یزد کجاست؟⭐معرفی به همراه عکس+تاریخچه شهر یزد

امروز تصمیم داریم در مورد شهر تاریخی یزد صحبت کنیم؛ می خواهیم تاریخچه شهر یزد را بررسی کنیم و بگوییم یزد کجاست. حتما تا به حال در مورد بادگیرها و بناهای تاریخی این شهر چیزهایی شنیده اید. این شهر دارای جذابیت های گردشگری فراوانی است و علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است. برای سفر به این شهر زیبا و دیدنی، حتما این مقاله را بخوانید و سپس اقدام برای اجاره ویلا لوکس در یزد اقدام کنید.

یزد کجاست؟ آیا می دانستید این شهر، ترکیبی شگفت انگیز از بافت قدیمی و تمدنی مدرن است!؟

شهر یزد مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد است. این پیشینه قدیمی است که باعث شده یزد نسبت به دیگر شهرهای ایران، جاذبه های گردشگری بیشتری داشته باشد. یزد دومین شهر تاریخی جهان را در کارنامه افتخارات خود دارد.

یکی از مهم ترین مشخصات این شهر، معماری متفاوت بناهای تاریخی و خانه های خشتی آن است که ناشی از اقلیم گرم و خشک این منطقه است. در این منطقه کویری چیزی که شما را شگفت زده می کند، ییلاقات سرسبز و دامنه های زیبای آن است.

اگر بخواهیم دقیق تر بدانیم یزد کجاست، باید بگوییم این شهر در مرکز ایران است. شمال این استان، مبید و اشکذر، شرق آن بافق و اردکان، جنوب آن ابرکوه، تفت و مهریز، و در غرب آن نیز اصفهان قرار دارد. مردمان آن با زبان فارسی و به لهجه شیرین یزدی صحبت می کنند. در شهر یزد اقلیت های دینی مختلف مانند مسلمان، یهودی، مسیحی و زرتشتی در کنار هم زندگی می کنند، اما بیشتر جمعیت آن مسلمان و شیعه هستند. در ادامه، در مورد تاریخچه شهر یزد بیشتر با شما صحبت می کنیم.

اگر به یزد رفتید، حتما از غذاهای محلی این شهر نیز میل کنید. ما در مقاله غذاهای محلی یزد آنها را به شما معرفی کرده ایم.

یزد کجاست؟ آیا می دانستید این شهر، ترکیبی شگفت انگیز از بافت قدیمی و تمدنی مدرن است!؟

دانستنی های شهر یزد؛ آیا از برخی حقایق جالب و باور نکردنی در مورد یزد اطلاع دارید؟

  1. به دلیل وجود بادگیرهای بسیار زیاد، یزد به شهر بادگیرها معروف است.
  2. قدیمی ترین نخل ایران که در مراسم عزاداری امام حسین در شهر گردانده می شود، متعلق به یزد است. تاریخچه شهر یزد به تاریخی بودن این نخل، شهادت می دهد.
  3. شهر یزد تنها شهری از ایران است که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.
  4. در قرن پنجم هجری، خواجه نظام المک طوسی، لقب دارالعباده را به یزد داد.
  5. اولین بانک جهان در یزد ساخته شد؛ این بانک به شکل صندوق امانات بود.
  6. یزد به قطب پزشکی ایران معروف است؛ زیرا، رشته های پزشکی به ویژه متخصصین درمان ناباروری، فعالیت چشم گیری در این شهر دارند.
  7. به دلیل وجود حسینیه های بزرگ و مجهز، و همچنین سبک سینه زنی و نوحه خوانی باشکوه در یزد، محمد تقی فلسفی-از سخنرانان معروف ایران- به این شهر لقب حسینیه ایران را بخشید.
  8. عبور و مرور دوچرخه در کوچه پس کوچه ها و همچنین خیابان های یزد، باعث شد که لقب شهر دوچرخه ها را به آن بدهند.

خب تا اینجای مقاله دانستیم یزد کجاست و حقایق جالبی در مورد آن یاد گرفتیم. اگر می خواهید به شهر یزد سفر کنید با اجاره بوم گردی در یزد این فرصت برایتان فراهم است تا از جاذبه های گردشگری این شهر دیدن کنید؛ پس همچنان همراه گرداگرد باشید.

تاریخچه شهر یزد، در مورد دومین شهر تاریخی جهان بیشتر بدانید!

درباره پیدایش این شهر تاریخی روایات مختلفی بیان شده است. بعضی از تاریخ شناسان بر این باورند که این شهر در دوره اسکندر مقدونی ساخته شده است. اما برخی دیگر از تاریخ شناسان معتقدند که ساخت این شهر به دوره ساسانیان و زمان پادشاهی یزدگرد اول برمی گردد. شهر تاریخی یزد دوره پر فراز و نشیبی را گذرانده و در طول تاریخ مورد توجه پادشاهان و حاکمان مختلفی قرار گرفته است که هرکدام از آن ها نقش قابل توجهی در آبادانی یزد داشته اند. جالب است که بدانید، یزد در دوره هخامنشیان یکی از مسیر های پر رونق پستی و چاپاری به حساب می آمد. 

تاریخچه شهر یزد، در مورد دومین شهر تاریخی جهان بیشتر بدانید!

بهترین شهر استان یزد کجاست؟ اردکان شهری مقدس برای زرتشتیان

شهر یزد مرکز استان تاریخی یزد است و از لحاظ تعداد جمعیت در رتبه اول قرار دارد. رتبه دوم از نظر تراکم جمعیت به شهر تاریخی اردکان می رسد. اردکان سرزمینی مقدس بوده و تاریخ در گوشه و کنار این شهر اثری از خود به جای گذاشته است. اردکان به شهر بناهای خشتی با کوچه های بلند مسقفی و چند صد سال معروف است. اردکان، قطب تولید فولاد و صنایع سرامیکی به شمار می رود. باغات پسته و حلوای ارده بسیار خوش مزه که عام و خاص از آن تعریف می کنند، از دیگر موارد شاخصی است که می توان در مورد اردکان بیان کرد. 

اردکان برای زرتشتی های سراسر جهان جایگاه ویژه ای دارد. یکی از زیارتگاه های مهم این شهر، پیر سبز چک چک است که در دل کوه های اردکان قرار گرفته و هرساله میزبان زرتشتیان است. اگر می خواهید بدانید که بهترین شهر یزد کجاست، در اولین قدم می بایست برای اجاره ویلا استخردار در یزد اقدام کنید.

محبوب ترین جاذبه های گردشگری یزد کجاست؟ 

محبوب ترین جاذبه های گردشگری یزد کجاست؟ 

حتما با خود فکر می کنید که شهر کویری یزد جاهای دیدنی زیادی برای گردشگری ندارد، اما اینطور نیست. کسانی که به این شهر سفر کرده اند از جذابیت جاذبه های گردشگری یزد با خبر هستند. در یزد باید قدم بزنید و با چشم خود این همه زیبایی و شکوه را ببینید. جاذبه های گردشگری و تاریخی یزد، عظمت و اصالت یزد را به بازدید کنندگان نشان می دهند. یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی یزد، مسجد جامع است که به مناره های بلند جهان معروف است. 

دیگر جاذبه دیدنی یزد، میدان امیر چخماق است. این مجموعه در بافت قدیمی شهر قرار دارد؛ توصیه می کنیم در سفر به یزد از این مکان دیدن کنید. بهترین زمان سفر به یزد از نظر آب و هوایی، فصل بهار و اوایل فصل پاییز است. این شهر یک شهر کویری است و به همین دلیل، تابستان هایی گرم و زمستان هایی سرد دارد. 

جاذبه های گردشگری غرب یزد کجاست؟ آیا دوست دارید از آنها بازدید کنید؟

جاذبه های گردشگری غرب یزد کجاست؟ آیا دوست دارید از آنها بازدید کنید؟

اگر سوال جاذبه های غرب یزد کجاست برای شما پیش آمده است، به این معناست که می خواهید استان یزد را تمام و کمال ببینید و هیچ یک از مناظر زیبای آن را از دست ندهید. اگر دقیقا نمی دانید یزد کجاست، خوب است نقشه ایران را آورده و به کمک آن، اطلاع دقیقی از موقعیت مکانی این استان و شهرستان های آن به دست آورید. 

شهرهایی که در غرب این استان قرار گرفته اند میبد، ابرکوه و تفت هستند. میبد، یکی از قدیمی ترین و باستانی ترین شهرهای ایران به شمار می رود. اگر در میبد قدم بگذارید می توانید تکه ای از تاریخچه شهر یزد را نیز مشاهده کنید؛ زیرا هنوز برخی عناصر قدیمی را می توان در این شهر تشخیص داد.

از دیگر شهرهایی که در طی سفر به یزد نباید دیدن آن را از دست بدهید، تفت است. در این شهر نیز جاذبه های فراوانی را می توانید شاهد باشید. از جمله این جاذبه ها می توانیم به مجموعه تاریخی امام اشاره کنیم. در این مجموعه، بناهایی چون آب انبار، حسینیه، مسجد، بقعه و مدرسه به چشم می خورد. آسیاب آبی تفت دیگر جای دیدنی تفت است. در این آسیاب، دو عدد سنگ آسیاب به قطر ۱۲۰ سانتی متر دیده می شود که وزن آنها ۵۰۰ کیلوگرم است.

کلام آخر

ما در این مقاله گفتیم که یزد کجاست و در مورد تاریخچه شهر یزد نیز نکاتی را بیان کردیم، و در ضمن، برخی از بهترین جاهای دیدنی یزد را هم معرفی کردیم. اجاره بوم گردی یزد به شما این فرصت را می دهد که از گوشه و کنار این سرزمین بکر و جذاب دیدن کنید.

 


 

وضعیت آب و هوا یزد
بروزرسانی: شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۶

وضعیت آب و هوا یزد:03n
۱.۴۳ km/h
شنبه
ابرهای پراکنده
۲۰.۷۵
جزئیات هواشناسی یزد

۱۰۱۹
سطح دریا:
غرب، شمال غربی
جهت باد:
۱.۴۳ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۳۷
رطوبت هوا
۱۰۱۹
فشار هوا: