ییلاقی مملو از جاذبه های طبیعی به نام روستای لاویج

روستای لاویج در عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۲۵ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۵۲ درجه و ۴ دقیقه شرقی در ارتفاع ۷۳۹ متری از سطح دریا قراردارد.
فاصله لاویج تا شهرستان نور، ۳۵ کیلومتر است. دهستان لاویج تقریباً به شکل مستطیل نامنظمی است که دور تا دور آن را جنگل‌های سر سبز و کوه‌ها فرا گرفته‌است.لاویج دارای ۱۵ روستا است که ۱۲ روستای آن دارای سکنه و ۳ روستای آن خالی از سکنه است.روستاهای دارای سکنه عبارتند از: کیاکلا، ملاکلا، ملامحله، خطیب‌کلا، سادات‌محله، رئیس‌کلا، کرجی، به‌بنک، دیزن‌کلا، لاویج تنگه، اغوزکتی و خورتاب رودبار
روستای ییلاقی لاویج (بقول اهالی لاویج شهر) از دهستانهای شهر چمستان شهرستان نور می باشد که در۱۷ کیلومتری جنوب چمستان قرار دارد. معروفیت این روستا بدلیل منطقه ییلاقی ، چشم انداز زیبا و آبگرمهای طبیعی می باشد.
روستای لاویج در جنوب چمستان در میان دره های جنگلی و زیبای البرز قرار دارد. در کیلومتر ۳ چمستان به نور یک مسیر زیبای آسفالته بطرف جنوب از جاده اصلی منشعب می شود که با عبور از پارک جنگلی کشپل به لاویج ختم می شود.
آبهای گرم لاویج با خواص درمانی برای دردهای استخوان و مفاصل و بیماریهای پوستی، همواره گردشگران فراوانی را در تمام فصول سال ، جذب می کند. امکاناتی مناسب نیز در آن منطقه برای اقامت و استفاده از آب معدنی ایجاد شده است . در حال حاضر آب گرم لاویج در دو قسمت زنانه و مردانه مجزا با دو استخر جداگانه که هر استخر گنجایش ۱۰الی ۲۰ نفر را برای استفاده دارد و همچنین دوحمام نمره اختصاصی در قسمت مردانه و دوش اختصاصی زنانه نیز وجود دارد. 

 

روستای ییلاقی لاویج کجاست؟

نام لاویج برای اکثر ما ایرانی ها آشناست و تا کنون یا به این منطقه سفر کرده ایم و یا تعریفش را از دیگران شنیده ایم، روستای لاویج که از توابع شهرستان نور در استان سرسبز مازندران است، این منطقه دارای آب و هوای بسیار مطبوع و خنکی در بهار و تابستان می باشد. در میان دره های جنگلی رشته کوه های البرز واقع شده است و دارای طبیعتی با چشم اندازها و جاذبه‌های گردشگری از قبیل آب گرم لاویج و آبشار و طبیعت چشم نواز روستای لاویج به یکی از مقاصد جذاب طبیعت گردی و گردشگری تبدیل شده است. علاوه بر این، حضور خانه نیما یوشیج در روستای یوش که به روستای لاویج بسیار نزدیک است، کلیسای آنتوان مقدس در شهرک ساحلی هایکاشن و آبشار آب پری نیز جذابیتی مضاعف به این منطقه داده است.

 چشمه های آب گرم که در دامنه های کوه های شرق لاویج در حال جوشیدن است مملو از املاح معدنی گوگردی استکه برای امراض پوستی، دردهای مفصلی و تمدد اعصاب خاصیت درمانی بالایی دارد. در این مکان می توانید از امکانات رفاهی نظیر دوش و استخر و وان بهره مند گردید و همچنین به منظور اقامت در این منطقه می توانید از مسافرخانه های اطراف این چشمه ها استفاده نمایید.

 با توجه به طبیعت روستای لاویج، یکی از فعالیت ها و کسب و کار های مرسوم در آنجا پرورش زنبور عسل و زنبورداری است که به موجب آن عسل طبیعی لاویج با عطر و طعم مخصوص به خود، سوغات معروف این روستا است، صنایع دستی چوبی و تولید محصولات لبنی محلی لاویج هم از دیگر مواردی است که مورد استقبال گردشگران در این منطقه می باشد.

پس از آنکه از سمت غرب به چمستان وارد شدید، در کیلومتر ۳ چمستان به نور از مسیری فرعی زیبا و آسفالته که به سمت جنوب از جاده اصلی جدا شده، از پارک جنگلی کشپل عبور کنید تا نهایتا به لاویج برسید. این روستا که از دهستان های شهر چمستان شهرستان نور می باشد، در۱۷ کیلومتری جنوب چمستان واقع شده است. روستای لاویج به علت ییلاقی بودن منطقه، مناظر زیبا و آبگرم های طبیعی معروف شده است.

جنگل های روستای لاویج

از دیگر ویژگی ها و جذابیت های طبیعت روستای لاویج، جنگل های انبوه و متراکم آن است که تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، از تنوع زیاد گونه های گیاهی و درختان گوناگون برخوردار است، بویژه درختان راش در این منطقه به وفور دیده می شود که در واقع یادگاری از دوره های گذشته جنگل های هیرکانی مربوط به میلیون ها سال قبل است و در هر فصل سال دارای میوه های وحشی و جنگلی برخوردار است. اما معمولا گردشگران در این منطقه بیشتر به دنبال آبگرم آن هستند و توجه چندانی به طبیعت بکر و سرسبز آن ندارند به گونه ای که برای رسیدن به مقصد خود خیلی بی تفاوت از کنار این جنگل های باشکوه و بیشه زارها در حاشیه جاده می گذرند و بهره چندانی نمی برند. بهار با شکوفه های سفید، تابستان سراسر سبز و پاییز با جامه ای هزار رنگ از ویژگی های این جنگل در فصول مختلف به شمار می رود.

آبشار حرام او

آبشار “حرام او”  نیز یکی دیگر از جاذبه های طبیعی روستای لاویج به شمار می رود که در مسیر جاده چمستان به لاویج واقع شده و دارای آب خنک و گوارای فراوانی است که مورد توجه جهانگردان زیادی در مسیر جاده می باشد. این آبشار همچنین دارای امکانات پذیرایی و تفرجگاهی زیبایی است. به دلیل این که این آب از ارتفاعات سوردار و از پایین دست حرم امام زاده ای که درآنجا دفن است به پایین سرازیر می گردد و “او” در زبان طبری به معنی آب می باشد، بنابراین از ترکیب این دو به “حرم او” معروف شده است.
فیل سنگی

قطعه سنگ بزرگی در مرکز روستای لاویج وجود دارد که در اثر فرسایش طبیعی به شکل فیلی در حالت نشسته بر روی زمین نقش بسته است که گردشگران و مسافران این روستای خوش آب و هوا از این منظره طبیعی و خاص دیدن می‌کنند. برای رسیدن به محل این جاذبه بعد از عبور از آب گرم لاویج و با پیاده روی حداقل ده دقیقه ای می توانید از این فیل سنگی دیدن کنید.

  • پارک جنگلی کشپل: ۱۵ کیلومتر از روستای لاویج فاصله دارد و در ابتدای جاده آسفالتی لاویج در محور چمستان به آمل واقع شده است.
  • آبشار حرام او: ۳ کیلومتر از روستای لاویج فاصله دارد و دارای آب خنک و گوارایی می باشد.
  • آبگرم شفل: روستای کیاکلای لاویج در انتهای لاویج واقع است و دیدن آن را دوستداران طبیعت توصیه می گردد.
  • جاده‌های جنگلی سوردار: ۲۰ کیلومتر از روستای لاویج فاصله دارد و در مسیر لاویج به کرچی واقع شده است.
  • جنگل اسیونگ: ۱۰ کیلومتر از روستای لاویج فاصله دارد و در مسیر رییس کلا به کیاکلا قرار دارد.
  • ییلاق زیبای ایزوا: ۲۵ کیلومتر از روستای لاویج فاصله دارد و در مسیر لاویج به بهبنک واقع شده است .
  • منطقه ییلاقی میر خمند: ۳۵ کیلومتر از روستای لاویج فاصله دارد و در مسیر لاویج به بهبنک واقع گردیده است.
  • جاذبه‌های فرهنگی امامزاده صالح: امامزاده صالح در ارتفاعات بالای روستای لاویج و در چمستان نور واقع شده است.
  • بازار محلی: بازار محلی لاویج بازاری سنتی و زیبا است که در بدو ورود نظر شما را جلب می کند.

 

وضعیت آب و هوا نور
بروزرسانی: شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۴

وضعیت آب و هوا نور:04n
۰.۹۸ km/h
پنجشنبه
ابرهای پارچه پارچه شده
۱۸.۳
جزئیات هواشناسی نور

۱۰۱۱
سطح دریا:
جنوب
جهت باد:
۰.۹۸ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۵۶
رطوبت هوا
۱۰۱۱
فشار هوا: