پارک جنگلی جوارم شهرستان سوادکوه

پارک جنگلی جوارم با مساحتی بالغ بر ۳۶۵ هکتار یکی از مناطق نمونه گردشگری است که در مسیر جاده تهران ـ فیروزکوه، جایی میان شهر زیرآب و شهر شیرگاه قرار دارد. به طور دقیق تر در فاصله حدود ۶ کیلومتری شمال تا شمال غربی شهر زیراب و ۱۱ کیلومتری جنوب شهر شیرگاه و در ضلع شرقی جاده آسفالته فیروزکوه قرار دارد.

پارک‌ جنگلی جوارم که به خاطر پوشش زیبای گیاهی دارای استعدادهای گردشگری است دارای سفره خانه سنتی، سرویس بهداشتی،‌ آلاچیق و سکوهای اسکان و محوطه بازی کودکان، ساختمان نگهبانی، جاده آسفالت و شن ریزی مناسب و سه محوطه پیک نیک، نمازخانه و فروشگاه است که این امکانات این پارک جنگلی را آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران کرده است. همچنین باید اشاره کرد که با نصب دکل تقویت آنتن تلفن همراه اکثر این منطقه آنتن دهی خوبی دارد.

از جمله گونه‌های جانوری رایج در این جنگل‌ها می توان به گراز، شغال، شوکا، خرگوش، گرگ، جوجه تیغی (تشی)، قرقاول، ابیا، قمری، فاخته و… اشاره کرد. که البته شکار حیوانات و پرندگان داخل عرصه ممنوع می باشد.

 

از جمله گونه‌های گیاهی رایج در جنگل‌های جوارم می توان به ممرز، انجیلی، راش، کلهو، افرا، توسکا، گردو، کرات، شب، خسب، بلوط، لرگ، شیردار، توت آزاد، انجیر و نمدار و…است همچنین چشمه‌های متعدد، مناظر چشم نواز و بکر از جمله ویژگی‌های بارز جنگل جوارم هستند.

در حال حاضر جنگل جوارم از آب آشامیدنی برخوردار بوده و این امر به همراه فضای بسیار زیبای آن با ده ها جاذبه طبیعی و جاده و راه اهن زیبای سراسری عوامل بیتوته گردشگران زیادی را بویژه در فصل تابستان فراهم آورده است.

 محل قرار گیری و پوشش جنگلی غنی آن که شامل گونه های گیاهی به شدت متنوعی مانند گردو، توسکا، کرات، بلوط، توت آزاد، انجیر، ممرز، راش، انجیلی، افرا و …می باشد، باعث شده که مورد استقبال مسافران و گردشگران باشد.

از این رو امکانات رفاهی برای استفاده گردشگران تعبیه شده است . از جمله امکاناتی که در این پارک جنگلی در نظر گرفته شده است می توان به سرویس بهداشتی، سکوهای اسکان مسافران، آلاچیق، محوطه بازی کودکان، جاده آسفالت، نمازخانه و سفره خانه های سنتی اشاره کرد.

وجود چشمه های فراوان و مناظر چشم نواز اطرافشان از دیگر جاذبه های دیدنی پارک جنگلی جوارم است. این پارک از آب آشامیدنی نیز برخوردار است که برای جذب گردشگر بسیار لازم و ضروری می باشد.

می توان از طریق شهرستان سوادکوه و پس از عبور از زیرآب، ۶ کیلومتر به سمت شیرگاه مسیر را ادامه داد و از مسیر فرعی که در سمت  راست جاده قرار گرفته به سمت این پارک جنگلی ادامه مسیر داد.

در واقع پارک جنگلی جوارم در ضلع شرقی جاده آسفالته فیروزکوه قرار دارد. قطعا توصیه می شود در سفر به مازندران از تمامی جاذبه های دیدنی این استان از جمله جاذبه های دیدنی سوادکوه دیدن فرمایید.

اما برای داشتن سفری بهتر، عرض می کنیم که این پارک جنگلی درتمام اوقات سال بسیار زیباست ، ولی تابستان بهترین زمان بازدید از آن بوده چرا عمیقا سرسبز است و هوای آن بسیار مطبوع و دل انگیز است.

با حضور در منطقه جوارم ریه هایتان را پر از اکسیژن لذت کنید و برای چند روزی سفر به اعماق طبیعت شمال ایران را تجربه کنید.

امکانات پارک جنگلی جوارم 

به علت بازدید زیادی که از این محل به عمل می‌آید، امکانات زیادی برای گردشگران در این پارک فراهم شده است. جاده‌ی رسیدن به پارک از ابتدا تا انتها کاملا آسفالت است.

درون پارک انواع کلبه، سوئیت، زمین بازی، ساختمان نگهبانی و تامین امنیت توسط پلیس، بوفه و سفره خانه سنتی، سرویس بهداشتی،‌ آلاچیق و سکوهای اسکان و محوطه بازی کودکان، ساختمان نگهبانی، جاده آسفالت و شن ریزی مناسب و سه محوطه پیک نیک، نمازخانه، فروشگاه، دکل تقویت آنتن

تلفن و غیره وجود دارد و به شما این امکان را می‌دهد که با خیال راحت چند روز را در پارک جوارم بگذرانید و اقامت شبانه داشته باشید.

خوشبختانه کلبه‌های جوارم به گونه‌ای ساخته شده‌اند که به جنگل و زیبایی آن هیچ گونه آسیبی نرسیده است. این کلبه‌ها به نحوی زیبا هستند که شما را به یاد انیمیشن‌های کودکانه می‌اندازد.
 

وضعیت آب و هوا سوادکوه
بروزرسانی: سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۲

وضعیت آب و هوا سوادکوه:04d
۱.۵۲ km/h
سه شنبه
پوشیده از ابر
۱۹.۵
جزئیات هواشناسی سوادکوه

۱۰۰۷
سطح دریا:
غرب، شمال غربی
جهت باد:
۱.۵۲ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۳۹
رطوبت هوا
۱۰۰۷
فشار هوا: