تالاب زیبای سرخرود

 

این تالاب از سال ۱۳۸۶ میزبان زمستانی هزاران قوی مهاجر است .این پرندگان مهاجر با پیمودن بیش از ۵ هزار کیلومتر از نواحی سردسیر برای گذراندن زمستانی آرام به این منطقه می‌آیند.

سرخرود محمودآباد از اوایل آذر ماه میزبان هزاران قطعه انواع قوهای فریادکش، گنگ و کوچک است که در تالابی به وسعت ۶۰ هکتار در این منطقه زمستان گذرانی می‌کنند

بنابراین اوایل زمستان سطح تالاب سرخرود پوشیده از پرندگان مهاجر است که البته به غیر از قو، غاز و اردک‌های وحشی نیز به این تالاب وارد می‌شوند.

ویژگی های تالاب سرخرود

یکی از امکاناتی که برای اولین بار در کشور برای حفاظت از جان این قوهای مهاجر در این منطقه انجام شده است، نصب نشانگر ویژه (برد بال) بر روی دکل های برق فشار قوی بود که مانع از تلف شدن این قوهای مهاجر در هنگام پرواز و بر اثر برخورد با دکل های فشار قوی می شود. 

همچنین با ورود چند هزارتایی پرندگان مهاجر به تالاب سرخرود، مشکل کمبود غذا برای این قوها بوجود آمد و موجب شد که آن‌ها برای دستیابی به منابع غذایی به آب‌ بندان های دیگر پرواز کنند و در معرض خطر شکار قرار بگیرند که اداره حفاظت محیط ‌زیست محمودآباد برای جلوگیری و حفظ امنیت این پرندگان مهاجر با همکاری دوستداران محیط‌ زیست با توزیع گندم در حاشیه تالاب‌ ها و آب‌ بندان های برخی از مناطق سرخرود، بخشی از نیاز این پرندگان را برطرف و امنیت آن‌ها را تأمین کردند.

وجود این پرندگان مهاجر در تالاب سرخرود باعث دو چندان شدن زیبایی این تالاب می گردد به گونه ای که بسیاری از علاقمندان به طبیعت و حیات وحش برای بازدید از این پرندگان زیبا در فصل زمستان به این منطقه سفر می نمایند.

 

تک درنای سیبری از زیستگاه زادآوری سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان و آذربایجان به فریدونکنار مازندران مهاجرت و حدود چهار ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه‌های سنتی از باران و سرخ‌رود و فریدونکنار زمستان گذرانی می‌کند.
 با افزایش تدریجی دما و طول روز از اواخر بهمن‌ماه مهاجرت برگشت به عرض‌های بالاتر جغرافیایی بسوی سرزمین‌های جوجه آوری را  آغاز می کنند.

هرساله در زمان مهاجرت قوها به تالاب سرخ‌رود جمعیت زیادی از علاقه‌مندان به مشاهده پرندگان و پرنده‌نگرها از این پرندگان زیبا بازدید به عمل می‌آورند و دوستداران حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران را در ایجاد امنیت و تأمین آذوقه قوها همیاری کنند.  

گونه‌های زمستان گذری که در تالاب‌های مازندران بسر می‌برند شامل ۲۰ گونه کنار آبزی، ۱۶ گونه اردک‌ها، سه گونه قو سه گونه غاز، فلامینگو، ۱۱ گونه پرستو و کاکایی‌ها، ۱۰ گونه پرنده شکاری مثل عقاب‌های دریایی و ... هستند.

خوشبختانه مردم قوها را پذیرفته‌اند و مسئله قوها و تغذیه‌شان به دغدغه مردم بدل شده است. با افزایش تعداد قوهای مهاجر، همدلی و همراهی مردم نیز با این مسافران زیبا بیشتر می‌شود. بیشتر قوهایی که به سرخ‌رود مهاجرت می‌کنند از مناطق مختلف اروپا و سیبری به منطقه می آیند و در هیچ جای جهان در حال حاضر شاهد آن نیستیم که چنین جمعیتی از قوها حضورداشته باشند.

مهاجرت از اواخر پاییز آغازشده و تا اسفندماه ادامه دارد. در حال حاضر منطقه سرخ‌رود تنها مکانی است که قوها به‌صورت دسته‌جمعی به آن مهاجرت می‌کنند.

مسیر دستیابی به تالاب سرخرود
برای دسترسی به تالاب سرخرود می بایست به استان مازندران، بین محمودآباد و فریدونکنار، سرخرود، ابتدای جاده مریج محله سفر نمایید.
 


فیلم تالاب سرخرود




وضعیت آب و هوا محمودآباد
بروزرسانی: پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۶

وضعیت آب و هوا محمودآباد:01n
۱.۳۳ km/h
پنجشنبه
آسمان صاف
۷.۵۶
جزئیات هواشناسی محمودآباد

۱۰۲۱
سطح دریا:
شمال شمال غربی
جهت باد:
۱.۳۳ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۵۲
رطوبت هوا
۱۰۲۱
فشار هوا: