زیبایی های دریاچه اوان الموت قزوین

برای دستیابی به آن بعد از قزوین به سمت معلم کلایه حرکت می کنیم و ابتدا پیچ های تند و گردنه های سر راه رجائی دشت را طی می نمائیم تا به دوراهی می رسیم که سمت راست به منطقه الموت و معلم کلایه می رسد بعد از کمی طی مسیر باز جاده به دو راهی تقسیم می شود مستقیم به قلعه الموت و سمت چپ به دریاچه اوان در پای کوه خشتچال می رسد و اگر شب از اصفهان حرکت کرده باشید صبحانه کنار دریاچه از اهم امور است.

دریاچه اوان ۸۹اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

اگر از بالا به این دریاچه بنگریم متوجه پوشش گیاهی زیبایی می شویم که آن را محصور کرده و تا پای کوه هایی مرتفع ادامه می یابد. کوه ها نیز استوار ایستاده اند و از دریاچه و پوشش گیاهی اطرافش محافظت می کنند.

دریاچه زیبای اوان  در حلقه چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد واقع شده است. تلفظ درست نام دریاچه ovan است. به معنی محل گرد آمدن آب. البته در درون آب گیاهان غوطه ور زیادی وجود دارد ولی در بیرون آن نیز غیر از گونه های درختی دست كاشت مانند بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو، گیاهان علفی مانند گون، كنگر، شیرین بیان و گونه های مختلف دیگر هم در حوزه آبخیز اوان وجود دارند.

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه اوان از اردیبهشت ماه تا  مهرماه می باشد که البته دریاچه اوان در بقیه فصول سال نیز زیبایی های خاص خود را دارد.

 

دیدنی ها و تفریحات

  1. قایق سواری: در فصول معتدل و گرم می توانید با پرداخت هزینه، از قایق های پدالی در اطراف دریاچه استفاده نمایید.
  2. پیک نیک و گشت و گذار: وجود زمین مناسب جهت برپایی کمپ یکی دیگر از ویژگی های دریاچه اوان است که علاقه مندان به شب مانی در طبیعت را به سوی خود می کشاند.
  3. عکاسی: زلالی آب دریاچه، درختان و گیاهان حاشیه و مه غلیظ صبحگاهی در اطراف دریاچه  می تواند سوژه ی عکاسی شما باشد.
  4. کوهنوردی: با پیمودن و صعود به قلعه های اطراف دریاچه اوان می توانید به کوهنوردی بپردازید و از بالا قلعه منظره زیبای دریاچه اوان را مشاهده نمایید.
  5. اسکی: در زمستان سطح دریاچه یخ میزند و می تواند جای مناسبی برای اسکی روی یخ باشد.
  6. پرنده گان: با فرا رسیدن پاییز پرنده هایی مانند قو، غاز و مرغابی به دریاچه اوان کوچکشی می نمایید و صحنه ای بسیار تماشایی را بوجود می آورند که دیدن آن خالی از لطف نیست.


ممنوعیت شنا و ماهیگیری در دریاچه اوان وجود دارد.

اگر قصد شب مانی در کنار دریاچه را دارید حتما لباس گرم به همراه داشته باشید چون شب های کنار دریاچه حتی در تابستان نیز سرد میباشد، دریاچه اوان از شهر فاصله دارد پس بهتر است خوارکی و غذا به همراه داشته باشید.
چراغ قوه، آب و سایر اقلام لازم برای شب مانی را نیز فراموش نکنید.

وضعیت آب و هوا قزوین
بروزرسانی: چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۵

وضعیت آب و هوا قزوین:04n
۶.۰۹ km/h
چهارشنبه
پوشیده از ابر
۱۰.۱۹
جزئیات هواشناسی قزوین

۱۰۱۹
سطح دریا:
شمال شمال غربی
جهت باد:
۶.۰۹ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۷۱
رطوبت هوا
۱۰۱۹
فشار هوا: