صنایع دستی و سوغات ماسال چیست؟⭐سوغات ماسال گیلان

قطعا تماشای مناظری زیبا و سرسبز می تواند بهترین و مهم ترین انگیزه برای رفتن به ماسال باشد؛ اما آیا می دانستید به جز تماشای ییلاقات بی مانند و وصف ناپذیر، این منطقه سوغاتی ها و صنایع دستی مخصوص خود را دارد؟ آیا دوست دارید با اجاره ویلا ماسال، یکی از این صنایع دستی زیبا را بخرید و یادگاری زیبایی با خود به خانه بیاورید؟ اگر چنین است، در این مقاله از گرداگرد با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که با رفتن به ماسال، کدام یک از سوغاتی های این شهر را می توانید بخرید.

از محصولات ماسال و صنایع دستی ماسال چه می دانید؟

از محصولات ماسال و صنایع دستی ماسال چه می دانید؟

مردمانی که دائما با طبیعی زیبا و بکر سروکار دارند، امکان ندارد مردمانی بی هنر و بدون خلاقیت باشند. شاید خود شما نیز حس کرده باشید بعد از آنکه برای اجاره ویلا لوکس در ماسال اقدام می کنید، ناخودآگاه با دیدن طبیعت، دوست دارید به همه چیز به شکل جدیدی نگاه کنید. ماسالی ها نیز به دلیل نگاه خلاقانه ای که به دنیای اطراف خود دارند، برخی از زیباترین صنایع دستی را به شرح زیر می سازند:

۱-  جاجیم

یکی از محصولات ماسال که تنها با رفتن به ماسال و اجاره ویلا در ماسال امکان خرید آن برایتان فراهم خواهد بود، جاجیم است. جاجیم از جمله زیراندازهایی است که در تولید و تهیه ی آن از پشم استفاده می کنند. مردمان ماسال، یکی از مشاغل اصلی شان دامداری است و به همین دلیل به ماده اولیه تولید جاجیم دسترسی داشته و می توانند جاجیم ببافند. 

زن های هنرمند در شهر ماسال، بعد از آنکه پشم گوسفندها چیده شد، آنها را با رنگ های گیاهی رنگ می کنند و طرح هایی بی نهایت زیبا و چشمنواز می بافند و ارائه می کنند. اگر برای اجاره ویلا استخردار در ماسال زیبا اقدام کردید، حتما یک یا چند عدد از این جاجیم های زیبا را بخرید و به عنوان یک سوغاتی ماندگار به عزیزان خود هدیه دهید.

۲- خراطی

دیگر سوغات ماسال که در سفر به ماسال و تماشای بهترین ساحل نزدیک ماسال می بایست نمونه ای از آن را خریداری کنید، مصنوعات چوبی هستند. در شمال کشورمان به دلیل مناسب بودن شرایط آب و هوایی و بالا بودن میزان بارش، جنگل های زیادی وجود دارد و موقعیت برای هنر خراطی روی چوب، فراهم و آماده است.

در منطقه ماسال، درختان ممرز فراوانی به چشم می خورد؛ به همین سبب، مردمان این دیار می توانند طرح هایی بسیار زیبا روی چوب به دست آمده از این درخت خلق کنند. اگر به ماسال رفتید حتما برای تهیه این صنایع دستی ماسال اقدام کنید؛ زیرا خانه تان روح و جانی تازه به خود خواهد گرفت و از انرژی های مثبت پر خواهد شد.

۳- شال بافی

دیگر هنری که زنان ماسالی حرف های زیادی برای گفتن در آن دارند، شال بافی است. شال ها، پارچه های دراز و با پهنای کم هستند و کشاورزان برای آنکه خود را از سرمای هوا در فصل زمستان محافظت کنند، آن را به دور کمر خود می بستند.

در ساخت و تهیه این شال ها از پشم گوسفندها استفاده شده و از مواد اولیه ای مانند پنبه استفاده نمی شود. البته اگر بخواهند چادر شب ببافند پشم بز و پشم گوسفند را همزمان به کار می برند.

کدام غذای محلی ماسال، سوغات ماسال نیز هست؟

کدام غذای محلی ماسال، سوغات ماسال نیز هست؟

صنایع دستی ماسال تنها در مصنوعات چوبی و یا پشمی آن خلاصه نمی شوند. احتمالا باید بدانید که شمالی ها از جمله مردمانی هستند که آشپزی آنها زبانزد عام و خاص است. اگر به این خطه رفته باشید، حتما غذاهای مخصوص ماسالی ها را میل کرده و از خوردن آنها نهایت لذت را برده اید. جالب است که بدانید غذاهای محلی این منطقه نیز می توانند به عنوان یک سوغات شهر ماسال مطرح باشند.

سوالی که اینجا ممکن است پرسیده شود این است که غذای محلی ماسال که قابلیت بردن به شهر دیگری را ندارند، چگونه به عنوان یک سوغاتی مطرح هستند؟ برای پاسخ به این سوال، روش های متفاوتی را می توان پیشنهاد کرد. یکی از این روش ها یاد گرفتن دستور پخت غذای ماسالی است که از طعم و مزه ی آن بی نهایت خوشتان آمده است. به این شکل می توانید وقتی به شهر محلی زندگی تان بازگشتید، غذا را تهیه کرده و عزیزان خود را مهمان خوراکی بی نهایت لذیذ کنید.

دیگر روشی که می توان برای بردن غذای محلی شهر ماسال به عنوان سوغات بیان کرد، خرید زرین نان است. زرین نان نیز از جمله خوراکی ها و نان های خوشمزه مخصوص ماسال است و یک نان سنتی این شهر نیز به شمار می رود. مردمانی که در ییلاق های ماسال و شاندرمن زندگی می کنند، این نان را بیش از بقیه نقاط استان گیلان پخته و مصرف می کنند. درست است که زرین نان به صورت صنعتی نیز موجود است، اما توصیه می کنیم اگر دوست دارید مزه و طعم واقعی آن را بچشید، زرین نان هایی که به صورت سنتی پخته شده اند، میل کنید.

آیا با رفتن به جاهای دیدنی شاندرمن ماسال، می توانید صنایع دستی ماسال را تهیه کنید؟

آیا با رفتن به جاهای دیدنی شاندرمن ماسال، می توانید صنایع دستی ماسال را تهیه کنید؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای علاقه مندان به خرید صنایع دستی ماسال به وجود آمده باشد این است که برای تهیه سوغاتی های ماسال به کجا برویم و از کجا این سوغاتی ها را تهیه کنیم.

یکی از روش هایی که می توانیم به شما پیشنهاد کنیم، رفتن به جاهای دیدنی شاندرمن ماسال است. معمولا، بومی هایی که کارشان تهیه و فروش سوغات ماسال است، در جاهایی که می دانند مشتری هایشان رفت و آمد بیشتری دارند، شروع به فروش محصولات خود می کنند. در جاهای دیدنی شاندرمن در ماسال می توانید گوشه ای از هنرمندی های مردم ماسال را ببینید و با قیمتی مناسب خریداری کنید. 

قطعا خرید سوغات ماسال از ییلاقات این ناحیه که مردمان بومی آن را تهیه کرده اند، با کیفیت زیادی همراه بوده و قیمت مناسبی دارد. توصیه می کنیم اگر به جاهای دیدنی ماسال رفتید و فروشندگان صنایع دستی را مشاهده کردید، برای خرید از آنها پیش قدم شوید و به گسترش کسب و کارشان کمک کنید.

کلام آخر

صنایع دستی ماسال موضوع صحبت ما در این مقاله بود. امیدواریم توانسته باشیم گوشه از هنرنمایی های مردم ماسال را به شما معرفی کرده باشیم. 

 

 

وضعیت آب و هوا ماسال
بروزرسانی: شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰

وضعیت آب و هوا ماسال:01d
۳.۶ km/h
شنبه
آسمان صاف
۲۳.۵۵
جزئیات هواشناسی ماسال

۱۰۲۱
سطح دریا:
شرق و شمال شرق
جهت باد:
۳.۶ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۳۹
رطوبت هوا
۱۰۲۱
فشار هوا: