روستای ییلاقی دیلمان گیلان

دیلمان کجاست؟

ديلمان شهری است در شهرستان سياهکل استان گيلان که در شمال ايران واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دريا ۲۲۰۰_۲۵۰۰می‌باشد. نام ديلمان ترکيبی است از سه قسمت: ديل و ام و ان. ديل به معنی جايی است که در آن دام نگه می‌دارند و ام پسوند نمايشگر ارتفاع و بلندی است و ان پسوند مکان. در نتيجه معنی اين ترکيب جای بلند نگه‌دارندگاه دام است و در حقيقت ديلمان سرزمين بلندی است که در آن دامداری می‌کنند. اين منطقه تا قرن پنجم هجری ديلم ناميده می‌شد و از قرن پنجم در متون، نام ديلمان ديده می‌شود و اگر پيش تر از اين نام استفاده شده بيانگر جمع اهل ديلم بوده است.

دیلمان طبیعت بسیار زیبایی دارد که آن را در همه‌ی  فصل‌ها دیدنی کرده است. گرچه اگر در فصل زمستان بخواهید سفر کنید باید منتظر سرمای نسبتا شدیدی باشید، با این حال اگر که در فصل بهار به این روستای خوش منظره سفر کنید می توانید دشت شقایق مشهور این روستا را هم ببینید، دشتی بسیار دیدنی که در ۶ کیلومتری دیلمان قرار دارد. یکی دیگر از دیدنی های تاریخی روستای دیلمان، کاروانسرای تی تی است که در ۱۵ کیلومتری جاده دیلمان به سیاهکل قرار دارد این کاروانسرا مانند بساری از کاروانسراهای دیگر ایران به عنوان یک محل اقامتی موقت و سر راهی برای افرادی بوده است که بین ۲ منطقه‌ی دیلمان و سیاهکل رفت و آمد می‌کرده‌اند. تی تی در زبان دیلمی به معنی شکوفه است و دلیل این نامگذاری این بوده است که این کاروانسرا را فردی به نام تی تی خانم از خاندان صفوی بنا نهاده است.

 

جاهای دیدنی سیاهکل دیلمان

آبشار لونک | افسون طبیعت گیلان
در گوشه ای از طبیعت سرسبز گیلان و در کنار جاده کوهستانی سیاهکل به دیلمان آبشاری زیبا وجود دارد که با نام آبشار لونک شناخته می شود. این آبشار متشکل از دو آبشار است که همچون فرزندان دو قلو در آغوش طبیعت قرار گرفته اند و پهنای آنها به ۲۰ متر می رسد. آب پس از سقوط از این آبشار ۶ متری به رودخانه شیم می ریزد و در آن جریان می یابد.
زیبایی لونک به حدی است که عروس و دامادها در روز پیوندشان برای آمدن به کنار آبشار برنامه ریزی می کنند تا تصاویر خاصی را ثبت نمایند.
به هنگام بهار و پاییز میزان آب آبشار به حداکثر می رسد و در تابستان از میزان آب آن کاسته می شود. به هنگام افزایش آب، دو آبشار به هم می پیوندند و جاذبه ای شکوهمند را در طبیعت به وجود می آورند.

در این منطقه جنگلی، امکاناتی همچون منقل های بتونی برای کباب، سرویس بهداشتی و آب لوله کشی برای گردشگران مهیاست و به منظور دسترسی آسان، مسیر نیز به صورت پله پله می باشد.
در آن سوی جاده و در روبروی آبشار ایستگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی لونک قرار دارد و در کنار رودخانه نیز رستوران، سرویس بهداشتی و آلاچیق های متعلق به بخش خصوصی به چشم می خورد.

راش، ممرز، توسکا، خرمندی و انجیری از جمله درختان سربه فل کشیده ای هستند که در طبیعت اطراف آبشار خونمایی می کنند. در کنار آنها گیاهان دیگر نیز فرصت رشد پیدا کرده اند و در بهار با گل های رنگارنگ خود جلوه ی دیگری به طبیعت می دهند.

طبیعت در هر فصل جلوه ی خاص خودش را دارد اما اگر می خواهید پر آب ترین حالت آبشار لونک را ببینید در بهار و پاییز به آن سفر کنید.
بهار: آبشار به پرآب ترین حالت خود می رسد و رویش گل های رنگارنگ زیبایی منطقه را دوچندان می کند.
تابستان: میزان آب آبشار کاهش می یابد اما سرسبزی طبیعت اطراف آن به اوج خود می رسد.
پاییز: علاوه بر اینکه میزان آب آبشار باز هم زیاد می شود، رنگارنگی برگ های درختان فضای زیبایی را به وجود می آورد.
زمستان: پوشش برفی زمستان هم می تواند تصویر دیگری را از طبیعت پیش چشمان شما قرار دهد.

داماش و سوسن چلچراغ
اگر دیدن منظره دشتی از گل ها همیشه آرزوی شما بوده، در ماه خرداد از دیلمان حدود یک ساعت به سمت جنوب بروید تا به روستای داماش برسید در این روستا دشتی از سوسن چلچراغ در انتظار شماست تا ساعتی به تماشای گل هایش بنشینید و لحظاتی بینظیر را تجربه کنید.
روستاي داماش ييلاق مردم جيرنده فاراب بود که امروزه به سکونت‏گاه دائمي تبديل شده است. آب معدني چشمه داماش و گل سوسن چلچراغ، دو عامل مهم اشتهار اين روستاست. فصل رويش و شکوفايي گل زيباي سوسن چلچراغ در اواخر بهار و اوايل تابستان است.
شاید ما داماش را با آب معدنی اش و یا با تیم فوتبالش بشناسیم اما داماش تنها رویشگاه گل سوسن چلچراغ در دنیا می باشد که در یک خزانه ای به وسعت دو هکتار بصورت محافظت شده می روید و این گل در سال ۱۳۵۴ بعنوان اثر ملی ثبت شده است هرچند که این گل در لنکران جمهورری آذربایجان نیز می روید اما وسعت آن به این شکل نیست.
این گل اولین بار توسط یک محقق فرانسوی بنام لیدربوری شناسائی شده و به همین دلیل بنام لیلیوم لیدربوری هم نامگذاری گردیده است .

کاروانسرای (تی تی)
این بنا از آثار به جا مانده از دوره صفویان است و در شهرستان سیاهکل و مسیر جنگلی راه کاروانی دیلمان به
لاهیجان بر سر دو راهی رودخانه بابا کوه و میثم رود قرار گرفته است جایی درست در ١٠ کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان بر پایه ای تپه ای سر سبز که در گذشته راه اصلی کاروانها از لاهیجان به دیلمان و طالقان بوده .
تاریخچه آن بر میگردد به زمانی که تی تی خانم عمه یکی از شاهان صفویکه تصمیم میگیرد کاروانسرایی به نام خود بنا کند .
کاروانسرا از جنس سنگ رودخانه ای آجر و ملات گچ و ساروج ساخته شده است .
این بنا دارای یک حیاط مرکزی و ورودی هشتی و دو ایوان در اطراف هشتی است ورودی بنا در ضلع شمالی است و در وسط آن حوض کوچکی نیز قرار دارد و در چهار کنج بنا اتاق های مربعی شکل چهار ده متری ساخته شده است .

قلعه گرماور
در روستای گرماور قلعه‌ای با همان نام وجود دارد که به دوران پیش از اسلام مربوط می‌شود. قلعه مذکور در ۶۰ کیلومتری سیاهکل روی صخره‌ای بلند ساخته شده که ساختار کلی آن نشان از کاربردش به‌عنوان برج دیده‌بانی دارد.
در فاصله ی ۱ کیلومتری سمت شمالی این قلعه، روستاهای قیس آباد یا قیاس آباد، مربو، لر رود و شیه قرار دارند. روستای قدیم گرماور در شرق قلعه و در میان دره نسبتا تنگی واقع شده است. این روستا به علت زلزله سال ۱۳۶۹ شمسی ویران گشته است.
کوه گرماور از موقعیتی سوق الجیشی برخوردار بوده و محل مناسبی برای نظارت بر راه ها و دشت های اطراف می باشد( همرنگ، ۱۳۹۳، ۴۰۷). مسیر دسترسی به قلعه سنگلاخی و تقریبا مشکل و شیب منتهی به فراز قلعه بین ۵۰ تا ۶۰ درجه است.
از بنای اصلی قلعه فقط برج دیده بانی و مخازن ذخیره آب آن باقی مانده است. در قسمت غربی برج آثاری از پی ساختمانی ویران شده و مستور از خاک دیده می شود. در چند محل به علت حفاری حیوانات به بقایای خشت قرمز رنگ در زیر لایه های سطحی خاک برخورد شد که وجود بنایی در کنار برج را تایید می نماید. این قلعه از یک سمت که به دره منتهی می‌شود، غیر قابل نفوذ است و از سمت دیگر نیز دارای خندقی با ابعاد ۲ در ۱۳ متر است.

منطقه لاریخانی دیلمان
جنگل لاریخانی یکی از قسمت های پرطرفدار در سفر به دیلمان است. منطقه ای جنگلی که در انتهای آن، چشمه ای با آب خنک و گوارا وجود دارد. آب معدنی لاریخانی هر ساله پذیرایی گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور است؛ در دامنه‌های کوهپایه‌ای و کوهستانی سیاهکل چشمه سارهای زلال و پر آب روانند، چشمه لاریخانی در نقطه پایانی جنگل لاریخانی و در یال کوه منتهی به دیلمان قراردارد، آب گوارا و سردی دارد، چشمه اش به منبع آب منتقل شده و سرریزآن برای عموم است در کنار چشمه دشت کوچک وجود دارد که مردم در آن چادر می‌زنند.

کوه درفک
قله درفک بی‌شک از زیباترین کوهستان‌های ایران و از زیستگاه‌های گیاهی و حیوانی مهم کشور است. قله درفک بام استان گیلان و آتشفشان خاموشی است که بین دو شهرستان رودبار و سیاهکل بر بالای منطقه دیلمان، عمارلو و خرگام قرار دارد.
درفک، با توجه به مجموعه خصوصیات و ویژه گیهای خود می تواند برای هر طیفی از علاقمندان به کوهنوردی اعم از کوه پیمایان ، سنگنوردان ، غار نوردان و سایر بخشهای این ورزش دارای جذبه و کششهای لازم  باشد . بی شک این کوه هزار خاطره،  در میان جنگلها و یالهای بکرش و در دیواره های سترگش ناشناخته های بسیاری برای ما کوهنوردان دارد و در این میان جبهه های شمالی این کوه با توجه به مدل زمین ساختی خود که محصول حرکات لایه های فوقانی زمین و همچنین محل تاخت و تاز طوفانها و جریانهای هوایی شمالی در طی میلیونها است ، به نسبت سایر جبهه ها و مناطقش از جاذبه ها و ناشناخته های فراوانی برخوردار است. 

قلعه کوتی
قلعه کوتی، منطقه‌ای است باستانی که ازنظر تاریخی دارای اهمیت فراوانی است. ویرانه‌های گورستانی از عصرآهن و بقایای قلعه‌ای متعلق به دوره‌ی ساسانی از جاذبه‌های دیدنی آن هست. ترکیبی از بقایای باستانی هزاران ساله و طبیعت شگفت انگیز جذابیت بسزایی دارد. اگر برایتان سوال است که چرا به این منطقه کوتی می‌گویند، باید بدانید که لغت کوتی به معنای تپه بوده و اکثر روستاها و مکان‌های این محل هم برروی تپه‌ها قرارگرفته، برای همین به آن کوتی می‌گویند.

روستای اسپیلی دیلمان
اسپیلی از روستاهای بخش دیلمان شهرستان سیاهکل است. اسپیلی در ارتفاعی بالاتر از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و بسیار مطبوع می‌باشد. ترکیب کشتزار، جنگل و چمنزار چشم اندازهایی بسیار زیبا پدید آورده است.
اسپیلی از ۱۵۰ سال پیش مسکونی شده است. در آن زمان زمین‌های این روستا از سوی آقا میرصادق لاهیجانی وقف خانه‌سازی مردم شد و در پی آن مردم به این منطقه آمده و در مدت كوتاهی این روستا به خان‌نشین سیاهكل و دیلمان تبدیل شد. امروزه در این منطقه اقوام دیلمی زندگی می‌کنند. زبان دیلمی در این منطقه رایج است. زبان دیلمی یکی از گویش‌های زبان پهلوی یا بقول دكتر یارشاطر مادی می‌باشد مردم اسپیلی شیعه مذهب اند.
جاده اسپیلی به سیاهکل جاده‌ای سخت‌گذر می‌باشد به طوری که هم اکنون جهت انتقال مصالح ساختمانی دچار مشکل شده‌اند تا برسد به انتقال تجهیزات سنگین کارخانه سیمان. بسیاری از مردم دیلمان به علت تشابهات فرهنگی و نزدیک شدن به تهران موافق رفت و آمد از خورگام می‌باشند.

زمان سفر برای بازدید از  ییلاق دیلمان چه فصلی از سال است؟

سفر به ییلاقات معمولا از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا پایان تابستان ادامه می‌یابد. هر چند که ییلاق دیلمان دارای زیبایی کم نظیری در فصل پاییز است. اما گردشگران کمتری در فصل پاییز به این منطقه سفر می‌کنند.

از چه مسیری به دیدن این ییلاق برویم؟

برای رسیدن به جاده سیاهکل و  دیلمان باید جاده ۴۵ کیلومتری رشت به لاهیجان را طی کنید و ابتدا به این شهر زیبای گیلانی برسید. این مسیر تقریباً ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید. پس از لاهیجان هم باید وارد جاده جنوبی یا همان سیاهکل شوید که دارای جنگل انبوه است و در این جاده باید حدود ۱۵ کیلومتر رانندگی کنید. مسیر ۴۵ کیلومتری سیاهکل به دیلمان از میدان بسیج سیاهکل شروع می‌شود و به دلیل پر پیچ و خم بودن جاده، تقریباً یک ساعت و نیم تا دیلمان راه دارد.

فاصله تهران تا دیلمان
مسیر تهران به ییلاقات دیلمان مسافت ۲۵۸ کیلومتر است، فاصله زمانی هم تقریبا ۳ ساعت و ۴۸ دقیقه براساس سرعت میانگین ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می باشد.
فاصله رشت تا دیلمان
مسیر رشت به ییلاقات دیلمان مسافت ۸۵ کیلومتر است، فاصله زمانی هم تقریبا ۵۱ دقیقه براساس سرعت میانگین ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می باشد.

مسیر قزوین به ییلاقات دیلمان مسافت ۱۶۱ کیلومتر است، فاصله زمانی هم تقریبا ۲ ساعت و ۳۶ دقیقه براساس سرعت میانگین ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می باشد.

 

وضعیت آب و هوا سیاهکل
بروزرسانی: سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۱

وضعیت آب و هوا سیاهکل:10d
۲.۸ km/h
سه شنبه
بارش خفیف باران
۱۱.۳۹
جزئیات هواشناسی سیاهکل

۱۰۱۰
سطح دریا:
شمال غربی
جهت باد:
۲.۸ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۸۶
رطوبت هوا
۱۰۱۰
فشار هوا: