آبشار تیرکن یا هفت آبشار بابل

ارتفاع آبشار حدود ۹ مترمی باشد.. برای رسیدن به آبشار باید ایتدا به روستای تیرکن رفت که مسیر آسفالته داره و از آنجا تا مجموعه آبشارها در حدود ۲ ساعت پیاده روی در شیب ملایم است.این منطقه شامل ۷ آبشار کوچک است که به آبشارهای تیرکن شهرت دارند. برای رسیدن به آبشار باید ایتدا به روستای تیرکن رفت که مسیر آسفالته دارد و از آنجا تا مجموعه آبشارها در حدود ۲ ساعت پیاده روی در شیب ملایم است. آبشار اصلی که به آبشار تیرکن شهرت دارد حوضچه کوچکی ایجاد کرده است. مجموعه آبشار در مسیری به طول ۳ کیلومتر در دل جنگلهای درازکلا واقع شده است.
مرتع کالبکوشت به مساحت حدود ۲۰۰هزار متر مربع یکی از مراتع بسیار زیبای روستای تیرکن می باشد از جنوب به ونوشکتی و پلنگ کلی ،از شمال به کراتکتی و نسوم سره ،از غرب به خال بن و از شرق به پلنگ کلی محدود می شود.و راههای ارتباطی جنگلی به این مرتع از ۴ مسیر میسر است . گونه های درختی مناطق جنگلی مرتع کالبکوشت به ترتیب کمیت رویش عبارتند از:کهلو،ممرز،توسکا،کراد،ازگل،انجیلی،افرا، وولی،نمدار،ملج،شیردار،…که گونه های ملج نمدار و وولی به دلیل بیماری کرم درختخوار از بین رفته اند. از جمله عوامل بروز این کرم شیوع نوعی علف به نام “نخش علف”(علف بد) بوده است که با اشغال شمال ایران از سوی روس ها در دهه های  گذشته شیوع یافت و آنها از این علف وارداتی به عنوان قوت اسبان استفاده می کردند که بذر ان به سبب رشد سریع و سرطان گونه تقریبا تمام  جنگلهای مناطق شمال کشور را فرا گرفته است.

 

مسیر دستیابی به آبشار

مسیر دسترسی به آبشار به این صورت است که ایتدا به روستای تیرکن رفته که مسیری آسفالته دارد و از آنجا تا مجموعه آبشارها در حدود ۲ ساعت پیاده روی در شیب ملایم است. برای دسترسی به روستای تیرکن ابتدا به بابلکنار، سپس درازکلا، جاده سمت راست پادگان و سپس روستای تیرکن خواهد بود.

بهترین زمان سفر

با توجه به آب و هوای منطقه بهترین زمان سفر در فصل بهار و پاییز است. در فصل بهار، آبشارها پرآب شده و جلوه ی زیبایی دارند و در فصل پاییز پاییز درختان لباسی زرد و نارنجی و قرمز به تن می کنند و جلوه ای با شکوه می آفرینند. در فصل تابستان، هوا گرم و شرجی است ولی به خاطر تعطیلات گردشگران به سمت این منطقه می روند و در زمستان هوا بسیار سرد و برفی است. این منطقه با زیبایی های منحصربفردش شما را به سوی خود فرا می خواند تا ساعتی خوش برایتان رقم بزند.

وضعیت آب و هوا بابل
بروزرسانی: سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۳

وضعیت آب و هوا بابل:04d
۳.۵ km/h
سه شنبه
پوشیده از ابر
۱۳.۰۳
جزئیات هواشناسی بابل

۱۰۱۱
سطح دریا:
غرب، شمال غربی
جهت باد:
۳.۵ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۶۴
رطوبت هوا
۱۰۱۱
فشار هوا: