معرفی بزرگترین و کوچکترین شهرستان استان یزد!

یکی از زیباترین نقاطی که می توانید برای سفر انتخاب کنید، قلب ایران، استان یزد است. با رفتن به شهرستان های کویری یزد، تاریخ، تمام قد به استقبالتان می آید. در این مقاله می خواهیم در مورد بزرگترین و کوچکترین شهرستان استان یزد با شما صحبت کنیم. اگر قصد سفر به یزد را دارید این مقاله و مقاله یزد کجاست را از دست ندهید.

استان یزد چند شهرستان دارد؟ آیا می دانید؟

استان یزد چند شهرستان دارد؟ آیا می دانید؟

قبل از آنکه به معرفی کوچک ترین شهرستان یزد و بزرگ ترین شهرستان یزد بپردازیم، خوب است به این سوال پاسخ دهیم که استان یزد چند شهرستان دارد. در پاسخ به این سوال باید گوییم که این استان، ۱۱ شهرستان، ۲۱ بخش، ۲۱ شهر و ۴۵ دهستان دارد.

جالب است بدانید تا قبل از سال ۱۳۵۲ استان یزد و استان اصفهان یکی بودند، اما بعد از آن، استان یزد از اصفهان جدا شد و به عنوان یک استان مستقل در نقشه زیبایی ایران جای گرفت. 

بزرگ ترین شهرستان استان یزد را بشناسید!؟

هر کسی که می خواهد به یزد برود، شاید دوست داشته باشد از بزرگ ترین و کوچک ترین شهرهای این استان دیدن کند. ما کار شما را راحت کرده و این شهرها را در ادامه لیست کرده ایم:

۱- اردکان، نگین کویر یزد

از اردکان به عنوان بزرگترین شهرستان استان یزد یاد می کنند. این شهر در بخش مرکزی یزد قرار گرفته است. اردکان شهری است که انگار تاریخ در کوچه پس کوچه های آن متوقف شده و به تماشای رهگذران نشسته است. بناهای تاریخی و کوچه های بلند و مسقف آن چند صد سال است که سالم و پا برجا باقی مانده اند. اردکان با منابع غنی که دارد قطب تولید فولاد و صنایع سرامیکی کشور به حساب می آید. این شهر باغات پسته فراوانی دارد و حلوای ارده بی نظیر آن زبانزد عام و خاص است.

این شهرستان بزرگ یزد، برای زرتشتی های ایران و جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در سفر به یزد و بعد از اجاره بوم گردی یزد، حتما از مکان های دیدنی اردکان مثل پیر سبز چک چک دیدن کنید. همراه گرداگرد بمانید، تا با دیگر شهرهای قرار گرفته در لیست بزرگترین و کوچکترین شهرستان استان یزد آشنا شوید.  

۲- طبس؛ عروس کویر ایران و بزرگترین شهرستان استان یزد

طبس یکی از شهرهای قدیمی و زیبای استان یزد بوده و به دلیل جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی که دارد، در نظر بسیاری گردشگران، محبوب و دوست داشتنی است. جالب است که بدانید،

2- طبس؛ عروس کویر ایران و بزرگترین شهرستان استان یزد

طبس لقب عروس کویر ایران را دارد.

جاهای دیدنی شهر طبس شامل، بارگاه امامزاده حسین بن موسی کاظم، باغ گلشن، مزار شیخ ابونصر ایروانی، روستای ییلاقی ازمیغان و سد کریت با قدمت ۸۰۰ ساله است. نخل خرما و پلیکان نمادهای معروف شهر طبس است. با وجود این همه امتیاز، حتی اگر طبس بزرگترین شهرستان استان یزد هم نبود، آنقدر جذابیت دارد که بتواند توجه همه را به خود جلب کند.

این شما و این هم کوچک ترین شهرها در لیست بزرگترین و کوچکترین شهرستان استان یزد!؟

حال که با بزرگ ترین شهرها در لیست بزرگترین و کوچکترین شهرستان استان یزد آشنا شدید، خوب است سری هم به کوچکترین شهرهای استان یزد بزنیم. این شهرها به این شرحند:

۱- میبد؛ شهر جهانی زیلو و کوچکترین شهرستان استان یزد 

شهرستان میبد که به شهر جهانی زیلو معروف است، دومین شهر تجاری استان یزد بوده و به قطب کاشی و سرامیک ایران شهرت دارد. میبد، شهر سفال های چشم نواز و زیبا، در سال های اخیر موفق شده است که زیلوی ساده و هنرمندانه اش را به ثبت جهانی برساند و نام خود را به عنوان شهر جهانی زیلو ماندگار کند. 

قلعه های تاریخی زیادی مثل نارنج قلعه و قلعه خشتی و گلی در این شهر به یادگار مانده است. هرکدام از این آثار تاریخی شگفتی های خاص خودش را دارد. اگر به کوچکترین شهرستان یزد سفر کردید، حتما سری به موزه سفال و موزه زیلو شهر میبد بزنید؛ از دیدن آثار به جای مانده در آن شگفت زده خواهید شد. اجاره ویلا لوکس در یزد به شما فرصت می دهد تا از همه زیبایی های میبد، و بزرگترین و کوچکترین شهرستان استان یزد دیدن کنید. 

۲- بافق؛ شهر نخل های کویری با چشم اندازهای دلربا از شما میزبانی می کند!

یکی دیگر از بزرگترین شهرستان استان یزد، شهر جذاب بافق نام دارد. شهری که در وسط کویر قرار گرفته و با چشم اندازهای زیبایش شهره عام و خاص شده است. این شهر، مانند دیگر شهرستان های یزد پر از مکان های تاریخی و ارزشمند است.

در شهر بافق می توانید از خانه وحشی بافقی شاعر معروف ایران زمین، حمام تاریخی کاکامیر با معماری بسیار جذاب، قلعه باقرآباد، باغ زیبای تیتو به جا مانده از دوره صفویه، مسجد جامع و ارگ وسیع عبدالرضاخان بافقی دیدن کنید. در نزدیکی بافق، روستاهای زیبا و چشم نوازی چون روستای قطرم، روستای باجگان، روستای شادکام وجود دارد؛ هر یک از این روستاها در جای خود دیدنی و تماشایی هستند. قطعا آشنایی با بزرگترین و کوچکترین شهرستان استان یزد به شما فرصت می دهد تا همه جوره با یزد زیبای ما آشنا شوید. 

2- بافق؛ شهر نخل های کویری با چشم اندازهای دلربا از شما میزبانی می کند!

۳- ابرکوه، پناهگاه قدیمی ترین سرو یزد؛ کوچکترین شهرستان استان یزد

ابرکوه یکی از شهرستان های تاریخی و اصیل استان یزد است که بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی را در خود جای داده است. ابرکوه در استان یزد و در جنوب غربی شهرستان قرار دارد. از جمله بناهای تاریخی و گردشگری شهرستان ابرکوه می توان به عمارت آقازاده، سرو ابرکوه، یخچال خشتی، موزه عبرت، قلعه شهرسب، خانه صولت و مسجد جامع اشاره کرد. گردشگران زیادی هرساله از داخل و خارج کشور برای بازدید این بناهای تاریخی به شهر ابرکوه سفر می کنند.

در کوچه پس کوچه های این شهر خانه ای قدیمی با بادگیری زیبا به چشم می خورد که نام آن، عمارت آقا زاده است. همانطور که گفتیم این عمارت چشم نواز یکی از جاهای دیدنی ابرکوه (کوچکترین شهرستان استان یزد) بوده و در دوره قاجار ساخته شده است. این مکان تاریخی در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اجاره ویلا استخردار در یزد، بهترین گزینه برای اقامت در ابرکوه و بازدید از این اثر زیبای تاریخی است. 

بهترین شهر استان یزد کجاست و در لیست بزرگترین و کوچکترین شهرستان استان یزد چه رتبه ای دارد؟

اگر به لیست بزرگترین و کوچکترین شهرستان استان یزد نگاه کنید، چشمک زدن شهری را خواهید دید که به دلیل تاریخی بودن و همین طور طبیعی زیبا و منحصر به فرد، مورد علاقه همه گردشگران ایرانی و خارجی است. شهری که از آن نام می بریم، مهریز است. مهریز را نه می توان کوچکترین شهرستان استان یزد نامید و نه می توان آن را بزرگترین شهرستان استان یزد خواند. 

برخی ها مهریز را از نظر زیبایی و جذابیت، بعد از شهر یزد، و در رتبه دوم قرار می دهند. یکی از دلایل این انتخاب، نزدیک بودن آن به شیرکوه است. این نزدیکی و همسایگی باعث شده که مهریز آب و هوایی بسیار مطبوع و دوست داشتنی پیدا کند. انبوهی از باغ های پسته، انجیر، بادام، زردآلو و گردو در این شهر به چشم می خورد. 

شاید باورتان نشود، اما چندین چشمه زلال و جوشان در این منطقه در حال جوشش بوده و به زیبایی و جذابیت منطقه افزوده است. این چشمه ها آب مورد نیاز قنات ها را تامین می کنند. 
در مهریز می توانید ترکیبی جذاب و متفاوت از تاریخ و طبیعت را مشاهده کنید. این شهر یکی از شهرهای قدیمی و باستانی کشور بوده که زمان احداث آن را در زمان مهرنگار دختر یکی از پادشاهان ساسانی می دانند.
بهترین شهر استان یزد کجاست و در لیست بزرگترین و کوچکترین شهرستان استان یزد چه رتبه ای دارد؟

کلام آخر

بزرگترین و کوچکترین شهرستان استان یزد را به شما معرفی کردیم. امیدواریم که این معرفی هر چند کوتاه ما بتواند به شما کمک کند تا در طی روزهایی که در یزد هستید، از سفر خود لذت ببرید. 

 


 

وضعیت آب و هوا یزد
بروزرسانی: یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۳

وضعیت آب و هوا یزد:01d
۳.۶۲ km/h
یکشنبه
آسمان صاف
۲۵.۰۱
جزئیات هواشناسی یزد

۱۰۲۱
سطح دریا:
شمال غربی
جهت باد:
۳.۶۲ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۱۶
رطوبت هوا
۱۰۲۱
فشار هوا: