جاهای دیدنی یزد⭐لیست جاذبه های یزد+عکس+آدرس

اگر می خواهید برای اولین بار به شهر یزد سفر کنید، حتما قبل از سفر در مورد جاهای دیدنی یزد اطلاعاتی بدست آورید. شهر یزد مثل عروس در قلب کویر قرار گرفته و معماری ایرانی، با ظرافتی که دارد لباس زیبایی به تن این شهر کرده است. ما در این مقاله تصمیم داریم لیست جاذبه ها در یزد را در اختیار شما قرار دهیم. با اجاره بوم گردی یزد فرصت کافی برای دیدن جاهای دیدنی این شهر تاریخی را دارید.

به شما پیشنهاد می کنیم مقاله غار شگفت یزدان را نیز مطالعه کنید و با قسمت عجیب و شگفت آور دیگری از شهر یزد آشنا شوید.

آیا می دانید یکی از جذاب ترین جاذبه های دیدنی در یزد (جاذبه های گردشگری یزد) کجاست؟

آیا می دانید یکی از جذاب ترین جاذبه های دیدنی در یزد (جاذبه های گردشگری یزد) کجاست؟

مسجد جامع یزد یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی در یزد به حساب می آید. این مسجد، بلندترین مناره ها را در ایران دارد و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این بنا در سه دوره تاریخی و در طول ۱۰۰ سال ساخته شده است. بنای به جا مانده از مسجد جامع به دوره های آذری، ایلخانی و تیموری بر می گردد و یک ایوان بلند، صحن بزرگ مستطیلی شکل، گنبد خانه، دو گرمخانه و دو پایاب دارد. 

برای بازدید از مسجد ابتدا به میدان ساعت بروید. وقتی در میدان ساعت از ماشین پیاده شدید، یک خیابان سنگ فرش شده می بینید؛ این خیابان مستقیم شما را به مسجد می رساند. داخل مسجد کاشی کاری های زیبایی خود نمایی می کند که سوژه خوبی برای گردشگران است. این کاشی های زیبا نماد شهر یزد هستند. این مسجد، یکی از خاص ترین موارد در لیست جاذبه های یزد است.

باغ دولت آباد؛ بی نظیرترین جاهای دیدنی یزد در تابستان که حتما باید از آن دیدن کنید!؟

باغ دولت آباد یکی از جاذبه های گردشگری یزد (جاهای دیدنی یزد) است که بلندترین بادگیرهای جهان را در خود جای داده است. این باغ یک نمونه عالی از باغ های ایرانی محسوب می شود و در بخش مرکزی یزد قرار دارد. بعد از اجاره ویلا لوکس در یزد حتما از این باغ زیبا بازدید کنید. 

باغ دولت آباد شامل ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت سردر، عمارت بهشت آیین و تالار آیینه، عمارت تهرانی، آب انبار و باغ ناصر است. باغ دولت آباد در دوران افشاریان ساخته، و در دوره زندیه کامل شده است.

این باغ، ۲۶۰ سال است که در شهر یزد قرار دارد و یکی از مراکز زیبای این شهر است. حوض بزرگ و فواره های این باغ شما را به عمارت وسط باغ می رساند. این عمارت به شکل هشت ضلعی و دو طبقه ساخته شده است. پنجره های ارسی با شیشه های رنگی و حوضخانه زیبایی عمارت را چندین برابر کرده است. باغ دولت آباد با وجود حوضی پر آب و یک باغ سرسبز و شاداب، تداعی گر بهشت است.

تماشای خانه لاری ها را از دست ندهید؛ اینجا از جاهای دیدنی یزد در زمستان است!؟

تماشای خانه لاری ها را از دست ندهید؛ اینجا از جاهای دیدنی یزد در زمستان است!؟

یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی یزد (جاذبه های گردشگری یزد) خانه لاری ها است که در محله فهادان و در نزدیکی بقعه دوازده امامی قرار دارد. در یزد خانه های تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که متعلق به دوره قاجار و یادگاری از معماری زیبای آن دوران است. خانه لاری ها متعلق به یکی از افراد سرشناسی است که بیش از ۲۷۰ سال پیش از فارس به یزد نقل مکان کرده است؛ از این خانه به عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی یزد در زمستان (لیست جاذبه های یزد) یاد می کنند. 

این خانه در دوره حکومت رضا شاه، یک خانه اعیان نشین بود و بعدها به متروکه تبدیل شد. بعد از آن، میراث فرهنگی یزد این خانه را خریداری و مرمت کرد. حالا، درهای این خانه تاریخی نمادی از معماری باشکوه دوره قاجاری را به نمایش می گذارد.

اتاق های این بنا طبق رسم معماری قاجاری دور تا دور حیاط چیده شده است. وسط حیاط یک حوض آبی بزرگ با گل های رنگین قرار دارد. گچ بری های ظریف، شیشه های رنگی، آینه کاری ها، نقاشی ها و پنجره های ارسی نظر هر بازدید کننده را به خود جلب می کند. اگر برای اجاره ویلا استخردار در یزد اقدام کردید، حتما به این بنای تاریخی بروید و از قسمت های مختلف خانه لاری ها مثل ایوان، سرداب، بادگیر، حیاط میانی و حیاط سوم دیدن کنید.

از آتشکده یزد، یکی از معروف ترین جاهای دیدنی زرتشتیان یزد بازدید کنید؛ ضرر نمی کنید!؟

آتشکده از جاذبه های گردشگری یزد (جاهای دیدنی یزد)، و میزبان آتش مقدس ۱۵۰۰ ساله است که نه تنها زرتشتیان، بلکه گردشگران از دیگر آیین ها و مذاهب نیز دوست دارند از آن دیدن کنند.

قبل از اینکه وارد حیاط آتشکده شوید باید بلیط تهیه کنید. حیاط آتشکده با وجود درخت های کاج و سرو در تمام فصل های سال سرسبز است. آتشکده در دوره پهلوی اول ساخته شده است.

معماری این بنا برعکس دیگر عبادتگاه ها بسیار ساده است و از شکوه و تزئینات معماری در آن خبری نیست. این آتشکده با الهام از تخت جمشید و آتشکده پارسیان هند ساخته شده است. نام این آتشکده را در لیست جاذبه های یزد که می خواهید از آن دیدن کنید، قرار دهید.

برای دیدن آتش مقدس باید از طریق پله ها وارد بنا شوید؛ آتش مقدس در ظرفی از جنس برنز داخل یک اتاقک قرار گرفته است. روی دیوارهای سالن، از کتاب مقدس زرتشت، نوشته هایی به زبان فارسی، زرتشت و انگلیسی قرار گرفته است. توصیه می کنیم اگر برای اجاره بوم گردی یزد اقدام کردید، حتما از این آتشکده نیز بازدید به عمل آورید.

بازار مسگرها؛ راسته ی پر سروصدای سوغات یزد را بشناسید!؟

بازار مسگرها؛ راسته ی پر سروصدای سوغات یزد را بشناسید!؟

بازار مسگرها از جاهای دیدنی یزد (جاذبه های گردشگری یزد) است که از دوره تیموریان و با ۶۰۰ سال قدمت، باقی مانده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بازار مسگرها یکی از مراکز تولید و فروش محبوب ترین سوغات های یزد است. وقتی وارد این بازار می شوید تنها چیزهایی که مشاهده می کنید، ظروف مسی هستند که از در و دیوارهای مغازه ها آویزان شده است. این ظروف مسی شامل قندان، گلدان، قابلمه، فنجان، سینی و بیشتر ظروف آشپزخانه است. 

از جاهای دیدنی یزد در شب چه می دانید؟

حیف است به یزد برویم و تصور کنیم که فقط می توانیم در روز به یزد گردی بپردازیم. خیلی از کسانی که به این شهر سفر می کنند، با شب های یزد خاطرات زیادی دارند. اگر دوست دارید شما نیز از شب و روزِ بودن در یزد لذت ببرید، از جاهای دیدنی یزد در شب که نام خواهیم برد، دیدن کنید:

۱- کاروانسرای زین الدین

اول از همه خوب است بدانید که کاروانسرای زین الدین در کیلومتر ۶۰ جاده یزد به سمت کرمان قرار گرفته است و یکی از زیباترین اماکن لیست جاذبه های یزد به شمار می رود. این کاروانسرا از دوران صفویه به جای مانده و به دلیل مدور بودنش، مورد توجه بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی قرار دارد. کسانی که عاشق تماشای آسمان شب کویر هستند، می توانند به این کاروانسرا رفته و از زیباترین اتفاق کویر دیدن کنند.

۲-بوستان ناجی

از دیگر جاذبه های گردشگری یزد می توان به بوستان ناجی اشاره کرد که آن نیز در شب زیبایی خاص و خیره کننده ای دارد. این بوستان نیز از زمان صفویه باقی مانده و بناهایی چون دو اتاق، بادگیر و یک تالار در آن مشاهده می شود. این باغ و کوشک ساخته شده در آن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. نورپردازی این بوستان در شب، بسیار جذاب و تماشایی است.

از جاهای دیدنی یزد در شب چه می دانید؟

سخن پایانی با شما

ما در این مقاله لیست جاذبه های یزد را در اختیار شما قرار دادیم و جاهای دیدنی در یزد را به شما معرفی کردیم. اگر می خواهید با سفر به یزد، یک عالمه خاطره هیجان انگیز برایتان باقی بماند، حتما از گرداگرد کمک بگیرید.

 

 

وضعیت آب و هوا یزد
بروزرسانی: شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۹

وضعیت آب و هوا یزد:02n
۳.۶۱ km/h
شنبه
کمی ابری
۲۰.۰۱
جزئیات هواشناسی یزد

۱۰۲۱
سطح دریا:
شمال غربی
جهت باد:
۳.۶۱ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۴۰
رطوبت هوا
۱۰۲۱
فشار هوا: