دریاچه میانشه یا دریاچه چورت ساری

دریاچهٔ چورت یا دریاچهٔ میانشه (خواهرخواندهٔ دریای خزر) در فاصلهٔ ۱۰ کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران ایران قرار دارد. این دریاچه، در ۳۵۰ کیلومتری تهران در جنگل‌های بکر روستای چورت در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب این شهر است. وسعت این دریاچه حدود ۲٫۵ هکتار است. این دریاچه به دلیل نزدیکی به روستای چورت، دریاچه چورت هم نامیده می‌شود.

دریاچه چورت در ارتفاع ۱۰۳۴ متری از سطح دریا قرار گرفته‌است. چورت در فاصلهٔ ۸۰ کیلومتری از چشمه‌های باداب سورت، ۵۰ کیلومتری سد سلیمان تنگه و ۱۲۰ کیلومتری دریاچهٔ عباس‌آباد قرار گرفته‌است.

 

این دریاچه در سال ۱۳۱۸ خورشیدی بر اثر زمین‌لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه‌ای که در کنار دریاچه قرار دارد، به وجود آمده‌است. هنگام کاهش آب، پدیدار شدن باقی‌مانده درخت‌هایی که در محل پیدایش دریاچه بوده‌اند منظرهٔ ویژه‌ای را ایجاد می‌کند. این دریاچه در شکاف دره‌ای با شیب زیاد قرار گرفته و دور تا دور دریاچه را پوشش‌های جنگلی بکر و درختان قدیمی دربر گرفته‌است. شکل هندسی دریاچه به شکل بیضی کشیده بوده و ژرفای آن با توجه به میزان بارش‌های فصلی متغیر است. ماهی‌های موجود در دریاچه توسط افراد محلی به دریاچه انداخته شده‌است.

این دریاچه نیز مانند حوضچه‌سار پله‌ای باداب سورت در بخش چهاردانگه قرار دارد.

بهشت دریاچه ای به نام چورت در مازندران

دریاچه چورت ساری را باید یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان مازندران نامید. دریاچه چورت مازندران که البته نام اصلی آن دریاچه میانشه است به لحاظ جغرافیایی و بافتی، یکی ازمنحصربه‌فردترین مناطق شمالی کشور به شمار می‌رود. این دریاچه بر اثر زلزله و مسدود شدن مسیر عبور آب چشمه‌ای در کنار آن به وجود آمده است و فضایی زیبا و رویایی دارد. اگر دوست دارید بدانید دریاچه چورت کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد با گرداگردبه دریاچه چورت همراه باشید.

دریاچه چورت کجاست؟

چورت دریاچه‌ای به وسعت ۵٫۲ هکتار در استان مازندران است که در ۷۱ کیلومتری ساری و ۳۰۹ کیلومتری تهران قرار دارد. نام اصلی دریاچه «میانشه» است ولی به دلیل قرار گرفتن در مجاورت روستای چورت که ۱۰ کیلومتر با آن فاصله دارد، چورت خوانده می‌شود.

سال ۱۳۱۸ در پی زلزله‌ای، مسیر عبور آب چشمه‌ای در این منطقه مسدود شد. همین حادثه باعث شد تا دریاچه چورت با عمق کم پدید بیاید. به دلیل اقلیم خاص این منطقه، در مجاورت دریاچه اکوسیستم بسیار زیبایی به وجود آمده است که حالا به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران تبدیل شده.

ویژگی‌های دریاچه میانشه (چورت)

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دریاچه چورت، زیبایی بی‌حدو‌حصر این منطقه است. دریاچه درست در میان انبوهی از درختان سر به فلک کشیده قرار گرفته و این مکان را به جایی منحصربه‌فرد تبدیل کرده است.

وجود گونه‌های مختلفی از آبزیان در این دریاچه، شکل متفاوتی به آن بخشیده. البته شکل عزیمت ماهی‌ها به این دریاچه‌ی کوچک هم خود از ویژگی‌های این منطقه به شمار می‌رود. گفته می‌شود برخی از گونه‌های ماهی‌ها توسط مردم روستای چورت به این دریاچه آورده شده‌اند و تخم برخی گونه‌های دیگر توسط پرندگان به این دریاچه منتقل شده. در هر حال این آبزیان سال‌ها تکثیر یافته‌اند تا اکنون این دریاچه را به مکانی آرام و منحصربه‌فرد برای ماهیگیری تبدیل کنند.

این دریاچه بیضی‌شکل است و عمق آب آن هرسال با توجه به میزان بارش‌ باران تغییر می‌کند.

هوای مه‌آلود، صدای پرندگان و درختان غرق در آب، تصویری فوق‌العاده از طبیعتی بکر را پیش چشمانتان می‌گذارد. این منطقه جایی بکر برای عکاسی و لذت بردن از طبیعت به همراه آرامشی بی‌نظیر برای رهایی از سروصدا و شلوغی زندگی شهری است.

دسترسی به دریاچه چورت

اگر می‌خواهید از ساری به دریاچه برسید باید از طریق جاده‌ی سمنان به سمت کیاسر بروید. بعد از پلیس راه ساری وارد جنگل‌های ساکت و آرام سالاردره خواهید شد. تقریبا ۲۰ دقیقه بعد از ساری به دوراهی کیاسر-سلیمان‌تنگه می‌رسید. از آنجا تا کیاسر یک ساعت راه است که مسیری کوهستانی و پیچ در پیچ دارد و خود از جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌رود. پیش از رسیدن به کیاسر به جاده‌ی قادیکلا می‌رسید که مسیر روستای چورت از آن منشعب می‌شود. از روستا تا دریاچه هم مسیری ۲۰ دقیقه‌ای را باید طی کنید.

جاذبه‌های دریاچه چورت

علاوه بر زیبایی‌های بصری، شرایط آب‌وهوایی خاص این منطقه باعث شده تا درختانی مثل گردو و ازگیل در اطراف دریاچه چورت رشد کنند. در فصل پاییز این درختان پر از میوه‌های گردو و ازگیل هستند. از سوی دیگر آرامش و سکوت این دریاچه که با بوی آویشن و پونه ترکیب شده، فضایی دل‌‌انگیز پدید آورده تا زندگی شهری را برای ساعاتی فراموش کنید.

چورت یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران به شمار می‌رود. در دل جنگلی با درختان سر به فلک کشیده، دریاچه‌‌ای رویایی به وجود آمده و در هر فصلی با چهره‌ی خاصی از این منظره روبه‌رو می‌شوید. زمانی که آب دریاچه کم است، درخت‌های کوچک کف دریاچه از آب بیرون می‌زنند و تصویری زیبا از این درختچه‌های کوچک دیده می‌شود. در پاییز تصویری رنگی از دریاچه با رنگ‌های زرد و قرمز و نارنجی می‌بینید که علی‌رغم سردی هوا، تجربه‌ای دل‌انگیز برایتان رقم می‌زند.

بسیاری از افراد این منطقه را برای ماهیگیری به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند. امکان چادر زدن کنار دریاچه وجود دارد؛ بنابراین می‌توانید کنار دریاچه اتراق کنید و در آرامش از ماهیگیری لذت ببرید.

امکان قایق‌سواری هم در این دریاچه وجود دارد. اما از آنجا که قایقی برای اجاره کردن نیست مسافران اغلب قایق بادی همراه خود می‌آورند.

بهترین فصل سفر به دریاچه چورت
به دلیل کوهستانی بودن و مسیر پیچ در پیچ، بهترین زمان سفر به این منطقه، فصل بهار و تابستان است. البته در پاییز هم دریاچه به دلیل ریزش برگ‌ها و پوشیده شدن با برگ‌های زرد، قرمز و نارنجی، بسیار تماشایی و دل‌انگیز است. در فصل زمستان هم با وجود سردی هوا با منظره‌ای بسیار زیبا و تماشایی روبرو خواهید شد و تحمل سرما، ارزش دیدن زیبایی‌های منطقه را دارد.

مناطق دیدنی اطراف دریاچه چورت
دریاچه چورت به لحاظ جغرافیایی با چشمه‌های پلکانی باداب سورت در یک منطقه (بخش چاردانگه شهرستان ساری) قرار گرفته است.

سالاردره هم که خود شامل جنگل‌های بسیار زیبایی است و مسیر رسیدن به دریاچه چورت از سالاردره می‌گذرد. از دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان به سد سلیمان‌تنگه اشاره کرد که بسیار زیباست. همچنین آب بندان الندان (پله)، منطقه‌ای در دل جنگل است که امکان قایق‌سواری در آن برای مسافران وجود دارد.

نزدیک‌ترین راه رسیدن به  آب‌بندان از روستای ازنی است و مسیر سه راه الندان هم به آب‌بندان الندان ختم می‌شود. اوایل بهار در این منطقه می‌توان گل‌های بنفشه، پیازچه وحشی و انواع سبزی‌های معطر و دارویی را پیدا کرد.

نکاتی که پیش از سفر به دریاچه چورت باید بدانید...

امکان چادر زدن در اطراف دریاچه طی فصل‌های بهار و تابستان وجود دارد، اما در پاییز و زمستان می‌توان در روستای چورت خانه کرایه کرد. اگر هم دوست ندارید در خانه‌های روستایی اتراق کنید، می‌توانید با طی کردن فاصله‌ی دو ساعته تا ساری در شهر بمانید.

اگر قصد چادر زدن در کنار دریاچه را دارید، حتما چادر سفری و وسایل گرمایشی مانند پتو به همراه داشته باشید. اگر شب را هم در جنگل می‌مانید کیسه‌ی خواب، چادر و لباس گرم همراه داشته باشید. شب‌های این منطقه در هر فصلی سرد است.

در کنار دریاچه چورت می‌توانید ماهیگیری کنید، اما شنا کردن در این دریاچه ممکن نیست. به دلیل وجود تنه‌ی درختان و مشخص نبودن عمق دریاچه امکان غرق شدن وجود دارد.

 

لطفا به وقت طبیعت‌گردی، حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  1. حتما کیسه‌‌های زباله‌ بزرگ به همراه داشته باشید و به معنی واقعی، نه چیزی از طبیعت بردارید و نه چیزی در آن برجای بگذارید. اگر همه‌ی مردم بخواهند چنین کاری بکنند از طبیعت چیزی باقی نمی‌ماند. (همان‌طور که خیلی مکان‌ها تا الان تخریب شده‌اند.)
  2. زباله‌هایی مثل پوست میوه، پوست تخمه و زباله‌های تجزیه‌پذیر دیگر، همچنان زباله هستند و نباید در طبیعت جا گذاشته شوند. تصور کنید تعداد زیادی گردشگر زباله‌های ارگانیک خود را در طبیعت رها کنند. طبیعت در کوتاه مدت ظرفیت بازیافت این همه زباله‌ی ارگانیک را ندارد.
  3. به هنگام پیمایش در طبیعت یا کمپینگ، در صورت امکان حتما کیسه‌های پلاستیکی بزرگ همراه داشته باشید و سعی کنید در مسیری که می‌روید زباله‌ها را از روی زمین جمع‌آوری کنید. اگر همه این کار را بکنند، به شکل چشمگیری شاهد کم شدن زباله‌ها در طبیعت خواهیم بود.
  4. لطفا در طبیعت سکوت را رعایت کنید و آرامش مکان طبیعی را با بلند کردن صدای موسیقی و برگزاری جشن و میهمانی به هم نزنید. این احترام به اکوسیستم و البته گردشگران دیگری است که برای لذت بردن از سکوت به طبیعت سفر کرده‌اند.
  5. لطفا در گروه‌های خیلی بزرگ سفر نکنید. برای رفتن به طبیعت یک گروه دوستی در دو یا سه ماشین کافیست، ورود یکباره‌ی جمعیت بزرگ به مکان طبیعی سرعت تخریب را بیشتر می‌کند.
  6. لطفا به هنگام کمپ زدن و اطراق شبانه در طبیعت، آرامش محل را با نورهای قوی و موسیقی بلند برهم نزنید. روشنایی کمپ و سر و صدا را حداقل نگه دارید و به طبیعت و به دیگر گردشگران احترام بگذارید.
  7. لطفا تا جایی که ممکن است در طبیعت آتش روشن نکنید. اگر این کار را کردید، کنترل شده، کوچک و با مصرف حداقل مقدار هیزم باشد. حتما به هنگام ترک کردن کمپ، با آب کافی از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنید.
  8. لطفا هرجا مرتع سرسبز و زیبایی دیدید با ماشین از وسط آن رد نشوید. اساسا لازم نیست همیشه چشم‌اندازهای زیبا را پیاده یا با ماشین فتح کنیم! خیلی اوقات از دور تماشا کردن و عکس گرفتن لذت بیشتری دارد.
  9. لطفا به خصوص وقتی جاده شلوغ است، درست رانندگی کنید. لازم نیست همیشه تخت گاز برانیم، لازم نیست دائما در تلاش برای سبقت گرفتن از ماشین جلویی باشیم و لازم نیست هرسال اثبات کنیم که بعد از رانندگان تانزانیا، لیبی، مالاوی و جمهوری دموکراتیک کنگو، بدترین رانندگان جهان هستیم! (اصلاح این یکی که دیگر دست خودمان است…)
وضعیت آب و هوا ساری
بروزرسانی: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۲

وضعیت آب و هوا ساری:01n
۲.۱۹ km/h
چهارشنبه
آسمان صاف
۱۲.۷۹
جزئیات هواشناسی ساری

۱۰۰۶
سطح دریا:
جنوب شرقی
جهت باد:
۲.۱۹ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۷۶
رطوبت هوا
۱۰۰۶
فشار هوا: