناتی در آن مشاهده می شود؟

وقتی به بازدید از باغ دولت آباد یزد می روید، شاید دلتان بخواهد، بدانید که رستوران باغ دولت آباد یزد کجاست و چه امکاناتی دارد. اولین و مهم ترین موضوعی که خوب است در مورد آن صحبت کنیم، این است که در این باغ، چیزی تحت عنوان رستوران و یا تالار وجود ندارد. تنها مجموعه ای که می توانید در صورت گرسنگی و یا تشنگی به آن مراجعه کنید، کافی شاپ فعال در باغ است. این کافه، یک کافه کاملا سنتی است و امکانات خوبی دارد.

اگر می خواهید به رستوران بروید، مجبورید به رستوران هایی که در خارج از محوطه باغ و در فاصله کمی از آن قرار گرفته اند، بروید و در آنجا غذایی را که می خواهید میل کنید. یکی از رستوران های نزدیک این باغ، ماهور نام دارد. ماهور، قدمتی بالا و در حدود ۳۰۰ سال داشته و توانسته محیطی بسیار دلنشین و جذاب برای گردشگران فراهم کند. انواع غذاهای خوشمزه ی ایرانی در این رستوران سرو می شود. کیفیت بالا و جذاب بودن محیط رستوران از دیگر دلایل افزایش محبوبیت این رستوران است. دیگر رستوران نزدیک این باغ، فرهنگ نام دارد که آن نیز امکانات خوب و شایسته ای برای مهمانان خود فراهم کرده است.

آیا می دانستید ارسی باغ دولت آباد یکی از جنجالی ترین اتفاقات این باغ است؟

آیا می دانستید ارسی باغ دولت آباد یکی از جنجالی ترین اتفاقات این باغ است؟

یکی از زیباترین و دوست داشتنی ترین چیزهایی که می توانید در باغ دولت آباد یزد ببینید، ارسی ها هستند. به بیان دیگر این ارسی ها هستند که باعث می شوند گردشگران برای کشف باغ دولت آباد یزد کجاست، مشتاق شوند. اگر به داخل این باغ رفته باشید، حتما ساختمان هایی را با پنجره های رنگی رنگی دیده اید؛ این ها همان ارسی های رنگارنگی هستند که باعث افزایش جذابیت باغ دولت آباد شده اند. 

ارسی باغ دولت آباد، پنجره هایی هستند که با قاب های مختلف به چندین قسمت تقسیم شده و در هر قسمت نیز شیشه های رنگارنگی به کار برده شده است. جالب است که بدانید این ارسی ها مطابق با علم فنگ شویی بوده و در دفع حشرات و جانوران موذی راهکار و ترفند خوبی به شمار می روند.

اگر برای کشف باغ دولت آباد یزد کجاست، مشتاق شده اید، حتما به استان یزد رفته و از هر آنچه زیبایی در باغ دولت آباد پنهان شده است، دیدن کنید. ارسی های رنگارنگ، تنها گوشه ای از جذابیت های این باغ منحصر به فرد و با شکوه هستند. علاوه بر باغ دولت آباد در یزد، شمس العماره، ارگ کریم خان زند، بنای دیوانخانه و خانه محتشم نیز از جمله جاهایی است که می توانید این ارسی ها را در آنها مشاهده کنید.

کلام آخر

ما در این مقاله، گفتیم که باغ دولت آباد یزد کجاست و در کنار آن نیز سعی کردیم بخشی از جذابیت ها و شگفتی های این باغ را نیز به شما معرفی کنیم. حیف است که در ایران زندگی کنید، اما از همه جای آن دیدن نکنید. گرداگرد به شما کمک می کند تا برای اقامت در یزد و بازدید از این باغ زیبا با هیچ مشکلی مواجه نشوید.

 


 


فیلم باغ دولت آباد


https://www.aparat.com/v/MwYlX

وضعیت آب و هوا یزد
بروزرسانی: سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۴۳

وضعیت آب و هوا یزد:04d
۶.۳ km/h
سه شنبه
پوشیده از ابر
۱۹.۸۲
جزئیات هواشناسی یزد

۱۰۱۱
سطح دریا:
جنوب شرقی
جهت باد:
۶.۳ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۲۵
رطوبت هوا
۱۰۱۱
فشار هوا: