سفر به ماسال بهشت نهان ایران

حتما تا به حال در مکان‌های مختلف نامی از بهشت گمشده گیلان شنیده‌اید و همیشه براتون جالب بوده که بدونید کجاست. بهشت گم‌شده گیلان نام منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در استان گیلان است. ماسال یا همان بهشت منطقه‌ای است که دیدن و تماشای آن هر بار با دفعات قبلی متفاوت است.

ماسال شهری در استان گیلان ایران که در کنار کوه‌های تالش واقع شده‌است. معنی کلمه ماسال کوه وار یا کنار کوه یا دارای کوه است که از کلماتی مانند مسال,مازال و... گرفته شده است. 

 محصولات عمده ماسال می توان برنج، فرآورده های دامی از قبیل شیر، پنیر، کره، کشک، پشم، عسل و غیره. را نام برد که همین امر موجب گرمی شنبه بازار ماسال شده  است.

شهر ماسال در کنار رودخانه خالکایی واقع شده است که این رودخانه از قله مرتفع شاه‌ معلم سرچشمه می‌ گیرد پس از طی ۴۰ کیلومتر از  داخل این شهر گذر می کند.

شهرستان ماسال در گیلان همچون بهشت گم شده ای است که دیدن و تماشایش حتی برای کسانی که سالیان متمادی در آن زندگی کرده اند تازه و تماشایی است.

 

از جاذبه‌های گردشگری ماسال می‌توان به منطقه جنگلی طلاسکوه وآری دول، منطقه باستانی اسبه ریسه باغارهای و صخرهای بلند‌، گردشگاه ریزه مندان، ییلاق شالماء، چلسی بیلگاه دون، اسپی دشت، دشت النزهوویرگاه، خندیله پست مارجونه، رشت پشت، وشنه راه، واشیار،صی فی، اولسبلنگاه، نم نم پشت، خشکه دریا، تلارگاه ملومه بند، غارآویشو، مناطق باستانی درخانه، گیله سرا، وردم، منطقه یادمانی مشهد میرزا (محل شهادت میرزاکوچک خان) اشاره کرد.

دهکده ییلاقی «اولسبلنگاه» از ییلاقات میان کوهی و پر جمعیت و دارای ساختمان های مسکونی زیاد با اسکلت چوبی است که اغلب ساکنان آن از شهروندان ماسال هستند که برای استراحت و گذران فصل گرما در آنجا زندگی می‌کنند. این ییلاق در مسیر راه ییلاق به خلخال واقع شده و از دو تالار میهمان پذیر برخوردار است که در تمام فصول سال آماده سرویس دهی به توریست و گردشگران است.

"دیواره سنگی اسبه ریسه ماسال" دارای یکی از صخره های بلند سنگ نوردی کشور است که اقداماتی برای آماده سازی این دیواره سنگی با هدف استفاده سنگ نوردی در حال اجرا است که با آماده سازی آن سنگ نوردان بتوانند از این مکان استفاده کنند، همچنین وجود رودخانه خروشان در دامنه این صخره که استعداد کایاک سواری در آب های خروشان را دارد.
بام سبز ماسال با اشراف به شهر ماسال، صومعه سرا، انزلی و رضوانشهر و دارابودن طبیعت بکر از دیگر جاذبه های شهر ماسال محسوب می شود.

ماسال دارای آبشارهایی آبشارهایی از قبیل آبشار ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی النزه در شاندرمن، آبشار خون با ارتفاع بیش از ۱۵ متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع ۱۰ متر است.
همچنین یکی از مناطق دیدنی شهرستان ماسال غارهای آن است، در این شهرستان حدود ۱۷ غار شناسایی شده که بزرگترین و مهمترین آن غار آویشو است. این غار در ۲۲ کیلومتری شهر ماسال واقع است. همین طور غارهایی همچون غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی، غار کلچال را می توان در این شهرستان نام برد.

وضعیت آب و هوا ماسال
بروزرسانی: جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۹

وضعیت آب و هوا ماسال:01d
۳.۲۹ km/h
جمعه
آسمان صاف
۲۰.۷۵
جزئیات هواشناسی ماسال

۱۰۲۱
سطح دریا:
شمال شرق
جهت باد:
۳.۲۹ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۴۸
رطوبت هوا
۱۰۲۱
فشار هوا: