شهرستان ساوجبلاغ

اولین سؤالی که ممکن است برای هر فردی بوجود بیاید این است که ساوجبلاغ به چه معنا است. ساوجبلاغ به زبان ترکی بوده و به معنی ساوجبلاغ چشمه آب سرد است. دلیل این نام گذاری وجود چشمه های فوق العاده زیبای آب سرد در این منطقه است. یکی از دلایل محبوبیت ساوجبلاغ وجود این چنین چشمه های آب سرد می باشد. وسعت شهرستان ساوجبلاغ به ۲۸۰۰ کیلومتر مربع می رسد، این آمار بر اساس آخرین تقسیمات کشوری صورت گرفته است. ساوجبلاغ در استان البرز قرار دارد که از شرق به شهرستان کرج، از غرب به شهرستان های آبیک و نظر آباد، از شمال به شهرستان طالقان و آزاد راه کرج قزوین و از جنوب به شهرستان اشتهارد محدود می شود.

ساوجبلاغ به سه بخش تقسیم می شود

شهر های قدیم و جدید هشتگرد کرجگلسار و چهار باغکوهسار۱۳۰ آبادی و ۷۷ روستا از لحاظ تقسیم های جغرافیایی، منطقه ساوجبلاغ به سه بخش تقسیم می شود که عبارت اند از : منطقه کوهستانی,منطقه کوهپایه ایی,دشت پیشینه تاریخی نام ساوجبلاغ از زبان ترکی آذری به معنای سرزمین چشمه‌های آب سرد با تاریخ، فرهنگ و مدنیت هفت هزار ساله و مشاهیر نام آور و رسوم دیرپا و ریشه دار گره خورده‌است. سرزمین خاندان‌های علمی آل طالقانی سادات و غیر سادات، آل صالحی، آل برغانی، آل حکمی، آل رفیعی، آل میرحبیب، آل میرعرب شاه، آل شهید ثالث، آل علوی شهید، آل فشندی و آل نحوی که با تأسیس مدارس علمیه صالحیه، سردار، نواب و التفاتیه در شهر قزوین ، مدرسه شاهزاده خانم در تهران و سرودن اشعار در مدح اهل بیت(علیهم السلام)، خدمات فراوان علمی و فرهنگی به ایران و اسلام کرده‌اند. وجود آرامگاه حدود پنجاه تن از امامزادگان در محدوده شهرستان ساوجبلاغ گویای علاقه ساوجبلاغی‌ها به مذهب تشیع است. این امامزادگان در دو مقطع تاریخی - به هنگام حکومت علویان در طبرستان و طالقان و به هنگام حضور حضرت امام رضا در خراسان - وارد ساوجبلاغ شدند تا با گذر از این منطقه به نواحی یاد شده برسند که به وسیله امویان و عباسیان جان باختند.

حمدالله مستوفی در کتاب نزهه القلوب در باب ولایت ساوجبلاغ مینویسد: سا وجبلاغ ولایتی است که در اوان سلاجقه مال به ری می‌داده و در عهد مغول سوی شده، هوایی بغایت خوب دارد. اکثر آبش از قنوات است، میوه و قله بسیار می‌باشد و نانش در غایت نیکویی و حقوق دیوانی او دوازده هزار دینار مقرر است و مردم آنجا چون اکثر صحرا نشینند مقید به مذهب نیستند. واز اعظم قرای آنجا خرداد(خراو) و نجم آباد و سنقر آباد است. ودر سنقر آباد سادات آلی نسب اند و الحال خرابست.

مناطق باستانی 

محوطه‌های باستانی شهرستان ساوجبلاغ مهم ترین مناطق مذهبی و تفریحی در این شهرستان: دریاچه طالقان،امامزاده عبدالقهار (روستای ورده (البرز)) و روستای برغان است. جاي شگفتي است كه اين شهرستان علاوه بر طبيعت چشم نوازش داراي ۱۴۰ اثر تاريخي و فرهنگي طبيعي و معنوي است كه به اجمال به ديدني ها و شاخص ترين آثار تاريخي منطقه ساوجبلاغ مي پردازيم.

اين شهرستان زيبا و تاريخي به دليل عبور بزرگراه تهران - قزوين و به لحاظ نزديكي آن به كلان شهرهاي تهران و كرج از نظر جذب گردشگر داراي موقعيت ممتازي است. جاهای دیدنی ساوجبلاغ کم نیست این شهرستان داراي ۱۲ روستاي هدف گردشگري و ۵ منطقه نمونه گردشگري است. از جاده قديم كرج - هشتگرد كه عبور كنيد جنوب ساوجبلاغ مملو از باغات و مزارع سر سبز است،روستاهايي كه هر كدام داراي آئين ها و رسومات خاصي هستند، محصولات كشاورزي اعم از سبزي و صيفي جات تا غلات و ميوه هاي هسته دار از جمله محصولات ساوجبلاغ است كه بخش عمده آن نيز به خارج از كشور صادر مي شود. در بخش گلخانه اي هم ساوجبلاغ سهم بزرگي در توليد گلهاي شاخه بريده ،پامچال و كاكتوس دارد ، از گلهاي رز هلندي امير صدري تا گلخانه هاي كوچك و بزرگ پامچال در بخش چهارباغ كه سالانه ۱۲ ميليون گلدان توليد و روانه بازار ميكند، از پتانسيل هاي اين شهرستان است كه ديدن اين مناظر براي هر بيننده اي لذت بخش و مفرح است. در بخش چهارباغ يك مجموعه بزرگ باغ پرندگان و نمايشگاه گلهاي بونساي هم خودنمايي مي كند كه ديدنش ضرر ندارد و محال است از آنجا دست خالي بيرون بياييد.

مشاهیر ساوجبلاغ

ازمشاهیرساوجبلاغ میتوان از آیت الله شیخ مرتضی دیزانی طالقانی(عارف بلند مرتبه)،استاد جمشید امینی(یکی از بزرگترین طراحان فرش نوین ایران)،آیت‌الله سیدمحمود طالقانی(یکی از منادیان مردم سالاری دینی در انقلاب اسلامی ایران)، آیت‌الله شیخ محمدتقی برغانی(از فقها و مؤلف مجموعه ۲۴ جلدی منهج الاجتهاد)،آیت‌الله ملا محمدصالح برغانی(مؤسس مدرسه علمیه صالحیه قزوین و صاحب ۳۰۰ عنوان کتاب، رساله و حاشیه در فقه و دیگر علوم اسلامی)، آیت‌الله شیخ مسیح طالقانی(از فقها)،ملا ابراهیم جزنی(فقیه و حاکم شرع طالقان و ساوجبلاغ)،آیت‌الله سیدابوالحسن رفیعی طالقانی(استادحکمت و فلسفه آیت‌الله خمینی)،ملا نعیمای طالقانی(فیلسوف و حافظ کتب شیعی)،حکمی طالقانی(احیاگر فلسفه صدرایی)،آیت‌الله محمد کاظم طالقانی(مدرس فلسفه اسلامی)،شیخ محمد تقی فرشته(از اساتید فلسفه اسلامی)،میرزاهادی آقا احمدی(روحانی و عارف وارسته معاصر)،شیخ علی میرزایی(فیلسوف)،میرزا عبدالنقی دیزانی(از حکما و فلاسفه مشاء)،دکتر حکمت الله ملاصالحی(استاد دانشگاه تهران و پایه گذار دانش فلسفه باستان شناسی)،ابراهیم بوذری(خوشنویس کتیبه آرامگاه سعدی و دروازه قرآن شیراز)،پرویز کلانتری(از نقاشان معاصر و طراح یکی از تمبرهای منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد)،دبیر اعلم تقی بن محمد ساوجبلاغی(متصدی دیوان رسایل خاصه قاجار)،غلامحسین درویش خان(از اساتید موسیقی سنتی ایران، پیش درآمد موسیقی ایرانی از ابتکارات او است)،درویش عبدالمجید طالقانی(کسی که خط شکسته نستعلیق را به کمال رساند)،همایون مرجانی(منبت کار و قلمدان ساز)،علی آقا حسینی(خوشنویس و از شاگردان عمادالکتاب)،غلامحسین امیرخانی(رئیس سابق انجمن خوشنویسان ایران)،سیدحسن و سیدحسین میرخانی(بنیانگذاران انجمن خوشنویسان ایران)،جمشید امینی(از شاگردان کمال الملک و مبتکر رشته نقاشی- قالی در ایران)،دکتر عنایت الله شهیدی(تعزیه پژوه نامدار ایران، تحقیق او با نام «پژوهشی در تعزیه و تعزیه خوانی» به عنوان بهترین پژوهش فرهنگی سال ۱۳۷۹ کشور برنده جایزه شد و نمایندگی یونسکو در ایران آن را چاپ کرد)،مرتضی برغانی(از شاگردان مرحوم کلهر)،میرزا علی آقا احمدی دیزانی(عالم و خوشنویس)،زین العابدین طالقانی دیزانی(از اساتید خط نسخ)،حاجی خان طالقانی(از شبیه خوانان خوانندگان بنام تهران)،علی اکبر معروف به اهل عزا(از تعزیه خوانان تکیه دولت)،میرزا علی جان دیزانی(خوشنویس و کاتب قرآن کریم با خط زرین)،سید احمد معروف به صغیر(از ادبای معاصر)،جهان بخش ذوقی(از شاعران مرثیه) و میرزا حسن طالقانی(از محققان و نویسندگان کتاب «نامه دانشوران ناصری) نام برد.

پیش شماره ساوجبلاغ

پیش شماره شهرستان هشتگرد/ساوجبلاغ ۲۶۲۴۲۱ می باشد. بنابراین برای تماس با یک شماره تلفن در شهرستان هشتگرد/ساوجبلاغ باید ابتدا ۰۲۶۲۴۲۱ را شماره گیری نمایید. به عنوان مثال اگر دوست شما در هشتگرد/ساوجبلاغ زندگی می کند و شماره منزل وی ۱۲۳۴۵۶ است، شما باید برای تماس با دوست خود شماره ۰۲۶۲۴۲۱۱۲۳۴۵۶ را وارد نمایید.

روستای کردان ساوجبلاغ

روستای کردان یکی از بهترین مقاصدی است که در تعطیلات می‌توانید روی آن حساب کنید؛ این روستا که از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز به شمار می‌رود، در فاصله ۶۵ کیلومتری شمال غرب تهران و ۲۵ کیلومتری کرج قرار دارد و یکی از زیباترین روستاهای نزدیک به تهران محسوب می‌شود. این روستای سرسبز با باغ‌های بزرگ و تماشایی در بین دیدنی های ساوجبلاغ حرف اول را میزند و بسیاری از مردم ساکن استان‌های تهران و البرز برای تفریح به خصوص در آخر هفته‌ها روستای کردان را انتخاب می‌کنند؛ در این روستا در کنار خانه‌های مردم محلی امروزه ویلاهای کوچ و بزرگ زیبایی را می‌بینیم که بسیاری از خانواده‌ها برای گذران تعطیلات در کردان احداث کرده‌اند. باغ‌های آلبالو، گیلاس، زردآلو، توت و گردو ، کوه‌ها و تپه‌های سرسبز و درختان بلند قامت تنها بخشی از زیبایی‌های این منطقه است. رودخانه زیبایی که از شمال شرقی به جنوب غربی روستا جاریست طراوت و تازگی را به روستای کردان بخشیده که دلتان می‌خواهد به کنار آن رفته و پایی در آب بزنید و به زمزمه‌ی رود گوش فرا دهید. کوچه‌باغ‌های این روستا با ترکیب آوای خوش پرندگان سرشار از حس آرامش و صمیمیت می‌شود و اندکی پیاده‌روی در آن حالتان را خوب می‌کند.

وضعیت آب و هوا ساوجبلاغ
بروزرسانی: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۵

وضعیت آب و هوا ساوجبلاغ:01d
۳.۲۳ km/h
چهارشنبه
آسمان صاف
۱۹.۴۵
جزئیات هواشناسی ساوجبلاغ

۱۰۱۰
سطح دریا:
غرب، جنوب غربی
جهت باد:
۳.۲۳ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۲۵
رطوبت هوا
۱۰۱۰
فشار هوا: