آبشار گنجنامه همدان

یکی از زیباترین جلوه های طبیعتِ همدان،آبشار گنجنامه است که در مجموعه گردشگری گنجنامه قرار گرفته است و در تمامی فصول سال،دل از طبیعت گردان و گردشگران می برد.این آبشار ۱۲ متری از دره زیبای عباس آباد و گنج نامه می گذرد و در کنار کتیبه های هخامنشی گنجنامه قرار دارد.این آبشار دارای آب دائمی است و در زمستانها نیز در جریان است.دبی متوسط آب این آبشار ۲۰۰ لیتر در ثانیه است که از دره زیبای عباس آباد و گنج نامه می‌گذرد.وجود قندیل‌های یخی در فصول سرد،زیبایی این آبشار را دوچندان و خیل عظیمی از یخ نوردان را به خود جذب می‌کند. آبشار گنج‌نامه همچنین در فصول گرم سال هم علاوه بر گردشگران،صخره نوردان در صخره‌های اطراف آن سنگنوردی می‌کنند.

 


الوند بلند بالا هزاران سال است که در نزدیکی مرزهای غربی کشورمان جاخوش کرده است. اگر سری به تاریخ بزنید می بینید که الوند از افسانه های باستان گرفته تا همین چند سال اخیر در تاریخ هم استوار و پابرجاست. همین که هگمتانه، که عنوان دار نخستین پایتخت ایرانی است،جایی در دامنه های الوند قد کشیده و یا اینکه راهی شاهی از زیرگوش الوند عبور کرده نام این کوه های بلند و زیبا را تا ابد در ذهنمان حک کرده است.از تاریخ که بگذریم اگر اهل طبیعت گردی باشید حتما چشمتان به جادوی طبیعت در دامان الوند هم افتاده است. الوند زیبا به داشتن دامنه های سرسبز و حیرت انگیز و چشمه های بسیار و قله های بلند معروف است. آبشارگنج نامه که در تقسیمات این روزه آدم ها جایی در نزدیکی شهر همدان قرارگرفته و از قضا محبوب قلب همدانی ها و توریست هایی است که خودشان را به گنج نامه می رسانند.
در بهار و در میان شکوفه هایی که نوید حیات دوباره را می دهند آبشار با آب شدن برف های الوند و بارش های لطیف بهاره آنقدر شکوهمند است که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.در تابستان هوای مطبوع دامنه الوند،سایه سار درختان و خنکای آب آبشار مرهمی بر گرمای تابستان است.پاییز اما با فرارسیدنش رنگ خزان را به دامنه های الوند پاشیده و آبشار را خواستنی تر می کند اما کم کم سرمای اطراف آبشار نفس گیر می شود.
اگر در زمستان خودتان را به آبشار گنج نامه برسانید قندیل های آویزان از صخره را خواهید دید که آبشار را به سان ملکه ای یخی آراسته اند. آبشار به تمامی یخ می بندد و سکوتی حیرت انگیز گنج نامه را فرا می گیرد.
 گنج نامه تفرج گاه محبوب همدانی ها و اغلب توریست هایی است که خودشان را به این شهر رسانده اند، اما آبشار گنج نامه تنها جادوی طبیعت در دامنه های الوند نیست بلکه کمی آن سوتر شگفتی های دیگری در انتظارتان است.
در دوره هخامنشیان آب این آبشار، بسیار مورد احترام و تقدس بوده است وبه همین دلیل کتیبه های گنجنامه را در این محل و نزدیک به آن روی کوه، حجاری کردند.

کتیبه های گنج نامه

اگر به دنبال وجه تسمیه آبشار گنج نامه هستید سر از یک صخره در انتهای دره زیبا و چشم نواز عباس آباد در کنار آبشار در می آورید. بر روی صخره ای بلند و یکدست دو کتیبه بزرگ با خط میخی قرار دارند که به کتیبه های گنج نامه شهره اند. به نظر می رسد مردم سال ها گمان می کردند که این کتیبه های میخی خبر از گنجی عظیم و پنهان می دهد و همین امر سبب شده تا آن ها را کتیبه های گنج نامه بنامند. نزدیکی آبشار به این کتیبه ها سبب شده تا آبشار نیز به همین نام شهره شود. اما در اوایل قرن بیستم باستان شناسان اروپایی کتیبه ها را رمزگشایی کرده و راز آن ها را برملا کردند. کتیبه های گنج نامه متعلق به دو پادشاه هخامنشی است که در جریان لشکرکشی هایشان از راه شاهی از این منطقه عبور کرده اند.
در این کتیبه ها که یکی متعلق به داریوش کبیر و دیگری متعلق به خشایارشاه است، پس از ستایش اهورامزدا و سپاس از نعمت ها به معرفی نسب پادشاه و البته بیان شکوه و جلال وی و سرزمین های تحت حکومتش پرداخته شده است. متن هر دو کتیبه یکسان است و فقط نام دو پادشاه و پدرانشان با یکدیگر متفاوت است. کتیبه بالاتر متعلق به داریوش کبیر و کتیبه پایین تر متعلق به خشایارشاه است. هخامنشیان برای آب قداست خاصی قائل بودند و همین امر سبب شده تا این کتیبه سنگی را در مجاورت آبشار و البته در مسیر استراتژیک شاهی حکاکی کنند. نکته جالب در مورد کتیبه ها این است که متن مزبور به سه زبان پارسی باستانی، عیلامی و بابلی حکاکی شده است تا هر آنکس که از این راه شاهی عبور می کند شکوه و عظمت پادشاهان هخامنشی را دریابد. کتیبه های گنج نامه یکی از آثار تاریخی باارزش شهر همدان است.
 در انتها بد نیست بدانید نام آبشار گنج‌نامه به عنوان بیست‌ویکمین اثر طبیعی ملی ایران، در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

دعای روی گنج نامه

(حدود ۵۰۰ سال ق – م) هر یک از کتیبه های به سه زبان، در سه ستون و ۲۰ سطر، بر روی صخره ای بزرگ حک شده اند، که در ستون دست چپ، متن فارسی باستان، ستون وسط؛ ایلامی یا شوشی و ستون دست راست کتیبه ها، به زبان بابلی یا اکدی و هر سه به خط میخی مادی یا هخامنشی می باشند.

اولین واژه ستونی که به فارسی باستانی حک شده، کلمه baga به معنی خداست. در تاریخ معاصر، ایران شناسان بسیاری در صدد ترجمه متون کتیبه های گنجنامه بوده اند، که "اوژن فلاندن" باستان شناس فرانسوی و"پاسکال کست" (۱۸۴۰ و ۱۸۴۱ میلادی ) دستیارش، از آن جمله اند. ولی عاقبت "سر هنری راولینسن" انگلیسی موفق شد، که رمز خط میخی پارسی باستان را کشف نماید و سرانجام این پندار مردم، که این کتیبه ها را راز مکتوب یک گنج پنهان تصور می کردند، با کشف رازهائی از تاریخ باستان این سرزمین تعبیر شد و اینک ترجمه سنگ نبشته داریوش هخامنشی«خدای بزرگ است.

اهورامزدا که این سرزمین را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد، یگانه شاه از میان شاهان بسیار و یگانه فرمانروا از میان فرمانروایان بسیار. من (هستم) داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورهای با ملت های بسیار، شاه این سرزمین بزرگ دور دست پهناور، پسر ویشتاسب هخامنشی»

متن هر دو کتیبه یکی است، فقط در کتیبه خشایار شاه به جای داریوش، خشایارشاه آمده و به جای ویشتاسب، داریوش و عبارت: hyah maoistah baganam به معنی:

که بزرگترین خدایان است، فقط در کتیبه خشایارشاه آمده است. این کتیبه ها از دیرباز تا کنون نامهای گوناگونی به خود گرفته اند. ابن فقیه همدانی، در سال ۲۹۰ هجری، در کتاب اخبار البلدان از آن به عنوان  تب نابر نام برده است و اسامی دیگر عبارتند از: سنگ نبشته ، نبشت خدایان، کتیبه های الوند ، جنگ نامه و  گنج نامه که دو نام آخر در سده های اخیر مصطح شده اند.

تله کابین گنج نامه

تله کابین گنج نامه در انتهای دره سرسبز عباس آباد در ۵ کیلومتری شهر همدان و در مجاورت کتیبه های تاریخی و آبشار زیبای گنج نامه واقع شده است. طول خط این تله کابین ۱۶۸۰ متر و اختلاف ارتفاع آن ۸۰۰ متر است. این تله کابین به سمت منطقه میدان میشان؛ یکی از ارتفاعات سرسبز کوه الوند امتداد دارد.آب و هوای مطبوع کوهستان، دره زیبای الوند و چشم انداز بی نظیر دشت میشان سبب شده است گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور و حتی جهان، به این منطقه مراجعه نمایند. این مجموعه عظیم تمامی امکانات یک گردشگر اعم از تفریحی، ورزشی، اقامتی و آموزشی را فراهم می نماید.

آدرس آبشار گنجنامه همدان: همدان ۵ کیلومتری جنوب غربی همدان انتهای دره عباس آباد
 ساعات بازدید آبشار گنجنامه همدان در بهار و تابستان از ساعت ۱۶ الی ۲۰ می باشد.

وضعیت آب و هوا همدان
بروزرسانی: سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۳۹

وضعیت آب و هوا همدان:10d
۳.۹۶ km/h
سه شنبه
بارش باران
۸.۶۹
جزئیات هواشناسی همدان

۱۰۰۹
سطح دریا:
جنوب جنوب غربی
جهت باد:
۳.۹۶ km
سرعت باد:
۴۱۴۶
میزان دید:
۹۲
رطوبت هوا
۱۰۰۹
فشار هوا: