شهر زیرزمینی نوش آباد کجاست؟⭐آدرس+عکس+تاریخچه

شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان یکی از بزرگترین و زیباترین شهرهای زیرزمینی ایران است که قدمت زیادی دارد. معماری این شهر، بسیار باشکوه و خاص است و  نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. اگر آماده سفر به این شهر شگفت انگیز هستید با گرداگرد همراه شوید و بهترین اقامتگاه های یزد را برای اقامت خود انتخاب کنید.

شهر زیرزمینی نوش آباد کجاست؟ در مورد آن بیشتر بدانید!؟

شهر زیرزمینی نوش آباد کجاست؟ در مورد آن بیشتر بدانید!؟

شهر زیرزمینی نوش آباد یکی از حیرت آورترین شهرهای زیرزمینی جهان بوده و در استان اصفهان، شهرستان آران بیدگل، شهر نوش آباد و خیابان امام خمینی قرار گرفته است. این شهر یکی از جاهای دیدنی کاشان به حساب می آید. قدمت شهر زیر زمینی نوش آباد به۱۵۰۰ سال قبل، یعنی دوره ساسانی برمی گردد. شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان یکی از پایتخت های حکومت ساسانی در دوره حکومت انوشیروان بوده است. 

نکته بسیار جالبی که در مورد این شهر بیان می شود، نحوه کشف آن است. یکی از اهالی کاشان زمانی که در حال حفر چاه بوده، این شهر زیرزمینی شگفت انگیز را کشف کرده و برگی جدید به تاریخ ایران و کاشان اضافه کرده است. 

اجاره بوم گردی کاشان بهترین فرصت برای کسانی است که می خواهند از این شهر متفاوت دیدن کنند. خوب است بدانید، شهر نوش آباد، جایی که شهر زیرزمینی اش باعث شهرت آن شده است، با تپه های معورف سیلک ۵ کیلومتر فاصله دارد. پس اگر به بازدید این تپه ها رفتید، به سمت این شهر نیز حرکت کرده و خودتان کشف کنید شهر زیرزمینی نوش آباد کجاست.

چرا شهر زیرزمینی نوش آباد به اویی معروف شد؟ 

شهر زیرزمینی نوش آباد به نام اویی معروف است.کلمه «اوی» در زبان کاشانی معادل کلمه «آهای» در زبان فارسی است. یکی از دلایل نامگذاری این شهر، صدا زدن مردم آن بوده است. این شهر زیرزمینی ساختاری تو در تو و تاریک دارد و افراد برای پیدا کردن یکدیگر با صدای بلند با کلمه «اوی» همدیگر را صدا می کردند. 

دیگر دلیل خواندن این به شهر به اویی، به مقنی ها و کاری که انجام می دادند، ارتباط داشته است. مقنی ها نیز زمان حفر شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان، برای جابه جایی خاک از طرف هایی به نام دلو استفاده می کردند. زمانی که دلو پر از خاک می شد مقنی با صدای بلند داد میزد، اوی و کسی که مسئول بالا کشیدن دلو بود با شنیدن این صدا متوجه می شد که باید دلو را بالا بکشد. با اجاره بوم گردی در کاشان فرصت خوبی برایتان فراهم شده تا کشف کنید شهر زیرزمینی نوش آباد کجاست. با رفتن به شهر زیرزمینی نوش آباد، معماری و خلاقیت معماران منطقه کاشان را به خوبی خواهید شناخت.

آیا می دانستید شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان یک مخفیگاه سِری برای مردم بوده است؟

آیا می دانستید شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان یک مخفیگاه سِری برای مردم بوده است؟

شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان، نمونه ای خاص از یک ساختار نظامی و دفاعی است. این شهر به عنوان بزرگترین شهر زیرزمینی جهان شناخته شده است. شهر زیرزمینی نوش آباد شامل اتاق ها، راهروها، چاه ها و کانال های مختلفی است که مقنی های ماهر آن را در دل زمین بنا کرده اند. وسعت این شهر به بیش از ۱۵۰۰۰ متر مربع می رسد و برای حفظ جان و مال مردم در مواقع نا امنی ساخته شده است. جالب است که بدانید از این شهر برای زندگی دائمی استفاده نمی کردند. 

شهر زیر زمینی نوش آباد کاشان تاریخی در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. حالا که می دانید زیرزمینی نوش آباد کجاست، حیف است هر چه سریع تر دست به کار نشده و برای اجاره ویلا استخردار در کاشان یا نوش آباد اقدامی انجام ندهید. این شهر مخفی، زیبایی های زیادی دارد و یکی از جاهایی که قبل از مرگتان باید حتما از آن دیدن کنید.

آیا با موارد شاخص در معماری شهر زیرزمینی نوش آباد آشنا هستید؟

طبقه اول شهر زیرزمینی نوش آباد به صورت پیچ در پیچ طراحی شده است و دالان های تو در تویی دارد. طراحی این طبقه بخاطر این پیچ در پیچ است که تعقیب کننده گان گمراه شوند و نتوانند مسیر درست را پیدا کنند. طبقه دوم و سوم این شهر را به عنوان پایگاه و محل ذخیره آذوقه استفاده می کردند. شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان دارای ورودی های زیادی است، اما تعدادی از ورودی ها بر اثر سیلاب تخریب و مسدود شده است. این مکان از اتاق های بزرگ و کوچک، راهروهای پیچ در پیچ، تله های پدافندی و دفاعی تشکیل شده است.

برای حفظ جان و مال افراد در زمان جنگ و نا امنی، این شهر را در دو جهت عمودی و افقی گسترش داده اند. کلیه بخش های شهر زیرزمینی، دارای ارتفاعی حدود ۱۸۰ سانتی متر است و یک فرد به راحتی می تواند از آن عبور کند.

اگر می خواهید خودتان با چشم خودتان ببینید که شهر زیرزمینی نوش آباد کجاست، حتما در اولین قدم برای اجاره ویلا لوکس در کاشان اقدام کنید و با این کار، یک تیر و دو نشان کنید؛ هم به جاهای دیدنی کاشان بروید و هم از شهر زیرزمینی کاشان دیدن کنید.

جاهای دیدنی نزدیک شهر زیرزمینی نوش آباد کجاست؟

شک نداریم بعد از آنکه فهمیدید شهر زیرزمینی نوش آباد کجاست، دوست دارید از بقیه جاذبه هایی که در نزدیکی این شهر قرار گرفته است، دیدن کنید. از جمله جاهای تماشایی شهر کاشان که در فاصله کمی از این شهر جذاب و جالب قرار گرفته است، به تپه سیلک اشاره کرد.

تپه سیلک یکی از با شکوه ترین و تاریخی ترین مناطق کاشان است. این تله مجموعه ای از آثار باستانی است که حدود ۵ هزار سال قدمت دارد. برخی بناهای باستانی از جمله زیگورات باعث افزایش شکوه این تپه ها شده است. اگر می خواهید از این تپه ها بازدید کنید باید به ضلع جنوب غربی کاشان بروید. بعد از آن از سمت راست، وارد جاده کاشان به فین شوید و مسیر خود را ادامه دهید تا به خیابان امیرکبیر برسید. 

جاهای دیدنی نزدیک شهر زیرزمینی نوش آباد کجاست؟

ورودی های شهر زیر زمینی کاشان، شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان کجاست؟

برای اطلاع کسانی که سوال ورودی های شهر زیرزمین نوش آب آباد کاشان کجاست برایشان پیش آمده، باید بگوییم که این شهر، دو ورودی دارد. یکی از ورودی های شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان را با کندن چاه به صورت اتفاقی کشف کردند. به دلیل وضعیت خاصی که این ورودی دارد، مانند بالا بودن رطوبت، بالا بودن ظرافت ورودی و محدود بودن فضا، در نوروز و گلاب گیری این ورودی را باز می کنند و عموم مردم می توانند از آن بازدید کنند. با توجه به شواهدی که در این ورودی به چشم می خورد، ظاهرا در گذشته یک شخص مهم یا کسی مانند یک کدخدا از ورودی شماره یک استفاده می کرده است. 

ورودی شماره ۲ شهر زیرزمینی نوش آباد همیشه باز است و دو سال بعد از پیدایش ورودی ۱ کشف شد. جالب اینجاست که این ورودی نیز در زمان حفر یک چاه کشف شد. وقتی به این ورودی می روید، یک آب انبار مشاهده می کنید و سپس از دری که در داخل دیوار ساخته شده است، می بایست آب انبار را ترک کنید و به راهرویی بروید که ۱۲۰ سانتی متر ارتفاع دارد. سیستم نورپردازی که در این ورودی به کار برده شده است به شما اجازه می دهد تا بتوانید همه جای آن را مشاهده کنید. در ادامه، ارتفاع بیشتر شده و بهتر می توانید اطراف را تماشا کنید.

کلام آخر

ما در اینجا به طور کامل در مورد شهر زیرزمینی کاشان صحبت کرده و گفتیم، شهر زیرزمینی نوش آباد کجاست. اگر دوست دارید از این شهر زیرزمینی دیدن کنید، همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹به محل این شهر زیرزمینی بروید.

 

 

وضعیت آب و هوا کاشان
بروزرسانی: شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۴

وضعیت آب و هوا کاشان:01d
۵.۴۴ km/h
شنبه
آسمان صاف
۲۵.۰۹
جزئیات هواشناسی کاشان

۱۰۱۵
سطح دریا:
شمال و شمال شرق
جهت باد:
۵.۴۴ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۲۸
رطوبت هوا
۱۰۱۵
فشار هوا: