باغ ارم شیراز

باغ ارم در شهر شیراز نمونه‌ای از یک باغ-کوشک به حساب می‌آید که به‌واسطه درختان مرکبات و خیابان طویلی با سروهای باشکوه در طرفینش، محبوبیت زیادی بین گردشگران دارد. علاوه بر کوشک اصلی عهد قاجار که هسته مرکزی این باغ را تشکیل می‌دهد؛ سرونازهای بلند و دیدنی با قدمت چندین ساله، زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. باغ ارم شیراز با مساحتی بالغ بر ۱۱۰,۳۸۰ متر مربع در ۱۴ آبان سال ۱۳۵۳ به ثبت ملی رسید.

تاریخچه باغ ارم شیراز

تاریخ دقیقی از زمان ساخت این باغ ثبت نگردیده است اما در سفرنامه های مربوط به قرن دهم و یازدهم هجری توصیف هایی از باغ ارم به چشم می خورد. همچنین این باغ زیبا در دوره های سلجوقیان، آل اینجو (خانواده‌ سلطنتی در دوره مغول‌ها) و آل مظفر پابرجا بوده است. طبق نظر برخی از باستان شناسان، دستور ساخت این باغ توسط شخصی به نام اتابک قراچه (حاکم فارس) داده شده است. کریمخان زند، فرمانروای ایران در دوره زندیه کوشش بسیاری در جهت بهسازی و ترمیم این بنا کرد.

این باغ هفتاد و پنج سال به دست سران ایل قشقایی افتاد که در این دوره عمارتی در باغ ساخته شد، این عمارت تا زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار پا برجا بود. سال ها بعد شخصی به نام حاج نصیرالملک شیرازی، باغ ارم را خرید و عمارت امروزی موجود در باغ را بنا نهاد، پس از درگذشت حاج نصیر الملک، اقوام وی به تکمیل این عمارت پرداخته اند. باغ ارم سال های بعد، در دوران پهلوی باز پس گرفته شد، سپس توسط دولت و حمایت مالی محمد رضا پهلوی و فرح خریداری و تعمیر گشت و به دانشگاه شیراز اهدا گردید. در حال حاضر نیز این باغ در اختیار دانشگاه شیراز است.
عمارت موجود در این باغ تا به امروز چندین دفعه بازسازی و مرمت شده است، همچنین لازم است بدانید که در حدود ۳۰ سال پیش بخش هایی به این باغ اضافه شده است.

 

عمارت باغ ارم

عمارت باغ یکی از شاخص‌ترین عمارت‌های دوران قاجار به شمار می‌رود چرا که نقاشی‌ها، گچبری‌ها، حجاری و کاشی‌کاری‌های منحصربه‌فردی دارد. این عمارت نیز مانند سایر عمارت‌های قجری با الهام از سبک معماری دوران زند و صفوی ساخته شده‌است.

طبقه زیرین عمارت، همان سرداب است که برای روزهای گرم تابستان در نظر گرفته شده بود. نهر آبی که پیش‌تر به آن اشاره کردم و حوض مقابل عمارت را پر می کند، از میان این سرداب می‌گذرد و فضای مطلوبی را به وجود می‌آورد. کف و دیوارهای سرداب با کاشی‌های رنگین تزیین شده‌است.

درست در پیشانی بنا یک تابلو و دو طاق دایره‌ای قرار گرفته که در کل سه هلال متصل به هم را تشکیل می‌دهند و صحنه‌هایی از شاهنامه و نبردهای شاهان قاجار را به نمایش می‌گذارد.
از دیگر قسمت‌های شاخص عمارت، پنجره‌های آهنی آن است. سه پنجره مشبک آهنی در طبقه اول و پای ایوان بزرگ قرار دارد که مربوط به ورودی سراب می‌شود. یک پنجره بزرگ در وسط و دو پنجره قرنیه در طرفین قرار دارند که قدمت آن‌ها به زمان ساخت عمارت برمی‌گردد.

بیشتر درهای چوبی باغ ارم از چوب ساج تهیه شده‌اند و به همین دلیل با گذشت سال‌ها هنوز هم سالم باقی مانده و شکل کلی خود را حفظ کرده‌اند.

در کل می‌توان گفت عمارت باغ ارم از نظر نقاشی‌های رنگ روغن، درهای چوبی نفیس و منبت کاری‌های روی آن، پنجره‌های آهنی مشبک، ازاره سنگی بنا، مقرنس‌ها و گچ‌بری و کاشی‌کاری‌های نما، پیشانی عمارت و ستون‌های سنگی آن از نمونه‌های قابل توجه هنری دوره قاجار به شمار می‌رود.

سرگذشت باغ ارم شیراز در دوران معاصر

در سال ۱۹۵۳ میلادی (معادل با ۱۳۳۲ خورشیدی) باغ ارم شیراز که در دست برادران قشقایی و متعلق به این خانواده بود، به دلیل مخالفت با دولت وقت مصادره شد و به دانشگاه شیراز سپرده شد. در این دوران، درختان و گل هایی که روزی حصار باغ را نشان می دادند قطع شدند و نرده های آهنی در این قسمت قرار داده شده است. درختان بلند و قدیمی قطع شدند و بلوار ارم شمالی در محوطه باغ ساخته شد. در سال ۱۹۷۹ میلادی (معادل با ۱۳۵۷ خورشیدی) همزمان با انقلاب اسلامی ایران، باغ ارم شیراز به صاحبان اصلی آن بازگردانده شد. خسرو خان اما در این باغ را به تمامی مردم شیراز اختصاص داد.

پلان باغ ارم شیراز

عمارت اصلی باغ ارم:

شیوه معماری عمارت اصلی باغ ارم شیراز که در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار بنا گردیده با ویژگی هایی که دارد همچون سایر بناهای آن دوره پیروی از اسلوب معماری زندیه و صفویه است؛ چرا که ساختمان هایی که از دوره صفویه تا قاجاریه باقی مانده اند بیشتر در میان باغ های بزرگ که دارای جویها و حوض های فواره دار بوده ایجاد گردیده اند و طرح کلی آنها به یکدیگر شباهت زیادی دارد.

ساختار کالبدی باغ ارم:

با توجه به مدارک موجود در طراحی اولیه باغ ارم برخی از اصول رایج در باغسازی ایرانی مانند نظام مشخص ، ترکیبات ساده و موزون، خطوط مستقیم و عمود بر هم و خوانایی اجزا رعایت شده است. اما این اصول در طول زمان تغییر یافته به گونه ای که در  قسمت های شمالی و شمال غربی باغ ارم دیگر شاهد اینگونه طراحی نیستیم. این تغییرات در بسیاری از بخش ها، سیمای باغ ارم را از یک باغ ایرانی به مفهوم واقعی آن به باغ دیگری تبدیل کرده است.

باغ ارم شیراز در پاییز

زیبایی‌های پاییز در باغ ارم شیراز یک شهر چهار فصل و رنگارنگ است که پاییز آن همچون بهار پرطراوتش زیبایی‌های خاص خود را دارد.
پاییز فصل رنگ هاست وفصل شاعران، هوای خوش و نسیم دلپذیر باغ ها این حسن را به شیراز بخشیده است و اینك شور زندگی را در تابلوی زیبای طبیعت باغ ارم می توان نگریست.سالیانه گردشگران ایرانی و خارجی زیادی از این باغ دیدن می کنند. فصل پاییز یکی از بهترین فصول برای بازدید از این باغ زیبا است.

باغ ارم شیراز در کرونا

در روزهای خانه نشینی، گشت و گذار مجازی در جاذبه های گردشگری شهر شیراز به جای سفر و بازدید، روی دیگری از تجربیات روزهای در خانه ماندن است.
این روزها که ویروس کرونا در کمین نشسته و مجال سفر را از همگان گرفته است، ویروسی که نه تنها تعطیلات عید سال نو مردم را خانه نشین کرد، بلکه به طور کل صنعت گردشگری را به تعطیلی کشاند.
با وجود اینکه حتی طرح فاصله گذاری اجتماعی که به منظور تشدید مبارزه با ویروس کرونا نیز کم سوتر شده، اما گویا تعطیلی برای صنعت گردشگری باید همچنان ادامه یابد.
این روزها همه منتظر فروکش کردن سایه شوم ویروس کرونا هستیم تا چمدان ببندیم و حرکت کنیم ، اما کارشناسان معتقد هستند که نباید در این زمینه عجله کرد. در این حال و هوای کرونایی شما را به دیدن تصاویر یکی از زیباترین باغ های ایران، باغ ارم در شهر شیراز دعوت می کنیم، لطفا بخش تصاویر باغ ارم شیراز مراجعه نمایید.

باغ ارم شیراز کجاست؟

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ ارم، ایستگاه متروی نمازی است که بعداز پیاده شدن از قطار از آنجا می‌توانید با ۱۰دقیقه پیاده‌روی و با گذشتن از میدان دانشجو و میدان ارم به باغ ارم برسید.
اگر با ماشین شخصی می‌خواهید به دیدن این باغ بروید، بهترین مسیر برای دسترسی، بلوار شهید چمران است، همان بلواری که عصرها، شیرازی‌ها در آن پیاده روی می‌کنند.
بعد از اینکه وارد بلوار شهید چمران شدید باید مسیر بلوار را تا انتها ادامه بدهید و از میدان دانشجو (میدان علم) به سمت چپ بپیچید و مسیر را تا میدان ارم (میدان خوابگاه) ادامه بدهید. بعد از رسیدن به میدان ارم باید به راست بپیچید و وارد خیابان ارم بشوید، کمی که بروید باغ ارم در سمت راستتان قرار گرفته است.

آدرس باغ ارم شیراز: شیراز، خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم، نزدیکی مجموعه‌ی دانشگاه شیراز

شماره تماس (تلفن) باغ ارم شیراز: ۰۷۱۳۲۲۷۲۵۳۸

ساعت کاری و ساعات بازدید باغ ارم شیراز: در دو ماه اول سال یک سره ۸ الی ۲۰ ، ده ماه بعدی سال نیز از ساعت ۸ الی ۱۳ و بعد از ظهر از ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۷

 

وضعیت آب و هوا شیراز
بروزرسانی: سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۶

وضعیت آب و هوا شیراز:04d
۱.۸۶ km/h
سه شنبه
پوشیده از ابر
۱۴.۸۱
جزئیات هواشناسی شیراز

۱۰۲۱
سطح دریا:
جنوب غربی
جهت باد:
۱.۸۶ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۶۷
رطوبت هوا
۱۰۲۱
فشار هوا: