دهکده زیبای مازیچال کلاردشت

کلاردشت ناحیه‌ای در استان مازندران و ۴۸ کیلومتری شهر چالوس است. ۱۷۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد. مرکز کلاردشت حسن‌کیف است. کلاردشت دشتی بر فراز کوه‌ها است. وسعت این منطقه در حدود ۱۵۰۹ کیلومترمربع است.
 ایستادن در ارتفاعات مازیچال و نگاه به اقیانوس ابر مقابل چشمتان٬ احساسی وصف ناشدنی را برای شما به همراه خواهد داشت. اگر به دلایل طبیعی نیز پدیده اقیانوس ابر تشکیل نشود٬ وسعت دیدتان از چالوس تا نزدیکی‌های رامسر خواهد بود.
در فصل پائیز، جنگل‌های ابتدای جاده مناظر زیبا و رویایی دارند و در بهار، ارتفاعات پوشیده از گل‌های فصلی زیبا است  و مناظر برفی قله‌های اطراف جلوه نمایی می‌کند، اما مناسب‌ترین فصل برای شب‌ ماندن ٬ تابستان است.اگر از اواسط بهار تا پایان تابستان به این دهکده بروی، اوقات خوشی راسپری خواهید کرد، ولی در فصل پاییز و زمستان آب و هوای دهکده سرد است.

مازیچال یک منطقه ییلاقی است که گرمای مازیچال، زودتر از تصور به پایان می رسد و سرما که بیاید، برف تا اندازه ای می بارد که سقف کلبه ها هم گم می شود.

وجود جنگل های انبوه و ابرهایی سفید و دوست داشتنی که در هنگام بارش باران زینت دهند آسمان دهکده است، موقعیت و جایگاه گردشگردی روستا را ممتاز و کم نظیر کرده است. کوه ها و شکل قرارگیری تپه ها باعث به وجود آمدن ابرهایی است که دائم درحال تغییر شکل هستند.
کلبه های ییلاقی روستاییان که تنها در فصل تابستان مورد استفاده اهالی قرار می گیرد،در میان منظره سرسبز و آسمان آبی تصویری آرامبخش و رویایی را برای گردشگران خلق می کند.

در فصل بهار رویش گل های پیش پیشا (پامچال) و گل ونوشه (بنفشه)، نقشی دل انگیز و تکرار نشدنی بر خاطره ها می زند و رنگ زیبایشان در ذهن می ماند و فکر را رنگین می کند.

روستایی ییلاقی مازیچال که ۵۰ تا ۶۰ خانوار از اواخر خرداد تا اوایل پاییز قابل سکونت است.

 

وجه تسمیه

مازیچال از دو کلمه مازی و چال تشکیل شده که مازی یا مازو، در گویش محلی به معنای بلوط و چال هم به معنای گودال است. پوشش گیاهی این منطقه بسیار متنوع و شامل گیاهان جنگلی، گیاهان بینابینی و گیاهان کوهستانی ازجمله بلوط می شود که بیشتر به همین دلیل نام مازیچال را بر آن گذاشته اند.

آب و هوای مازیچال

چشم انداز بسیار زیبای روستای مازیچال با دیدی وسیع از رامسر تا چالوس، موقعیتی بی نظیر به این دهکده کوهستانی بخشیده است. 
در فصل پائیز، جنگلهای ابتدای جاده مناظر زیبا و رویایی دارند و در بهار، ارتفاعات پوشیده از گلهای فصلی زیباست و مناظر برفی قله های اطراف جلوه نمایی می کند. این دهکده حتی در شب های تابستان دارای آب و هوای بسیار خنک می باشد و مسافران را مجبور می کند لباس زمستانی شان را بپوشند.

توصیه می شودپیش از سفر به این منطقه کوهستانی زیبا از وضعیت اب و هوا مطلع شوید، تا با بارندگی مواجه نشوید زیرا در صورت بارندگی شدید، حتی ماشین های شاسی بلند هم در جاده مازیچال دچار مشکل می شوند.

هوای این دهکده معمولا مه آلود است پس موقع رفتن در هوای مه آلود باید مواظب بود تا گم نشوید چرا تپه های این منطقه به هم شبیه هستند. انواع گل های وحشی و خودرو، گل زیبا و ممنوعه سوسن چلچراغ، هر بهار در دامنه های پایینی این منطقه می روییند.

حیات وحش مازیچال

تنوع گونه های جانوری مازیچال بسیار حائز اهمیت است و انواع پستانداران و پرندگان وحشی از قبیل سنجاب، گوزن، بز، پلنگ، خرس، خرگوش، خوک، شغال، گربه وحشی، جوجه تیغی، گورکن، گرگ، قرقاول، لاشخور، دارکوب، دم جنبانک، کبک، قوش، کبوتر، زاغچه، جغد و بلدرچین و خزندگانی از قبیل مار و لاک پشت در این منطقه زندگی می کنند.

وجود انواع پرنده، از پرندگان شکاری گرفته تا پرندگان زینتی نیز زیبایی مازیچال را چند برابر کرده است.

پوشش گیاهی مازیچال

خاک اسیدی منطقه سبب آن شده تا پوششی متنوعی از انواع درختان، بوته ها و گیاهان که شامل تمشک، توت، آلو جنگلی، سیب، گلابی، فندق، زغال اخته، نراد، سپیدار، افرا، داغداغان، توسکا، نمدار، راش، زرشک، گل سرخ وحشی، بلوط سیاه، ممرز، ازگیل، ملچ، بلوط، زالزالک، سیاه تلو، خوج در این منطقه ببینید.

آب و هوای حاشیه رشته کوه البرز و دریای مازندران برای جنگل هایی با درختان پهن برگ بسیار مناسب است. این جنگل ها از آستارا تا شرق گرگان به طول ۸۰۰کیلومتر و عرض حدود ۱۱۰ کیلومتر قرار دارند . جنگل مازیچال از جنگل های هیرکانی ایران به شمار می آید.

قدمت این حیطه سبز به دوره سوم زمین شناسی برمی گردد و از لحاظ گونه های بومی و باستانی بسیار غنی و با ارزش است. در حال حاضر ۱۵۰ گونه بومی ( آندمیک ) درختی و بوته ای در جنگل هیرکانی وجود دارد مانند شمشاد و انجیلی.
در این منطقه جنگلی در ارتفاعات کمتر از ۵۰ متر از سطح دریا گیاه شمشاد و بلوط غالب هستند.

در ارتفاعات ۴۰۰ متر از سطح دریا بلوط، ممرز و در ارتفاع ۱۸۰۰متر از سطح دریا درختان راش هیرکانی دیده می شود که به همراه درختان ممرز و بلوط گونه های غالب تا خط مرزی جنگل (۳۰۰۰ متر از سطح دریا) را تشکیل می دهند.
این منطقه ارزشمند به عنوان منطقه مهم بین المللی برای پرندگان ( IBA ) ثبت شده است.

امکانات رفاهی و اقامت در دهکده

اکثر گردشگران سفر یک روزه به این روستا دارند و معمولا در این مکان اقامت ندارند. روستای زیبای مازیچال، روستایی ییلاقی است و کلبه های آن فقط در تابستان قابل سکونت هستند و در فصل های دیگر خالی از سکنه است.

در این دهکده اتاق یا منزلی برای اقامت خود پیدا نمی کنید اما اگر به ماندن در طبیعت علاقمندید، چادر مسافرتی خود را می توانید در قسمتی از این طبیعت بکر برپا کنید؛ فقط توجه داشته باشید که هوای شب بسیار سرد شده و باید کیسه خواب داشته باشید.

ماریچال امکانات خاصی مثل آب و برق وسرویس بهداشتی و… ندارد و باید از چادر کوهستانی مناسب و ضدباران، برای اقامت چندروزه استفاده شود. کیسه خواب هم وسیله ای ضروری و فراموش نشدنی است چون هیچ شبی حتی در شب های تابستان بدون سرما و مه و رطوبت بسیار زیاد، صبح نمی شود.
به جز برداشتن وسایل کمپینگ مانند چراغ روشنایی، زیرانداز و سایر وسایلی که به نظرتان لازم می رسد، داشتن موادخوراکی هم یکی از ضرورت هاست چون در غیر این صورت، تنها کسانی که خروس خوان از خواب بیدار می شوند، می توانند سری به کلبه های ییلاق نشینانی بزنند که دود تنورشان بر هواست تا شاید از ساکنان موقت و خونگرم و مهمان نواز این دهکده، نان و پنیر محلی تهیه کنند.

بسیاری از کوهنوردان و طبیعت گردهای حرفه ای فصل زمستان را به خاطر زیبایی و همچنین داشتن یک سفر حرفه ای و ورزشی، برای بازدید از مازیچال انتخاب می کنند و تمام مسیر را پیاده طی می کنند.

مسیر دسترسی

برای رفتن به دهکده مازیچال، باید به کلاردشت رفت. مازیچال از دو مسیر مرزن آباد و عباس آباد مازندران دسترسی دارد. ابتدای جاده کلاردشت به عباس آباد، سمت چپ جاده، یک فرعی منشعب می شود که بعد از ۲۳ کیلومتر، به دامنه ای جنگلی هدایتت می کند. از این به بعدِ مسیر، یک جاده خاکی و پرشیب است که باید ۱۷ کیلومتر از آن را طی کنی تا در ارتفاع ۲۶۰۰ متر از سطح دریا به دهکده ییلاقی مازیچال برسید.


فیلم دهکده مازیچال


وضعیت آب و هوا كلاردشت
بروزرسانی: سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۵۲

وضعیت آب و هوا كلاردشت:04d
۲.۶۵ km/h
سه شنبه
پوشیده از ابر
۱۲.۶۴
جزئیات هواشناسی كلاردشت

۱۰۱۰
سطح دریا:
شمال غربی
جهت باد:
۲.۶۵ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۸۸
رطوبت هوا
۱۰۱۰
فشار هوا: