سد زمزم؛ بهشت صد و بیست هکتاری مازندران

پیشنهاد می‌کنم همه امکاناتی که از یک مرکز تفریحی در دل طبیعت می‌خواهید را یادداشت کنید. حالا دنبال جایی باشید که بتواند همه آن‌ها را یک‌جا در اختیار شما قرار دهد. به‌جرات می‌توانم بگویم سد زمزم یا سد برنجستانک در فهرست پیش‌رویتان خواهد بود. سد زمزم از جاهای دیدنی مازندران است. این سد کنار زیبایی‌های طبیعی خود امکانات رفاهی بسیار زیادی در اختیارتان قرار می‌دهد. بنابراین می‌توانید لحظاتی بسیار خاطره‌انگیز را کنار آن ثبت کنید. اگر دنبال جایی بکر با مناظر خاص هستید، مطلب من در گرداگرد درباره سد زمزم را بخوانید.

سد زمزم یا سد برنجستانک

سد ‌زمزم یا سد ‌برنجستانک دریاچه‌ای بسیار جذاب با منظره‌ای رویایی است. این دریاچه وسط جنگل‌های وسیع و زیبایی در دل مازندران قرار گرفته است. این منطقه برای طبیعت گردی یا گردشگری در مازندران جای ایده‌آلی محسوب می‌شود. مرکز تفریحی سد زمزم در حدود ۱۲۰ هکتار وسعت دارد. زمین سد برنجستانک شامل ۸۰ هکتار دریاچه و ۴۰ هکتار جنگل است.‌ سد زمزم، محیطی بسیار آرام و دل‌انگیز دارد که همه امکانات رفاهی موردنیازتان را در خود جای داده است. بنابراین می‌تواند تفرجگاهی ناب برای خلوت شما و دوری از هیاهو شهری باشد. با چند روز یا حتی چند ساعت استراحت می‌توانید خستگی روزها را کنار این طبیعت بکر دور بریزید.‌ مزیت سد برنجستانک این است که توریست‌ها می‌توانند بدون صرف هزینه‌های گزاف با امکانات رفاهی مناسب از این‌ طبیعت زیبا لذت ببرند.

از جنگل سرسبز تا مراتع آزاد کنار سد

بد نیست بدانید جنگل برنجستانک کنار سد زمزم قرار گرفته است. این جنگل مانند دیگر جنگل‌های مازندران طبیعتی فوق‌العاده زیبا و سر‌سبز دارد. دریاچه و جنگل کنار هم ترکیبی بسیار دلربا ایجاد کرده‌اند. آب‌وهوای کم‌نظیر این منطقه می‌تواند جانی تازه به ریه‌هایتان هدیه بدهد. خبر خوب برای افرادی که چندان رابطه خوبی با حیوانات ندارند هم این است که از حیوان‌های مختلف در این جنگل خبری نیست. شما در این‌جا با زمینی صاف و هموار مواجه هستید که برای پیک‌نیک یا دورهمی ایده‌آل است.البته علاوه‌بر مراتع سرسبز حاشیه جنگل، کنار سد و دریاچه هم فضای آزاد برای نشستن، بازی یا ورزش‌هایی مانند فوتبال، والیبال، بدمینتون، دوچرخه‌سواری و… وجود دارد. همچنین در بخشی از این مجموعه تفریحی آلاچیق‌های متعددی برای راحتی مسافران قرار داده شده است. از دیگر مزیت‌های این فضای دلنشین، وسایل تفریحی مختلف برای کودکان است. به‌این‌ترتیب خانواده‌ها می‌توانند با خیالی آسوده کودکان را به آغوش طبیعت بسپارند.

 

ماهیگیری و شنا در دریاچه و سد زمزم

بله! شما می‌توانید در این دریاچه ماهیگیری و لذت تفریح خود را دو‌چندان کنید. بسیاری از افراد که عاشق ماهیگیری هستند، برای ماهیگیری به این دریاچه می‌روند. درصورتی‌که شما هم عاشق ماهیگیری هستید، هنگام عزیمت به این تفرجگاه وسایل و تجهیزات ماهیگیری را با خود ببرید.

همچنین می‌توانید در آب زلال این دریاچه آبتنی کنید. باتوجه به خلوتی این منطقه، نیازی نیست نگران هرج‌ومرج و شلوغی دریاچه باشید. البته توجه داشته باشید دریاچه در بعضی مناطق بسیار عمیق است و باید احتیاط کنید.

سد زمزم، مکانی چهار فصل برای دوستداران طبیعت

فارغ از ماه و فصل این مجموعه تفریحی می‌تواند جایی زیبا برای همه ایام سال باشد. چراکه در هر فصل زیبایی‌های جنگل و دریاچه به شکل دیگری خود را نشان می‌دهند. به‌علاوه اینکه مسیر دسترسی به سد زمزم بسیار جذاب و زیبا است. این جاده که در برنجستانک قرار دارد با وجود مه، هوای فوق العاده و طبیعت سرسبز یکی از زیباترین جاده‌هایی خواهد بود که در طول عمر به آن پا گذاشته‌اید.

همچنین باتوجه به اینکه بعضی افراد در مکان‌های خلوت و دورافتاده احساس امنیت ندارند؛ وجود روستا  نزدیک سد می‌تواند باعث رفاه و احساس امنیت بیشتر شما باشد. این منطقه در نیمه اول سال طبیعت بکر، سرسبز  و کم‌نظیری دارد. بنابراین می‌توانید از شکوه سبز آن لذت ببرید. البته درصورتی‌که تصور می‌کنید حضور در این مجموعه تفریحی در ماه‌های سرد سال چندان جذابیتی ندارد، سخت در اشتباه هستید. هوای مه‌آلود، سرمای مرموز و درختان سرمازده زمستان هم زیبایی خاص خود را دارند که منظره‌ای چشم‌نواز پیش‌رویتان ایجاد خواهد کرد.

جاذبه طبیعی برای عکاسی

همانطور که گفتم این سد در همه فصول سال زیبا و تماشایی است. این حجم از زیبایی طبیعت و همینطور رود‌خانه‌ خروشان پنهان در دل آن، می‌تواند علاقه‌مندان به عکاسی را به سد برنجستانک سوق دهد. بدون‌شک طبیعت این منطقه شما را چنان به وجود خواهد آورد که بدون مهارت در عکاسی هم می‌توانید تصاویری زیبا از آن به ثبت برسانید.

تجربه و آموزش اسب‌ سواری

در بخش دیگری از سد زمزم یک باشگاه سوارکاری ساخته شده است. شما می‌توانید اسب‌هایی با نژادهای مختلف را در این مکان پیدا کنید. به‌لطف وجود این باشگاه سوارکاری شما می‌توانید زیبایی حرکت اسب‌ها را تماشا کنید و از آن لذت ببرید. البته تماشای اسب‌ها تنها تفریح این منطقه نخواهد بود. امکان تجربه اسب‌سواری و حتی آموزش سوارکاری هم در این باشگاه فراهم شده است. بنابراین شما می‌توانید اسب‌سواری را به‌صورت تفریحی یا آموزشی تجربه کنید. آموزش سوارکاری در این منطقه از مبتدی تا حرفه‌ای انجام می‌شود.

پاک و تمیز مانند آسمان مازندران

گرچه اغلب مناطق شمال توسط گروهی از مسافران و گردشگران آسیب دیده است؛ اما سد زمزم به پاکی آسمان مازندران و دور از هرگونه زباله است. همین موضوع جذابیت دیگر این طبیعت بکر و جذاب به‌شمار می‌آید. علاوه‌براین دریاچه هم آبی پاک و زلال دارد که هنوز به دست انسان‌ها آلوده نشده است. همه این‌ها دست‌دردست هم داده و طبیعتی کمیاب را در منطقه فراهم کرده‌اند. البته امیدوارم با گذرزمان و افزایش تعداد گردشگران این نظافت و تمیزی همچنان پابرجا باشد.

قایق و کشتی در دریاچه

یکی دیگر از امکانات تفریحی این منطقه قایق‌سواری است. کنار دریاچه سد زمزم امکانی فراهم شده تا گردشگران و مسافران بتوانند با اجاره قایق به آغوش پاک و زلال آب دریاچه بروند. هریک از قایق‌ها ظرفیت چهار نفر را دارد و برای حرکت آن باید رکاب بزنید. البته کنار آن کشتی چوبی زیبایی هم وجود دارد که بسیاری از بازدیدکنندگان در نگاه اول تصور می‌کنند حالت نمادین و دکور است. درحالی‌که این کشتی حرکت می‌کند و شما می توانید کشتی‌سواری در این دریاچه را هم به تجربه‌های خود اضافه کنید.

پیک‌نیک در سد زمزم

گر برای روشن کردن آتش و تهیه غذا در سد برنجستانک تردید دارید، نگران نباشید. گرچه روشن کردن آتش در دل طبیعت چندان پسندیده نیست؛ اما شما می‌توانید کنار سد زمزم آتش روشن کنید و بساط پیک‌نیک راه بیندازید.

مسیر دسترسی به سد زمزم

این سد در هشت کیلومتری جاده قائمشهر قرار گرفته است. جایی بسیار دنج و خلوت که در روزهای غیرتعطیل یا وسط هفته می‌تواند آرامش را به شما هدیه کند. برای دسترسی به این مرکز تفریحی زمزم (برنجستانک) در استان مازندران باید از جاده اصلی تهران-ساری (جاده فیروز‌کوه) حرکت کنید. بعد از شهرستان شیرگاه و پیش از قائمشهر سمت راست جاده کنار روستای برنجستانک (ورودی شهرک صنعتی بشل) این تفرجگاه سرسبز و جنگلی را خواهید دید.

سخن پایانی

اگر از مشغله‌های کاری و هیاهو شهری خسته شدید یا دنبال جایی بکر و زیبا هستید، سد زمزم یا برنجستانک انتخاب بسیار خوبی برای شما خواهد بود. این مجموعه تفریحی با همه امکانات رفاهی و امنیت بالای خود محیط بسیار خوبی برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه خواهد بود. اگر شما هم تجربه‌ سفر به مجموعه تفریحی سد زمزم را دارید.

وضعیت آب و هوا قائم شهر
بروزرسانی: سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۵

وضعیت آب و هوا قائم شهر:04n
۱.۶۹ km/h
سه شنبه
پوشیده از ابر
۱۳.۳۲
جزئیات هواشناسی قائم شهر

۱۰۰۹
سطح دریا:
شمال شمال غربی
جهت باد:
۱.۶۹ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۶۵
رطوبت هوا
۱۰۰۹
فشار هوا: