آبشار ورزان سوباتان تالش

آبشار ورزان که با نام آبشار ورازان نیز شناخته می‌شود، در استان گیلان قرار دارد. محل دقیق قرارگیری این آبشار در روستای ورزان، در ضلع شمال غربی سوباتان است و از منطقه ییلاقی سوباتان حدود چهار کیلومتر فاصله دارد. آب رودخانه ورزان یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه لیسار محسوب می‌شود و از چشمه‌های بالا دستی ییلاق سر چشمه می‌گیرد.
منطقه سوباتان یکی از مناطق مهم و بسیار دیدنی در استان گیلان بوده که در بین گیلان و اردبیل قرارگرفته است. این منطقه در بالای کوهستان قرار داشته و دارای دشت‌های وسیع زیادی است. یکی از جاذبه‌های این منطقه یک آبشار با ارتفاع ۱۰۰ متری است که به آن آبشار ورزان گفته می‌شود. آبشار ورزان را قطعاً می‌توان یک از دیدنی‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران نامید، چراکه در منطقه‌ای کوهستانی و در ارتفاع بسیار بالا از سطح دریا ایجادشده است.

 

 ویژگی و جاذبه های طبیعی آبشار ورزان سوباتان تالش

ویژگی‌های و جاذبه‌های طبیعی آبشار ورزان

آبشار ورزان از صخره‌ای عظیم سرازیر می‌شود. ارتفاع این صخره در حدود ۱۰۰ متر بوده و درنتیجه نمایی زیبا به این آبشار داده است. آب موردنیاز این آبشار از ارتفاعات و چشمه‌های سوباتان تأمین می‌شود و به همین دلیل بسیار خنک می‌باشد. درنهایت آب این آبشار به‌عنوان یک یاز سرشاخه‌های اصلی رودخانه لیسار محسوب شده و وارد این رودخانه می‌شود.
از ویژگی‌های مهم آبشار ورزان این است که این آبشار در ارتفاع ۱۹۴۵ متری از سطح دریا قرارگرفته است. به همین دلیل این آبشار داری آبی سرد بوده و همین امر باعث شده است که دشت‌های اطراف این آبشار نیز بسیار هوای مطبوع و دل‌نشین را داشته باشند. از آب این آبشار برای مصارف کشاورزی و دامداری استفاده می‌شود.

به دلیل حاصلخیز بودن منطقه سوباتان، دشت‌های اطراف این آبشار بسیار زیبا بوده و یک طبیعت بکر را ایجاد کرده است. این طبیعت بکر به‌عنوان منطقه ییلاق‌نشین در بین اهالی شهرت پیداکرده است. در دشت‌های منتهی به آبشار ورزان شما می‌توانید آلاله‌های زیبایی را مشاهده کنید که چشم هر بیننده‌ای را محصور می‌کند.

 

امکانات رفاهی آبشار ورزان

در منطقه شهرک سوباتان امکانت رفاهی معمولی وجود دارد. چند فروشگاه و تعدادی کلبه چوبی که به گردشگران اجاره داده می‌شود؛ بعدازاین شهر و به سمت آبشار ورزان دیگر خبری از امکانات رفاهی و یا فروشگاه و حتی کلبه نیست. برای رفتن به آبشار شما باید خریدهای موردنیاز خود را در همین شهرک انجام داده و سپس به سمت آبشار حرکت کنید. در نزدیکی آبشار نیز کلبه و اقامتگاهی وجود ندارد و شما باید در فضای باز اقدام به کمپ کردن و چادر زدن بنمایید.

 قبل از اینکه به سمت شهرک سوباتان حرکت کنید باید اقلام موردنیاز و اساسی خود را تهیه کنید. فروشگاه‌های موجود در شهرک سوباتان دارای امکانت و وسایل چندانی نیستند تنها می‌توانند نیازهای اولیه شما را برطرف سازند. درصورتی‌که به امکانات و تجهیزات حرفه‌ای برای چادر زدن و کم کردن نیاز دارید باید قبل از رسیدن به این منطقه آن‌ها را تهیه کنید.

بهترین فصل بازدید از آبشار ورزان

بهترین فصل بازدید از آبشار ورازان را می‌توان همانند دیگر آبشارهای ایران، اواخر بهار و اوایل تابستان نامید. در اواخر بهار آب‌های چشمه‌ها در بالاترین حد خود بوده و آبشار و دشت‌ها در زیباترین حالت خود می‌باشند. درصورتی‌که در فصل بهار به سمت این آبشار حرکت می‌کنید و قصد اقامت و شب ماندن رادارید، حتماً از افراد محلی چوب و هیزم کافی و یا سوخت مناسب درخواست کنید. چراکه شب‌های این منطقه در فصل بهار سرد می‌باشد. همچنین باید لباس بارانی مناسب نیز همراه خود داشته باشید.

 

مسیر دسترسی به آبشار ورزان

تا روستای سوباتان و شهرک سوباتان شما می‌توانید از یک جاده آسفالته استفاده کنید. بعدازآن دیگر خبری از جاده آسفالته نیست و شما باید با پای پیاده به سمت آبشار بروید.

 برای رفتن به این آبشار زیبا شما باید از مسیر زیر حرکت کنید. برای رفتن به این آبشار و منطقه سوباتان دو مسیر در پیش روی شما است

  • اگر قرار است از گیلان به سمت این آبشار حرکت کنید

باید از اسالم به سمت تالش بروید، سپس باید از مسیر جنوب تالش به سمت جاده مریان بروید. مسیر جاده مریان را باید تا شهرک سوباتان ادامه دهید. بعد از رسیدن به شهرک سوباتان باید به سمت دهکده سوباتان و آبشار ورزان حرکت کنید. در پایان مسیر باید خودروهای خود را در نزدیکی کلبه‌های چوبی پارک کرده و پیاده به سمت آبشار ورزان حرکت کنید.

  • اگر از سمت اردبیل به این سمت این آبشار می‌روید

باید از جاده اسالم به خلخال خودتان را به اسالم برسانید. سپس از اسالم به سمت تالش رفته و ازآنجا وارد جاده مریان شده و خود را به شهرک سوباتان برسانید. از سمت شهرک سوباتان نیز باید به سمت دهکده سوباتان و کلبه‌های چوبی رفته و در آنجا از خودروهای خود پیاده شوید. در ادامه باید مسیر ۴ کیلومتری کلبه‌ها تا آبشار را با پای پیاده طی کنید تا به آبشار سوباتان برسید.

 

نکات مهم در هنگام حرکت به سمت شهرک سوباتان

 این مسیر تا تالش به‌صورت آسفالته و مناسب می‌باشد؛ اما از تالش که به سمت سوباتان حرکت می‌کنید جاده ناهموار می‌شود. این جاده در فصل زمستان و در هنگام بارش باران بسیار لغزنده و نامطمئن است. برای طی کردن این جاده باید از خودروهای مناسب و شاسی‌بلند استفاده شود.

 درصورتی‌که از خودروی سواری معمولی استفاده می‌کنید باید حتماً سیستم جلوبندی و ترمزهای آن را قبل از حرکت، سرویس اساسی نمایید. درصورتی‌که با خودروی شخصی به سمت این آبشار حرکت می‌کنید بهتر است حتماً با دو خودرو به سمت آبشار حرکت کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید از خودروی دیگر استفاده کنید.

مسیر تالش تا شهرک سوباتان در حدود ۲۵ الی ۳۰ کیلومتر است، اما مسیر بسیار پرپیچ‌وخم و کوهستانی بوده و زمان رسیدن شما به شهرک سوباتان بسیار بیشتر خواهد شد. از شهرک تا کلبه‌ها نیز جاده خاکی شده و شما باید حتماً از خودروهای مناسب استفاده کنید. مابقی مسیر را تا آبشار را باید پیاده طی کنید.

برای پیاده‌روی ۴ کیلومتری در دشت‌های کوهستانی باید حتماً کفش و لباس مناسب به همراه خود داشته باشید.

بهترین زمان سفر به سوباتان

بهترین زمان نیمه دوم اردیبهشت ماه تا آخر بهار می باشد، البته در تعطیلات نیمه خرداد جمعیت زیادی به ییلاق میروند و گل ها رو لگدمال و داغان می کنند، اگر شما یک هفته زودتر از تعطیلات خرداد به ییلاق سفر کنید لذت بیشتری خواهید برد.

وضعیت آب و هوا تالش
بروزرسانی: سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۷

وضعیت آب و هوا تالش:10d
۲.۲۶ km/h
سه شنبه
بارش خفیف باران
۱۰.۲۵
جزئیات هواشناسی تالش

۱۰۱۲
سطح دریا:
شمال
جهت باد:
۲.۲۶ km
سرعت باد:
۲۲۸۵
میزان دید:
۹۱
رطوبت هوا
۱۰۱۲
فشار هوا: