بازار وکیل شیراز

بازار تاریخی وکیل از مهمترین بازارهای شیراز از گذشته تاکنون بوده و یادگاری زیبا از کریم خان زند می باشد که در قسمت مرکزی این شهر و در نزدیکی میدان شهرداری قرار گرفته است. ما در ایران، بازارهایی داریم که قدمت چند صد ساله آن ها، گوشه ای از تاریخ سرزمین اهورایی را به تصویر می کشد و دیدنشان هر بار، ناگفته های بسیاری را عیان می کند و بازار زیبای وکیل شیراز نیز از این قاعده مستثنی نیست.
بازار وکیل شیراز ترکیبی بازار سنتی و مدرن است که کالاهای متفاوت و گوناگونی دارند و می‌توانید کالاها و صنایع دستی مرغوب با قیمت کمتر و کیفیت بیشتری نسبت به سایر بازارها، خریداری نمایید.از جمله کالاها و صنایع دستی که در بازار وکیل شیراز میتوان به پارچه‌های مرغوب، مسقطی، عرقیجات، بهار نارنج شهر شیراز، انواع مختلف فرش‌های دستباف، گلیم، گبه، جاجیم، نمد، انواع چرم، زیور‌آلات سنتی، انواع وسایل مسی و نقره، ادویه‌جات، وسایل عتیقه، لباس‌های محلی شیرازی و کلاه‌های سنتی اشاره کرد.
مانند تمام بازارهای سنتی، بخش‌های مختلف بازار وکیل شیراز نسبت مشاغلی که در هر بخش بازار بودند به نام‌های خاصی معرفی می‌شدند مانند بازار مسگرها، بازار شمشیرگرها، بازار بزازان، بازار کلاهدوزها، بازار سراج‌ها، بازار بلورها، بازر خیاط‌ها و غیره. بازاری به نام سرای مشیر در نزدیکی و چسبیده به بازار وکیل شیراز وجود دارد که به علت نزدیکی بسیار زیاد این دو بازار به هم به اشتباه تصور می‌شود که یک بازار هستند. یکی از زیباترین و هیجان‌انگیزترین بازارهای سنتی ایران، سرای مشیر می‌باشد.

 


بازار وکیل در کنار مسجد و حمام وکیل در زمان کریمخان زند ساخته ‌شده است و از آن زمان، محل اصلی رفت‌ و آمد تاجران و خرید و فروش بوده است. طرح اصلی بازار وکیل از بازار قدیم شهر لار و بازارچه اصفهان اقتباس ‌شده است؛ به همین دلیل ویژگی‌های معماری صفویه را می‌توان در آن دید. این بازار در ارتفاع پایین‌تری از خیابان زند قرار دارد.

بازار وکیل چنان مستحکم ساخته‌ شده است که با وجود زلزله‌های مختلفی که در طی این سال‌ها رخ داده، کوچک‌ترین خرابی در آن پدید نیامده است. سقف راسته‌ها با ردیفی از طاق‌های گنبدی آجری ساخته ‌شده است. بلندی بیشتر راسته‌ها از کف به سقف بیش از ده متر است که چنین ارتفاعی کمتر در بازارهای قدیمی دیگر دیده می‌شود.
در این بازار نور از روزنه‌های موجود در طاق‌ها عبور می‌کند. روزنه‌ها از تابش شعاع مستقیم آفتاب و ریزش باران در داخل بازار جلوگیری می‌کند. پنجره‌های جاسازی‌ شده بر پایه بلند سقف و بر فراز حجره‌ها گذشته از نقش تهویه، روشنایی داخل بازار را فراهم می‌کند. ترکیب نور و حجم و دمای مناسب هوا در فضای داخلی بازار، آرامش و امنیت خاطر را برای بازدیدکنندگان در این بازار فراهم می‌آورد. با وجود این‌که تابستان در شیراز بسیار گرم است و در این بازار دستگاه تهویه مصنوعی نمی‌بینید، اما هنگامی‌که در هرم گرما وارد آن می‌شوید، انگار که پا به بهشت گذاشته‌اید.

بعضی از حجره‌های بازار وکیل دوطبقه هستند و طاق ضرب‌های بر فراز آن‌ها با نقش‌های زیبا تزیین ‌شده است.  از ویژگی‌های شاخص حجره‌ها در بازار وکیل، ارتفاع آن‌ها از سطح زمین است. سکوهای بلندی بازار را به حجره‌ها ارتباط می‌دهد. درواقع این سکوها نقش پیشخوان مغازه‌های مدرن را دارند و فاصله مناسبی را میان خریدار و فروشنده برای تعامل و گفتگو را ایجاد می‌کنند. همچنین این سکوها، حجره‌ها و اجناس موجود در آن‌ها را از گزند رطوبت در امان نگه می‌دارند.

وضعیت آب و هوا شیراز
بروزرسانی: پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۲

وضعیت آب و هوا شیراز:03n
۲.۵۶ km/h
پنجشنبه
ابرهای پراکنده
۱۵.۹۲
جزئیات هواشناسی شیراز

۱۰۱۵
سطح دریا:
غرب
جهت باد:
۲.۵۶ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۴۴
رطوبت هوا
۱۰۱۵
فشار هوا: