۱۰ تا از خانه های تاریخی کاشان⭐اسامی خانه های تاریخی کاشان

کاشان یک شهر تاریخی با قدمت ۷ هزار ساله است و در میان کوه های کرکس و کویر مرکزی قرار گرفته است. در این شهر، خانه های تاریخی زیادی از دوره زندیه و قاجار به جای مانده است. اگر می خواهید تاریخ را در زمان حال تجربه کنید، قبل از هرکاری، این مقاله ی گرداگرد که در آن، اسامی خانه های تاریخی کاشان ذکر شده است، بخوانید و بعد از آن، برای آماده سازی مقدمات سفر مثل اجاره بوم گردی کاشان اقدام کنید.

معماری خانه های تاریخی کاشان زبانزد عام و خاص است!؟

معماری خانه های تاریخی کاشان زبانزد عام و خاص است!؟

در شهر کاشان خانه های تاریخی زیادی وجود دارد که بیشتر آنها در دوران زندیه و قاجار ساخته شده است. نقطه مشترک معماری تمامی این خانه ها مناسب سازی آنها برای اقلیم گرم و خشک منطقه کویری کاشان است که در صورت اجاره بوم گردی در کاشان فرصت تماشای آن برایتان وجود دارد.

در زمان های گذشته، حاکمان این شهر زمان دارای تفکرات مذهبی بودند، و به همین دلیل، معماری درونگرا و معماری حجاب از جمله ویژگی هایی است که بین خانه های کاشان به چشم می خورد. نمونه ای از این معماری را می توانیم به تقسیم شدن خانه به دو بخش بیرونی و اندرونی تقسیم اشاره کنیم. هدف از این تقسیم بندی، دور ماندن چشم نامحرم از ساکنان خانه بوده است. با اجاره ویلا استخردار در کاشان، از این سبک متفاوت معماری نیز ایرانی دیدن کنید.

داستان خانه های تاریخی کاشان؛ این خانه ها از تاریخ چه می گویند؟

کاشان از زیباترین شهرهای استان اصفهان است و یکی از مهم ترین مراکز باستان شناسی کشور به حساب می آید. خانه های تاریخی کاشان از جمله جاهایی هستند که هرساله گردشگران زیادی با اقامت در بهترین هتل های کاشان تصمیم می گیرند از آنها دیدن کنند. در سفر به کاشان حتما از خانه های تاریخی که در ادامه معرفی کرده ایم، بازدید کنید:

۱- خانه طباطبایی ها

خانه طباطبایی ها در محله سلطان امیر احمد قرار دارد و باشکوه ترین خانه تاریخی کاشان است. این خانه توسط استاد علی مریم در سال ۱۲۵۰ قمری در دوره قاجار ساخته شده است. این بنا از بخش های بیرونی، اندرونی، ۴۰ اتاق مختص خدمه، چهار حیاط، چهار سرداب، سه بادگیر و دو قنات تشکیل شده است. برای آنکه اهالی خانه از زلزله در امان باشند و سروصدای زیادی وارد خانه نشود، این خانه را در زیرزمین، یعنی چند پله پایین تر از سطح زمین ساخته اند.

خانه طباطبایی ها در نزدیکی خانه تاریخی بروجردی ها و در کنار بقعه مبارکه امامزاده سلطان امیر احمد قرار گرفته است. خانه طباطبایی ها را شخصی به اسم «حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی» ساخته و به همین دلیل به خانه طباطبایی ها معروف است. اگر برای اجاره ویلا لوکس در کاشان فکری کردید، حتما از این خانه جذاب و منحصر به فرد، که رتبه اول لیست اسامی خانه های تاریخی کاشان را به خود اختصاص داده، دیدن کنید.

۲- خانه بروجردی ها

خانه بروجردی ها از دیگر خانه های تاریخی کاشان است که در سال ۱۲۷۵ و در دوره قاجار ساخته شده است. این بنا در خیابان علوی و در محله سلطان امیر احمد قرار دارد و از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده است. 

طبق برخی روایات، این خانه داستانی عاشقانه به همراه دارد. گفته می شود، پسر آقای بروجردی عاشق دختر آقای طباطبایی می شود و شرط آقای طباطبایی برای قبولی این ازدواج، ساخت خانه ای برای دخترش دقیقا شبیه به خانه خودشان بوده است. آقای بروجردی که در آن زمان تاجر معروف فرش بود این شرط را قبول می کند و از معمار معروف سازنده خانه طباطبایی درخواست می کند تا خانه ای شبیه به بنای زیبای طباطبایی بسازد.

۳- خانه عامری ها

خانه عامری ها در لیست اسامی خانه های تاریخی کاشان قرار دارد و امروزه به یکی از هتل های پنج ستاره کاشان تبدیل شده است. این خانه در دوران زندیه ساخته شده و در سال ۱۳۹۳ بازسازی و مرمت شده است. خوب است بدانید خانه عامری ها معماری کاملا قرینه ای دارد. گچ بری های این بنا زیبا و بی نظیر هستند.  

۴- خانه عباسیان

خانه عباسیان ۷۰۰۰ متری بوده و در سال ۱۲۴۵ ساخت آن شروع شده است. خانه عباسیان، یکی از زیباترین خانه های تاریخی کاشان است و مانند خانه طباطبایی ها پایین تر از سطح زمین ساخته است. یکی از مواردی که این خانه را به یک شاهکار معماری ایرانی تبدیل کرده، گچ بری های رنگی و شگفت انگیز آن است. خانه عباسیان را حاج محمد ابراهیم، یکی از تجار ثروتمند و معروف کاشان ساخته است. این خانه در خیابان علوی، کوی سلطان امیر احمد قرار دارد.

با دیگر اسامی خانه های تاریخی کاشان آشنا شوید؛ ضرر نمی کنید!!؟

با دیگر اسامی خانه های تاریخی کاشان آشنا شوید؛ ضرر نمی کنید!!؟

خانه های تاریخی کاشان کم نیستند؛ کافی است وقت گذاشته، در شهر قدم بزنید و خانه هایی را مشاهده کنید که تاریخ در آنها خود نمایی می کند. برخی دیگر از خانه های قدیمی و تاریخی شهر کاشان به شرح زیر است:

۱- خانه حکیم باشی 

خانه حکیم باشی متعلق به ابوالفضل حکیم باشی است و یکی از خانه های قدیمی کاشان به حساب می آید. سرداب این خانه قسمت دیدنی و جذاب آن به حساب می آید.

۲- خانه حشمت اله خان

خانه حشمت اله خان به تازگی بازسازی شده است. مهم ترین ویژگی این خانه، هفت دری بسیار زیبای آن است که با طول  ۸ متر، بزرگترین شاه نشین را در بین خانه های کاشان دارد.

۳- خانه دستمال چی

خانه دستمال چی از دیگر خانه های تاریخی کاشان است. این خانه را بخاطر ایوان وسیع شاه نشین آن می شناسند. خانه دستمال چی در دوران پهلوی ساخته شده و در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

۴- خانه بالاچی

خانه بالاچی از دیگر خانه هایی است که در لیست اسامی خانه های تاریخی کاشان به چشم می خورد. این خانه حدود ۶۰۰ متر مساحت دارد و در سه طبقه ساخته شده است. طبقه اول آن در زیر سطح زمین ساخته شده، و دو طبقه دیگر روی سطح زمین قرار دارند.

بررسی و اسامی خانه های تاریخی کاشان

آیا اقامت در خانه های تاریخی کاشان امکان پذیر است؟

اگر نگاهی به اسامی خانه های تاریخی کاشان انداخته باشید، متوجه شده اید که برخی از این خانه ها به هتل تبدیل شده اند، و برخی دیگر نیز فقط برای بازدید مسافران و گردشگران آماده و فراهم هستند و شما نمی توانید در آنها ساکن شوید. از جمله خانه های تاریخی کاشان که تنها امکان بازدید از آنها وجود دارد می توان به خانه بروجردی ها و خانه طباطبائی ها اشاره کرد. 

از جمله خانه های تاریخی کاشان که به یک اقامتگاه تبدیل شده اند می توان به خانه تاریخی ادیب، خانه تاریخی منوچهری، خانه تاریخی احسان، خانه عامری ها و خانه تاریخی مرشدی اشاره کرد. 

شما می توانید با توجه به بودجه ای که دارید یکی از جاهایی را که نام بردیم، انتخاب کرده و در آن ساکن شوید. شک نداریم که با این انتخاب، سفر متفاوتی را به کاشان تجربه خواهید کرد. راستی، درست است که معماری این خانه ها قدیمی و تاریخی است، اما امکاناتی که در آنها به چشم می خورد بعضا به مانند برخی هتل های ۵ ستاره است و همین موضوع است که باعث افزایش جذابیت اقامت در خانه های تاریخی کاشان شده است.

آیا اقامت در خانه های تاریخی کاشان امکان پذیر است؟

کلام آخر

ما در این مقاله در مورد خانه های تاریخی کاشان با شما صحبت کردیم و تمام تلاشمان را به کار بردیم تا در قالب کلمات، حس و حال هر یک از این خانه های تاریخی را برای شما توصیف کنیم. امیدواریم که این مقاله توانسته باشد اشتیاق بازدید از این خانه ها را در وجود شما بیدار کند.

 

 

وضعیت آب و هوا کاشان
بروزرسانی: پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۳

وضعیت آب و هوا کاشان:04n
۱.۲۸ km/h
پنجشنبه
پوشیده از ابر
۱۷.۲۴
جزئیات هواشناسی کاشان

۱۰۰۶
سطح دریا:
شمال شرق
جهت باد:
۱.۲۸ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۵۵
رطوبت هوا
۱۰۰۶
فشار هوا: