مدرسه ضیائیه یزد کجاست؟⭐زندان اسکندر که مدرسه شد!!

مدرسه ی ضیائیه یکی جاهای دیدنی و تاریخی شهر یزد است و امروز قصد داریم در مورد این اثر تاریخی با شما صحبت کنیم. با ما همراه شوید تا گشت و گذار خاطره انگیزی در این مکان تاریخی داشته باشیم. این مکان تاریخی، رازهای زیادی را در خود جای داده است که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می دهیم. توصیه می کنیم اگر برای اجاره بوم گردی یزد اقدام کردید، حتما از این مدرسه دیدن کنید.

مدرسه ضیائیه کجاست؟ هر آنچه باید در مورد این بنا بدانید!؟

این مدرسه، در محله ای قدیمی به نام فهادان قرار گرفته است. برای رفتن به این بنای تاریخی و بسیار زیبا باید از میدان امام به سمت کوچه رختشوی خانه حرکت کنید و بعد از آن وارد کوچه حمام نو شوید. با وارد شدن به این کوچه بنای تاریخی شگفت انگیزی نمایان می ‌شود. کسانی که می دانند مدرسه ضیائیه کجاست، سعی می کنند در نزدیک ترین محل به این بنا برای اجاره ویلا لوکس در یزد اقدام کنند. 

بعد از فهمیدن آدرس این مدرسه، خوب است به این سوال پاسخ دهیم که چرا زندان اسکندر به مدرسه ی ضیائیه یزد تبدیل شده است؟ به نظر شما این بنای تاریخی چه رازهای سر به مهری دارد؟
برخی روایات می گویند، اسکندر در مسیر حمله اش به ایران این زندان را ساخته است؛ اما بعدها این زندان تغییر کاربری داد و به یک مدرسه تبدیل شد. روایت دیگری هم وجود دارد که به دلیل دور دست بودن و آب و هوای خشک یزد، این بنا (مدرسه ضیائیه یزد) به تبعیدگاه زندانیان تبدیل شده است. 

عده‌ای دیگر از کارشناسان بر این باور هستند که این بنا در سال ۶۳۱ هجری قمری توسط ضیاءالدین حسین رضی، عارف معروف ساخته شده است و در سال ۷۰۵ هجری قمری توسط پسرهای او به نام‌های مجدالدین حسن و شرف‌الدین علی تکمیل شده است. 

طبق تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران، زندان اسکندر اولین بنای ساخته شده در شهر یزد است و از آن با نام «زندان ذوالقرنین» یاد می‌ شود. همچنین در دیوان حافظ، شعری در خصوص این زندان وجود دارد. توصیه می کنیم به روایات بسنده نکرده و با اجاره ویلا استخردار در یزد از این بنای متفاوت دیدن کنید.

مدرسه ضیائیه کجاست؟ هر آنچه باید در مورد این بنا بدانید!؟

چرا مدرسه ضیائیه یزد معماری اش محبوب شده است؟ آیا در مورد شگفت انگیز بودن معماری مدرسه ضیائیه چیزی می دانید؟

مدرسه ضیائیه یزد معماری متفاوتی دارد و همین عامل است که باعث شده این مکان زیبا محبوبیت قابل توجهی پیدا کند. معماری بی نظیر و شگفت انگیز مدرسه ضیائیه، یکی از عمده دلایل افزایش محبوبیت این مکان است. معماری این بنا ویژگی هایی به شرح زیر دارد:

  1. معماری زندان اسکندر دارای ویژگی ‌های منحصر به فردی است؛ همین ویژگی ها این مکان را از دیگر ساختمان‌های یزد متمایز می کند.
  2. معماری این ساختمان، بسیار هوشمندانه و زیبا طراحی شده است و هنر و سنت‌ های قدیمی آن دوران را برای بازدیدکنندگان به نمایش می ‌گذارد.
  3. استفاده از خشت خام، باعث ماندگاری و استقامت این سازه عظیم شده است. 
  4. در معماری مدرسه ضیائیه از سبک معماری آذری بهره گرفته شده است. 

آیا می خواهید بدانید که چرا زندان اسکندر (مدرسه ضیائیه) به یکی از مکان های دیدنی استان یزد تبدیل شده است؟

مدرسه ضیائیه دارای بخش‌ های بسیار زیبا و دیدنی است که در ادامه تمامی بخش‌ ها را به شما معرفی می‌ کنیم. دلایل ما مبنی برای اینکه چرا زندان اسکندر به یکی از مکان های دیدنی یزد تبدیل شده، به شرح زیر است:

آیا می خواهید بدانید که چرا زندان اسکندر (مدرسه ضیائیه) به یکی از مکان های دیدنی استان یزد تبدیل شده است؟

۱.گنبد 

با ورود به مدرسه ضیائیه یزد، گنبدی به ارتفاع ۱۸ متر با گچبری ‌های طلایی و لاجوردی نمایان می‌ شود. گنبد از خشت خام ساخته شده و زیبایی بسیار زیادی به این بنا بخشیده است. در زیر فضای گنبد، مکانی وجود دارد به نام گنبد خانه (موزه) که آثار تاریخی مانند کتیبه ‌ها، سنگ قبرهای دوران قدیم در آن نگهداری می‌ شود.

۲.حیاط

حال که می دانید مدرسه ضیائیه کجاست، خوب است از حیاط آن نیز دیدن کنید. بخش جذاب و زیبای زندان اسکندر حیاط آن است که یکی از اصلی ترین نقاط قوت این مکان به حساب می آید. حیاط از رواق ‌های گنبدی شکل تشکیل شده است. رواق ‌هایی که در ضلع غربی حیاط  قرار دارد کمی بزرگتر از دیگر رواق ‌ها می باشند و در کنار آن‌ها نیز محراب گچی قرار گرفته است. جلوی هر اتاق، ایوانچه ‌های کوچکی قرار دارد. چهار ایوان گوشه حیاط، بلندتر هستند و بنا به صورت چهار ایوانی درآمده است.

۳.پایاب

مورد دیگری که حیاط مدرسه ضیائیه را منحصر به فرد کرده است، وجود یک پایاب ۳۸ پله ای به عمق ۲.۸ متر از سطح زمین است. این پایاب در مرکز حیاط قرار دارد و از آن می توان به آب قنات دسترسی پیدا کرد.

۴.چاه

به محض اینکه وارد حیاط مدرسه می شوید، راه پله ای قدیمی نظر شما را به خود جلب می کند. در این حیاط یک چاه آب وجود دارد که شما می‌توانید از طریق همان راه پله قدیمی به سرداب برسید. در کف سرداب حوض قدیمی ساخته شده است و روایت‌های مختلفی در مورد آن تعریف می کنند.

۵.اتاق بادگیر

اتاق بادگیر یکی از بخش ‌های هیجان انگیز و لذت بخش زندان اسکندر است. اتاق بادگیر در یکی از گوشه‌های حیاط ساخته شده است و دقیقا زیر بادگیر قرار دارد. با ورود به این اتاق می‌توانید خنکای نسیم را حس کنید.

با مکان‌ های دیدنی نزدیک به مدرسه ضیائیه یزد آشنا شوید!؟

با مکان‌ های دیدنی نزدیک به مدرسه ضیائیه یزد آشنا شوید!؟

اگر برای اجاره بوم گردی در یزد اقدام کردید و به بازدید از مدرسه ضیائیه ی یزد رفتید، می توانید از دیگر مکان های دیدنی که همان حوالی قرار گرفته اند نیز دیدن کنید. این گشت و گذار مفصل در یزد می تواند اتفاق خوشایند و لذت بخشی برای شما و همراهانتان باشد. نام برخی از جاذبه های دیدنی در نزدیکی این مدرسه به شرح زیر است:

  1. خانه‌های لاری 
  2. بقعه دوازده امام
  3. مسجد جامع یزد
  4. خانه عرب زاده

توصیه می کنیم مقاله باغ دولت آباد یزد کجاست را نیز مطالعه کنید؛ این مقاله بهتان کمک می کند تا اتفاقات هیجان انگیزتری را در شهر یزد تجربه کنید.

ساعت بازدید زندان اسکندر یزد (مدرسه ضیائیه) چه موقع است؟ ورودیه آن چقدر است؟

همه کسانی که کشف کرده اند مدرسه ضیائیه کجاست، اولین چیزی که می خواهند در مورد این زندان بدانند، ساعت بازدید و همین طور هزینه ای است که می بایست برای ورود به این مکان پرداخت کنند.

ساعت بازدید از زندان اسکندر یزد، از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۵ بعد از ظهر است. همه روزه، به جز روزهای ۲۸ صفر، روزهای تاسوعا و عاشورا، ۲۱ ماه رمضان که مصادف است با شهادت امام علی، شهادت امام جعفر صادق و همین طور سالروز رحلت امام، می توانید به مدرسه ضیائیه بروید و از رد پایی که تاریخ از خود در این بنا به جای گذاشته است دیدن کنید. بازدید شما از این بنا حدود یک تا دو ساعت طول خواهد کشید.

در ضمن، یادتان باشد که برای ورود به مدرسه ضیائیه یزد باید هزینه ای را پرداخت کنید. از آنجایی که این مجموعه یک وب سایت تخصصی ندارد، ما نتوانستیم مبلغ ورودیه این سایت را بیابیم. تنها نکته ای که می توانیم در مورد مبلغ ورودیه زندان اسکندر بیان کنیم این است که هزینه بلیط خارجی ها از هزینه ی بلیط ایرانی ها بالاتر است.

ساعت بازدید زندان اسکندر یزد (مدرسه ضیائیه) چه موقع است؟ ورودیه آن چقدر است؟

کلام آخر

ما در این مقاله در مورد مدرسه ضیائیه یزد صحبت کردیم و گفتیم که مدرسه ضیائیه کجاست و چه زیبایی هایی دارد. توصیه می کنیم اگر می خواهید اقامت خوبی در یزد داشته باشید، برای اجاره بوم گردی از گراگرد کمک بگیرید.

 


 

وضعیت آب و هوا یزد
بروزرسانی: شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۲

وضعیت آب و هوا یزد:02n
۱.۹۶ km/h
یکشنبه
کمی ابری
۱۹.۰۱
جزئیات هواشناسی یزد

۱۰۲۱
سطح دریا:
غرب، شمال غربی
جهت باد:
۱.۹۶ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۳۲
رطوبت هوا
۱۰۲۱
فشار هوا: