طرقبه زیباترین ییلاق کوهستانی مشهد

مختصری بر تاریخ طرقبه مشهد، قدیمی ترین روستای طوس

در مورد تاریخچه طرقبه مشهد داستان ها و روایت های زیادی وجود دارد. اما اگر از مردم قدیمی و بومی این منطقه سوال کنید، همه پاسخ مشابهی دارند. بیشتر مسیرهای اطراف مشهد کوهستانی و گاها صعب العبور اند. مسافران و رهگذرانی که از مسیر طرقبه کنونی عبور می کرده اند بلاخره مسیری هموار را پیدا می کنند که با استفاده از آن عبور و مرورشان راحت تر از قبل شود.

به مرور این راه در بین مردم بومی به طرقبه شناخته می شود که البته در بحث واژه نیز دارای معنای خاصی است. طرقبه متشکل از دو واژه “طرق” و “به” به معنی بهترین راه است. هرچند که در معنی طرقبه مشهد برخی عنوان میکنند که برگرفته از واژه «طرغبذ» به معنی آبادی و آبادانی است. در هر صورت هر دو معنی به خوبی در وصف طرقبه مشهد گویا و دقیق اند.

تفریحات طرقبه مشهد

شاید بپرسید که دلیل شهرت طرقبه مشهد چیست؟ طرقبه در سال های اخیر دستخوش تغییرات بسیاری بوده و امکانات رفاهی و گردشگری بسیاری به این منطقه اضافه شده است. طرقبه مشهد به صرف داشتن محیط طبیعی بسیار زیبا امروزه به عنوان پر رفت و آمد ترین منطقه گردشگری و تفریحی در اطراف مشهد و همچنین سرسبزترین روستای مشهد شناخته می شود.

بیشتر تفریحاتی که در منطقه طرقبه مشهد در اختیار شما وجود دارد محیطی سرسبز، رودخانه نسبتا پر آب و یک آبشار کوچک است. حتی بهتر است طرقبه را به عنوان محیطی پر از آرامش برای دور شدن از هیاهوی شهر و شلوغی و ترافیک معرفی کنیم. یک پارک معروف نیز در طرقبه وجود دارد که به نام پارک پونه شناخته می شود و به لحاظ امکانات محیطی و گردشگری در طبیعت فضای خوبی را در اختیار شما می گذارد.

از دیگر تفریحات و جاذبه های محیطی طرقبه مشهد می توانیم به مجتمع گردشگری ویلا شهر نیز اشاره کنیم. محیطی که پاتوق همیشگی جوانان مشهدی به حساب می آید و فضای مناسبی برای گذران تعطیلات آخر هفته است. در این مجتمع تفریحی می توانید قایق سواری کنید و از فضای جذاب و طبیعت بکری که در آنجا خودنمایی می کند استفاده کنید تا روز جذابی را برای خود و هم سفرانتان بسازید.

در ادامه به صورت تیتر وار تعداد دیگری از تفریحات موجود در اطراف طرقبه مشهد را ارائه می کنیم:

  • اسب سواری در مجتمع سوارکاری طرقبه

  • پارک سنگی نصوح آباد

  • مسجد پاچنار

  • مجتمع تجاری بعثت و گیلاس طرقبه

  • کاخ بیلدر طرقبه

همچنین اگر به دنبال یک تفریح هیجان انگیز در نزدیکی طرقبه می گردید، پیشنهاد می کنیم لذت و هیجان در سرزمین موجهای خروشان را به هیچ عنوان از دست ندهید.

 

رستوران های طرقبه مشهد

هر جا که سخنی از مکان های تفریحی می شود امکان ندارد نام رستوران و کافه های جذاب در آنجا خالی باشد. چرا که بعد از خوش گذرانی و تفریح در یک جای هیحان انگیز هیچ چیز جای یک غذای خوشمزه را نمی تواند برای مردم پر کند. طرقبه هم از این قائده مستثنی نیست.

همین که وارد محیط تفریحی و هیجان انگیز طرقبه می شویم با نگاهی به اطراف می توانیم رستوان های رنگارنگ زیادی را به چشم ببینیم که در هر گرسنه ای را به ضعف می اندازد.

آش کده ننجون، آش کده جاده جاغرق طرقبه

از جذاب ترین های طرقبه آش کده ها و رستوران های جذابی است که همیشه شلوغ و پر طرفدار هستند. بیشتر کسانی که به طرقبه سفر می کنند دوست دارند با یک غذای سنتی و یا یک کاسه آش خوشمزه دلی از غزا در بیاورند. آش کده جاده جاغرق طرقبه یکی از جذاب ترین و بی نظیرترین آش کده های طرقبه و حتی کل خراسان به حساب می آید. در این آشکده انواع آش های محلی و ساده روی هیزم پخته می شود و همین موجب می شود تا شما طعم حیرت انگیزی را تست کنید.

طرقبه رستوران ها و کافه های جذاب و فراوانی را هم در خود جای داده است تا مسافران بتوانند طعم سفر خود را شیرین تر و خوش رنگ تر از قبل کنند. در این روستای شلوغ و پر از هیاهو رستورانهای محلی زیادی وجود دارد که غذاهای جذاب و محلی مشهدی ها را برای مسافران سرو می کند. 

فاصله طرقبه تا مشهد

اگر شما مسافر مشهد هستید و زمان زیادی برای گشت وگذار در این شهر دوست داشتنی ندارید. پیشنهاد می کنم بازدید از طرقبه مشهد را حتما در برنامه تفریحی سفر خود قرار دهید هر چند زمان کوتاهی را برای تفریح در این محدوده در نظر گرفته باشید. حتما می خواهید از فاصله بسیار دور مشهد تا طرقبه صحبت کنید و این منطقه جذاب را از برنامه سفر خود حذف کنید اما باید در نظر داشته باشید که منطقه طرقبه مشهد تنها ۱۸ کیلومتر با شهر فاصله دارد. این یعنی شما در بهترین حالت و با سوار شدن ماشین شخصی و یا تاکسی های مسافر بری خود را به این منطقه جذاب برسانید.

طرقبه بهتره یا شاندیز

یکی از مهم ترین سوالاتی که همیشه ذهن بسیاری از مسافران و حتی ساکنان مشهد را به خود مشغول می کند این است که برای تفریح و استراحت در مشهد طرقبه بهتر است یا دهکده شاندیز؟ در نظر اول باید این نکته را مد نظر داشته باشید که انتخاب یکی از این دو منطقه به عنوان یک ناحیه جذاب و دوست داشتنی کاملا به سلیقه شما مربوط است و امری نسبی به حساب می آید. اگر شما دوست دارید غذاهای جذاب و بی نظیری را در محیطی جذاب و دلپذیر تست کنید بدون شک باید شاندیر را در برنامه سفر خود قرار دهید اما اگر دوست دارید برای تفریح و دیدن طبیعت بکر روستاهای اطراف مشهد خود را آماده کنید. بازدید از طرقبه را به شما پیشنهاد می کنم.

برای سفر به طرقبه هیچ وقت زود و یا دیر نیست اما اگر می خواهید چهره جذاب این روستا را ببینید پیشنهاد می کنم در فصل بهار به این مکان سر بزنید چرا که از طرقبه به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی نام برده می شود.

روستای کنگ:

روستای کنگ که یکی از روستا‌های طرقبه و شاندیز است به ماسوله نیز معروف است زیرا شباهت بسیاری به روستای معروف ماسوله دارد. این منطقه به دلیل اینکه دارای معماری و بافت تاریخی و فرهنگی و معماری پلکانی است به یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری و توریستخیز ترین مناطق این منطقه تبدیل شده است.

بند گلستان:

بند گلستان یکی از بند‌های تاریخی در استان خراسان رضوی است که در جاده طرقبه واقع شده است. این منطقه به دلیل بارش‌های زیاد و مکرر سطح آب بالا می‌آید و منظره‌ای بسیار زیبا را خلق می‌کند. این منطقه یکی از پر بازدید‌ترین مناطق در طرقبه و شاندیز شهر مشهد است که هرساله گردشگران و توریست‌های بسیاری به این منطقه سفر می‌کنند

روستای جاغرق

در انتهای جاده طرقبه پس از روستای عنبران روستای جاغرق با آب و هوای معتدل کوهستانی ، رودخانه دائمی پر آب به طول ۲۵ کیلومتر و باغات فراوان تا ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح آب های آزاد و دامنه های شمالی رشته کوه بینالود قرار گرفته است. در داخل بافت قدیمی این روستا خانه های بسیار کوچک چوبی و سنگی با کوچه های باریک و پر شیب زیبایی قرار دارد بنا به گفته اهالی جاغرق از واژه جام غرق گرفته شده است و وقتی جام یکی از پادشاهان در این منطقه غرق می گردد.روبات تاریخی پایگدار، روبات آب، چشمه طلا ، چشمه زرگر، هوادره،باغ کنسول انگلیس، مقاره قنبر کوه، چاه قرآن، موزه باغ عناب، کتیبه تاریخی مسجد جمعه، آسیاب، دره شاه، پنج دره از دیگر جاذبه های این روستا به شمار می آید.

منطقه نمونه گردشگری چالیدره

در مسیر جاده طرقبه به روستای نغندر منطقه نمونه گردشگری چالیدره واقع گردیده است که از جذاب ترین اماکن تفریحی شهر طرقبه می باشد. در این مجموعه امکانات تفریحی بی شماری همچون دریاچه، قایق رانی، جت اسکی، رستوران شناور،رستوران های متعدد، زیپ لاین، بانجی جامپینگ، تله سیژ، قطار کوهستان، ماساژ ماهی و … می باشد.این مکان در سال های اخیر مورد توجه گردشگران قرار گرفته و سالانه هزاران نفر از این منطقه بازدید می نمایند.

وضعیت آب و هوا مشهد
بروزرسانی: جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۱

وضعیت آب و هوا مشهد:04d
۰.۷۸ km/h
جمعه
ابرهای پارچه پارچه شده
۱۰.۰۷
جزئیات هواشناسی مشهد

۱۰۲۲
سطح دریا:
جنوب جنوب غربی
جهت باد:
۰.۷۸ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۵۱
رطوبت هوا
۱۰۲۲
فشار هوا: