روستای زیبا و بکر فشم

فَشَم یا شهر اوشان-فشم-میگون یا همان شهر قصران(معرب کوهسران) از شهرهای استان تهران در ایران است. این شهر در بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات قرار دارد و در گفتار عامیانه بیشتر با نام اوشون-فشم مشهور است. شهرستان شمیران که مشتمل از چهار شهر تجریش، لواسان ، شمشک و فشم است منطقه یک تهران را تشکیل می‌دهد.

فشم در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تهران با مرکزیت فشم و در مسیر جاده لشگرک قرار گرفته. اوشان، فشم، میگون دارای باغ‌های میوه بسیار هستند و هوای آن در بهار و تابستان معتدل است. اوشون فشم یکی از جاهای دیدنی تهران است. عموما شهر کوهپایه ای و سردسیری است.

 

اگر شناخت کمی از تهران داشته باشید، قطعا با نام شمیرانات و چهار بخش معروف آن که شامل تجریش، فشم، لواسان و شمشک می باشد، آشنا هستید و چه بسا تجربه ی لذت بردن از تفریحات این مناطق را داشته باشید. فشم تهران که تنها ۲۵ کیلومتر از شمال شرق آن فاصله دارد، یکی از توابع شمیران بوده و بخاطر داشتن آب و هوای کوهستانی، باغ های سرشار از درختان میوه و طبیعت منحصر به فرد، طرفداران زیادی دارد. نام دیگر این منطقه اوشان-فشم-میگون بوده که بیشتر به اوشون-فشم شناخته شده است و زبان گفتاری بومیان آن دیلمی می باشد.

بهترین زمان برای سفر به فشم

انتخاب معیارهای بهترین زمان برای سفر به هر منطقه و شهر برای افراد مختلف با هم فرق دارد و اگر دوست دارید بیشتر از سایه ی درختان فشم در روز های گرم تهران لذت ببرید و چند ساعت را در طبیعت آرام سپری کنید، قطعا بهار و تابستان می تواند زمان خوبی باشد. در مقابل، افراد زیادی هستند که ورزش های زمستانی را ترجیح می دهند که در این صورت، آب و هوای کوهستانی و وجود پیست اسکی در نزدیکی فشم تهران، شرایط را برای داشتن روزهای فوق العاده زیبا فراهم میکنند. اما اگر دوست دارید آلبومی بی نظیر از چهره ی پاییزی طبیعت داشته باشید، کافیست دوربین عکاسی تان را بردارید و پاییز به فشم بروید. شک نکنید که تجربیات خارق العاده ای در انتظارتان خواهد بود.

زبان گفتاری فشم

زبان گفتاری مردم فشم و اوشان شاخه ای از زبان فارسی پهلوی است که برخی به آن دیلمی می گویند و شبا هت هایی به زبان تاتی دارد و زبان گفتاری مردم میگون تبری(مازندرانی) است.مردمان میگون و مناطق اطراف آن مانند شمشک، لالان، گرمابدر و غیره و همچنین روستای امامه زبان تبری را به لهجه نوری تکلم می کنند. و روستاهایی مثل آهار، ایگل، حاجی آباد، رودک، امین آباد و غیره نیز به مانند فشم و اوشان به زبان دیلمی سخن می گویند. با این حال زبان فارسی با لهجه پایتخت نیز در بین مردمان فشم مخصوصا نسل جدید رایج است.

جاهای دیدنی فشم تهران

فشم که در دامنه ی رشته کوه البرز واقع شده است، دارای تنوع بالایی در دشت و آبشار می باشد و هر یک می توانند دلیلی برای داشتن سفرهای یک روزه به آن باشند.

آبشار لاوان فشم

یکی از بهترین جاذبه های این منطقه، آبشار لاوان است که حدود ۱۲ کیلومتر از شرق فشم فاصله داشته و در دره ای به همین نام قرار گرفته است. در این دره علاوه بر تماشای آبشار، می توانید از صعود به قله ی ۴۲۰۰ متری، استراحت در کنار باغ های زیبا و نوشیدن آب معدنی از چشمه های روان لذت ببرید.

آبشار لارمحله فشم

آبشار لارمحله یکی دیگر از آبشارهای معروف منطقه ی فشم بوده و حدود ۱۳ کیلومتر از شرق آن فاصله دارد. بهترین زمان برای رفتن به این آبشار فصل بهار می باشد، چون طبیعت کوه کاسونک که آبشار لارمحله از آن سرچشمه میگیرد، در این فصل بسیار زیبا و سرسبز است و شرایط مناسبی برای طبیعت گردی های خانوادگی دارد.

آبشار لالون فشم

آبشار لالون فشم در استان تهران واقع است. دره لالون نیز همانند سایر دره های کوهستانی دامنه جنوبی البرز، نقطه ای فوق العاده از حیث تعدد جاذبه های طبیعت گردی به حساب می آید که از آن جمله می توان از دیدنی های خاص این دره شامل: باغستان، تنگه، سرچشمه، چشمه آب گازدار و معدنی، آبشار، قله، برفچال و … نام برد که جملگی آن ها را می توان طی یک برنامه طبیعت گردی در این دره به نظاره نشست. از تهران در جاده جاجرود، با عبور از فشم، رو به شرق می رویم و با طی ۱۰ کیلومتر به آبادی زایگان رسیده و از این نقطه با طی ۳ کیلومتر به آبادی لالون می رسیم.

آبشار و منطقه لالون یکی از دیدنی های طبیعت کم نظیر البرز جنوبی است که در دوازده کیلومتری شمال شرق فشم، چهار کیلومتر بالاتر از زایگان واقع شده است. محل آبشار لالون به دلیل وجود چندین سطح صاف و دسترسی آسان آب، محل شب مانی بیشتر تیمهایی است که قصد صعود به قلل خلنو را دارند. بعد از آبشار شیب مسیر بیشتر شده و روند کلی حرکت به سمت شمال است.

دره آهنگرک فشم

دره آهنگرک ( الله بند ) در غرب آبادی میگون، ۵ کیلومتر بالاتر از بخش فشم حدفاصل حاجیه آفتاب کوه و کوه آهنگرک قرار دارد. این دره با مزارع و درختان سرسبز وبسیار نزدیک به بخش میگون از جمله محیط های مناسب برای گردش یک روزه است.اگر اهل طبیعت گردی هستید، دره آهنگرک می تواند گزینه خوبی برای یک سفر یک روزه نیمه سبک باشک . دره آهنگرک در منطقه زیبای رودبار قصران قرار دارد. بعد از سیدن به میدان فشم باید به سمت شمشک بروید و بعد از روستای میگون، می توانید مسیر این دره را پیدا کنید. ابتدای مسیر مدرسه یخ نوردی و بعد هم تنگه ای به واقع تنگ و غارهایی در هر دوطرف تنگه قرار دارد که پیمایش غار ها هر کدام برنامه ای جداگانه طلب می کند . مسیر را با عبور چند و چندین باره از رودخانه در میان دره پی می گیرید تا دشت لار هملون.

بعد از عبور از کوچه باغهای زیبا و چشم نواز وارد دره ای زیبا و پرآب می شوید که به دره الله بند معروف است و قلل زیبا و سر به فلک کشیده ای این دره زیبا را احاطه کرده اند. از جمله این کوه ها قله های قلعه دختر و خط الراس زیبایش در سمت چپ دره و همچنین قله های آبک-آهنگرک در سمت راست است. در سمت راست و در روبروی این دره زیبا قله زیبای الله بند و دیواره زیبایش و همچنین قله سی چال و تاسیسات پیست اسکی دربندسر جلوی دیدگان کوهنوردان و طبیعت گردان است که قدم به این دره زیبا می گذارند.

دشت جانستون فشم

دشت جانستون یا جانِستان، دشتی زیبا با مناظر دل‌انگیز است که در شمال تنگ آبنیک (آب نیک) در ارتفاع حدود ۲۷۵۰ تا ۳۰۰۰ متری قرار دارد. برای دسترسی به این دشت باید از روستای آبنیک گذر کرد. روستای آبنیک در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی فشم، بعد از روستاهای زایگان و لالان واقع شده و از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات به شمار می‌رود.با پیاده‌روی یک ساعته در روستای آبنیک و عبور از رودخانه و طی مسیری صخره‌ای که شیب نسبتاً تندی دارد، می‌توان به دشت جانستون رسید.

آبشار یخی آبنیک فشم

آبشار یخی آبنیک فشم در موقعیت جغرافیایی E۵۱۳۶۵۷ N۳۵۵۸۵۶ در استان تهران واقع است. روستای آبنیک بعد از لالون در مسیر گرمابدر واقع است. آبشار یخی آبنیک در انتهای دره آبنیک، در کنار یک تنگه زیبا، محل مناسبی جهت تمرین یخ نوردی در زمستان است. چشمه آبنیک چشمه معروفی است که آبی سفید و گوارا دارد و از قدیم به دلیل خواص آب این چشمه، مردمان آبنیک به تنومندی و خوش قامتی معروف بوده اند. آنچنان که شاهان قاجار در نوشته های خود بارها از آن یاد کرده اند. فاصله آبنیک با آبشار تلخاب حدود سه ساعت کوهپیمایی است که در مسیر جنوبی قله وزوا طی می شود. یک کوهپیمایی دو ساعته از آبادی آبنیک، دشت جانستون را نشانتان می دهد که چندین چشمه و یک سرچشمه بزرگ دایمی دارد. اینجا واقعا زیباست. در فصل بهار دامنه های کوه های این منطقه از قارچ های خوراکی و گیاهانی مانند والک و سیرک و تره کوهی پر می شود و عطری خوش این محیط زیبا را فرا می گیرد. در قسمت شمال غربی فشم نیز مسیری است که به میگون و دیزین منتهی می شود. در این مسید نیز آبشارهای بسیاری در فصل بهار دیده می شوند که از مهمترین آنها می توان به آبشار دربندسر اشاره کرد که در ۱۵ کیلومتری جاده فشم به دیزین واقع شده و از جلوه های طبیعی و زیبای منطقه فشم محسوب می شود.

روستاهای فشم

رهایی از شلوغی و هیاهوی زندگی شهری امروز برای هر یک از ما لازم است و چه انتخابی بهتر از روستاهایی که چیزی جز زیبایی و آرامش را در دل خود حفظ نکرده اند؟ با سفر به فشم تهران حق انتخاب بالایی در روستاهای آن دارید و هر کدام خوبی های خاص خودشان را دارند. از بهترین روستاهای این منطقه می توان به گرمابدر، آبنیک، جیرود، دورود و روته، زایگان و روستای امامه اشاره کرد.

رستوران های فشم تهران

با توجه به وجود گردشگرانی که فشم را برای تفریح در هر فصل از سال انتخاب می کنند، در نتیجه امکانات تفریحی و رفاهی خوبی در این منطقه در نظر گرفته شده است. برای مثال می توان به انواع رستوران و سفره خانه و کافی شاپ اشاره کرد. معروف ترین رستوران های فشم عبارتند از:

رستوران سفیر

در ۳ کیلومتری فشم، رستوران سفیر بخاطر داشتن فضای عالی و کباب و ماهی های خوشمزه اش شهرت دارد. درست است که قیمت ها در این رستوران کمی بالاست، اما کیفیت خوب غذا و همچنین چشم انداز رو به رودخانه ارزشش را دارند.

در همان ابتدای جاده ی فشم اگر دقت کنید، رستورانی با معماری باغ های پله ای و آلاچیق های شیشه ای با نام باغ بهشت توجهتان را جلب خواهد کرد. مانند اکثر رستوران های سنتی ایران، در باغ بهشت می توانید چای ذغالی سفارش دهید و کباب های ناب بخورید والبته باید حواستان به قیمت سفارش تان باشد!

رستوران زاگرس

اغلب افرادی که به دنبال طبیعت گردی هستند، در بین انواع رستوران بدون شک نوع سنتی و ایرانی را انتخاب می کنند. رستوران زاگرس یکی از انتخاب های عالی برای این دسته از افراد می باشد که شرایط کاملا ایده آلی را برای سفرهای خانوادگی فراهم کرده و سرو چای با مخلفات در کنار غذاهای با کیفیت از جمله ویژگی های خوب این رستوران می باشد.

مجتمع رفاهی و گردشگری باغ ایرانی فشم

باغ ایرانی بیشتر از اینکه یک رستوران در فشم تهران باشد، مجموعه ای فوق العاده از سالن کتابخانه و بیلیارد، رستوران های مدرن و لوکس و سنتی و اتاق بازی کودکان است، که یک انتخاب عالی برای سفرهای خانوادگی محسوب میشود. این رستوران در ۷ کیلومتری فشم واقع شده و پیشنهاد می کنیم خوردن یک وعده غذاهای خوشمزه در آن را از دست ندهید.

رستوران بابا کوهی با ارائه ی انواع کباب های با کیفیت در فضایی کاملا سنتی و صمیمانه، رستوران رو به کوه و جنگل مدیترانه و رستوران کنار رودخانه ی کاکتوس از دیگر رستوران های قدیمی و معروف منطقه ی فشم می باشند که هر کدام مزایای خاص خودشان را دارند.

راه های دسترسی به فشم

همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم، فشم در شمال شرق تهران واقع شده است و برای رفتن به آن در مرحله ی اول باید خودتان را با تاکسی، اتوبوس یا خودروی شخصی به بزرگراه شهید بابایی برسانید. در ادامه ی راه بعد از پشت سر گذاشتن شهرک امید و لشکرک، در نهایت به لواسان رفته و وارد منطقه ی اوشون-فشم شوید و طبیعت گردی خارق العاده ای را در آن تجربه کنید.

 

وضعیت آب و هوا تهران
بروزرسانی: سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۱

وضعیت آب و هوا تهران:04d
۰.۸۱ km/h
سه شنبه
ابرهای پارچه پارچه شده
۱۴.۷۳
جزئیات هواشناسی تهران

۱۰۱۱
سطح دریا:
جنوب جنوب شرقی
جهت باد:
۰.۸۱ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۳۶
رطوبت هوا
۱۰۱۱
فشار هوا: