پارک ائل گلی تبریز

شاه گولی به معنی “استخر شاه” ترجمه شده است. گول در زبان ترکی به معنی استخر می ‎باشد. احداث بنای اولیه این آبگیر را به زمان پادشاهان آق قویونلو و توسعه آن را به زمان صفویه نسبت می‎ دهند.

ائل گلی، شاه ‌گلی تبریز تا پیش از روی‌ کارآمدن صفویان، بزرگترین منبع ذخیره آب جهت آبیاری باغ‌ های مناطق شرقی تبریز تا دروازه تهران و تپلی‌ باغ بوده ‌است. در دوران حکومت صفویان، تمام شن و ماسه و نخاله‌ های موجود در محوطه داخلی دریاچه فعلی خالی شده و دیواره ‌ای سنگی به دور آن کشیده شد.

در دوران قاجار در پیرامون استخر ائل گلی خیابان ‌هایی جهت عبور و مرور احداث گردید و در جوار این معابر، درختان درخت تبریزی، بید مجنون و گل‌های اطلسی متعددی در چندین ردیف جهت تزئین گردشگاه و پاکی آب و هوا کاشته شد. ائل گلی در دوران پهلوی به شهرداری تبریز واگذار شد تا به یک گردشگاه عمومی تبدیل شود. سید باقر کاضمی (مهذب‌الدوله) استاندار وقت آذربایجان شرقی، نخستین تعمیرات اساسی را در محوطه این گردشگاه به انجام رسانید. در مرکز استخر ائل گلی، عمارت کلاه ‌فرهنگی هشت ضلعی وجود دارد که امروزه به ‌صورت یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می ‌گیرد و به کاخ ائل گلی مشهور است. این بنا پیشتر ساختمانی خشتی بود که در سال ۱۳۴۶ تخریب گشت و با همت شهرداری تبریز و استانداری، جای خود را به یک ساختمان زیبا و مقاوم داد.

 

دریاچه ائل گلی تبریز 

 دریاچه ای بزرگ به وسعت ۵.۵هکتار که منبع اصلی آن یکی از شعبه‌ های رودخانهٔ لیقوان است که از سمت جنوب شرقی دریاچه به صورت جویباری کوچک وارد شاه گلی می شود. در قسمت جنوبی دریاچه ، تپه بلند جنگل کاری شده ای را می بینید که  در آن ، سکوه هایی با آبشارهای مصنوعی قرار داده شده که آب این آبشارها به دریاچه می ریزد. مخزن آب آنها از چشمه‌ای است که در مرتفع ترین سکو می‎جوشد.  هر سکو، دارای یک ردیف درخت تبریزی و یک ردیف درخت بید در کنار نهرهایی است که به سمت دریاچه می روند.

عمق استخر در قسمتهای مختلف دریاچه متفاوت است به این صورت که در گوشه ی شرقی ۳متر و تا ۹ متر در کنار دهنه (خروجی استخر) می رسد.
عمارت کلاه فرنگی در میان این دریاچه شبیه جزیره ای که از دل آب بیرون زده ، نمایان است و از طریق مسیری که در سمت جنوبی دریاچه ساخته اند به محوطه اطراف دریاچه راه دارد.
در یاچه در هنگام زمستان تقریبا یخ می زند و منظره ای زیبا از آب و یخ را به وجود می آورد؛ ماهی های موجود در آب در فصل سرما به خاطر ییخ زدن آب نمی توانند به سطح آن بیایند.
اندازه امروزی استخر به خاطر احداث فضای گل کاری در اطراف دریاچه در مرمت سال ۱۳۶۷هجری شمسی ، نسبت به گذشته آن کمی تغییر کرده و کوچکتر شده است ، جالب است بدانید که در ابعاد۲۰۰*۲۰۰می باشد.

نکته قابل توجه در ساخت این دریاچه آن است که هنگام لایروبی و مرمت آن متوجه شدند که کف استخر روی زمین طبیعی است و آن را با هیچ مصالحی نپوشانده اند.
این دریاچه گنجایش ۷۲۰۰۰۰ متر مکعب آب را دارد. این دریاچه پیشتر به سبب بزرگی و عظمت، شاه ‌گلی (دریاچهٔ بزرگ) نام داشته که پس از انقلاب اسلامی ایران به ائل گلی یعنی دریاچه مردم تغییرنام داده ‌است.
این دریاچه در هنگام فصل زمستـان با نمایی زیبا آمیخته‌ای از یخ و آب، خود را می نمایاند. در زمان یخ زدن دریاچه ماهی‌هایی که در این آب زندگی می‌کنند نمی‌توانند به سطح آب برسند و به همین دلیل رشد آن‌ها کند می‌شود. عمق دریاچه ائل گلی ۱۲ متر بوده و در محوطه آن قایقرانی انجام می ‌شود. همچنین شهربازی (لونا پارک تبریز) و نیز مسافرخانه‌های متعددی در داخل این گردشگاه وجود دارد.

کاخ ائل گلی تبریز 

عمارت کلاه ‌فرهنگی هشت‌ ضلعی موجود در مرکز دریاچه ایل ‌گلی که به کاخ ایل‌ گلی شهرت دارد، امروزه به ‌صورت یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بنا پیش‌تر یک ساختمان یک‌ طبقه خشتی و فرسوده بود. شهرداری تبریز در سال ۱۳۴۶ خورشیدی ساختمان پیشین را تخریب و عمارت دوطبقه جدید و مقاومی در محل آن احداث کرد.
کاخ ائل گلی، شاه ‌گلی تبریز در دوران حکومت سلطان یعقوب آق‌قویونلو احداث شده و در دوران سلطنت صفویان گسترش یافته‌ است. قهرمان میرزا (هشتمین پسر عباس میرزا) نیز این عمارت را تکمیل‌تر نموده و آن را به‌صورت یک گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار درآورده ‌است.

اولین اینترنت پارک کشور در ائل گلی تبریز 

به کمک کارشناسان سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری تبریز، سرویس اینترنت بی سیم برای استفاده گردشگران و شهروندان تبریزی در پارک ائل گلی برقرار گردید. به گزارش روابط عمومی سازمان، براساس پیشنهادی از سوی مدیریت گردشگری شهرداری تیریز و جهت سهولت برقراری ارتباطات اینترنتی گردشگران در تبریز، معاونت فنی سازمان آمار و فناوری اطلاعات اقدام به بسترسازی برای ایجاد این سرویس نمود و در مدت ۱۰ روز دو فرستنده، هرکدام با پوششی به شعاع ۳۰۰ متر کروی در ضلع شرقی و جنوبی ائل گلی نصب گردید.

اولین کیوسک اطلاع رسانی و گردشگری مبتنی بر وب در کشور 

اولین مرکز اطلاع رسانی هوشمند کشور در مجموعه تاریخی و تفریحی ائل گولی بنا شده است. این مرکز شامل ۴ دستگاه کیوسک اطلاع رسانی است که در اتاقک شیشه ای ویژه ای قرار گرفته است و اطلاعات مختلفی از جمله تاریخچه و توضیحاتی در مورد مجموعه باستانی ائل گلی و اطلاعات گردشگری شهر تبریز مثل مراکز تجاری، بازارها، مراکز تفریحی، پارک ها، موزه ها، مراکز اقامتی و برخی موارد دیگر را در اختیار گردشگران و علاقه‌مندان قرار می دهد. همچنین با توجه به اینکه اطلاعات این مرکز بر اساس وب می باشد، امکان دسترسی گردشگران از طریق اینترنت نیز به این وب سایت فراهم شده است.


فیلم پارک ائل گلی


وضعیت آب و هوا تبریز
بروزرسانی: پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۸

وضعیت آب و هوا تبریز:01d
۴.۶۱ km/h
پنجشنبه
آسمان صاف
۷.۷۳
جزئیات هواشناسی تبریز

۱۰۲۴
سطح دریا:
غرب
جهت باد:
۴.۶۱ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۲۹
رطوبت هوا
۱۰۲۴
فشار هوا: