جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال؛مسیری رویایی با مناظری بکر و شگفت‌انگیز

حتی اگر ندانید جاده اسالم به خلخال کجاست به احتمال زیاد نام آن را شنیده‌اید. جاده اسالم خلخال را می‌توان قطعه‌ای از بهشت نامید. منطقه‌ای که جنگل، دشت، آبشار و دریاچه را با هم دارد و هر بخشی از آن تصویری بی‌نظیر از طبیعت در برابر دیدگان شما می‌گذارد. حتی گاهی ممکن است فراموش کنید که این جاده واقعی است و حس کنید در رویا سفر می‌کنید.

 

جاده اسالم به خلخال کجاست؟

جاده اسالم به خلخال که طول آن ۷۰ کیلومتر است، از شهر اسالم در استان گیلان شروع می‌شود و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل و بین استان آذربایجان شرقی و زنجان می‌رسد.

این منطقه به دلیل قرار گرفتن در بخش شمالی کشور، اقلیم خاصی دارد؛ به گونه‌ای که در همه‌ی فصل‌های سال، هوای خنک و مطبوعی دارد و رطوبت و مه در آن دیده می‌شود. حتی در تمام طول سال می‌توان شاهد بارش باران در مناطقی از این جاده بود. در طول تابستان هم در ارتفاعات این منطقه هوا سرد است.

اَسالِم یکی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران است. این شهر با جمعیت بیش از ۱۰ هزار نفر، مرکز بخش اسالم شهرستان تالش است. در دوره‌هایی نیز این شهر مرکزیت شهرستان تالش را داشته‌ است. اسالم در ۵ کیلومتری مرکز تالش (هشتپر) واقع شده.

ناورود از شهر تالش عبور و این شهر را به دو بخش تقسیم می‌کند و در نهایت به دریای خزر منتهی می‌شود.

دلایل سفر به جاده اسالم به خلخال

یکی از مهم‌ترین دلایل سفر به این منطقه‌ی جنگلی را می‌توان طبیعت بکر و بسیار زیبای آن دانست.

رانندگی در این مسیر خسته‌کننده نیست و تجربه‌ای فوق‌العاده را برایتان رقم می‌زند.

همچنین می‌توانید از طعم بی‌نظیر غذاهای محلی، کباب چنجه، عسل طبیعی، کره‌ی محلی، نان و لبنیات تازه در اینجا لذت ببرید.

بخش‌های مختلف مسیر اسالم به خلخال

این مسیر از مناطقی با نام‌های خرجگیل، شرشر، یالَ پیچ (پیچ بزرگ)، شوندَوْل، معدن، وَرگَه دَرَه، اسب بونی، مَتَش، لَرزَره، چَرَه سو، کرمان، گردنه معروف الماس، مجره و خوجین می‌گذرد.

ابتدای جاده از سمت اسالم، پوشیده از درختان جنگلی با مسیری پر پیچ‌وخم است که غیر از آسفالت جاده و کلبه‌های غذاخوری، دخل و تصور انسانی در‌ آن دیده نمی‌شود. کل مسیر بکر و دست نخورده است . بعد از ساعتی رانندگی در جاده‌های جنگلی، دشت‌های سرسبزی دیده می‌شود که هر از گاهی می‌توان شاهد تاخت و تاز اسب‌های آزاد و گله‌های گاو و گوسفند در آن‌ها بود.

روستاهایی در مسیر دیده می‌شود و برخی مناطق هم عشایرنشین هستند. وجود کلبه‌های کوچک، کندوهای عسل و دشت‌های شقایق از زیبایی‌های بی‌بدیل این جاده به شمار می‌رود.

ویژگی‌های جاده اسالم به خلخال

یکی از ویژگی‌هایی که جاده اسالم به خلخال را نسبت به سایر مناطق دیدنی ایران منحصربه‌فرد و خاص می‌کند، آب و هوای متفاوت این جاده‌ی ۷۰ کیلومتری است؛ به گونه‌ای که در هر بخشی از جاده ممکن است با شرایط جوی متفاوتی روبه‌رو شوید. در بخش‌هایی از این مسیر هوا شرجی و گرم است، گاهی با باران مواجه می‌شوید و گاهی هوا به شدت سرد و مه‌آلود می‌شود. سپس ممکن است تلألو آفتاب را ببینید. به این ترتیب در سفری چند ده کیلومتری ممکن است چهار فصل از سال را تجربه کنید.

در تمام طول مسیر رودخانه‌ای همراه مسیرتان در حرکت است. این رودخانه در بخش‌هایی به جاده نزدیک و خروشان است و در بخش‌هایی از جاده در پایین دست‌ها مسیرش را ادامه می‌دهد. اما همواره صدای شرشر آب رودخانه را می‌شنوید.

یکی دیگر از ویژگی‌های این مسیر، امکان دیدن حیوانات اهلی مثل اسب و گله‌های گاو و گوسفند در طبیعت است.

مسیر پر است از تابلوهایی که شما را به سمت روستاهای میان راه هدایت می‌کنند. روستاهای ناو و لاکه تاشون از جمله‌ی آنها هستند که هر کدام زیبایی خود را دارند؛ برخی در ارتفاعات و بالا دست جاده واقع‌ شده‌اند و برای رسیدن به برخی روستاها لازم است مسیری پر پیچ‌وخم را به سمت پایین جاده طی کنید.

یکی از ویژگی‌های این مسیر امکان کوهنوردی است. در فصل بهار، تابستان و تا نیمه‌ی اول فصل پاییز، کوهنوردان می‌توانند مسیری را برای ورزش انتخاب کنند که شامل پیمایش مسیر از خلخال تا اسالم از طریق جاده‌ی مالرو و قدیم آن است. این جاده از روستای اندبیل در شرق خلخال به سمت روستای ناو ادامه دارد و به استان گیلان ختم می‌شود.

کوهنوردان در این مسیر تا ارتفاع ۲۱۰۰ متری صعود و زیبایی‌های این مسیر را از نزدیک لمس می‌کنند. همچنین امکان جنگل‌نوردی به شکل پیاده و حتی با دوچرخه نیز وجود دارد.

بهترین زمان سفر به جاده اسالم خلخال

بهترین زمان سفر به این منطقه، تابستان، بهار و پاییز است. در هر کدام از این فصل‌ها تصویری خاص از این جنگل بی‌بدیل را مشاهده خواهید کرد.

تابستان که هوا گرم‌تر است شاید زمان مناسب‌تری برای اقامت در جنگل باشد، اما در فصل‌ پاییز هم این جاده‌ی جنگلی را باید مسیر هزار رنگ نامید. در فصل پاییز نمایش رنگ‌های نارنجی و قرمز در ترکیب با گونه‌های سبز جنگلی، فضایی عجیب و رویایی را پیش رویتان قرار می‌دهد.

در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، یکی از جاذبه‌های عجیب و زیبای این مسیر دشت‌های شقایق است که خارق‌العاده و شگرف هستند. گاهی همین دشت‌ها در مه فرو می‌روند و زیبایی فوق‌العاده‌ای خلق می‌کنند.

در این مسیر دریاچه‌ی زیبای «نئور» هم وجود دارد که نام آن از ترکی آذری گرفته شده است. در ترکی آذری «نئور» به دریاچه‌ی کوچکی گفته می‌شود که رودخانه‌ای به آن نمی‌ریزد. این دریاچه در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به طرف خلخال در یکی از دره‌های کوهستان باغرو و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. نئور با مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار شامل دو دریاچه‌ی کوچک و بزرگ است که در فصل بهار به هم می‌پیوندند و دریاچه‌ای واحد را به وجود می‌آورند. عمق متوسط این دریاچه ۵ متر است.

از دیدنی‌های این مسیر می‌توان به چشمه‌ی آبگرم گیوی در نزدیکی خلخال، اشاره کرد که امکان آبتنی کردن در آن وجود دارد.

افرادی که از تهران قصد عزیمت به اسالم را دارند، باید از طریق جاده‌ی رشت و عبور از شهرهای منجیل و رودبار وارد جاده‌ی فومن شوند و پس از عبور از شهرهای صومعه سرا و پونل مسیر را به سمت آستارا ادامه دهند تا به شهر اسالم برسند. این مسیر در مجموع حدود ۴۰۰ کیلومتر است.

اما اگر از اردبیل به سمت اسالم بروید، مسیر برعکس است و باید از خلخال به سمت این جاده‌ی رویایی حرکت کنید.

از سمت تبریز و ارومیه هم می‌توانید به شمال کشور سفر کنید. البته مسیر طولانی‌تری را باید طی کنید تا به این منطقه برسید.

مکان‌های سکونتی در مسیر اسالم به خلخال

در جاده اسالم به خلخال هتل‌های لوکس و چند ستاره وجود ندارد، اما مهمان‌خانه‌های بومگردی زیادی وجود دارند که می‌توانید شب را در آن‌ها بگذرانید. اگر هم قصد اقامت در چادر را دارید، می‌توانید در مناطق عشایری و نزدیک روستاها اقامت کنید.

غذاهای سنتی

یکی از غذاهای اصلی که در این منطقه یافت می‌شود گوشت تازه برای کباب کردن روی آتش است که برای اهل کباب یکی از بهترین جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌رود. از آنجا که این منطقه در تمام طول سال خنک و مرطوب است اغذیه فروشی‌ها برای نگهداری از گوشت، با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوند. به جای نگهداری گوشت در یخچال، از جلوی هر کلبه‌ی جنگلی که بگذرید، با منظره‌ای جالب شبیه قصابی‌ها روبه‌رو می‌شوید. در این مکان‌ها می‌توانید انتخاب کنید که از کدام قسمت گوشت برایتان کباب کنند.

غیر از کباب می‌توانید در این منطقه غذاهایی مثل میرزاقاسمی، آش‌ دوغ و آش رزین را امتحان کنید

نکاتی که باید توجه کنید

در مسیر اسالم به خلخال پمپ بنزین وجود ندارد، بنابراین هنگام سفر به این منطقه بهتر است از پربودن باک ماشینتان مطمئن شوید.

جاده اسالم به خلخال، مسیری پر پیچ‌وخم است. با وجود زیبایی فوق‌العاده‌ای که دارد، هنگام رانندگی باید مراقب دره‌های عمیق باشید و نکات ایمنی را رعایت کنید و آرام برانید.

اگر تصمیم دارید در زمستان به این منطقه سفر کنید بهتر است حتما پیش از حرکت شرایط آب و هوایی و جوی جاده را بررسی کنید. در فصل زمستان به دلیل سرما و بارش برف احتمال بسته بودن راه وجود دارد.

حتی هنگام سفر در تابستان، به دلیل مه‌آلود و بارانی بودن بخش‌هایی از جاده، بهتر است تجهیزات مناسب همراه داشته باشید و از سالم بودن چراغ‌های مه‌شکن خودرو اطمینان حاصل کنید.

لطفا به وقت طبیعت‌گردی، حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  1. حتما کیسه‌‌های زباله‌ بزرگ به همراه داشته باشید و به معنی واقعی، نه چیزی از طبیعت بردارید و نه چیزی در آن برجای بگذارید. اگر همه‌ی مردم بخواهند چنین کاری بکنند از طبیعت چیزی باقی نمی‌ماند. (همان‌طور که خیلی مکان‌ها تا الان تخریب شده‌اند.)
  2. زباله‌هایی مثل پوست میوه، پوست تخمه و زباله‌های تجزیه‌پذیر دیگر، همچنان زباله هستند و نباید در طبیعت جا گذاشته شوند. تصور کنید تعداد زیادی گردشگر زباله‌های ارگانیک خود را در طبیعت رها کنند. طبیعت در کوتاه مدت ظرفیت بازیافت این همه زباله‌ی ارگانیک را ندارد.
  3. به هنگام پیمایش در طبیعت یا کمپینگ، در صورت امکان حتما کیسه‌های پلاستیکی بزرگ همراه داشته باشید و سعی کنید در مسیری که می‌روید زباله‌ها را از روی زمین جمع‌آوری کنید. اگر همه این کار را بکنند، به شکل چشمگیری شاهد کم شدن زباله‌ها در طبیعت خواهیم بود.
  4. لطفا در طبیعت سکوت را رعایت کنید و آرامش مکان طبیعی را با بلند کردن صدای موسیقی و برگزاری جشن و میهمانی به هم نزنید. این احترام به اکوسیستم و البته گردشگران دیگری است که برای لذت بردن از سکوت به طبیعت سفر کرده‌اند.
  5. لطفا در گروه‌های خیلی بزرگ سفر نکنید. برای رفتن به طبیعت یک گروه دوستی در دو یا سه ماشین کافیست، ورود یکباره‌ی جمعیت بزرگ به مکان طبیعی سرعت تخریب را بیشتر می‌کند.
  6. لطفا به هنگام کمپ زدن و اطراق شبانه در طبیعت، آرامش محل را با نورهای قوی و موسیقی بلند برهم نزنید. روشنایی کمپ و سر و صدا را حداقل نگه دارید و به طبیعت و به دیگر گردشگران احترام بگذارید.
  7. لطفا تا جایی که ممکن است در طبیعت آتش روشن نکنید. اگر این کار را کردید، کنترل شده، کوچک و با مصرف حداقل مقدار هیزم باشد. حتما به هنگام ترک کردن کمپ، با آب کافی از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنید.
  8. لطفا هرجا مرتع سرسبز و زیبایی دیدید با ماشین از وسط آن رد نشوید. اساسا لازم نیست همیشه چشم‌اندازهای زیبا را پیاده یا با ماشین فتح کنیم! خیلی اوقات از دور تماشا کردن و عکس گرفتن لذت بیشتری دارد.
  9. لطفا به خصوص وقتی جاده شلوغ است، درست رانندگی کنید. لازم نیست همیشه تخت گاز برانیم، لازم نیست دائما در تلاش برای سبقت گرفتن از ماشین جلویی باشیم و لازم نیست هرسال اثبات کنیم که بعد از رانندگان تانزانیا، لیبی، مالاوی و جمهوری دموکراتیک کنگو، بدترین رانندگان جهان هستیم! (اصلاح این یکی که دیگر دست خودمان است…)
وضعیت آب و هوا خلخال
بروزرسانی: سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۴

وضعیت آب و هوا خلخال:10d
۴.۰۴ km/h
سه شنبه
بارش خفیف باران
۹.۱۳
جزئیات هواشناسی خلخال

۱۰۰۷
سطح دریا:
جنوب جنوب غربی
جهت باد:
۴.۰۴ km
سرعت باد:
۹۹۶۸
میزان دید:
۸۴
رطوبت هوا
۱۰۰۷
فشار هوا: