شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان

شهر زیرزمینی نوش آباد، رازی در دل زمین که با آخرین ضربه ی کلنگ باستان شناسان راهی تاریخ شد. شهر زیر زمینی نوش آباد بر روی تپه های سیلک که هنوز یادگاری هایی از هنر مردمانی از دوره ی سلجوقی تا قاجار رو به رخ گردشگران میکشه، این شهر شگفت انگیز با معماری دست کن در آران و بیدگل، یکی از شهر های زیر زمینیِ شگفت انگیز دنیاست که زندگی در زیر نور چراغ های پیه سوز، شبیه زندگی در شهر سایه هاست. مرحوم دهخدا، نوش آباد رو از ریشه "انوشه" به معنی بی زوال و جاویدان دانسته و از آنجا به عنوان شهری که خوش و خرم است و روان جاویدی داره، یاد کرده. این شهر در دل زمین در دوره های مختلف تاریخی کاربرد نظامی و دفاعی داشته و برای دفاع در برابر یورش مهاجمان و دشمنان خارجی مهم ترین هدف سازنده گانِ این شهر عجیب و غریب است.کشف این شهر به صورت اتفاقی و توسط فردی که قصد حفر چاه در منزل خود داشت صورت گرفته است.

 

شهر زیر زمین نوش آباد که در سه طبقه معماری و به صورت دستکند تا عمق ۲۰ متری زیر زمین حفر شده است، چیزی فراتر از مراکزی است که به عنوان شهر زیرزمینی در مناطقی شامل شهر “کوبرپدی” استرالیا یا “کاپادوکیه” ترکیه و یا “ونکوور” کانادا معرفی شده اند. تاریخ شهر کوبرپدی به سال ۱۹۱۵ بر می گردد اما شهر زیرزمینی نوش آباد، روایت تاریخ ساسانیان و ۱۴ قرن پیشینه فرهنگ و تمدن ساکنان سرزمین پارس را در خود نهفته دارد مجموعه شهرزیرزمینی نوش آباد، به شماره ۱۵۸۱۶ و به سال ۱۳۸۵ ثبت در فهرست آثار ملی گردیده ‌است.

شواهد باستان شناسی همچنین مشخص می کند که این شهر زیرزمینی از ۱۰۰ سال گذشته تاکنون بلااستفاده باقی مانده است، به همین علت در این سال ها فاضلاب منازل بخش هایی از این اثر تاریخی را تخریب کرده و سیل بنیان کن نوش آباد وارد این مجموعه شده و تا ارتفاعی از آن با رسوبات سیل پر شده است. البته چندان جای نگرانی نیست زیرا باستان شناسان بعد از سه فصل موفقیت آمیز بالاخره توانستند، دو نقطه از شهر زیرزمینی را بازگشایی کنند. فضای نخست حدودا ۲۰۰ متر در ضلع شرقی شهر و فضای دوم در مرکز شهر است، فضایی که به طول ۴۰۰ متر آزادسازی و معابر هر دو فضا نیز با حفر تونل بازگشایی شده و هم اکنون برای بازدید مهیا است. 
باستان ‌شناسان احتمال می ‌دهند که این شهر تا ۱۵ هزارمتر مربع وسعت داشته باشد.

اقامتگاه های نزدیک به شهر زیرزمینی نوش آباد