شمس العماره، عمارتی زیبا در قلب تهران

عمارت شمس العماره

مجموعه کاخ گلستان، جای بسیار خوبی برای غرق شدن در معماری ایرانی از دوره زندیه تا به امروز است. در سال های مختلف مخصوصا در زمان قاجار ساختمان های مختلفی به این کاخ اضافه شد که نتیجه آن، مجموعه بی نظیری شد که امروزه ما را بازدید از آن ترغیب می کند. در میان بناهای مختلف گلستان، یکی از آن ها که به نام عمارت شمس العماره معروف است، شکوه بی نظیری دارد که همه را مبهوت خود می کند. این جاذبه از مهم ترین بناهای واقع در تهران می باشد که گرداگرد در ادامه آن را برایتان معرفی کرده است.

 

معماری شمس العماره

این بنای باشکوه پنج طبقه دارد و نمای بیرونی آن به شکل قرینه می باشد. از بیرون دو برج در سمت راست و چپ ساختمان قابل مشاهده هستند که به دلیل ارتفاع بلند، آن ها دید بسیار خوبی نسبت به اطراف دارند. ساخت آن ها به گونه ای بوده که هر کسی که در بالای برج ها و ساختمان قرار می گرفته، بتواند مناظر دیدنی تهران و اطراف آن را داشته باشد. این بنا یکی از زیباترین معماری های عصر قاجار را دارد..

با اینکه در کل سبک ساخت آن که بلند و چند طبقه می باشد کمی رنگ و بوی ساختمان و بناهای اروپایی را دارد، اما ویژگی های معماری ایرانی در این بنا قابل مشاهده هستند. قرینه بودن ساختمان، کاشی کاری و تزیینات داخلی و نما و … از جمله‌ی این ویژگی ها می باشند. ارتفاع این بنا ۳۵ متر می باشد.

طرح و نقشه عمارت توسط معیرالممالک تهیه شده است و معماری که این بنا را ساخته، یکی از مشهورترین معماران عصر خودش یعنی استاد علی محمد کاشی بوده است. هزینه ای که برای کل این بنا در آن موقع خرج شده را کارشناسان چیزی حدود ۴۰ هزار تومان تخمین زده اند که این هزینه شامل هزینه مبلمان، فرش و … نیز می شده است.

در عمارت شمس العماره هنرهای تزیینی زیادی به کار رفته است. آینه کاری های زیبایی در داخل آن دیده می شوند که گردشگران از دیدنشان سیر نخواهند شد. همچنین گچبری های ازاره، دیوارها و سقف های این کاخ که زیر نظر استادان کار شده بود، از جمله هنرهای تزیینی بسیار زیبایی است که در ایران و در شهر تهران می توانید بیابید. این عمارت دارای نقاشی های متفاوت و شگفت انگیزی نیز می باشد.

در نمای بیرون و در بین دو برج، ساعتی وجود دارد که گفته می شود اولین ساعت وارد شده به ایران بوده است.

ورودی اصلی عمارت شمس العماره در سمت غرب کاخ گلستان می باشد که در کنار دیوار ارگ شهر ساخته شده است.

ایوان و تالار شاه نشین را می توانید در طبقه اول مشاهده نمایید. اتاق هایی در دو طرف تعبیه شده و دیوارها با آینه کاری تزیین گشته اند. معمولا از این طبقه برای مراسم تشریفاتی و رسمی استفاده می شده است.

شاه نشین که رو به حیاط است، ایوان بزرگی می باشد که دید خوبی از روبرو که به جای باغچه کنونی، حوضچه بزرگی بوده، دارد.

بالاتر که بروید، اتاق های مختلف و راهروهایی وجود دارند که بیشتر در موارد موقت کاربرد داشته اند. برای مثال برای تفریحات روزانه، صرف عصرانه و … به این عمارت می آمدند و به طور کل کاربرد سکونت دائم نداشته است.

به جز طبقه آخر، در طبقات بالاتر دو اتاق در کنار هم وجود دارند. یکی از آن ها محل تردد بوده و پله های دسترسی در آن اتاق ساخته شده است. اتاق دیگر نیز توسط پنجره و در به ایوان و پشت بام دسترسی داشته است.

کلاه فرنگی، بخشی از عمارت شمس العماره است که با رسیدن به طبقه آخر به آن می رسیم. این طبقه دارای حفاظ های چوبی محکمی است و تزیینات نقاشی، مشبک، آینه کاری و … در آن دیده می شود.

بعضی اعتقاد دارند که این کاخ، اولین بنایی بوده که در آن فلز کار شده است. ستون های طبقات بالایی از چدن استفاده شده است و تزیینات هنری را در تمام نقاط ساختمان می توانید مشاهده نمایید...

تاریخچه عمارت شمس العماره

چهارمین پادشاه قاجاریان به نام ناصرالدین شاه، در سال ۱۲۸۲ دستور به ساخت بنایی در این منطقه را داد که به شمس العماره معروف شد. برخی از کارشناسان معتقدند که ناصرالدین شاه که سفرهای زیادی به نقاط مختلف دنیا مخصوصا کشورهای اروپایی داشت، همیشه از ساختمان های بلند و کاخ های خراشیده و سر به فلک کشیده اروپاییان تمجید می کرد. او پس از یکی از سفرهایش تصمیم گرفت که در محل زندگی خودش کاخی را بسازد که بلند و چند طبقه باشد.

به هر حال او در سال ۱۲۸۲ دستور به ساخت این عمارت داد و ساخت این بنای ۵ طبقه پس از طی کردن ۲ سال، در سال ۱۲۸۴ به اتمام رسید و توسط ناصرالدین شاه افتتاح گشت.

دسترسی به عمارت

همانطور که گفته شد این عمارت در مجموعه کاخ گلستان و در بخش شرقی آن قرار گرفته است. برای اینکه به این جا بروید راه های متفاوتی پیش رویتان است.

می توانید توسط متروی تهران و سوار شدن به خط ۱، در ایستگاه ۱۵ خرداد پیاده شوید و به سمت شرق پیاده روی کنید تا به خیابان داور برسید. به سمت چپ و داخل این خیابان بشوید و کاخ گلستان را پیش رویتان خواهید دید.
اتوبوس های پایانه میدان امام خمینی و قورخانه نیز خط هایی به این مسیر دارند.
در حال حاضر شما می توانید همه روزه از کاخ گلستان و عمارت شمس العماره بازدید نمایید.

ساعات بازدید از این مجموعه در نیمه اول سال (بهار و تابستان): ۹ صبح تا ۱۷:۳۰

ساعات بازدید از این مجموعه در نیمه دوم سال (پاییز و زمستان): ۹ صبح تا ۱۶:۳۰

شما می توانید در موزه های شمس العماره، عمارت بادگیر، عکسخانه و مردم شناسی عکاسی کنید. البته عکاسی در این محوطه ها بدون استفاده از فلش و سه پایه دوربین مجاز است.

وضعیت آب و هوا تهران
بروزرسانی: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۵

وضعیت آب و هوا تهران:01d
۰.۱۹ km/h
چهارشنبه
آسمان صاف
۱۸.۰۴
جزئیات هواشناسی تهران

۱۰۱۱
سطح دریا:
شمال و شمال شرق
جهت باد:
۰.۱۹ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۲۱
رطوبت هوا
۱۰۱۱
فشار هوا: