۱۰ تا از جاذبه های گردشگری اردکان یزد⭐جاهای دیدنی اردکان یزد

جاذبه های گردشگری اردکان در یزد قطعا می تواند یکی از بهانه های شما برای اجاره بوم گردی یزد باشد. آنقدر زیبایی و شگفتی در این شهر نهفته که حیف است تا یزد بروید، اما از جاهای دیدنی اردکان یزد دیدن نکنید. با ما همراه باشید تا این جذابیت ها را به شما معرفی کنیم.

نام چند تا از مذهبی ترین جاهای دیدنی یزد (جاذبه های گردشگری اردکان یزد) را یاد بگیرید!؟

نه تنها شهر یزد، سراسر زیبایی و جذابیت است، بلکه به شهرستان های آن، از جمله اردکان نیز می توان به شکلی خاص و ویژه نگاه کرد. برخی از جاهای دیدنی یزد در اردکان که جزء جاذبه های دیدنی و مذهبی آن به شمار می رود، به شرح زیر است:

نام چند تا از مذهبی ترین جاهای دیدنی یزد (جاذبه های گردشگری اردکان یزد) را یاد بگیرید!؟

۱. پیر سبز چک چک 

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی اردکان یزد، پیر چک چک زرتشتیان است و در هر سال، زرتشتیان ۴ بار برای زیارت به آنجا می روند. جالب است بدانید، جشن مهرگان در این زیارتگاه برگزار می شود. این مکان به پیر سبز معروف است و در میان کوه های اردکان و انجیره قرار گرفته است. دلیل نامگذاری این مکان به چک چک، صدای چکه قطرات آب از صخره به داخل منبع آب است.

۲.مسجد جامع اردکان 

مسجد جامع در بازار شهر اردکان قرار دارد و  قدمت آن به قرن دهم برمی گردد. ورودی آن بسیار زیبا و با ارزش بوده و با قطعه چوب های پنج ضلعی ساخته شده است. این مسجد در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

۳.مسجد زردک

مسجد زردک یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اردکان یزد است. این مسجد، از قدیمی ترین مساجد تاریخی اردکان بوده و قدمت آن به قرن پنجم هجری می رسد. گنبد گلین، در طی سالیان در برابر ویرانی مقاوم و پا برجا مانده است؛ به همین دلیل مسجد زردک را به نام گنبد گلین نیز می خوانند. 

۴. زیارتگاه پیرسبزهریشت

از دیگر جاهای دیدنی اردکان یزد (جاهای دیدنی یزد) می توان به زیارتگاه پیر سبزهریشت اشاره کرد. این زیارتگاه بر دامنه کوه در شرق اردکان قرار دارد و زیارتگاه زرتشتیان است. این مکان از یک اتاق، یک پستو و همچنین اتاق هایی برای اسکان مهمانان تشکیل شده است.

با دیگر جاذبه های گردشگری اردکان یزد آشنا شوید؟

با دیگر جاذبه های گردشگری اردکان یزد آشنا شوید؟

جاهای دیدنی اردکان یزد، تنها به مواردی که در بالا گفتیم ختم نمی شود. برخی دیگر از جذابیت های این شهر، به شرح زیر است:

۱. پارک ملی سیاهکوه

پارک ملی سیاهکوه، تنها پارک ملی استان یزد است و گونه های جانوری و گیاهی نادری را در خود جای داده است. به دلیل بی توجهی، این گونه های نادر در معرض انقراض قرار گرفته اند. با وجود بارندگی کم، تنوع گونه های مختلف گیاهی در این پارک، بسیار شگفت انگیز است. 

۲.خانه تقدیری اردکان

از دیگر جاذبه های گردشگری اردکان یزد می توان به خانه تقدیری اشاره کرد. این خانه، به یکی از تجار دوران قاجار تعلق داشته و نام او تقدیری بوده است. خانه تقدیری به سبک خانه های یزدی ساخته شده است و به دو بخش اعیان نشین و نوکرنشین تقسیم می شود. اتاق های آن سه در یا پنج در هستند و درها با شیشه های رنگارنگ تزئین شده است.

۳.کاروانسرا و برج ارجنان

کاروانسرا و برج ارجنان یکی از جاهای دیدنی اردکان یزد است که از دوره قاجار به جای مانده و به دستور حاج شیخ آقا بابا هرندی ساخته شده است. ارتفاع کاروانسرا از ۳ متر شروع می شود و ۳ اتاقک دارد. این برج در شمال جاده و رو به روی رباط ارنان است. این بنا در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

۴.کوچه ضیایی اردکان

در استان یزد کوچه های باریک با سقف های پوشیده زیاد به چشم می خورد و شما می توانید با قدم زدن در آن ها حس خوشایندی را تجربه کنید. کوچه ضیایی اردکان، بافت قدیمی داشته و جاذبه هایی نظیر مسجد چرخاب و خانه ضیایی ها در این کوچه قرار دارد. اگر می خواهید در این کوچه پیاده روی کنید و از جاذبه های گردشگری اردکان یزد دیدن کنید در نزدیکی این کوچه برای اجاره ویلا لوکس اقدام کنید.

۵.موزه مردم شناسی اردکان

اولین موزه ای که در اردکان افتتاح شد، موزه مردم شناسی بود. ابتدا این موزه در تربیت معلم اردکان قرار داشت و بعد از آن به زیر زمین کتابخانه فاضل منتقل شد. این موزه اولین موزه مردم شناسی یزد است. موزه مردم شناسی اردکان بخش های مختلفی نظیر مردم شناسی، گیاه شناسی و جانور شناسی دارد.

۶. خانه افضلی اردکان

خانه افضلی، یکی از بناهای اواخر دوره قاجار و اوایل عهد پهلوی اول است. این خانه یک حیاط مرکزی و چندین اتاق در اطراف دارد. حوض آب زیبایی که در این بنا وجود دارد، باعث می شود در تابستان های کویری، حیاط، فضای بهتری داشته باشد. با اجاره بوم گردی در یزد می توانید از همه مکان های گردشگری که معرفی کردیم، بازدید کنید. 

آیا می دانید خاص ترین سوغات اردکان یزد چیست؟

شهر اردکان قطب جذاب ترین سوغاتی ها از جمله، شعر بافی، ترمه بافی، زری بافی، نمدبافی، زیلو بافی و چادر شب بافی است. معروف ترین و خاص ترین سوغات اردکان یزد، حلوا ارده، روغن ارده کنجد و محصولات کنجدی است. انواع مختلف شیرینی مثل قطاب، باقلوا، پشمک و حاجی بادام از دیگر سوغاتی های شهر اردکان است. اگر به این شهر سفر کردید حتما از این سوغاتی های بی نظیر خریداری کنید.

آیا گونه های گیاهی، یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری اردکان یزد است؟ 

آیا گونه های گیاهی، یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری اردکان یزد است؟ 

استان یزد یک پارک ملی دارد که آن نیز در پارک ملی شهر اردکان قرار گرفته است. در این پارک گونه های مختلف گیاهی و جانوری زیادی وجود دارد. با توجه به بارندگی کم و مطلوب نبودن شرایط آب و هوایی، گیاهان مختلفی در این منطقه رشد می کنند؛ همین موضوع به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری اردکان یزد مطرح است. گونه های جانوری متنوعی نظیر کبک، پلنگ، خرگوش، کاراکال و روباه نیز در این منطقه زندگی می کنند. اگر علاقه مند به گردشگری در طبیعت هستید، و اگر می خواهید در طی روزهای اقامت در یزد خوش بگذرانید، به اجاره ویلا استخردار فکر کنید.

آیا می دانستید پارک های اردکان یزد از جذاب ترین جاذبه های گردشگری اردکان یزد هستند؟

علاوه بر جاذبه های گردشگری اردکان یزد که باعث شده گردشگران، سفر کردن به آن را بی نهایت دوست بدارند، پارک های اردکان یزد نیز کم طرفدار ندارند. از جمله پارک های محبوب این شهر می توان به این موارد اشاره داشت:

۱- پارک طبیعت گردی نی باد کویر زرین

یکی از جاهای دیدنی اردکان یزد، پارک طبیعت گردی نی باد کویر زرین است. این پارک در خرانق، کیلومتر ۲۰  مسیر ساغند، ایستگاه راه آهن و در جاده مخصوص کویر زرین قرار گرفته است. وقتی به این پارک می روید تفاوت معناداری بین آن و پارک های ساخته شده در شهرتان حس می کنید. این پارک در منطقه زرین و در دل کویر قرار دارد و در آن نیز خبری از درخت و حوض و وسایل مخصوص بازی بچه ها نیست. کسانی که عاشق تماشای چشم اندازی متفاوت بوده و می خواهند با تنوع زیستی کویر آشنایی بیشتری پیدا کنند از جمله طرفداران این پارک به شمار می روند.

۲- بوستان شهر

از دیگر پارک های اردکان می توانیم به بوستان شهر اشاره کنیم. این پارک محل مناسبی برای بازی کودکان و اسکان مسافران در زمان تعطیلات به شمار می رود. اگر خواستید از این پارک زیبا نیز دیدن کنید، می بایست به محله امام خمینی بروید و بعد آن مسیرتان را تا خیابان صدوقی ادامه دهید. این پارک در خیابان شهید احمدی روشن قرار گرفته است.

آیا می دانستید پارک های اردکان یزد از جذاب ترین جاذبه های گردشگری اردکان یزد هستند؟

کلام آخر

ما در این مقاله بهترین جاذبه های گردشگری اردکان یزد را به شما معرفی کردیم. اگر می خواهید در بهترین زمان بازدید از یزد، یعنی فصل بهار به این استان بروید، حتما از گرداگرد کمک گرفته و یک اقامتگاه مناسب برای اجاره کردن بیابید.

 


 

وضعیت آب و هوا اردکان
بروزرسانی: یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۰

وضعیت آب و هوا اردکان:01n
۰.۵۸ km/h
یکشنبه
آسمان صاف
۲۰.۸۹
جزئیات هواشناسی اردکان

۱۰۱۸
سطح دریا:
جنوب جنوب شرقی
جهت باد:
۰.۵۸ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۲۹
رطوبت هوا
۱۰۱۸
فشار هوا: