روستا اسفرجان کجاست؟⭐عکس+آدرس اسفرجان اصفهان

اگر اهل ایرانگردی باشید، قطعا، بارها و بارها به اصفهان و شیراز سفر کرده اید؛ اما آیا می دانید بین اصفهان و شیراز چه جواهری پنهان است؟ اگر نمی دانید، با ما همراه شوید تا شما را به سفری در اعماق تاریخ ببریم. برای داشتن سفری بی دغدغه و راحت قبل از بستن کوله پشتی تان بهتر است از طریق اجاره بومگردی کاشان مکانی برای اقامت تان رزرو کنید.

آیا می دانید روستا اسفرجان کجاست؟ در مورد اسفرجان چه می دانید؟

اسفرجان روستایی تاریخی در مرز استان اصفهان و شیراز و از توابع شهرضا است. اگر برای اجاره بومگردی اصفهان اقدام کنید به خود فرصتی می دهید تا  طبیعتی بکر و فوق العاده، آب و هوایی معتدل و کوهستانی و قدمت تاریخی و فرهنگی را مشاهده کنید.

اسفرجان، منطقه ای کوهپایه ای است که رودخانه زرین چشمه در آن جریان دارد. آب فراوان این منطقه و همچنین هوای معتدل، باعث رونق کشاورزی و باغداری در اسفرجان شده است. غارهایی ده هزار ساله که محل زندگی انسان های غارنشین بوده، نشان دهنده قدمت تاریخی اسفرجان است. 

با وجود اینکه برخی اماکن، چندین هزار سال است که به دلایل مختلف، مثل زلزله و سیل در زیر خاک مدفون شده و کاملا از بین رفته اند، اما اسامی آنها همچنان باقی مانده است؛ و این مکان ها مثل پنج هزار سال پیش خوانده می شوند. این موضوع حکایت از آن دارد که این منطقه، بین مردم ایران باستان بسیار معروف و مشهور بوده است. برخی می گویند، شاید اسفرجان، یکی از پایتخت های ساسانیان بوده باشد. به دلیل قدمت تاریخی و جاذبه های طبیعی و فرهنگی اسفرجان، سالانه گردشگران زیادی با اجاره بومگردی در کاشان از این منطقه زیبا دیدن می کنند. حالا  اگر کنجکاو شدید بدانید روستا اسفرجان کجاست، ادامه متن را از دست ندهید.

اسفرجان، در گذشته رونق زیادی داشته؛ زیرا که نسبت به روستاهای اطراف خود، دارای مساحت و جمعیت بیشتری بوده است. مردم روستاهای اطراف و عشایر برای تهیه مایحتاج خود، خرید و فروش و درمان به این روستا می آمدند. نیازهای مردم روستای اسفرجان و روستاهای اطراف، توسط اهالی روستا تامین می شده و در همه زمینه ها خودکفایی داشته اند. مشاغلی مانند آهنگری، تخت کشی، پینه دوزی، نجاری، گیوه دوزی، رنگرزی و قالیبافی از مشاغل پر رونق در این روستا بوده است.

مردم اسفرجان به زبان فارسی و با لهجه تهرانی صحبت می کنند که این، در نوع خود جالب است. اکثر میوه های سردسیری، در این روستا پرورش پیدا می کند. از غذاهای محلی این روستا نمی توان گذشت؛ آش های اشکنه، کشک، اسفندی، آجیلی و کله جوش از غذاهای خوشمزه این روستا هستند که حتما باید بچشید.

آیا می دانید روستا اسفرجان کجاست

از اسفرجان چی سوغاتی ببریم؟

به دلیل رونق دامپروری و تولید پشم در این روستا، نخ ریسی و رنگرزی و در نهایت قالی بافی از جمله صنایع دستی این روستا بشمار می رود. زنان و دختران اسفرجانی با سرانگشتان هنرمند خود، طرح های گلدانی و خیابانی و بوته حوضی را نقش می زنند. علاوه بر فرش و گلیم دستبافت، گیوه، هسته شور، ترش گردو، برگ زرد آلو، جوز قند از جمله مهمترین سوغاتی های این روستا هستند. با هدیه این سوغاتی های زیبا و خوشمزه به دوستان تان آنها را هم در لذت سفر به اسفرجان شریک کنید و بهشان بگویید روستا اسفرجان کجاست.

آیا علت نامگذاری اسفرجان را می دانید؟

در مورد نام این روستای تاریخی نظرات مختلفی وجود دارد؛ بعضی ها اسفرجان را به اسفرج به معنی درختزار و محلی پر گیاه نسبت داده اند. بعضی می گویند اسفرجان تغییر بافته اسپرغم، به معنای گل همیشه بهار است؛ اما نظر سوم این است که نام این روستا، سپهرگان بوده است. سپهرگان، نامی سره ای، به معنای مکانی است که آسمانش صاف و شفاف باشد. به دلیل آب و هوای فوق العاده این منطقه، سپهرگان هم می تواند نام درستی باشد.

آیا می دانید جاذبه های گردشگری روستا اسفرجان کجاست

آیا می دانید جاذبه های گردشگری روستا اسفرجان کجاست؟

آثار متنوع باستانی، باغ های میوه، دره هونجان، چشمه ها و طبیعت بکر و شگفت انگیز روستای اسفرجان ، فضایی فوق العاده برای طبیعت گردی و کشف و شهود در دل طبیعت برای گردشگران ایجاد کرده است که در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم:

۱-امامزاده عبدالمطلب اسفرجان

در شرق روستا بقعه امامزاده عبدالمطلب قرار دارد؛ ایشان پسر امام موسی ابن جعفر(ع) است. گنبد و کاشی کاری های زیبای امامزاده از دیدنی های این بقعه متبرکه است. به دلیل اعتقاد خاصی که مردم روستا به این امامزاده دارند، همه مراسمات مذهبی در این بقعه برگزار می شود.

۲-قلعه جوی عباسی

در میان تاکستان ها و در شرق روستا، قلعه جوی عباسی یا جا عباسی قرار گرفته است. از انگور مرغوب این منطقه کشمش تهیه می شود. در قلعه جوی عباسی، شیره پزی انجام می شده که آثار آن هنوز باقی مانده است. پاتیل های کاشی کاری شده سبز رنگ و مسیرهایی برای انتقال شیره به نقاط مختلف کارگاه شیره پزی نشان از رونق صنعتی شیره پزی در این منطقه دارد. پس از بازدید از قلعه جوی عباسی هر وقت شیره نوش جان کردید به یاد خواهید آورد که روستا اسفرجان کجاست.

از اسفرجان چی سوغاتی ببریم

۳-منطقه قلتغ شاه

در غرب روستا اسفرجان و در میانه جاده اسفرجان به هونجان، منطقه باستانی قلتغ شاه قرار دارد. در این منطقه، سد بزرگی قرار داشته که هنوز هم آثار و بقایای آن به چشم می خورد. سدی ساخته شده از آهک و ساروج که قدمتی بیش از ۷۰۰ ساله دارد. البته بعضی بر این عقیده هستند که این سد در دوران ساسانیان احداث شده و بعد ها نوسازی شده است. ساخت این سد عظیم در جایی که چندین رودخانه پر آب وجود دارد، توجیه اقتصادی نداشته است مگر اینکه در این منطقه جمعیت بسیار زیادی زندگی می کرده اند. 

۴- پارک جنگلی اسفرجان 

یکی دیگر از جاهای دیدنی روستای اسفرجان پارک جنگلی این روستا است. این منطقه ی بسیار زیبا، در حد فاصل اسفرجان و هونجان قرار دارد. انعکاس تصویر درختان سپیدار در رودخانه در زمینه ی نیلی آسمان، منظره ای فوق العاده ایجاد کرده است. حال که دانستید روستا اسفرجان کجاست، حتما برای بازدید از آنجا برنامه ریزی کنید.

فاصله شهرضا تا اسفرجان (آدرس اسفرجان اصفهان) کجاست؟

کسی که می خواهد به آدرس اسفرجان اصفهان مراجعه کند، اول می بایست آدرس و فاصله حدودی اسفرجان را با شهرهای اطراف بداند تا بتواند برنامه ریزی کند. یکی از نزدیک ترین شهرها به اسفرجان در اصفهان، شهرضا است. فاصله شهرضا تا اسفرجان، حدود ۵۳ کیلومتر است. اگر نخواهید با سرعت زیادی به سمت این روستا (آدرس اسفرجان) حرکت کنید، می بایست حدود ۱ ساعت در راه باشید. البته این مدت زمان به شرطی خواهد بود که وضعیت هوا خوب بوده، بارانی و یا برفی نباشد. 

در زمانی هایی که ترافیک در جاده، روان نیست و ماشین های زیادی در حال حرکت به این سمت این روستا هستند، ممکن است سفر شما از شهرضا به اسفرجان، بیش از یک ساعت نیز به طول بینجامد. اگر دوست دارید با دوربین شخصی تان، زیباترین عکس روستا اسفرجان را داشته باشید، حتما یک دوربین عکاسی با کیفیت با خود به همراه ببرید.

کسانی که می دانند روستا اسفرجان کجاست، از همه زیبایی هایی این روستا و گنج های پنهان و پیدای آن اطلاع دارند. این روستا آنقدر زیبا هست که نه به اندازه اصفهان، اما به اندازه خود بتواند دلبری کند. روستا اسفرجان به جرات یکی از زیباترین و منحصر به فردترین روستاهای این شهر به شمار می رود.

فاصله شهرضا تا اسفرجان (آدرس اسفرجان اصفهان) کجاست؟
 

زبان مردم اسفرجان؛ مردمان خونگرم روستا اسفرجان به چه زبانی صحبت می کنند؟

حال که می دانید روستا اسفرجان کجاست، خوب است در مورد سایر ویژگی هایی این منطقه نیز نکاتی را بیان کنیم. وقتی به اسفرجان می روید، توقع نداشته باشید که مردم آن به زبانی به غیر از زبان شیرین فارسی صحبت کنند. ممکن است آنها در زمان صحبت کردن لهجه داشته باشند، اما اغلب مردم که بومی این منطقه هستند به زبان فارسی حرف می زنند و با شما ارتباط برقرار می کنند. 

اگر به آدرس اسفرجان اصفهان مراجعه کردید و از این روستا بازدید به عمل آوردید شاید بتوانید برخی رسم و رسوم هایی را که مختص همین منطقه است نیز مشاهده کنید. همان طور که گفتیم این روستا از جمله روستاهای قدیمی است و به همین واسطه، فرهنگ و برخی رسوم سینه به سینه منتقل شده و هنوز از بین نرفته است.

اگر در زمان گرفتن عکس روستا اسفرجان، به سراغ چشمه سارها، مناطق بکر و دیدنی، باغ های میوه، و برخی دیگر از جاذبه های آن بروید، می توانید یکی از خاطره انگیزترین روزهای زندگی تان را تجربه کنید. مردمان خونگرم این منطقه می توانند در خاطره انگیزی این سفر کمک تان کنند. 

راستی با رفتن به آدرس اسفرجان به دنبال یافتن یک درخت گردوی ۲۰۰ ساله باشید و با آن حتما عکس بگیرید. امیدواریم حالا که می دانید روستا اسفرجان کجاست، حتما به آنجا نیز سری بزنید.

کلام پایانی

منطقه اسفرجان یکی از مناطق دیدنی کشورمان است که تاریخ هزاران ساله را با خود دارد. همچنین آب و هوای مطبوع و دلچسب، طبیعت بکر و زیبا و میراث فرهنگی مردمانش، شگفت آور است. برای داشتن اقامتی راحت و آسوده می توانید روی کمک مجموعه گرداگرد حساب کنید.