میدان امیر چخماق یزد⭐معرفی مجموعه امیر چخماق یزد

امیر چخماق یزد، یکی از مهم ترین مکان های زیبا و دیدنی استان یزد است و از جاذبه های گردشگری ایران محسوب می شود. این بنای تاریخی مانند یک نگین در بافت قدیمی شهر یزد می درخشد. اگر قصد دارید از این میدان باشکوه دیدن کنید، پیشنهاد می شود این مقاله را مطالعه کنید و سپس برای اجاره بوم گردی یزد اقدام کنید.

درباره مجموعه امیر چخماق یزد، قلب تپنده این شهر بیشتر بدانید!

درباره مجموعه امیر چخماق یزد، قلب تپنده این شهر بیشتر بدانید!

میدان امیر چخماق یزد، مجموعه ای از جاذبه های دیدنی مانند مسجد، تکیه، بازار سنتی، آب انبار، کاروانسرا و حمام است.  قدمت برخی آثار در این میدان به دوران تیموریان برمی گردد. بناهایی که در این مکان ساخته شده است جزو بهترین آثار تاریخی ایران به حساب می آید.

یزدی ها به این میدان میرچخماق هم می گویند، مجموعه امیر چخماق یکی از میدان های اصلی شهر به حساب می آید و از آن برای برگزاری برنامه های مذهبی و گردهمایی ها استفاده می شود. یکی از برنامه های مذهبی پرطرفدار که در مجموعه ی امیر چخماق یزد برگزار می شود مراسم نخل گردانی در ماه محرم است که هرساله با شکوه برگزار می شود. بازدید از این مکان در هر ساعت از شبانه روز برای گردشگران امکان پذیر است.

امیر چخماق کیست؟ چرا یکی از میدان های یزد امیر چخماق یزد نام گرفته است؟

امیرجلال الدین شامی از سرداران شاهرخ تیموری بوده است. شاهرخ تیموری یکی از پادشاهان دوره تیموریان بوده و رابطه خوبی با امیر جلال الدین چخماق داشت. در سال ۸۳۶ هجری قمری شاهرخ تیموری او را به عنوان حاکم یزد معرفی کرده است. امیر چخماق در جهت آبادانی شهر یزد تلاش بسیاری کرده است. همچنین همسرش فاطمه خاتون یا همان ستی فاطمه در این راه همیشه همراه او بوده است.
۱۵ سال قبل از اینکه امیر چخماق به حکومت برسد، دستور ساخت مسجد دهوک و دو آب انبار در نزدیکی مسجد را صادر کرد و امروزه همان مجموعه را به نام امیر چخماق یزد می خوانند. از دیگر کارهای مهم او حفر چاه در نزدیکی مسجد بود که این کار باعث احیای دوباره آب محله دهوک شد. همچنین گرمابه ای روبه روی مسجد جامع یزد ساخته است. اگر از میدان امیر چخماق یزد بازدید کردید به شما پیشنهاد می شود حتما سری هم به مسجد جامع یزد بزنید که در نزدیکی این میدان قرار دارد.

معماری مسجد امیر چخماق یزد؛ بی نظیر، بی همتا و ستودنی!؟

معماری مسجد امیر چخماق یزد؛ بی نظیر، بی همتا و ستودنی!؟

کی از جاهای دیدنی امیر چخماق یزد، مسجد بسیار زیبای آن است که بخاطر وسعت بالا و تزینات زیبای آن و همچنین معماری هنرمندانه آن دارای ارزش زیادی است. این مسجد زیبا به دستور میرچخماق در دوران تیموری ساخته شده و به نام مسجد دهوک معروف است. این مسجد، یکی از بناهای قدیمی مجموعه امیر چخماق یزد بوده و در سال ۱۳۴۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. مسجد دهوک از نظر زیبایی، وسعت و ظرافت کاشی کاری ها بعد از مسجد جامع قرار گرفته است. این مسجد دارای چند ورودی، شبستان زمستانی، شبستان تابستانی، کریاس و راهرو است و برای تزئینات از کاشی معرق، سنگ مرمر، کاشی کاری سبز رنگ و خطوط کوفی بنایی استفاده شده است.

در میدان امیر چخماق یزد، چندین کتبیه به خط های کوفی و نسخ وجود دارد و کاشی های معرق زیبایی که اثر استاد محمد الحکیم است در آن، چشم نوازی می کنند. وجود یک بادگیر در شبستان تابستانی باعث خنک شدن فضای داخلی مسجد می شود و در شبستان زمستانی نیز سنگ های مرمری قرار دارد که از طریق انعکاس نور خورشید، فضای شبستان را گرم و روشن می کند.
روی کمربند گنبد عبارت «السلطان ضل الله» به خط کوفی بنایی قرار گرفته است و در دو طرف آن دو گل کتیبه دار وجود دارد که یکی از آنها مزین به کلمه «ولی الله التوفیق» است. در طرف دیگر گنبد بک عبارت عربی قرار دارد که تا کنون کسی موفق به خواندن آن نشده است.

مسجد واقع در میدان امیر چخماق یزد، بدون مناره است. طبق برخی روایات، مساجدی که بانی آنها خانم است، مناره ندارند. مساجد شیعه دارای دو مناره و مساجد اهل سنت دارای یک مناره است. طبق برخی دیگر از روایات، و برای اتحاد شیعه و سنی، این مسجد را بدون مناره ساخته اند تا پیروان دو مذهب از آن بتوانند استفاده کنند. بعد از اجاره ویلا لوکس حتما به بازدید مجموعه امیر چخماق یزد بروید.

چطور به مجموعه ی امیر چخماق یزد برویم؟ لذت دیدن بافت های قدیمی را از دست ندهید!

همانطور که گفتیم، امیرچخماق یزد در بافت تاریخی شهر قرار دارد و برای بازدید از این بنای تاریخی باید ابتدا به خیابان امام خمینی یزد بروید. اگر وسیله نقلیه شخصی ندارید می توانید با استفاده از اتوبوس و تاکسی به این مکان بروید. اگر به بازدید این میدان رفتید حتما در کوچه های اطراف آن قدم بزنید و از بافت قدیمی و معماری شهر دیدن کنید. این مجموعه دیدنی و بی نظیر در بافت تاریخی شهر، خیابان امام خمینی، واقع در چهارراه شهدا قرار گرفته است.

آیا می دانید کدام مکان های گردشگری نزدیک به میدان امیر چخماق یزد قرار گرفته است؟

جذاب ترین اطلاعات در مورد امیر چخماق یزد که کسی تا به حال نگفته است!؟

  • امیر چخماق یزد یکی از شاخص ترین و زیباترین مکان های گردشگری در شهر یزد و ایران به شمار می رود.
  • مرمت کاشی های زیبای این بنا به عهده استاد هنرمند، محمد علی فلاحتی بوده است که در هیچ جایی نمی توان نامی از این هنرمند برجسته مشاهده کرد.
  • در داخل میدان که می ایستید می توانید گنبد بسیار زیبای ستی فاطمه، همسر امیر چخماق را مشاهده کنید. 
  • برخی اطلاعات در مورد امیر چخماق یزد می گویند که قرار است به زودی، میدان امیر چخماق یزد به پیاده روی تبدیل شود تا هر اثری که در این میدان به چشم می خورد، حفظ شده و آیندگان نیز شانس دیدن آن را پیدا کنند.
  • نخل بزرگی که در مجموعه امیر چخماق یزد قرار دارد، از دوران صفویه باقی مانده و در ماه محرم و در مراسم عزاداری از آن استفاده می شود. این نخل به نخل حیدری ها مشهور است که آن را قدیمی ترین نخل دنیا می دانند.
  • تا قبل از حکومت پهلوی، قسمتی از این میدان به محلی برای دفن مرده ها تبدیل شده بود، اما بعد از آنکه رضا شاه به تخت نشست، گورها خراب شدند و میدان به همان حال قبلی و سابق خود بازگشت.

جذاب ترین اطلاعات در مورد امیر چخماق یزد که کسی تا به حال نگفته است!؟

آیا می دانید کدام مکان های گردشگری نزدیک به میدان امیر چخماق یزد قرار گرفته است؟

یزد یکی از شهرهای قدیمی ایران محسوب می شود که جاذبه های گردشگری زیادی دارد. یکی از این جاذبه های گردشگری امیر چخماق یزد است که امروز به طور کامل در مورد آن صحبت کردیم. مکان های گردشگری زیادی در نزدیکی مجموعه امیر چخماق یزد قرار دارد که بعد از اجاره ویلا استخردار در یزد می توانید از هر کدام این مکان ها دیدن کنید. 

این مکان های دیدنی عبارتند از: باغ دولت آباد یزد، آب انبار شش بادگیر، خانه تاریخی هاشم خان، بازار خان یزد، بافت قدیم شهر یزد، بازار زرگری یزد، دروازه قرآن، زندان اسکندر، میدان ساعت، مسجد حظیره یا روضه محمدیه یزد، خانه گرجی ها، خانه تاریخی صدوقی، موزه قصر آیینه و قلعه ابرند آباد.
کلام آخر
ما در این مقاله به طور کامل در مورد مجموعه امیر چخماق یزد صحبت کردیم و گفتیم که این بنا در کجا قرار دارد. اگر به یزد سفر کردید حتما از امیر چخماق یزد، این مکان تاریخی زیبا دیدن کنید. برای اینکه سفر شما با خاطرات خوش و لذت بخش سپری شود، می توانید از خدمات گرداگرد برای اجاره بوم گردی در یزد استفاده کنید و یک محل مناسب برای اقامت بیابید.

 

 

وضعیت آب و هوا ابرکوه
بروزرسانی: شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۴

وضعیت آب و هوا ابرکوه:01d
۳.۰۲ km/h
شنبه
آسمان صاف
۲۲.۴۴
جزئیات هواشناسی ابرکوه

۱۰۱۳
سطح دریا:
شمال
جهت باد:
۳.۰۲ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۲۵
رطوبت هوا
۱۰۱۳
فشار هوا: