موزه آب یزد

یزد، یکی از شهرهای دیدنی و بهشت بادگیرهای ایران است. به خاطر فرهنگ غنی و چند هزار ساله خود همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. یکی از مکان های گردشگری زیبا و مهم این شهر، موزه آب یزد است. اگر می خواهید از این موزه زیبا و جذاب دیدن کنید، حتما برای اجاره بوم گردی یزد، اقدام جدی انجام دهید و این مقاله را نیز مطالعه کنید.


با تاریخچه موزه آب در یزد آشنا شوید! 


موزه آب در یزد، قبلا خانه یکی از تجار معروف یزد به نام حاج سید علی اکبر کلاه دوز بوده است. قدمت این خانه به دوره قاجار بر می گردد. این خانه به دستور علی اکبر کلاه دوز به یکی از بازرگانان ساخته شده است. از سال ۱۲۶۶ که عملیات ساخت این خانه شروع شد، سه سال طول کشید تا ساخته شود و در سال ۱۲۶۹، خانواده کلاهدوز به این خانه آمدند تا در آن زندگی کنند. مساحت این خانه بیشتر از ۷۵۰ متر با پنج طبقه است. یکی از مهم ترین دلایل ساخت این خانه، عبور قنات زارچ و رحیم آباد از زیر آن بوده که می توانسته نیاز آب اهالی خانه و مردم را تامین کند.
 در ابتدا، این خانه برای خود جناب کلاه دوز و اعضای خانواده اش یعنی همسر، دختر و دامادش بود؛ اما چند سال پس مرگش، شرکت آب یزد آن را خرید و موزه آب یزد را در آن بنا نهاد. این موزه از سال ۱۳۷۹ با اولین همایش بین المللی کاریز در یزد شروع به کار کرده است. هدف از ساخت این موزه نشان دادن اهمیت و ارزش آب است. توصیه می کنیم حتما برای بازدید از این موزه و خانه و جذاب وقتی را در نظر گرفته و برای اجاره اقامتگاه بومگردی یزد اقدام جدی انجام دهید تا در این شهر، بی سرپناه نمانید.

 

 

عکسی از موزه آب یزد


نگاهی جزئی تر به درون موزه آب یزد بیندازیم!


موزه آب در یزد، در پنج طبقه یا سطح ساخته شده است؛ در ادامه به جزئیات این بنا پرداخته ایم.
طبقه اول:
 طبقه اول، محل برخوردن دو قنات است. از پایین ترین طبقه خانه، دو کاریز رحیم آباد و زارچ می گذرد. قنات زارچ هنوز پس دو هزارسال، فعال است و جریان دارد.
طبقه دوم:
 طبقه دوم، مخزن خوراکی ها است. در این سطح، پایاب نیز وجود دارد. پایاب سطحی است که کمترین گودی را دارد و برای شستن ظروف و لباس ها به کار می رفته است. عمق این پایاب، ده متر بوده و به صورت هشت ضلعی ساخته شده است. این قسمت با دمای ثابتی که دارد، محل مناسبی برای نگهداری خوراکی نیز می باشد؛ خوراکی ها روی سطوح چوبی و معلق بین زمین و هوا گذاشته می شدند. در این جا، حوضی برای مطبوع نگه داشتن هوا هم ساخته شده است. 
طبقه سوم:
طبقه سوم، محل سکونت تابستانه است. این طبقه از موزه آب یزد در زیر زمین خانه قرار دارد و اتاق ها و دالان های متعددی را می توان در آن مشاهده کرد. 
طبقه چهارم:
طبقه چهارم، محل سکونت اصلی است. این طبقه، همان همکف است و اتاق های پنج دری، تالار، اتاق ارسی و آشپزخانه در آن قرار دارد. اتاق پنج دری، همان خیاط خانه و اتاق خدمه بوده است. زیر این اتاق نیز اتاقی است که اهالی خانه در آنجا غذا می خوردند. اتاق دالان، در کنار پنج دری و محل سکونت آقای خانه بوده است. اتاق بادگیر، محل زندگی دختر خانواده بوده است. تالار، مجموعه ای با سقف قوسی شکل بوده و برای استراحت تابستانه ساخته شده است. هر اتاق نیز فضایی به نام بالاخانه داشته که محل گذاشتن وسیله ها بوده است.
طبقه پنجم:
طبقه پنجم یا پشت بام خانه که چاه خانه نیز نامیده می شود و چرخ چاه در آن قرار دارد. اهالی خانه آب را با چرخ آب بالا می کشیدند و آن را درون منبعی که به همکف فرستاده می شد، می ریختند تا دیگران از آن استفاده کنند. حیف است که برای اجاره بومگردی در یزد اقدام کنید، اما از این ۵ طبقه خاص و استثنایی بازدید به عمل نیاورید.

 

 

موزه آب یزد چند سال قدمت دارد

 


آیا می دانید چه اشیاء ارزشمندی در موزه آب یزد وجود دارد؟


این موزه پر است از وسایل مختلف مربوط به آب؛ خوب است کمی با اشیا موجود در موزه آب یزد آشنا شویم.
۱-لوازم مربوط به قنات
قنات ها از دیرباز، نقش گسترده ای در دسترس قرار دادن آب برای مردم داشته اند. در این موزه می توانید ابزار مربوط به حفر کردن قنات و ابزار اندازه گیری حجم آب را ببینید و با نحوه کار آن ها آشنا شوید.
۲-اسناد مربوط به آب و کتابچه های میراب ها
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این موزه، چندین سند ازدواج وجود دارد. در قدیم، به خاطر کمبود آب در این مناطق کویری، آب حکم طلا را داشته است و مردان، آب را به عنوان مهریه همسرانشان تعیین می کردند. علاوه بر این، گاهی خیرین به زنان و یتیمان، سهم آب می دادند که باید مکتوب می بود؛ تمام این اسناد در موزه آب یزد موجود است. 
۳-ظروف نگهداری و حمل آب 
در این موزه، ظروف مختلفی که برای نگهداری آب از آن ها استفاده می شد، در معرض دید عموم قرار داده شده است. یکی از جالب ترین ظروف این موزه، همان ظروف شیشه ای است که لوله هایی جانبی دارد. در گذشته، این ظروف مانند ظروف دو جداره امروزی عمل می کردند؛ در یک سمت آب می ریختند و در قسمت بالایی آن برف می ریختند. این برف به مرور زمان آب می شد و باعث خنکی آب و سرد ماندن آب می شده است.
۴-انواع چرخ چاه آب ها
چرخ چاه یا چرخاب ها وسیله هایی برای بالا کشیدن آب از داخل چاه ها هستند. در این موزه، انواع مختلف چرخ چاه را مشاهده می کنید. بعضی از آن ها توسط انسان راه می افتادند و بعضی توسط حیوانات. هر کدام از این ها ویژگی های منحصر به فردی دارند که در موزه آب یزد می توانید با آن آشنا شوید.

 

 

تاریخچه موزه آب یزد چیست

 


نگاهی به معماری این موزه زیبا بیندازیم!


ایرانیان از گذشته، به هنر معماری معروف بودند و این هنر را می توان در موزه آب یزد نیز دید. گچ بری های این خانه و نقوش گل و گیاه و جانوران آن جلوه خاصی به این خانه داده است. زمینه این گچ بری ها سیمگل کم رنگ است که زیبایی خاصی به خانه بخشیده است. سیمگل لایه ای نازک از کاهگل است. 
تالار آیینه یکی دیگر از بخش های زیبای این خانه از لحاظ معماری است. پنجره های ارسی و شیشه های رنگین آن نیز بخشی مهم و زیبا از معماری این خانه هستند. با اجاره اقامتگاه بوم گردی یزد، فرصت دیدن این موزه زیبا را به خود بدهید.

چرا موزه آب یزد یکی از جاهای دیدنی یزد است؟

چرا موزه آب یزد یکی از جاهای دیدنی یزد است؟

یزد، یکی از تاریخی ترین و زیباترین شهرهای ایران است و به دلیل قدمت زیادی که دارد جاذبه های زیادی، مانند موزه ی آب در آن به چشم می خورد. دیدن اشیاء قدیمی و تاریخی، برای کسانی که به تاریخچه آب و دیدن لوازم قدیمی مرتبط با آن علاقه زیادی دارند، یکی از بهترین بهانه ها برای رفتن به این موزه است. علاوه بر همه چیزهایی که در این موزه قرار داده شده است، می توان یک رشته کاریز صد ساله که از وسط این موزه خانه عبور می کند، نیز مشاهده کرد.

روی پشت بام نیز یک چاه خانه قرار دارد. از این چاه خانه، در زمان های گذشته آب می کشیدند و به کمک آن، آب انباری که در طبقه همکف قرار داشت، پر می کردند. این خانه، حدود ۷۲۰ مترمربع مساحت دارد. برخی اسناد توزیع آب که در گذشته بین مردم رد و بدل می شد، در بین اسناد موجود در این موزه دیده می شود. شاید خیلی جالب باشد که بدانید در بین این اسناد، اسناد ازدواج نیز وجود دارد. اسناد متفاوت دیگری نشان می دهد که در گذشته، خیرین به زنان بی سرپرست و یتیمان، سهم آب می دادند و مشکل آنها را در این حوزه برطرف می کردند.

جاهای دیدنی نزدیک به آدرس موزه آب یزد؛ بعد از موزه آب یزد حتما از این جاها دیدن کنید!؟

اگر به آدرس موزه آب یزد رفتید، حتما از جاهایی که در ادامه معرفی می کنیم، دیدن کنید:

۱- میدان امیر چخماق یزد

یکی از زیباترین و قشنگ ترین جاهای دیدنی یزد میدان امیر چخماق یزد است که با موزه آب یزد حدود ۱۷۰ متر فاصله دارد. این میدان، در شهر یزد قرار داشته و در آن، بناهایی چون مسجد، آب انبار، بازار و تکیه دیده می شود. قدمت این مجموعه را به دوران تیموریان نسبت می دهند. این میدان را یکی از برجسته ترین و با شکوه ترین جذابیت های گردشگری در یزد می دانند. بازدید از این موزه را به تمامی عاشقان گردش در شهر یزد پیشنهاد می کنیم.

۲- امامزاده شازده فاضل

از دیگر جاهای دیدنی شهر یزد که با موزه آب در یزد ۲۹۰ متر فاصله دارد، امامزاده شازده فاضل است. این امامزاده در خیابان امام خمینی قرار گرفته و از جمله زیارتگاه هایی است که یزدی ها به آن اعتقاد زیادی دارند. جالب است که زرتشتیان نیز به این امامزاده احترام زیادی می گذارند و اعتقاد دارند که یکی از شاهزاده های ساسانی در آن دفن شده است.

جاهای دیدنی نزدیک به آدرس موزه آب یزد؛ بعد از موزه آب یزد حتما از این جاها دیدن کنید!؟

آدرس این موزه کجاست و چه ساعاتی می توان از آن دیدن کرد؟

برای رفتن به این موزه باید در یزد به خیابان امام رفته و از آنجا به قسمت شمال میدان امیر چخماق بروید. در ادامه، وارد خیابان قیام می شوید و موزه در مقابلتان قد علم می کند. 
این موزه همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۹ باز است. البته بین ساعات ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۳۰ تعطیل می باشد. هزینه بلیط ورودی به این موزه برای عموم مدم ۲۰ هزار تومان می باشد. برای اطلاعات بیشتر نیز می توانید با شماره ۰۳۵۳۶۲۶۸۳۴۰ تماس بگیرید.
اگر قصد دارید در یزد بمانید می توانید به سراغ گرداگرد بیایید و از خدمات اقامتگاهی آن بهره مند شوید. این مجموعه، اقامتگاه های با هزینه مناسب را در اختیارتان قرار می دهد تا با خیال راحت به بازدید از یزد و موزه آب یزد بپردازید.
 

 

 

وضعیت آب و هوا یزد
بروزرسانی: سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۲۹

وضعیت آب و هوا یزد:01d
۳.۹ km/h
سه شنبه
آسمان صاف
۱۷.۰۱
جزئیات هواشناسی یزد

۱۰۱۴
سطح دریا:
جنوب شرقی
جهت باد:
۳.۹ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۲۹
رطوبت هوا
۱۰۱۴
فشار هوا: