معرفی آتشکده بهرام یزد⭐(تاریخچه+آدرس+ساعات بازدید)

آیا می دانید آتشکده بهرام یزد، آتشکده ای است که آتش آن ۱۵۰۰ سال است که خاموش نشده است؟ آیا از داستان پر فراز و نشیب و جالب پشت این آتش و ساخت آتشکده هم چیزی می دانید؟ اگر علاقه مند هستید در مورد این آتشکده و نحوه نگهداری آتش در آن اطلاعات بیشتری به دست آورید، در ادامه با ما همراه باشید و حتما برای اجاره بوم گردی یزد یک فکر اساسی کنید؛ در این راستا، گرداگرد می تواند کمکتان کند.

 

آتشکده بهرام یزد در چه زمانی تاسیس شده است

 


از تاریخچه آتشکده بهرام یزد چه می‌دانید؟


از قدیم الایام آتش نزد ایرانیان ارج و قرب زیادی داشته است. زرتشتیان از آتش به شکل ویژه ای نگهداری می کردند. تا کنون سه آتشکده در ایران ساخته شده و آتشکده بهرام در یزد، نزدیکی یکی از آنها واقع شده است. آتش این آتشکده از آتشکده فرزنبغ استان فارس گرفته شده است.
 در طول تاریخ، ماجراهای زیادی برای این آتش اتفاق افتاد. در قرن سوم هجری، و در پی هجوم دشمنان، زرتشتیان تصمیم گرفتند آتش را به آتشکده بزرگ شهر ببرند؛ اما با هجوم انجام شده، این آتشکده تخریب شد و زرتشتیان تصمیم گرفتند آتش را به غاری در کوه شگفت یزدان ببرند و در آنجا از آن محافظت کنند. آتش، به مدت سی سال در این غار حفظ شد. پس از سی سال، جای آتش امن نبود؛ بنابراین به روستایی زرتشت نشین در یزد منتقل شد و نزدیک دو قرن را در آنجا گذراند.
 در سال ۷۵۰ قمری در نزدیکی شهرستان اردکان استان یزد روستایی به نام ترک آباد ساخته شد و تعداد زیادی از زرتشتیان به آنجا نقل مکان کردند. آتش آتشکده بهرام در یزد نیز به آنجا برده شد و تقریبا سه قرن به آرامی در آن روستا سوخت. در پی پراکندگی زرتشتیان، آتش به شریف آباد منتقل شد، اما پس از مدتی، در سال ۱۱۸۹ قمری به یزد بازگشت. رهبران زرتشتی، آتش را که دیگر در کوی موبدان بود، حفظ کردند. در سال ۱۳۱۳ شمسی رضا شاه پهلوی دستور ساخت آتشکده بهرام یزد را داد تا آتش در جایی، در خور و شان آن حفظ شود و بسوزد. شخصی به نام «همابائی» به همراه برادران «امانت» این وظیفه را به عهده گرفتند و آتشکده یزد را ساختند. اگر دوست دارید با یادگارهای تاریخ در این شهر یزد آشنا شوید، برای اجاره اقامتگاه در یزد، اقدام کنید.

 

 

تاریخچه آتشکده بهرام یزد

 


از نحوه نگهداری آتش و آداب آن در آتشکده بهرام یزد بدانید؟


خوب است بدانید، به موبدی که از آتش نگداری می کند، هیربد گفته می شود. هیربدها آتش را در ظرفی برنزی قرار داده اند؛ این ظرف در یک اتاقک مخصوص نگهداری می شود. در ابتدا، آتشکده برای عموم مردم در دسترس نبود؛ زیرا زرتشتیان معتقد بودند آنجا مکانی مقدس است. بعدها، به دلیل درخواست زیاد بازدیدکنندگان و مسافران تصمیم بر آن شد تا این اتاقک ساخته شود و مردم فقط از پشت این شیشه ها به آتش مقدس نگاه بیندازند. 
هیربدها، چوب های درختانی نظیر بادام و زردآلو را برای روشن نگه داشتن آتش می آورند تا آتش بسوزد. آتش آتشکده بهرام یزد، نزدیک به ۱۵۰۰ سال است که روشن است و این روشنایی مدیون موبدانی است که به خوبی از آن نگه داری می کنند. موبدان در کنار این آتش به نیایش خوانی می پردازند؛ این نیایش ها از کتاب اوستا و گات های آن است. چنانچه می خواهید از این فضای متفاوت دیدن کنید، سعی کنید قبل از بستن چمدان هایتان، برای رزرو بومگردی در شهر یزد اقدام نمایید.


رفتن به آتشکده آدابی دارد که خوب است با آن آشنا شویم: 
•    عدد ۸ برای زرتشتیان عددی مقدس به حساب می آید بنابراین، در ساخت آتشکده نیز از آن استفاده شده است. شما باید از ۸ پله بالا بروید تا به اتاقک آتشکده برسید.
•    برای ورود به آتشکده بهرام یزد سعی کنید پاکیزه باشید و حتی الامکان کفش های خود را درآورید.
•    آتش درون مجمر را فقط باید از بیرون اتاقک و از پشت شیشه ها تماشا کنید. زرتشتیان معتقدند آتش مقدس نباید با نفس آدمیان آلوده شود. خود هیربدها نیز با استفاده از ماسک مخصوص به اتاقک آتش وارد می شوند. بنابراین لطفا از محل تعیین شده فراتر نروید و از پشت همان شیشه به آتش نگاه کنید. 
•    این آتشکده، نمادی از همدلی و همنشینی ادیان مختلف در یزد است؛ بنابراین حتما حواستان باشد که احترام به عقاید را از یاد نبرید. با اجاره اقامتگاه بومگردی در شهر یزد فرصت تماشای این آتشکده تاریخی و جذاب را برای خود فراهم کنید.

 

عکس آتشکده بهرام یزد

 


آیا مسیر سر راست آتشکده بهرام یزد و ساعات بازدید آن را می دانید؟


به شهر یزد که رسیدید، مسیر آتشکده سرراست خواهد بود. ابتدا از سمت بلوار جمهوری اسلامی به سمت بلوار پاک نژاد بروید. بعد از آن از دور میدان می پیچید و به سمت بلوار منتظر قائمی می روید. از آنجا به سمت بلوار آیت الله کاشانی می پیچید و بعد از کمی رانندگی نمای ساختمان آتشکده بهرام یزد را می بینید. البته، این مسیر سرراست به درد کسانی می خورد که از قبل برای رزرو بومگردی در یزد اقدامی انجام داده اند.
اگر می‌خواهید از آتشکده بهرام در یزد دیدن کنید در این ساعات به آنجا بروید! 
آتشکده بهرام یزد از ساعت هشت صبح تا نه شب تمام وقت باز است و شما می توانید در این بازه زمانی، هر موقع که دوست داشتید به بازدید از آتشکده بروید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این آتشکده، با شماره اطلاعات گردشگران، ۰۳۵۳۶۲۸۸۳۸۶ تماس بگیرید. این شماره، در ساعات کاری در دسترس گردشگران و مسافران قرار دارد.
معمولا پنج شنبه ها، بین ساعات ۱۰ تا ۱۲، این آتشکده شلوغ تر از دیگر روزها است؛ پس حواستان به این مورد هم باشد. این آتشکده در تمام روزهای هفته به جز روزهای تعطیل باز است و همه می توانند از آن بازدید کنند.

 

آدرس آتشکده بهرام یزد

 


برای اقامت در یزد باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟


از آنجایی که دوست داریم در سفر به شهر یزد، به شما خوش بگذرد، یک پیشنهاد ویژه برایتان داریم و آن هم، گرداگرد است. گرداگرد، به کمک شما آمده است تا بتوانید در بهترین و مناسب ترین فصل برای رزرو اقامتگاه در شهر یزد اقدام کنید. 
هر موقع خواستید به شهر یزد سفر کنید، بهترین زمان را برگزینید. بهترین زمان برای سفر به یزد و دیدن آتشکده بهرام یزد در فصل زمستان تا اواسط اردیبهشت ماه فصل بهار است اما اگر نمی توانید در فصلی جز تابستان به آنجا بروید، اصلا نگران نباشید. شما می توانید از خدمات اقامتی گرداگرد استفاده کنید و بدون نگرانی از گرما و محل اقامت، سفری خوش و به یاد ماندنی به یزد داشته باشید.

چرا آتشکده یزد یکی از جاهای دیدنی یزد است؟ چرا در ساعات بازدید آتشکده بهرام یزد، مردم در آنجا جمع می شوند؟

وقتی به یزد می روید، سعی کنید در ساعات بازدید آتشکده بهرام یزد، هیچ برنامه ای برای خود در نظر نگیرید و حتما به این آتشکده بروید. وقایع متفاوت و جذابی که در این آتشکده اتفاق می افتد که برای اکثر گردشگران، جالب و جذاب به نظر می رسد. همانطوری که گفتیم، آتش در آتشکده بهرام یزد به مدت ۱۵۰۰ سال است که خاموش نشده و این در نوع خود اتفاق بسیار جالبی است. 

در تکمیل معرفی آتشکده بهرام یزد باید بگوییم که این آتش در سال ۵۵۲ خورشیدی، از عقدا به اردکان، در روستای ترک آباد رفت. این آتش حدود ۳۰۰ سال در این روستا ماند. در سال ۸۵۲ خورشیدی، آتشی که در آدرس آتشکده بهرام یزد وجود دارد، به یزد برده شد. آن جوری که تاریخچه آتشکده بهرام یزد می گوید، این آتش در محله خلف خان علی، و در خانه یکی از موبدان بزرگ آن زمان به نام تیر انداز آذرگشسب نگهداری شد و در نهایت نیز در سال ۱۳۱۳ به درون آتشکده ی فعلی انتقال پیدا کرد و از آن به بعد تا همین امروز، این آتش در این نقطه ی یزد در حال سوختن است.

آیا می دانستید در ساعات بازدید آتشکده بهرام یزد اجازه ورود به داخل آتشکده یزد از محوطه پشتی را ندارید؟

یکی از موضوعاتی مهمی که خوب است در مورد آتشکده بهرام یزد بدانید این است که افراد غیر زرتشتی نمی توانند وارد محوطه پشتی آن شوند. در معرفی آتشکده بهرام یزد باید بگوییم که این آتشکده دو ورودی به نام ورودی های شرقی و غربی دارد. ورودی شرقی برای گردشگران و کسانی که می خواهند با چشم خود این بنا را مشاهده کنند، در نظر گرفته شده است. 

ورودی غربی که در قسمت پشتی این مجموعه قرار گرفته، تنها مخصوص زرتشتیان است و زمان هایی که می خواهند مراسم و یا جشنی را برگزار کنند، با کلاه های سفید و یا روسری های سفید از این ورودی به آتشکده وارد می شوند.

مطابق آن چه در تاریخچه آتشکده بهرام یزد آمده است، زرتشتیان برای آنکه این مراسم خود را اجرا کنند می بایست کفش هایشان را درآورده و سپس به داخل آتشکده بروند. 

بعد از ورود به محل، هر کسی باید مطابق با وظیفه ای که برایش تعیین شده است، عمل کند. اگر به آدرس آتشکده بهرام یزد رفتید شاید شانس این را پیدا کنید که از این مراسم نیز دیدن کنید. جالب است که بدانید زرتشتی های حاضر در این مراسم وقتی می خواهند به آتش نزدیک شوند، یک نقاب پدام روی بینی و دهان خود قرار می دهند.

کلام آخر

در این مقاله، درباره تاریخچه و آداب رفتن به آتشکده اطلاعات مفیدی را بیان کردیم. علاوه بر آن، در مورد آدرس و ساعات شلوغی و پر رفت و آمد آتشکده نیز صحبت کردیم. توصیه می کنیم، برای آنکه روزهای سفر به یزد، همراه با خاطرات خوبی برای شما باشد، به کمک گرداگرد، یک اقامتگاه خوب برای خود دست و پا کنید.

 


 

وضعیت آب و هوا یزد
بروزرسانی: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۱

وضعیت آب و هوا یزد:02n
۳.۸۴ km/h
چهارشنبه
کمی ابری
۲۳.۰۱
جزئیات هواشناسی یزد

۱۰۱۱
سطح دریا:
جنوب جنوب شرقی
جهت باد:
۳.۸۴ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۳۱
رطوبت هوا
۱۰۱۱
فشار هوا: