قمصر کاشان و جاذبه های گردشگری آن (راهنمای سفر به کاشان)

اسم قمصر کاشان که می آید همه ما ناخوداگاه یاد گل محمدی و عطر گلابی می افتیم که در فصل بهار، در کوچه پس کوچه های قمصر به مشام می رسد. گلاب گیری یکی از مهم ترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری این شهر است و همه ساله عده زیادی به قمصر می آیند و برای اجاره بوم گردی کاشان اقدام می کنند تا از این رویداد دیدن کنند. چنانچه علاقه مندید از این شهر زیبا، دیدن کنید در ادامه این سفر کوتاه با ما همراه باشید.

قمصر کاشان و جاذبه های گردشگری آن

شهرستان قمصر کجا است؟


قمصر، پایتخت گلاب گیری ایران، شهری در استان اصفهان است. این شهر در ۲۷ کیلومتری شهرستان کاشان قرار داشته و طولی به حدود ۹ و عرضی حدود ۵ کیلومتر دارد. با اینکه قمصر در نزدیکی کویر مرکزی ایران قرار گرفته است، اما به دلیل ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و احاطه شدن توسط کوه های کرکس از آب و هوای خوبی برخوردار است. زمستان های این شهر معمولا سرمای ملایمی دارد و تابستان و بهار آن نیز معتدل است. اردیبهشت، همزمان با آغاز فصل گلاب گیری، یکی از بهترین زمان ها برای سفر و رزرو اقامتگاه در قمصر است.


آیا می دانید مهم ترین جاذبه گردشگری قمصر کاشان چیست؟


گلاب گیری، یکی از آیین های قدیمی و سنتی مردمان ایران بوده است و طبق تحقیقات و اسناد موجود، قدمت آن به هزار سال پیش بر می گردد. در فصل بهار با باز شدن گل های محمدی می توانید دسته دسته گل محمدی را در کارگاه های گلاب گیری قمصر در کاشان ببینید. برای تولید گلاب، گلاب گیران دسته های گل محمدی را درون ظرف های مسی می جوشانند. در اثر جوشاندن، بخاری تولید می شود؛ این بخار از محفظه ای سرد عبور می کند و در نهایت، به گلاب تبدیل می شود.
با دیگر جاذبه های گردشگری قمصر کاشان آشنا شوید!!!
راهنمای سفر به قمصر کاشان با ذکر دیگر جاذبه های این شهر، کامل خواهد شود. توصیه می کنیم، علاوه بر تماشای مراسم گلاب گیری و بهره بردن از بو و عطر نابی که این گل ها دارند، به تماشای جاذبه های این شهر نیز بروید؛ خالی از لطف نخواهد بود.
۱- باغ پرندگان
اگر با کمک گرداگرد برای اجاره اقامتگاه در قمصر اقامت کردید، حتما از باغ پرندگان قمصر دیدن کنید. اگر به دیدن پرندگان علاقه داشته باشید، می توانید به این باغ که دارای پرندگانی از ۱۷ کشور مختلف است، بروید. در این باغ بعضی از پرندگان شکاری در قفس، و بعضی پرندگان، آزادانه کنار شما در حال پرواز هستند. این باغ امکاناتی همچون رستوران، سوئیت، دریاچه و آبشار دارد. باغ پرندگان در شرق شهر قمصر، کیلومتر ۲ جاده قمصر به کاشان قرار گرفته است. 

قمصر کاشان و مکان های تفریحی آن


۲- سرای خاتون
سرای خاتون یکی دیگر از جاذبه های گردشکری قمصر کاشان است. این مکان دارای معماری منحصر به فرد و اسلامی است. آیینه کاری های سرای خاتون بسیار باشکوه است و قطعا از دیدن آن لذت می برید. آدرس این سرا در شهر قمصر، جنب ميدان جشنواره است.
۳- خانه احسانی 
خانه احسانی ها یکی دیگر از مکان های دیدنی شهر قمصر است. این خانه قبلا محل اقامت شاهزاده های قاجاری بوده، اما امروزه تبدیل به یک مکان گردشگری شده است. سعی کنید جایی را برای رزرو بومگردی انتخاب کنید که نزدیک این خانه زیبا و تماشایی باشد.
۴- سد قمصر
از دیگر جاذبه های دیدنی که در مقاله راهنمای سفر به قمصر کاشان باید به آن اشاره کرد، سد قمصر است. این سد بر روی رودخانه قمصر، در مسیر جلگه کاشان قرار گرفته و با سنگ و ساروج ساخته شده است. سد قمصر در هفت کیلومتری شمال شهر، در محله فرفهان واقع شده است.
۵- موزه
برای افزایش شناخت از مراسم گلاب گیری می توانید به موزه گلاب قمصر بروید. این موزه، تنها موزه گلاب خاورمیانه است. در موزه شهر قمصر، انواع وسایل قدیمی و مدرن مربوط به گلاب گیری وجود دارد. این موزه در شهر قمصر، بلوار ساحلی، جنب مسجد جامع قمصر قرار گرفته است.
۶- مسجد جامع قمصر
مسجد جامع قمصر نیز یکی دیگر از مکان های دیدنی قمصر است و کنار موزه گلاب قرار دارد. حوضچه دیدنی این مسجد به همراه چنار ۵۰۰ ساله، این فضای روحانی را به یک اثر زیبا از نظر بصری تبدیل کرده است. مسجد جامع قمصر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
۷- کاروانسرای شاه عباسی
کاروانسرای شاه عباسی قمصر نیز یکی از مکان های دیدنی مهم و بزرگ قمصر به حساب می آید. طبق اسناد موجود، این کاروانسرا محلی برای سخنرانی و آموزش سربازان در دوران صفویه بوده است. حضور این مکان در شهر قمصر باعث جذب گردشگرهای زیادی می شود. کاروانسرای شاه عباسی در شمال شرق شهر قمصر، کیلومتر دو جاده قمصر به کاشان واقع است.

عکسی از قمصر کاشان


اگر می خواهید در قمصر اقامت کنید، به این شکل عمل کنید!؟


برای آنکه راهنمای سفر به قمصر کاشان را تکمیل کنیم، لازم می دانیم به شما کمک کنیم تا در یک منطقه مناسب برای رزرو اقامتگاه بومگردی در قمصر اقدام کنید و همه چیز به همان شکلی پیش برود که شما دوست دارید و دلتان می خواهد.
در قمصر و کاشان مکان های زیادی برای اقامت وجود دارد؛ از هتل ها گرفته تا مهمانسرا ها و خانه ها؛ اما نکته مهم، انتخاب بهترین اقامتگاه است. اقامتگاهی که به همه جاذبه های گردشگری این شهر نزدیک باشد و شما به راحتی بتوانید از هر جایی که دوست داشتید دیدن کنید؛ بهترین مکان برای ماندن در این شهر است.
از آنجایی که دوست داریم در سفر به شهر قمصر، به شما خوش بگذرد، یک پیشنهاد ویژه برایتان داریم و آن هم، گرداگرد است. گرداگرد، به کمک شما آمده است تا بتوانید در بهترین و مناسب ترین اقامتگاه در شهر قمصر اقامت کنید. اگر خواستید هنگام اردیبشهت و فصل گلاب گیری به قمصر کاشان بروید، خدمات گرداگرد از نگرانی و استرستان کم می کند و شرایط تجربه یک سفر به یادماندنی و جذاب را برای شما فراهم می کند. اگر در فصل بهار، این تکراری همیشه دوست داشتنی، به قمصر رفتید، جای ما را نیز خالی کنید.

آیا می دانید آدرس دقیق قمصر کاشان کجاست؟

آیا می دانید آدرس دقیق قمصر کاشان کجاست؟

یکی از دلایلی که باعث می شود مردم علاقه و میل شدیدی برای رفتن به قمصر کاشان از خود نشان دهند، این است که آنها می توانند مشام خود را با عطر دل انگیز گل های محمدی پر کنند. از شهر قمصر، به عنوان پایتخت گلاب در ایران یاد می کنند.

اگر در کاشان اقامت کرده اید و می خواهید به قمصر بروید، باید به سمت جنوب این شهر حرکت کنید. شهر قمصر در فاصله ۳۰ کیلومتری از جنوب شهر کاشان، و شمال غرب استان اصفهان قرار گرفته است. چنانچه در تهران هستید و می خواهید به سمت قمصر بروید، می بایست ۲۴۶ کیلومتر را از تهران به کاشان طی کنید. بعد از آنکه به کاشان رسیدید، باید طبق آدرسی که در بالا اشاره کردیم به سمت قمصر بروید.

اگر زمان گذاشتید و به این شهر رفتید، حتما از جاذبه های گردشگری قمصر کاشان دیدن کنید. نام برخی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری این شهر را در بالاتر اشاره کردیم. قطعا این جاذبه ها نیز می توانند انگیزه کافی برای رفتن به این شهر باشند. بهترین فصل رفتن به این شهر، بهار است. قمصر کاشان، می تواند بهترین مقصد برای گشت و گذار در روزهای تعطیلات عید باشد

آیا چشمه آب صالح را یکی از جاذبه های گردشگری قمصر کاشان می دانند؟

قمصر کاشان یکی از زیباترین شهرهای کاشان است و همان طوری که اشاره کردیم سالانه گردشگران زیادی عزم سفر کرده و به این شهر می روند. یکی از جاهای دیدنی قمصر که حتما باید از آن بازدید کنید، چشمه آب صالح کاشان است. این چشمه در کوه کمر اشک واقع بوده و سر منشا آن نیز در دل همین کوه قرار گرفته است. 

نکته ای که باعث شده چشمه صالح، بسیار محبوب واقع شود، خواص درمانی آن است. این آب برای درمان بیماری هایی چون کم خونی، رماتیسم و گوارش بسیار مفید است. حتی برخی اعتقاد دارند که این چشمه می تواند برخی بیماری ها از جمله بیماری های پوستی را درمان کند و در نقش یک اشتها آور طبیعی نیز ظاهر شود. اگر به قمصر کاشان رفتید، در صورتی که به بیماری سالک (یک نوع بیماری انگلی) مبتلا هستید، از آب این چشمه بنوشید؛ زیرا می گویند که آب چشمه صالح می تواند این بیماری را نیز درمان کند. 

این چشمه در فصل بهار و تابستان حال و هوای دیگری دارد. در این دو فصل، طبیعت این منطقه بی نهایت زیبا و چشمنواز است و شما علاوه بر تماشای چشمه می توانید از طبیعت بکر این نواحی نیز دیدن کنید.

آیا چشمه آب صالح را یکی از جاذبه های گردشگری قمصر کاشان می دانند؟

کلام آخر

در این مقاله سعی شد راجع به قمصر کاشان و جاذبه های دیدنی آن توضیحاتی داده شود و با معرفی و ذکر آدرس این مکان ها سعی کردیم، راهنمای سفر به قمصر کاشان را ارائه دهیم. در انتها امیدواریم در محل های اقامتی ذکر شده اقامتی راحت و خوب داشته باشید. قمصر یکی از بهترین گزینه ها برای سفرهای داخلی در فصل بهار است.

 

 


 

وضعیت آب و هوا کاشان
بروزرسانی: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۲

وضعیت آب و هوا کاشان:03d
۲.۶۲ km/h
چهارشنبه
ابرهای پراکنده
۲۷.۷۹
جزئیات هواشناسی کاشان

۱۰۰۵
سطح دریا:
جنوب شرقی
جهت باد:
۲.۶۲ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۱۸
رطوبت هوا
۱۰۰۵
فشار هوا: