جنگل چلاو کجاست؟⭐روستای چلاو آمل

گرداگرد این بار آمده است تا باز هم یکی از جذاب ترین و رویایی ترین مناطق در کشور را به شما معرفی کند. این جای رویایی، روستای چلاو آمل نام دارد، و ما در این مقاله قصد داریم با شما سری به آنجا بزنیم. پس چشمانتان را ببندید و به داستانی که می خواهیم از اجاره ویلا فیلبند برایتان تعریف کنیم، خوب گوش کنید.

راستی، اگر می خواهید به مازندران بروید، حتما از جاذبه های گردشگری فیلبند نیز بازدید کنید؛ سر راهتان قرار دارد. 

آیا می دانید جنگل چلاو کجاست؟ معنی چلاو چیست؟

آیا می دانید جنگل چلاو کجاست؟ معنی چلاو چیست؟

قبل از آنکه در مورد معنای چلاو حرف بزنیم، دلمان می خواهد که بگوییم این منطقه در کجا واقع شده است. چلاو یک دهستان است و در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر آمل استان مازندران قرار گرفته است. برخی ها می گویند که چلاو یک مادر پر تلاش با ۱۱ فرزند است. این مادر، فرزندانی به نام های نجار محله، پاریمه، گنگرج کلا، چمه بن، رزخونی، سنگچال، لهاش، امامزاده قاسم، تیار و الیمستان دارد. هر کسی که می خواهد بداند منطقه چلاو آمل دقیقا در کجا قرار گرفته است، اول از همه می بایست برای اجاره ویلا استخردار در مازندران اقدام کند و سپس، به سمت جاده هراز حرکت کند. 

حالا که فهمیدیم این روستا در کجا قرار گرفته است، خوب است در مورد معنی چلاو نیز نکاتی را بیان کنیم. برخی روایات می گویند که به دلیل پر باران بودن منطقه، چهل چشمه آب در اینجا می جوشد. واژه چهل چشمه به مرور زمان تغییر نام و آوا داده و به چلاو تبدیل شده است. برخی دیگر می گویند که علت انتخاب این نام، چهل آبادی است که در این منطقه وجود دارد. شاید، دیگر علت نامگذاری چلاو، بارش فراوان باران در منطقه باشد. اگر نگاهی به تاریخ طبرستان انداخته باشید، می بینید که به جای چلاو، شلات به کار برده شده است. شلات یک کلمه مازندرانی بوده و به معنای باران زیاد است.

برای کسی که قبلا به این منطقه سر زده و می داند جنگل چلاو کجاست، ریشه نام این منطقه هیچ فرقی نمی کند. همه کسانی که از چلاو دیدن می کنند، جوری عاشق این منطقه می شوند که باز هم دلشان می خواهد با اجاره ویلا لوکس در آمل، به بازدید این روستای بی نظیر بروند.

حیات وحش چلاو؛ دلیلی که گردشگران را مجبور می کند به کشف جنگل چلاو کجاست، بروند!؟

شاید جالب باشد که بدانید یکی از دلایلی که باعث می شود برخی گردشگران برای اجاره ویلا در فیلبند اقدام کنند، حیات وحش چلاو است. برای کسی که نمی داند جنگل چلاو کجاست، باورکردنی نیست که یک منطقه به ظاهر گمنام در ایران، از نظر گونه های جانوری، این چنین متنوع به نظر آید. اگر باورتان نمی شود سری به موتورهای جستجو در گوگل بزنید. در این موتورهای جستجو می توانید عکس ها و فیلم هایی از این حیوانات را مشاهده کنید. 

در کوهستان چلاو، حیوانات مختلفی را می توان مشاهده کرد که از جمله آنها می توانیم به گراز، پلنگ، خرس قهوه ای، روباه، گوزن مارال و شوکا اشاره کنیم. نه تنها حیوانات این منطقه جزئی از جذابیت های آن به شمار می روند، بلکه پوشش گیاهی نیز توانسته توجه بسیار از طبیعت گردان و گیاه دوستان را به خود جلب کند. از جمله گونه های گیاهی موجود این منطقه می توان به افرا، بلوط و راش اشاره کرد.

به دلیل تنوع جانوری و گیاهی که در چلاو به چشم می خورد، شکار در این منطقه، ممنوع است. شاید این روش بتواند از برخی حیواناتی که در منطقه چلاو زندگی می کنند، محافظت کند.
ارتفاع چلاو از سطح دریا چقدر است؟ این اختلاف باعث پدید آمدن چه امتیازاتی در چلاو شده است؟

نکته ی مهم دیگری که در تکمیل بحث پیراموی جنگل چلاو کجاست، باید گفته شود، ارتفاع چلاو از سطح دریاست. همانطوری که گفتیم، چلاو یک منطقه است و چندین روستا در آن وجود دارد. حداقل ارتفاع این منطقه از سطح دریا، ۸۵۰ متر و حداکثر ارتفاع آن نیز ۱۹۰۰ متر است. 

نه تنها ارتفاعی که این منطقه در آن قرار گرفته باعث خلق صحنه های بی نهایت جذاب و بی نظیر شده است، بلکه به دلیل ویژگی های خاصی که خاک منطقه چلاو دارد، بسیاری از گونه های گیاهی می توانند در چلاو رشد کنند و به زندگی ادامه دهند. خاک این منطقه اسیدی است و درجه نفوذپذیری آن نیز در سطح خوبی قرار دارد و این مساله باعث شده که آب های حاصل از بارندگی به راحتی به اعماق خاک نفوذ کند. با وجود امتیازاتی که خاک چلاو دارد، گیاهان به راحتی می توانند ریشه های خود را در خاک گسترش دهند و بر زیبایی منطقه بیفزایند.

حیات وحش چلاو؛ دلیلی که گردشگران را مجبور می کند به کشف جنگل چلاو کجاست، بروند!؟

اگر می خواهید بدانید جنگل چلاو کجاست، فاصله تهران تا روستای چلاو (روستای چلاو آمل) را طی کنید!؟

اگر تهرانی هستید و با وجود چیزهایی که از روستای چلاو آمل برایتان گفتیم، دوست دارید با چلاو، چهره به چهره شوید و خودتان کشف کنید که جنگل چلاو کجاست، می بایست مسیر تهران تا این منطقه را طی کنید. 

از تهران به سمت چلاو حدود ۱۵۰ کیلومتر است. اگر می خواهید با ماشین شخصی تان فاصله تهران تا روستای چلاو را طی کنید، می بایست بین ۱ ساعت و نیم تا ۲ ساعت در راه باشید. البته این به شرطی خواهد بود که شما برای رفتن به چلاو با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در سرعت رانندگی کنند. 

همان طوری که گفتیم، برای رفتن به چلاو باید به سمت جاده هراز بروید. در طی مسیر، سیاه بیشه را پشت سر می گذارید، و نرسیده به شهر آمل، از خروجی که به سمت جنگل چلاو هدایت تان می کند، از جاده خارج می شوید. از ابتدای خروجی تا این منطقه حدود ۱۵کیلومتر فاصله است. راستی، یادتان باشد که قبل از عزیمت به سمت این منطقه حتما وضعیت آب و هوا را چک کنید؛ گاهی اوقات هراز، غافلگیرتان می کند و نمی گذارد از همه زیبایی هایی که در مسیر وجود دارد با خیالی راحت دیدن کنید.

اگر می خواهید بدانید جنگل چلاو کجاست، فاصله تهران تا روستای چلاو (روستای چلاو آمل) را طی کنید!؟

کلام آخر

منطقه ی قشنگ و زیبای چلاو، نرسیده به شهر آمل، موضوعی بود که ما در این مقاله در مورد آن حرف زدیم. بهمان قول دهید که اگر به فیلبند رفتید، حتما از این منطقه و همه زیبایی های آن بازدید کنید.

 


 

وضعیت آب و هوا آمل
بروزرسانی: یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۹

وضعیت آب و هوا آمل:01n
۰.۸۱ km/h
یکشنبه
آسمان صاف
۱۶.۵۲
جزئیات هواشناسی آمل

۱۰۲۱
سطح دریا:
جنوب شرقی
جهت باد:
۰.۸۱ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۶۰
رطوبت هوا
۱۰۲۱
فشار هوا: