سد لفور: زیبایی طبیعت، منظره‌های دلنشین و تأمین آب و برق

سد لفور یا همان سد البرز با ارتفاع ۷۲ متر در دهستان لفور بر روي تلاقي سه رودخانه کارسنگ رود و آذررود و اسکليم روهار در منطقه اي به نام دئوتک (محل تلاقي دو آب) احداث شده‌ است. اين سد از نوع سنگريزه‌اي با هسته رُسي و مخزني به حجم ۱۵۰ ميليون مترمكعب است. با بهره‌برداري از اين سد آب ۵۴ هزار هكتار از ۲۲۰ روستاي شهرهاي بابل، بابلسر، قائمشهر و جويبار تامين مي‌شود. اين سد همچنين آب ۶۵۰ هزار نفر از ساكنين شهرهاي بابل، بابلسر ، اميركلا ، خزرشهر و فريدون‌كنار را تامين و ميزان ۱۰ مگاوات برق توليد مي‌كند.

 

این سد خاکی بزرک در کنار جنگل زیبا، منظره ای زیبا و دلنواز را فراهم آورده است.
این سد  در منطقه ای قرار گرفته که به لحاظ تاریخی اهمیت زیادی دارد. از جمله ماهیان معروف سد لفور می توانیم به زردپر، سرخ باله و سفید رودخانه ای اشاره کنیم. دهستان لفور یکی از دهستان های شهرستان سواد کوه شمالی است.
در محدوده جنگل لفور ۲ امام زاده وجود دارد که برای اسکان میتوان در اطراف امام زاده و یا در اتاق هایی که موجود هست مستقر شد.این جنگل پوشیده از درختان بلند و تنومند است به طوری که در زمان آفتابی بودن هوا قسمت هایی از جنگل تاریک و فاقد نور میباشد.اگر قصد جنگل نوردی و بازدید از منطقه را دارید حتما تجهیرات اولیه را همراه داشته باشید.بردن چراغ قوه برای قدم زدن در جنگل پیشنهاد میشود.

وضعیت آب و هوا سوادكوه شمالی
بروزرسانی: پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۵

وضعیت آب و هوا سوادكوه شمالی:04n
۰.۳ km/h
پنجشنبه
ابرهای پارچه پارچه شده
۱۷.۳۱
جزئیات هواشناسی سوادكوه شمالی

۱۰۲۲
سطح دریا:
غرب، شمال غربی
جهت باد:
۰.۳ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۴۹
رطوبت هوا
۱۰۲۲
فشار هوا: