دریاچه طبیعی شورمست

از نظر بسیاری جاده فیروزکوه یکی از کم جاذبه‌ترین مسیرهای تهران شمال است. اما جالب است بدانید یکی از توریستی‌ترین دریاچه‌های شمال ایران در این منطقه واقع است.دریاچه شورمست، که وسعت آن ۱۵ هزار متر مربع و عمیق‌ترین قسمت آن ۵ متر است. دریاچهٔ طبیعی شورمست، در ۶ کیلومتری غرب شهر پل سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر در مجاورت روستای شورمست واقع شده‌ است. منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهنسال و بلند قامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه تبدیل ساخته‌ است. 
با بهسازی راه دسترسی، ایجاد امکانات توریستی مانند قایق، پدالو، اسکی روی آب و اقامتگاه ساده به‌همراه سرویس بهداشتی، می‌توان اوقات خوشی را در بازدید از این دریاچه داشت.
تا بالای روستا و ورودی دریاچه نیم ساعت پیاده روی دارد هرچند می توان با ماشین هم مناسب جاده های کوهستانی هم رفت. جاده خاکی شیب دار و پیچ در پیچ که از کنار ویلاها و باغ‌هایی می گدرد که با ارتفاع گرفتن از روستا داخل بافت جنگلی شده و از جاده فیروزکوه دور می‌شود. تقریبا تا انتهای جاده خاکی نشانه‌ای از دریاچه نیست زیرا دریاچه در گودالی نسبتا بزرگ واقع شده است که ورودی آن با حصار و دیواری کوتاه نمایان است.

 

در اطراف و اکناف این دریاچه، تاسیسات عظیم استخراج زغال سنگ، پل ورسک، امامزاده عبدالحق زیرآب، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ لو، امامزاده شابالوفلورد، امامزاده سامولا ارفع‌ده، کوه های صخره‌ای خروا و نروا و بسیاری از مکان ها و چشم اندازهای زیبای طبیعی کنارهم گرد آمده‌اند تا بتوانند تمامی خواسته‌های علاقه‌مندان و بازدید کنندگان را برآورده سازند و ساعت ها و روزها علاقه‌مندان به طبیعت، هنر، تاریخ، صنعت، ورزش و غیره… را به بهترین نحو پر نماید.

اطراف دریاچه پوشیده از درختان تنومندی است که در بعضی از تکه‌های دریاچه سر خود را در آب فرو کرده‌اند و ریشه در آب دارند. اطراف دریاچه را راه خاکی ماشین رو احاطه کرده است که در بعضی جاها هم امکان پارک وسیله نقلیه وجود دارد. منطقه کنار دریاچه عمدتا از مناطق جنگلی پوشیده شده و در غرب دریاچه نیز محل زیبایی در کنار درختان سر به فلک کشیده وجود دارد.
امکانات دریاچه : سرویس بهداشتی، رستوران، آلاچیق و امکان زدن کمپ در حاشیه دریاچه، قایق سواری.

پنج دلیل اصلی برای بازدید از دریاچه شورمست کدامند؟

  • بازدید از پل ورسک
  • پیاده روی در تنگه ورسک
  • بازدید از آبشار زیبای ورسک
  • بازدید از دریاچه شورمست و دورنمای جنگلهای انبوه توسکا
  • تجربه قایق سواری در دریاچه

زمان سفر برای بازدید از  دریاچه شورمست چه فصلی از سال است؟

زمان مناسب برای برای دیدن این دریاچه تمام فصول سال است. در واقع این دریاچه در تمام فصول زیبایی‌های بسیاری دارد. 

از چه مسیری به دیدن این دریاچه برویم؟

چنانچه از تهران از جاده فیروزکوه به سمت قائمشهر حرکت کنید، حدود ۶۵ کیلومتر بعد از فیروزکوه و گذشتن از کنار پل ورسک به شهر پل سفید می‌رسید. در مرکز شهر مسیر آسفالتی به سمت روستای شورمست می‌رود. با ورود به این مسیر و عبور از پل کوچک ابتدای آن و طی مسیر تقریبی پنج کیلومتر به دوراهی می‌رسید که مسیر سمت راست به روستای شورمست و مسیر سمت چپ به دریاچه شورمست می‌رسد

وضعیت آب و هوا سوادکوه
بروزرسانی: جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۷

وضعیت آب و هوا سوادکوه:03n
۲.۰۳ km/h
جمعه
ابرهای پراکنده
۷.۳۱
جزئیات هواشناسی سوادکوه

۱۰۲۳
سطح دریا:
جنوب
جهت باد:
۲.۰۳ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۴۹
رطوبت هوا
۱۰۲۳
فشار هوا: