معرفی غار شگفت یزدان⭐غار شگفت یزدان یزد کجاست؟

امروز می خواهیم سفری شگفت انگیز به یکی از پدیده های طبیعی استان یزد داشته باشیم. این پدیده طبیعی، غار شگفت یزدان نام دارد که یکی از بزرگترین غارهای طبیعی کشور ما است و در میان زرتشتیان نیز جایگاه خاصی دارد. بازدید از این غار تماشایی، لذت گردشگری و دیدن از جاذبه های طبیعی را برای شما دوچندان می کند. اگر برای اجاره بومگردی یزد اقدام کردید، حتما از این غار نیز دیدن کنید.

اگر به یزد رفتید، سری هم به مدرسه ضیائیه در یزد بزنید؛ در مقاله مدرسه ضیائیه، این مدرسه را مفصلا به شما معرفی کرده ایم.

غار شگفت یزدان کجاست؟ دلیل مقدس بودن غار شگفت یزدان یزد برای زرتشتیان چیست؟

غار شگفت یزدان کجاست؟ دلیل مقدس بودن غار شگفت یزدان یزد برای زرتشتیان چیست؟

یکی از زیباترین غارهای کشور، غار شگفت یزدان در یزد است که به آن غار اشکفت هم می گویند؛ اشکفت به زبان محلی یعنی شکاف یا همان غار است. این غار، در استان یزد و در داخل کوه اشکفت واقع شده و با عقدا در شهر اردکان ۴۵ کیلومتر و با شهر یزد نیز ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارد. اجاره ویلا استخردار در یزد به شما این امکان را می دهد تا از اثری که خالق آن طبیعت است، دیدن کنید.

غار اشکفت، یکی از مهم ترین مکان های تجمع پیروان دین زرتشت در گذشته بوده و آنها آیین های مختلفی را در طول سال در آن برگزار می کردند. این غار به مدت ۳۰ سال، مکانی برای نیایش و آتشگاه مقدس زرتشتیان بوده است. پیروان دین زرتشی بعد از گذشت سالیان زیاد، هنوز هم مراسم و آیین مذهبی دین خود را در این مکان برگزار می کنند. این غار برای زرتشتیان، نمادی از نیایشگاه و مکانی برای ستایش خدواند یکتا است. 

زرتشتیان از آتش مقدس خود در این غار نگهداری می کردند و به همین دلیل، غار اشکفت برای آنها بسیار مهم است. این خصوصیت است که باعث شده غار اشکفت، به یکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی ایران تبدیل شود.

حال که می دانید غار شگفت یزدان کجاست و چرا این همه مورد توجه قرار دارد، بعد از اجاره ویلا لوکس در یزد از این غار نیز بازدید کنید. به دلیل وجود ساختارهای طبیعی مثل حوضچه ها و خاکستر، آتشدان های زرتشتیان این غار یکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی به حساب می آیند. 

با ویژگی های باورنکردنی غار شگفت یزدان آشنا شوید؛ 

یکی از ویژگی های شگفت انگیز غار شگفت یزدان تزیینات رسوبی زیبای داخل آن است. درون غار قندیل های بلند و آهکی به همراه حوضچه هایی زیبا خودنمایی می کنند. طبق تحقیقات زمین شناسان، قندیل های موجود در غار شگفت یزدان یزد، قدمتی ۲ میلیون ساله دارند. جالب است که بدانید، قندیل های آهکی این غار، بکر و دست نخورده باقی مانده و ساختار داخلی آنها حفظ شده است. اگر دوست دارید از نزدیک این قندیل های قدیمی را ببنید، حتما برای اجاره بومگردی در یزد کاری انجام دهید.

ورودی بزرگ و مساحت بالای غار شگفت یزدان در یزد، از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این غار به حساب می آید. از دیگر مشخصات این غار، مسیر دسترسی سخت و کوهستانی آن است که باعث شده اشکفت، هنوز هم زیبا و شگفت انگیز به نظر آید.

مسیر دسترسی به غار شگفت یزدان کجاست؟ برای رفتن به غار شگفت یزدان آماده اید؟

مسیر دسترسی به غار شگفت یزدان کجاست؟ برای رفتن به غار شگفت یزدان آماده اید؟

برای رسیدن به این غار شگفت یزدان یزد، مسیرهای دسترسی مختلفی وجود دارد که هرکدام از آن ها را به شما معرفی می کنیم. مسیرهایی که می توانید آنها را طی کنید تا به اشکفت برسید، به شرح زیر است:

۱- مسیر روستای هفتهر

روستای هفتهر در شمال غربی یزد قرار گرفته و فاصله آن تا اردکان ۷۰ کیلومتر است. در مسیر اردکان به سمت روستای هفتهر باید وارد جاده نائین اردکان شوید و به سمت روستای عقدا مسیر خود را ادامه دهید. فاصله عقدا تا غار حدودا ۴۵ کیلومتر است. بعد از اینکه از روستای عقدا عبور کردید از دور برگردان جاده به سمت مخالف حرکت کنید و وارد جاده فرعی روستای مزرعه نو شوید. بعد از عبور از روستای مزرعه نو و خلیل آباد به دوراهی می رسید که جاده سمت چپ شما را به روستای هفتهر می رساند.

۲- مسیر روستای ندوشن

روستای ندوشن مسیر دیگری است که از طریق آن می توانید به غار شگفت یزدان برسید. مسافتی که باید تا روستای هفتهر طی کنید حدود ۳۰ کیلومتر بوده و جاده آن خاکی است. طی این مسیر، حدود یک ساعت زمان می برد.

۳- مسیر کوهنوردی

مسیر کوهنوردی تا رسیدن به ورودی غار شگفت یزدان یزد طولانی نیست، ولی شیب تندی دارد و کسانی که می خواهند به این شکل به بازدید غار بروند، باید آمادگی جسمانی خوبی داشته باشند. اگر برای اولین بار قصد رفتن به این محل را دارید، توصیه می شود بدون راهنما وارد مسیر نشوید؛ زیرا ممکن است خطرناک باشد. کسانی که می دانند غار شگفت یزدان کجاست، برای رفتن به آن سر از پای نمی شناسند.

مکان های دیدنی نزدیکی غار شگفت یزدان را یاد بگیرید؛ آیا می دانید بهترین زمان برای سفر به این غار و جاذبه های اطراف آن چه موقع است؟

در مسیر دسترسی به غار اشکفت جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی وجود دارد که می توانید بعد از بازدید از غار، زمانی را هم برای بازدید از این جاذبه ها اختصاص دهید. اگر به یزد سفر کردید و در شهرهای ندوشن، اردکان و یا اطراف آن ها اقامت داشتید از جاذبه های تاریخی زیر نیز دیدن کنید:

  • روستای عقدا
  • قنات تاریخی ندوشن
  • سنگ آب های ندوشن

بهترین زمان بازدید از غار شگفت یزدان اواخر زمستان، اواسط بهار و اوایل فصل پاییز است. سوالی که در اینجا ممکن است برای برخی پیش آید این است که چرا تابستان از این جاذبه طبیعی دیدن نکنیم؟ خوب است بدانید، استان یزد، بافت کویری دارد و آب و هوای آن گرم و خشک است و به همین دلیل، ممکن است شما در طول مسیر به ارتفاعات کوهستانی، دچار گرمازدگی شوید. 
فصل زمستان هم زمان مناسبی برای رفتن به غار شگفت یزدان یزد نیست؛ زیرا هوا در ارتفاعات، سرد و گزنده است و شاید تحمل آن برای شما امکان پذیر نباشد. پس سعی کنید در بهار که هوا کمی گرم است از خدمات گرداگرد برای اجاره بومگردی در شهر یزد استفاده کرده و از این غار دیدن کنید.

مکان های دیدنی نزدیکی غار شگفت یزدان را یاد بگیرید؛ آیا می دانید بهترین زمان برای سفر به این غار و جاذبه های اطراف آن چه موقع است؟

نزدیک ترین جاذبه های غار شگفت یزدان کجاست؟

اگر برای بازدید از غار شگفت یزدان اقدام کرده اید، خوب است از برخی جاذبه هایی که نزدیک آن قرار گرفته است نیز دیدن کنید. از جمله جاهای تماشایی و جذاب نزدیک غار شگفت یزدان می توان به برج خواجه نعمت اشاره کرد. این برج یکی از برج های باقی مانده از دوران ایلخانی-صفوی است و در استان یزد و در جنوب بافت قدیمی عقدا قرار دارد. در ۱۵ اسفند ماه ۱۳۷۹ بود که این اثر را در فهرست آثار ملی ایران ثبت کردند و از آن روز به بعد است که از این برج به عنوان یک اثر ملی یاد می شود.

این برج که به نام دیوار خواجه نصیر هم شناخته می شود، برای استفاده کاروان ها بنا نهاده شد. در برج خواجه نعمت، دو شترخوان ساخته شده بود که از آنها برای خواباندن و استراحت شترها استفاده می کردند. این برج با خشت و گل، و در سه طبقه ساخته شده است. در هر طبقه می توانید روزنه هایی برای دیدبانی، تیرکش و پوشش هایی که با آجر فرش شده اند، مشاهده کنید. 

قسمت اصلی ورودی این برج در ضلع شرقی قرار دارد؛ این قسمت را با سنگ های کوهی ساخته اند. نکته جالبی که در مورد این برج وجود دارد، کوتاه بودن دیوارهای آن است. دیوارها را کوتاه ساخته بودند تا افراد به علت سقوط دچار صدمه های جسمانی نشوند. اگر به غار شگفت یزدان یزد رفتید از این برج تاریخی نیز دیدن کنید.

نزدیک ترین جاذبه های غار شگفت یزدان کجاست؟

کلام آخر

ما در این مقاله گفتیم که غار شگفت یزدان کجاست و چه ویژگی هایی دارد. توصیه می کنیم با سفر به یزد، از این غار جذاب و منحصر به فرد نیز دیدن کنید و با مناظری کاملا متفاوت رو در رو شوید.

 

 

وضعیت آب و هوا اردکان
بروزرسانی: شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۵

وضعیت آب و هوا اردکان:01d
۶.۲۹ km/h
شنبه
آسمان صاف
۲۴.۳۷
جزئیات هواشناسی اردکان

۱۰۱۴
سطح دریا:
شمال و شمال شرق
جهت باد:
۶.۲۹ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۲۹
رطوبت هوا
۱۰۱۴
فشار هوا: