معرفی بوستان ملت مشهد

بوستان ملت یا پارک ملت با مساحت ۷۲۰ هزار متر مربع در غرب شهر مشهد و حاشیه بلوار وکیل آباد واقع شده است. پارک ملت بزرگترین پارک مشهد و همچنین به عنوان یکی از زیباترین پارکهای ایران به شمار می رود. این پارک در سال ۱۳۴۳ شمسی ، در مکانی که آن زمان خارج شهر به حساب می آمد احداث گردید.

در ضلع شرقی این بوستان (همجوار تقاطع آزادی) دریاچهٔ بوستان قرار گرفته‌ است که در پشت این دریاچه مجتمع جانبازان بوستان ملت راه اندازی شده‌ است و به صورت ۲۴ ساعته به ۱۵۰ نفر از جانبازان قطع نخاعی خدمات ارائه می‌دهد. در مرکز بوستان ساختمان فرهنگی هنری امام رضا (ع) قرار دارد که شامل کتابخانه، کلاس‌های فرهنگی هنری، مسجد و… می‌باشد. در داخل بوستان ملت همچنین شهربازی قرار گرفته‌ است که قدیمی‌ترین شهربازی مشهد محسوب می‌شود.

در ضلع غربی بوستان (همجوار منطقه آزادشهر) زمین‌های ورزشی بوستان قرار گرفته‌ است. این زمین‌ها شامل بزرگترین استخر روباز مشهد به مساحت ۱۲۵۰ مترمربع (طول ۵۰ متر و عرض ۲۵ متر و با عمق ۱ تا ۳ متر) با گنجایش ۴۰۰ نفر، زمین چمن فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس، پیست اسکی و… می‌باشد. به علاوه دور تا دور بوستان، زمین مخصوص دویدن و ورزش قرار دارد.

«باغ رز» قسمتی سرپوشیده از بوستان و ویژه‌ی بانوان است که دارای امکانات و تجهیزات ورزشی می‌باشد.

این بوستان در آن زمان توسط دو مهندس طراح انگلیسی به سبک بوستان‌های انگلستان طراحی گردید ولی ساخت آن نهایتاً چندین سال بعد توسط مهندسین ایرانی به اتمام رسید.
پارک ملت شامل بیش از ۳۵ هزار اصله درخت به قدمت چند ده ساله می باشد.

 

شهربازی

​​​​از پرطرفدارترین بخش های این بوستان می توان به شهربازی آن اشاره نمود که با بازی های مهیج در سال ۱۳۵۱ شمسی به بهره برداری رسیده و از قسمت های مرکزی تا قسمت های شرقی بوستان قرار گرفته است .

این مجموعه اولین دارنده استاندارد تجهیزات شهربازی در کشور است که از سال ۱۳۹۰ به عضویت اتحادیه جهانی IAAPA درآمده است.
یکی از بزرگترین چرخ و فلک های جهان در سال ۱۳۸۴ در شهربازی پارک ملت مشهد به بهره برداری رسید در واقع این چرخ فلک با ۲۵۰ تن ‏وزن قادر است در یک دور کامل ۳۳۶ نفر را تا ارتفاع ۸۵ متری بالا ببرد .
وسایل بازی هیجانی از آن بخش های شهر بازی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. اگر دوست دارید یک روز شاد و پر از هیجان را با خانواده خود سپری کنید، پیشنهاد ما استفاده از این بخش شهربازی پارک ملت است.

وسایل و امکانات موجود این بخش عبارتند از:

  • پرواز در آسمان: ارتفاع آن ۲۴ متر, سیکل زمانی ۴ دقیقه، سرعت ۱۰ کیلومتر بر ساعت است.

  • اسکیت برد: ارتفاع آن ۳۶ متر،  مدت زمان استفاده ۴ دقیقه است.

  • آکروجت فضایی: ارتفاع آکروجت فضایی ۲ متر و سیکل زمانی آن ۱۲ دقیقه می باشد.

  • ترن هوایی: ارتفاع آن ۱۸٫۵ متر، سیکل زمانی ۳ دقیقه، سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت است.

  • تاپ اسپین: ارتفاع این تاب ها ۱۶ متر،  مدت زمان استفاده ۳ دقیقه، سرعت ۸ کیلومتر بر ساعت است.

  • تاب گردان: ارتفاع این تاب ها ۱۲ متر،  مدت زمان استفاده ۳ دقیقه، سرعت ۸۵ کیلومتر بر ساعت است.

  • سورتمه: سرعت آن ۴۴ کیلومتر بر ساعت، مدت زمان استفاده ۳ دقیقه است.

  • حریم وحشت: مدت زمان آن ۱۰ دقیقه است.

  • فایربال: ارتفاع آن ۱۵ متر، سیکل زمانی ۳ دقیقه است.

  • صندلی فضایی: ارتفاع آن ۱۳ متر، سیکل زمانی ۳ دقیقه است.

  • گردباد: مدت زمان استفاده ۳ دقیقه است.

  • سالتو

این دسته از امکانات و وسایل سرگرمی، مناسب برای خانواده ها می باشد. امیدواریم لحظات خوشی در کنار استفاده از این وسایل سرگرم کننده و هیجان انگیز  برای شما و خانواده تان رقم بخورد.
فانفار (چرخ و فلک): همان طور که قبلا اشاره کردیم، چرخ و فلک (فانفار) با ارتفاع ۸۵ متر بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه و هجدهمین چرخ و فلک مرتفع در دنیا می‌باشد. این چرخ و فلک قادر است در هر دور خود ۳۳۶ نفر را تا ۸۵ متر بالا ببرد.
ماشین برقی، کشتی دو قلو، قطار خانواده، کشتی صبا

کودکان جزء قشرهایی هستند که نیاز به وسایل بازی اختصاصی دارند. چرا که از نظر فیزیکی و روحی آسیب پذیرترند؛ به همین جهت باید امکانات بازی آن ها نیز با دقت و حساسیت بیشتری انتخاب شود. در ادامه به وسایل موجود در پارک ملت مشهد اشاره شده است.

جامپینگ، تاب کودک، آفتاب و مهتاب، قطار کودک،شاتل باس،دنیای حیوانات، موتور کراس، ماشین برقی، کشتی سبا، هلی کوپتر

ساعت فعالیت شهربازی

بر اساس آنچه در وب سایت رسمی شهر بازی درج شده است، ساعت کار شهربازی از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۲۳:۰۰ باز می باشد. در ایام نوروز شهربازی از ساعت ۹:۰۰ صبح الی ۲۴:۰۰ بصورت یکسره باز می باشد. ساعت کار شهربازی در مهر و آبان از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۲۳ می باشد.

موقعیت

بوستان ملت، در غرب شهر مشهد و در حاشیه بزرگراه وکیل آباد و در ضلع شمال غربی تقاطع آزادی قرار گرفته‌است.

میدان آزادی مشهد به دلیل همجواری با بوستان ملت از قدیم به عنوان «فلکه پارک» در میان مردم مصطلح بوده‌است.

در صورتی که تمایل دارید به شهر مشهد سفر کنید و می خواهید در بوستانی در شهر مشهد قدم زده و از آب و هوای مطبوع ، لذت ببرید می توانید برای این کار به پارک ملت مراجعه کنید.


فیلم پارک ملت


وضعیت آب و هوا مشهد
بروزرسانی: پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۱

وضعیت آب و هوا مشهد:03d
۴ km/h
سه شنبه
ابرهای پراکنده
۱۵.۸۵
جزئیات هواشناسی مشهد

۱۰۱۶
سطح دریا:
شمال شمال غربی
جهت باد:
۴ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۴۵
رطوبت هوا
۱۰۱۶
فشار هوا: