سوغات یزد چیست؟⭐بهترین سوغات یزد چیست؟

لذت بخش ترین قسمت سفر خرید سوغات و صنایع دستی آن منطقه است، به ویژه اگر به یزد (یزد کجاست) سفر کرده باشید. سوغات یزد می تواند خاطره خوش سفرتان به این شهر را همیشه به شما یادآوری کند. شهر یزد علاوه جاذبه های تاریخی، خوراکی های بسیار خوشمزه و صنایع دستی با کیفیتی دارد. اگر می خواهید بدانید سوغات یزدی چیست، این مقاله از گرداگرد را از دست ندهید. 

با اجاره بوم گردی یزد، فرصت کافی برای گشتن در شهر، دیدار جاذبه های تاریخی و همین طور خرید بهترین سوغاتی یزد وجود دارد. 

آیا می دانید مشهورترین سوغات یزد چیست؟ آیا دوست دارید طعم بی نظیر آنها را بچشید!؟

آیا می دانید مشهورترین سوغات یزد چیست؟ آیا دوست دارید طعم بی نظیر آنها را بچشید!؟

از بهترین سوغاتی های یزد می توان به شیرینی های آن اشاره کرد. هر کسی که از این شیرینی ها میل کرده، به خوشمزه بودن آنها اعتراف کرده است. لیست این خوشمزه جات یزدی به شرح زیر است:

۱.قطاب؛ تودل برو و خوشمزه 

اگر به لیست سوغاتی های یزد نگاهی بیندازید، اولین نامی که در آن خود نمایی می کند، شیرینی قطاب است که طعمی بی نظیر و لذیذ دارد. قطاب از دو لایه درونی و بیرونی تشکیل شده است. لایه بیرونی آن با آرد گندم، زرده تخم مرغ، شیر یا ماست درست می شود و لایه داخلی آن از ترکیب پودر بادام، پودر هل و قند تهیه می شود. این شیرینی خوشمزه، در روغن سرخ می شود و در آخر در پودر قند غلطانده می شود. 

وجود هل به این شیرینی عطر و طعم خوشمزه ای می بخشد. شیرینی قطاب در بعضی از شهرهای ایران تهیه می شود، اما روش آماده سازی آن با یزد فرق دارد و همین موضوعی باعث شده که قطاب یزد طعم لذیذتری پیدا کند. با این توضیحات، تصور می کنیم حالا می دانید بهترین و خوشمزه ترین سوغات یزد چیست.

۲. باقلوا؛ شیرینی دلنشین

باقلوا یکی از شیرینی های لذیذ و پرطرفدار یزد به حساب می آید. این شیرینی در بسیاری از کشورها مانند ترکیه، روسیه، یونان، قبرس، کشورهای آسیایی و کشورهای عربی تهیه می شود؛ اما خوب است بدانید هیچ کدام، به گرد پای باقلوای یزدی نمی رسند.

ترکیبات باقلوای یزدی شامل آرد، شکر، بیکینگ پودر، شیر، گلاب، هل، روغن و خاک قند است و برای تزئینات از پودر پسته و بادام استفاده می شود. باقلوا در طعم های مختلفی مثل پسته ای، نارگیلی و بادامی و به سه شکل لوزی، لوله ای و مربعی تهیه می شود. باقلوا بسیار مغذی و انرژی زا است و طعم بسیار دلچسبی دارد.

نکته جالبی که در مورد باقلوا باید بدانید این است که این شیرینی خوشمزه به عنوان بهترین سوغات یزد شناخته شده است و به دیگر کشورها نیز صادر می شود. حال که می دانید خوشمزه ترین سوغات یزد چیست، خوب نیست چند کیلو باقلوای خوشمزه بخرید و با خود به همراه ببرید؟

فرقی نمی کند که برای بازدید از یک شهر کویری و تاریخی به یزد سفر می کنید یا برای خوردن شیرینی های خوشمزه و جذاب آن؛ در هر صورت، اجاره ویلا لوکس در یزد به شما امکان می دهد تا از همه چیز این شهر لذت ببرید. 

۳. کیک یزدی؛ همان قدیمی دوست داشتنی 

کیک یزدی دیگر سوغات اصلی شهر یزد به حساب می آید و بسیار خوشمزه و لذیذ است. این شیرینی در دیگر شهرها هم تهیه می شود و طرفداران زیادی دارد. مواد تشکیل دهنده این کیک سنتی و خوش طعم شامل آرد سفید، تخم مرغ، شکر، روغن، بیکینگ پودر، جوش شیرین، شیر یا ماست، نمک میوه و هل است. این کیک یکی از معروف ترین شیرینی های شهر یزد است و بیشتر در مراسم مذهبی از آن استفاده می شود.

تا به اینجای مقاله به اندازه کافی دهانتان را آب انداختیم و در مورد محبوب ترین سوغاتی های خوشمزه یزد صحبت کردیم؛ در ادامه می خواهیم در مورد صنایع دستی، دیگر سوغات یزد با شما صحبت کنیم.

بهترین سوغاتی یزد صنایع دستی؛ گذشته را در حال، تجربه و لمس کنید!؟

بهترین سوغات یزد صنایع دستی است؛ با در دست گرفتن این سوغاتی یزد، تاریخ و تمدن ایران را در یک لحظه به تماشا بایستید. یزد از زمان های قدیم در زمینه نساجی بسیار معروف بوده است. خوب است حالا که به یزد سفر کرده اید، یک عدد از محبوب ترین صنایع دستی یزد را نیز خریداری کرده و با خود به شهر محل زندگی تان ببرید:

۱.ترمه دوزی؛ قدیمی، زیبا و ماندگار

ترمه دوزی یکی از قدیمی صنایع دستی است و قدمت آن به بیش از ۴۰۰ سال و به دوره زرتشتیان بر می گردد. بافت ترمه در گذشته با دست صورت می گرفت و با گذشت زمان، نیمه صنعتی شد، اما امروزه با دستگاهای مخصوصی تولید می شود. پارچه ای که در ترمه دوزی استفاده می شود بسیار با کیفیت است و در طرح های جذاب و بی نظیری تولید می شود؛ به همین دلیل، ترمه قیمت بالایی دارد. با اجاره بوم گردی در یزد فرصت کافی برای تماشای این صنایع دستی وجود دارد. همه کسانی که می دانند ماندگارترین سوغات یزد چیست، حتما از این پارچه های ترمه دوزی می خرند.

۲.زیلو؛ زیراندازی خنک در فصلی گرم

زیلو یا همان زیر انداز، دیگر سوغات یزد است. زیلو، یکی از قدیمی ترین صنایع دستی یزد است و قدمت آن به دوره قبل از اسلام بر می گردد. مرکز تولید این صنایع دستی در شهرستان میبد یزد است. جنس زیلو از نخ پنبه است و طرح های مختلف و زیبایی دارد. زیلو به دلیل جنس نازکی که دارد در فصل های گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته، این صنایع دستی یکی از مهم ترین اقلام تجارت یزد به حساب می آمد. 

۳.شمد؛ نماد خلاقیت مردم یزد

شمد از مهم ترین صنایع دستی و سوغات یزد است و برای مناطق کویری و گرمسیری بافته می شود. شمد، رواندازی بسیار خنک است و از پنبه یا ابریشم ویسکور بافته شده است. از شمد در فصل تابستان استفاده می شود. شما می توانید در تابستان از شمد استفاده کنید و خلاقیت مردم این استان را در تاروپود آن مشاهده کنید. اگر برای اجاره ویلا استخردار در یزد اقدام کردید، حتما یک عدد شمد بخرید؛ شاید به دردتان خورد.

بهترین سوغات یزد چیست

سوغات یزد از کجا بخریم؟ آیا جایی را سراغ دارید؟

سوال بعدی که بعد از سوال سوغات یزد چیست، به وجود می آید این است که برای خرید سوغاتی های یزد چه کار کنیم. برای خرید سوغاتی های یزد، روش های مختلفی را می توان پیشنهاد کرد. یکی از این روش ها، رفتن به بازار شهر یزد است. در این بازار از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شود و شما می توانید هر آنچه که ما به عنوان سوغات یزد معرفی کردیم از این بازار بخرید.

دیگر روشی که می توانیم پیشنهاد کنیم، رفتن به فروشگاه های شیرینی فروشی و قنادی است. خوراکی های خوشمزه یزد که چند تا از آنها را نام بردیم، در این مغازه ها، با قیمت مناسب و کیفیت عالی عرضه می شود. برای خرید سایر سوغاتی های یزد نیز می توانید در خیابان ها یا مراکز خرید معروف بگردید و بهترین سوغات یزد را تهیه کنید.

البته راه دیگری برای تهیه سوغاتی های یزد وجود دارد که آن هم مراجعه کردن به روستایی هایی است که صنایع دستی می سازند. وقتی اینطوری خرید می کنید، هم به روستاییان از نظر مالی کمک خواهید کرد و هم می توانید سوغاتی های معروف و زیبایی یزد را با قیمتی مناسبی بخرید.

سوغات یزد از کجا بخریم؟ آیا جایی را سراغ دارید؟

کلام آخر

بهترین جا برای خرید سوغات یزد، بازار این شهر است. در بازار شهر یزد می توانید بهترین سوغات یزد، چه خوراکی و چه صنایع دستی را بخرید و به عنوان یک هدیه با ارزش به دوستان و عزیزانتان هدیه بدهید. 

 


 

وضعیت آب و هوا یزد
بروزرسانی: یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۴

وضعیت آب و هوا یزد:01d
۴ km/h
یکشنبه
آسمان صاف
۱۸.۰۱
جزئیات هواشناسی یزد

۱۰۲۴
سطح دریا:
شمال غربی
جهت باد:
۴ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۳۶
رطوبت هوا
۱۰۲۴
فشار هوا: